UNIEKEBRUG-TUNNELVERBINDING INRINGWEG OM AMSTERDAM44 Cement 1987 nr. 8In dit nummer van Cement wordt inge-gaan op het ontwerp en de uitvoeringvan de brug. In het volgende nummerzal het tunnelproject aan de orde wor-den gesteld. Aan de totstandkoming vande serie artikelen hebben zowel de tweeRijkswaterstaat-directies als de betrok-ken aannemingsbedrijven meegewerkt.Rijkswaterstaat heeft op het eiland Zee-burg in de gemeente Amsterdam eenvoorlichtingscentrum gebouwd. Deaanleg van de ringweg heeft immersgrote invloed op het betrokken stadsge-bied. Door middel van een exp0sitiewordt een en ander voor belangstellen-den gevisualiseerd. In het centrum kanmen zich een beeld vormen van de acti-viteiten van Rijkswaterstaat in dit ge-bied en de kosten die daarmee zijn ge-moeid. Bij het slaan van de eerste paalheeftde ministervan Verkeer enWater-staat het voorlichtingscentrum officieelin gebruik gesteld.stroken, per strook een breedte van 3,30m. Aan weerszijden van de tunnel komtnog een extra kruipstrook voor het uit-rijdende verkeer.Reeds in een vroeg stadium is met be-hulpvan perspectieftekeningenbepaaldhoe het horizontaal en verticaal aligne-ment van het gedeelte van de brug tennoorden van het Amsterdam-Rijnka-naaI eruitzoukomen tezien: inverticalezin om redenen van esthetische vorm-geving, in horizontale zin als gevolg vande gegeven randvoorwaarden. Met be-hulp van studiemaquettes zijn de effec-ten van de horizontale en verticale bo-genvoorzowel de tunnel als de brugon-derzocht.ir.HJ.C.Oud en ir.H.de VriendNamens de gezamenlijkebouwdirectiesMet de realisering van dit omvangrijkeprojectin de oostelijke tak is de ringwegom Amsterdam op ??n belangrijk knel-punt na praktisch gereed. Dat knelpuntbetreft de westelijke tak die gevormdwordtdooreen gedeeltevanrijksweg 10,met daarin de in 1966 in gebruik geno-men Coentunnel. Gezien het huidigeverkeersaanbod vormt de onvoldoendecapaciteit van de Coentunnel een ern~stige belemmering voor een goededoorstroming van het autoverkeer.Daarom zijn plannen in voorbereidingeen tweede Coentunnel te bouwen.Het aantal autotunnels in de verbindingmet de kop van Noord-Holland terhoogte van Amsterdam, wordt daarmeein dejaren '90 op 5 gebracht, waarvan er4 rijkstunnels zijn.Voor het deel van de ringweg waarin degenoemde brug-tunnelverbindingkomt te liggen, zijn in 1979 door detoenmalige minister van Verkeer enWaterstaat drie voorstellen gezondenaan de Raad van de Waterstaat, name-lijk:- een brug met een beweegbaar gedeel-te,- een geheel vaste brug,- een brug-tunnel combinatie.De nieuwe oeververbinding is ca. 600 moostelijk gesitueerd van de Schelling-wouderbrug. Op het eilandje Zeeburgkomt het verbindende gedeelte tussenbrugen tunnel, gevormd door een weg-verharding van ca. 700 m lengte op eenmet zand opgespoten dam.In hetBuiten-IJ aan de noordzijde komteveneens een verbindingsdam tussen detunnel en het viaduct over de dijk.Alles bijeen omvatten de beschrevenkunstwerken een totale lengte van 3000m. De oplevering zal in 1990 plaatsheb-ben.Na de gebruikelijke inspraakprocedureheeft de Raad van de Waterstaat geadvi-seerd te kiezen voor het laatste voorstel.De ringweg krijgt drie doorgaande rij-foto:J\erocannera~artllofn1eester,RotterdannMet de bouw van de eerste Ne-. derlandse brug-tunnelver-binding wordt de meest ge-compliceerde schakel gerealiseerd in deoostelijke tak van de ringweg om Am-sterdam.De brug kruist het IJ-meer, het NieuweDiep en hetAmsterdam-Rijnkanaal. De~~~~~~~~~~~~~~~~~---,lengte bedraagt 1200 m, het aantal over-spanningen 18. Het ontwerp is gemaaktdoor Rijkswaterstaat, directie Bruggen.De tunnel is gesitueerd onder het Bui-ten-ij. De lengte bedraagt 890 m, waar-van 540 mgesloten wordt uitgevoerd.Het ontwerp is gemaakt door Rijkswa-terstaat, directie Sluizen en Stuwen.Cement 1987 nr. 8 45
Reacties