In een vakgebied waar staal en beton elkaar voortdurend ontmoeten, is samenwerking essentieel. Dat geldt niet alleen op de bouwplaats, maar ook in het onderwijs. Al bijna twintig jaar bundelen de Betonvereniging en Bouwen met Staal hun krachten in een reeks praktijkgerichte opleidingen voor (aankomende) constructeurs, met onder meer een opleiding op post-hbo-niveau (master). De samenwerking versterkt de inhoudelijke kwaliteit en zorgt voor invulling aan een gezamenlijk behoefte aan goed opgeleide constructeurs.              
                
             
                              
                                      
                      Twee werelden,  
één leerpad
Samenwerking Betonvereniging en Bouwen met Staal op het 
gebied van opleidingen
In een vakgebied waar staal en beton elkaar voortdurend ontmoeten, is samenwerking 
essentieel. Dat geldt niet alleen op de bouwplaats, maar ook in het onderwijs. Al bijna twintig 
jaar bundelen de Betonvereniging en Bouwen met Staal hun krachten in een reeks 
praktijkgerichte opleidingen voor (aankomende) constructeurs, met onder meer een opleiding 
op post-hbo-niveau (master). De samenwerking versterkt de inhoudelijke kwaliteit en zorgt 
voor invulling aan een gezamenlijk behoefte aan goed opgeleide constructeurs. 
58?CEMENT?6 2025
Begin jaren 2000 signaleerde  
zowel Bouwen met Staal als de 
Betonvereniging een groeiende 
vraag naar constructeurs met 
een breder profiel.
 In de praktijk 
werkten ingenieurs steeds vaker aan pro-
jecten waarin staal en beton samenkomen, 
terwijl de opleidingen tot dan toe sterk ma-
teriaalgericht waren ingericht. De oplossing 
werd gevonden in (aanvankelijk) twee geza-
menlijke constructeursopleidingen, een 
voor niet-constructief afgestudeerden (eerst 
Betonconstructeur BSEng/Staalconstruc-
teur BSEng, nu Beton- en Staalconstructies 
BV/BmS), en een voor constructief afgestu-
deerden (eerst Constructeur MSEng/PMSE, 
nu Constructief Ontwerpen BV/BmS). Met 
docenten die zelf actief zijn als constructeur 
of adviseur. Wie de volledige opleiding  
Constructief Ontwerpen BV/BmS afrondt, 
krijgt de hbo-mastergraad, Master of Science 
(MSc). 
Inmiddels is op MBO-niveau ook de 
opleiding Constructeur in Opleiding BV/BmS 
ondergebracht binnen de samenwerking. 
Diverse modules van Constructief Ontwerpen 
BV/BmS zijn bovendien als aparte cursus te 
volgen.
Erkenning
Een mijlpaal was de toekenning van het  
Hobéon SKO-keurmerk in 2010 voor de 
combinatieopleiding. Dit keurmerk bena
-
drukte de kwaliteit, actualiteit en beroeps- 
gerichtheid van het programma en gaf deel- 
nemers een waardevol diploma in handen. 
De hoogste opleiding, die voor constructief 
 
afgestudeerden, heeft vele jaren onder  
supervisie van de TU Delft gestaan en werd 
ondersteund door een groot aantal hbo-
 
instellingen. De rector magnificus van de  
TU Delft tekende de diploma's. De NVAO 
(Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisa
-
tie) besloot echter dat de TU Delft dat niet 
meer mocht doen en dat de 'Constructeurs
-
opleiding' een eigen accreditatie moest  
hebben. Bij de eerste twee pogingen kwam 
naar boven dat de opleiding te weinig onder
-
zoeksvaardigheden bevatte om aan het mas-
terniveau te voldoen. Uiteindelijk werd de 
opleiding Constructief Ontwerpen eind 2022 
door de NVAO geaccrediteerd als masterop
-
leiding.
Borging kwaliteit 
In 2014 werd Stichting BV/BmS Opleidingen 
opgericht. Het bestuur van deze stichting 
bestaat momenteel uit Frank Maatje (Bou-
wen met Staal, voorzitter) en Maikel Jagroep 
(Betonvereniging, penningmeester/secreta-
ris). Het toezicht op de stichting is opgedra-
gen aan een Raad van Toezicht, bestaande 
uit de voorzitters van de Betonvereniging en 
Bouwen met Staal. Er is een onafhankelijke 
examencommissie. Vanuit de docenten en 
studenten is er een Opleidingscommissie en 
het curriculum wordt samengesteld door de 
Curriculumcommissie. Beide commissies 
hebben adviesrecht bij het vaststellen van 
het Onderwijs- en Examenreglement (OER) 
en de Studiegids. Een kwaliteitssysteem is 
ontwikkeld dat constant de kwaliteit van de 
opleidingen monitort, via enquêtes onder 
studenten en docenten.
Verschil wo-master en hbo-master
Het verschil tussen een wo-master en hbo- 
master is dat een wo-master 120 punten 
waard is en de master van BV/BmS 90. De 
BV/BmS-opleiding is meer praktijkgericht, 
met diepere kennis over construeren met 
staal en beton. Er zijn studenten met een  
wo-master die nog de BV/BmS constructeurs- 
opleiding volgen om meer praktische kennis 
op te doen. Er zijn vakken toegevoegd aan het 
curriculum voor onderzoeksvaardigheden 
en er zijn ontwerpoefeningen toegevoegd 
waarin deze vaardigheden worden getraind. 
Nieuwe thema's, nieuwe vormen
De combinatieopleidingen ontwikkelen zich 
voortdurend. Thema's als constructieve  
veiligheid, duurzaam bouwen, BIM, para-
metrisch ontwerpen en circulair materiaal-
gebruik maken inmiddels deel uit van het  
curriculum. Ook de onderwijsvormen ver-
anderen, met meer ruimte voor blended 
learning en digitale leeromgevingen. De  
behoefte aan vakbekwame, breed inzetbare 
constructeurs blijft onverminderd groot. Juist 
daarom blijven de Betonvereniging en Bou-
wen met Staal investeren in onderwijs. 
 
Dit artikel is tot 
stand gekomen in 
samenwerking met 
Marco Pauw van 
Bouwen met Staal. 
Een omvangrijkere 
versie is verschenen 
in Bouwen met Staal 
305 (juni 2025). 
CEMENT 6 2025 ?59
1 Structuur opleidingen BV/BmS
BETROKKENEN
De totstandkoming van de 
combinatieopleidingen was 
mede te danken aan een aan-
tal sleutelfiguren uit beide 
organisaties. Vanuit Bouwen 
met Staal speelden Rob Lutke 
Schipholt en Rob Vreugdenhil 
een initiërende en inhoudelijk 
coördinerende rol. Vreugdenhil 
zette zich sterk in voor de 
inhoudelijke opbouw van het 
curriculum en het borgen van 
de aansluiting op de praktijk. 
Vanuit de Betonvereniging was 
het Dick Stoelhorst die het 
voortouw nam en de eerste 
contacten (eind vorige eeuw) 
legde met Bouwen met Staal 
(toen Staalbouwkundig 
Genootschap). Ook genoemd 
moeten worden Jan Carel van 
Eijk (BmS) en Peter Hoes (BV) 
die de accreditaties intensief 
hebben begeleid. Jeroen Mol 
(BV) ten slotte zorgde ervoor 
dat de NVAO-accreditatie eind 
2022 werd verleend. 
Op dit moment zijn bij de op- 
leidingen betrokken: Reshma 
Nirmalsingh (programma- 
manager BV), Bram Rensen 
(assistent programmamanager 
BV), Nadine Elsink (assistent 
programmamanager BV), Sven 
van Rosmalen (opleidingsma-
nager BmS), Maikel Jagroep 
(bestuurslid Stichting BV/BmS 
Opleidingen en directeur BV) en 
Frank Maatje (bestuurslid Stich-
ting BV/BmS Opleidingen en 
directeur BmS).
1
STUDENT AAN HET WOORD
Roosmarijn van Hellenberg Hubar, junior con-
structeur bij Haskoning, volgde in 2024 de 
opleiding Beton- en Staalconstructies en is nu 
bezig met de Masteropleiding Constructief 
Ontwerpen.
Waarom heb je BV/BmS gekozen en niet een regu-
liere hbo-opleiding?
"Ik hoorde veel positieve ervaringen uit mijn 
omgeving. Daarnaast sluit de opzet goed aan 
bij werkenden. De lessen vinden namelijk altijd 
plaats op dinsdagavonden, wat het mogelijk 
maakt om studie en werk goed te combineren. 
Doordat dit een vast wekelijks moment is, ont-
staat er een duidelijke structuur."
Wat vind je inhoudelijk van de opleiding?
"Zeer waardevol. Wat ik prettig vind, is dat de 
opleiding 'Beton- en Staalconstructies' begint 
bij de basis. Aangezien ik in mijn eerste jaren 
bij Haskoning niet als constructeur heb gewerkt, 
was mijn voorkennis over constructies enigszins 
weggezakt. Door deze opleiding is mijn kennis 
weer goed opgefrist en vormt het bovendien 
de juiste basis voor de masteropleiding die ik 
nu volg. Tijdens het masterjaar merk ik dat de 
leerstof inhoudelijk tot in detail gaat. Je wordt 
als het ware 'gedwongen' om echt te begrijpen 
wat je doet."
Sluit de opleiding voldoende aan bij de praktijk?
"De meeste vakken die ik volg zijn klassieke 
mechanicavakken. Deze sluiten goed aan bij 
mijn dagelijkse werkzaamheden en versterken 
mijn theoretische basiskennis. De vakken die 
specifiek gericht zijn op een bepaalde doel-
groep, sluiten minder goed aan bij de praktijk 
zoals ik die ervaar.
We krijgen ook onderwijs in ontwerpvaardig-
heden. In deze vakken word je gestimuleerd 
om creatief te denken en buiten gebaande 
paden te treden. Ik vind dit een waardevolle 
vaardigheid die goed toepasbaar is in de 
praktijk, waar vaak innovatieve oplossingen 
nodig zijn. Verder behandelen we ook vakken 
die ingaan op het gebruik van moderne reken-
programma's. Deze bieden inzicht in hoe digi-
tale tools tegenwoordig worden ingezet binnen 
het constructeursvak. Al met al dragen alle 
vakken bij aan een breder en dieper inzicht in 
het vakgebied als constructeur."
Hoe ervaar je het niveau van de docenten?
"Ik vind het zeer hoog. Het is duidelijk merk-
baar dat ze beschikken over diepgaande vak-
kennis en ruime ervaring binnen hun specia-
lisme. Tijdens de lessen wordt dit zichtbaar in 
de manier waarop zij onderwerpen helder uit-
leggen en inhoudelijke vragen uitgebreid 
beantwoorden. Ook buiten de lessen zijn de 
docenten via e-mail goed bereikbaar. Wat 
daarnaast opvalt, is het enthousiasme waar-
mee ze lesgeven. Hun betrokkenheid en passie 
voor het vak helpen om gemotiveerd te blijven 
voor de studie en te blijven werken aan je zelf-
ontwikkeling." 
60?CEMENT?6 2025                  
                 
              
    
    
        
        
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Marco Pauw van Bouwen met Staal. Een omvangrijkere versie is verschenen in Bouwen met Staal 305 (juni 2025).
 
             
    
    Begin jaren 2000 signaleerde zowel Bouwen met Staal als de Betonvereniging een groeiende vraag naar constructeurs met een breder profiel. In de praktijk werkten ingenieurs steeds vaker aan projecten waarin staal en beton samenkomen, terwijl de opleidingen tot dan toe sterk materiaalgericht waren ingericht. De oplossing werd gevonden in (aanvankelijk) twee gezamenlijke constructeursopleidingen, een voor niet-constructief afgestudeerden (eerst Betonconstructeur BSEng/Staalconstructeur BSEng, nu Beton- en Staalconstructies BV/BmS), en een voor constructief afgestudeerden (eerst Constructeur MSEng/PMSE, nu Constructief Ontwerpen BV/BmS). Met docenten die zelf actief zijn als constructeur of adviseur. Wie de volledige opleiding Constructief Ontwerpen BV/BmS afrondt, krijgt de hbo-mastergraad, Master of Science (MSc). 
Inmiddels is op MBO-niveau ook de opleiding Constructeur in Opleiding BV/BmS ondergebracht binnen de samenwerking. Diverse modules van Constructief Ontwerpen BV/BmS zijn bovendien als aparte cursus te volgen.
Reacties