De ontwikkeling van 3D-printtechnieken en printbare materialen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Testen van praktisch toepasbare constructies op grote schaal hebben echter maar in beperkte mate plaatsgevonden. In een onderzoek in Japan is nu een voetgangersbrug, na een topologische optimalisatie en een EEM-analyse geprint en beproefd.              
                
             
                              
                                      
                      1 De onderzochte 3D-geprinte voetgangersbrug	
1
42?	CEMENT 6 2020
Bij Taisei Corporation wordt een 
3D-portaalprinter gebuikt die 
constructies print op basis van 
laagsgewijze extrusie.	
 Hierbij wordt 
een zelf ontwikkeld cementgebonden materi 
aal (CMs) toegepast met een hoge thixothropie 
[2]. De printer heeft een mondstuk (nozzle) 
met een diameter van 25 mm. Er kunnen  
elementen van maximaal 2,0 x 1,7 x 1,5 m  
(l x b x h) worden gerealiseerd. Het voordeel  van dit systeem is dat het ook discontinue 
doorsneden en meerdere elementen tegelij
kertijd aankan. Er is aangetoond dat een 
complex gevormde bank, ontworpen op  
basis van topologische optimalisatie, maar 
ook een groot element, snel kan worden  
geproduceerd.
Een probleem van laagsgewijze extru 
sie is dat het niet kan worden toegepast voor 
constructieve elementen waarin 	
Topologische  optimalisatie 
geprinte brug	
Onderzoek naar materiaaleigenschappen en 
optimale vorm van een voetgangersbrug
De ontwikkeling van 3D-printtechnieken en printbare 
materialen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. 
Testen van praktisch toepasbare constructies op grote schaal  hebben echter maar in beperkte mate plaatsgevonden.   
In een onderzoek in Japan is nu een voetgangersbrug,   
na een topologische optimalisatie en een EEM-analyse  geprint en beproefd.	
CEMENT 6 2020	?43
trekspanningen optreden, omdat het aan
brengen van wapening tijdens het extrusie
proces lastig is. Hier bestaan weliswaar op
lossing voor, zoals het aanbrengen van 
wapening vóór het printen, het toepassen 
van ductiele printmaterialen met korte ve
zels of met wapeningsstrengen die tijdens 
het printen worden aangebracht en het aan 
brengen van wapening voorspanning na het 
gereed komen van de constructie. Er zijn we
reldwijd echter nog maar weinig projecten 
uitgevoerd op een praktische schaal, waarbij 
op een systematische manier rekening is ge
houden met constructief ontwerp, fabricage 
en gedrag [4,5].  In het in dit artikel beschreven onder
zoek is ervoor gekozen ervaring op te doen  met een voetgangersbrug. Deze heeft een 
lengte van 6,0 m en is samengesteld uit 
meerdere verschillende elementen, die met 
voorspanning tot één constructie worden 
samengevoegd. De stappen in deze studie 
zijn weergegeven in figuur 2. Al deze stappen 
worden in dit artikel beschreven. 	
Mengselontwerp en  
eigenschappen
Het mengselontwerp van het cementgebon
den materiaal met een hoge thixotropie 
staat in tabel 1. Het bindmiddel is een snel 
verhardend cement. Alle materialen behalve 
de vloeibare hulpstoffen zijn vooraf ge
mengd. De schudmaat blijft tussen 160 mm 
en 170 mm gedurende 120 minuten bij 20 	
oC. 	
2 Overzicht van de studie
auteurs 	
KOJI KINOMURA
Taisei Corporation
Advanced Center of 
Technology, Yokohama  (Jap)	
SATOSHI MURATA
Taisei Corporation
Advanced Center of 
Technology, Yokohama  (Jap)	
YUJIN YAMAMOTO
Taisei Corporation
Advanced Center of 
Technology, Yokohama  (Jap)	
HIROTOSHI OBI
Taisei Corporation
Advanced Center of 
Technology, Yokohama  (Jap)	
AKIHITO HATA
Taisei Corporation
Advanced Center of 
Technology, Yokohama  (Jap) Tabel 1?Toegepast mengselontwerp	
water/
poeder  [%] gewicht  
[kg/m	
3] vloeibare hulpstoffen 
[% t.o.v. bindmiddel]
water bind -
middel grof  
zand fijn  
zand viscositeits-
modificerend  middel super- 
plastificeerder deforming 
agent vertrager
37% 271732 879 366 37 0.20 0.201.20
Tabel 2 Overzicht uitgevoerde beproevingen	
afmeting proef -
stuk [mm] type
opm.indexouderdom bij beproeven 
[dagen]
druksterkte Ø100, lang 200geboord -CP7, 28
gestort -CC1, 3, 7, 28
E-modulus Ø100, lang 200geboord  (CP)7, 28
splijttreksterkte Ø100, lang 110geboordverticaalTPv7, 28
geboord horizontaalTPh7, 28
gestort -TC1, 3, 7, 28
kruip Ø100, lang 200geboord belastRL7, 28
geboord onbelastRN7, 28
uitdrogings-
krimp 100 * 125 * 600
geprint---DP1, 2, 3, 7, 14, 21, 28, 91
100 * 100 * 400 gestort---DC1, 2, 3, 7, 14, 21, 28, 91	
2	
44?	CEMENT  6 2020
ouderdom bij beproeven [dagen]TC gestort
CP geboorde cilinder	
druksterkte 
 
[N/mm
2]	
TC gestort
TPv geboorde cilinder,   
drukkracht in richting laagovergang
TPh geboorde cilinder,   
drukkracht haaks op laagovergang
ouderdom bij beproeven [dagen]	splijttreksterkte  
[N/mm
2]	
Testen eigenschappen
Er zijn testen uitgevoerd om de eigenschap
pen van de verharde gelaagde constructie 
vast te stellen, die gebruikt zijn voor het te 
maken van het constructief ontwerp van  
de brug. De aard van deze testen staan in  
tabel 2. De afmetingen van proefstukken  
zijn gebaseerd op de Japanse normen. De  
proefstukken bestaan uit meerdere lagen 
geboorde kernen, uit in een mal gestorte 
proefstukken en uit proefstukken die  
laagsgewijs zijn geprint. 
Het hart van de geboorde cilinders valt 
altijd samen met een laagovergang (fig. 3). 
Alle proefstukken zijn verhard bij 20 	
0C en 
een relatieve vochtigheid van 60%. 	
Druksterkte, E-modulus en  
splijttreksterkte
De druksterkteproeven zijn uitgevoerd   
op de bovenzijde van de cilinder met   drie laagovergangen. De E
modulus is bere
kend op basis van de spannings rekrelatie, 
verkregen uit de druksterkteproeven. Bij 
het bepalen van de splijttreksterkte is de 
drukkracht zowel evenwijdig aan als lood 
recht op de laagstructuur aangebracht 
(fig. 4). 	
Resultaten?	Het resultaat van de druksterkte  
en splijttreksterkteproeven is weergegeven 
in figuur 5. De druksterkte van de geboorde cilin 
ders (CP) is bij gelijke ouderdom circa 10 tot 
20% lager dan de gestorte proefstukken (CC).  De gevonden waarde voor E modulus 
van CP bedraagt na 7 dagen circa 20.500  
N/mm² en na 28 dagen circa 21.700 N/mm².  Uit vergelijking van de splijttreksterk 
teproeven blijkt dat de TPv cilinders (verti
caal belast) 15 tot 25% lagere sterktes ge
ven dan de gestorte proefstukken. De 	
3 Patroon van de geboorde kernen Ø100 en l = 200 m
4 Belastingrichting bij de splijttreksterkteproeven
5 Beproevingsresultaten druksterkte (a) en splijttreksterkte (b)
BRON
Dit artikel is een vertaalde 
bewerking van de paper  
Application of 3D printed seg-
ments designed by topology 
optimization analysis to a practi-
cal scale prestressed pedestrian 
bridge van Koji Kinomura, 
Satoshi Murata, Yujin Yama-
moto, Hirotoshi Obi en Akihito 
Hata (allen Taisei Corporation, 
Advanced Center of Techno-
logy, Yokohama, Japan). De 
paper is geschreven voor de 
RILEM-conferentie Digital  
Concrete 2020. Deze conferen-
tie is georganiseerd door de 
TU Eindhoven en vond digitaal 
plaats van 6 tot 9 juli 2020.  
De bewerking is gedaan door  
ir. Paul Lagendijk (registeront -
werper bij Aronsohn Construc -
ties raadgevende ingenieurs 
b.v. / redactie Cement).	
3	
5a	
4	
5b	
CEMENT  6 2020	?45
TPhcilinders (horizontaal belast) laten op 
hun beurt 5 tot 10% lagere sterktes zien dan 
de gestorte proefstukken. Het resultaat s 
uggereert dat de splijttreksterkte van een 
dergelijk anisotroop materiaal afhankelijk  
is van de laagoriëntatie in het proefstuk, 
maar dat het in beide richtingen leidt tot 
een opmerkelijke reductie.  Figuur 6 geeft een visueel beeld van  
de proefstukken CP, TPv en TPh na de be
proeving. Bij CP begint een hellende scheur 
vanaf de bovenkant van de doorsnede in de 
vorm van een kegel om uiteindelijk aan te 
sluiten op de holle ruimtes in de overgang 
tussen twee lagen, resulterend in een door
gaande verticale scheur. In de TPv doorsne
de zijn horizontale holle ruimtes aanwezig 
tussen de aangrenzende lagen, die leiden tot 
een doorgaande scheur in het vlak van de 
lagen. Samengevat kan worden gesteld dat 
de scheurontwikkeling geïnitieerd door deze 
holle ruimtes tussen de aangrenzende lagen 
kan leiden tot een reductie van de splijttrek 
sterkteratio TPv/TC.
Kruip
Voor de kruiptest zijn twee geboorde cilinders 
gekoppeld (fig. 7a). De ouderdom waarbij de 
belasting wordt aangebracht is 7 dagen voor 
proefstuk RL7 en 28 dagen voor proefstuk 
RL28. Op de onder en bovenzijde van de  
gekoppelde cilinders is epoxyhars coating 
aangebracht. Het begin van de rekmeting 
correspondeert met het aanbrengen van de 
belasting. De drukspanning van RL7 respec
tievelijk RL28 is bepaald op één derde van 
de druksterkte van CP na 7 respectievelijk 
28 dagen (fig. 5). De duur van de meting is  
56 dagen. De rek (?	
at) is bepaald met rekme
tingen op meetpunten over de hoogte van 
het proefstuk (fig. 7a).	
Resultaten ?	De resultaten zijn weergegeven 
in figuur 7b, inclusief de bijbehorende loga 
ritmische regressiecurves. De elastische  
rek ( ?	
e) is 508 · 10	6 voor RL7 respectievelijk 
610 · 10	6 voor RL28. 
Overigens valt op dat de rek van RN7 
(onbelast, ?	
st) juist groter is dan de rek van 
RN28. De reden is dat de uitdrogingskrimp 
geëlimineerd moet worden binnen 7 dagen 
voor RN7 en binnen 28 dagen voor RN28. Op  basis van figuur 7b is de kruipcoëfficiënt (?	
t) 
na een jaar berekend volgens vergelijking 1; 
bij RL7 ?	
t = 4,53 en bij RL28 ?	t is 3,34.
 
?	
t = (?	at ? ?	e  ?	st) / ?	e (1)
 
?	
at  de totale rek  
?
e  de elastische rek direct na het aanbren 
gen van de belasting 
?
st  de optredende rek zonder belasting
Uitdrogingskrimp
De uitdrogingskrimp is gemeten met de 
contactpuntmethode (op DP en DC). Het re
sultaat per test is het gemiddelde van drie 
proefstukken. Twee contactpunten zijn met 
epoxyhars op een onderlinge afstand van 
350 mm bevestigd op het proefstuk bij een 
ouderdom van 24 uur. 
Resultaten?	De resultaten zijn gepresen 
teerd in figuur 8. Hoewel de resultaten van 
de DC's een grotere spreiding vertonen dan 
de DP's, variëren alle rekken van 230 · 10	
6 	
tot 270 · 10	6 na 28 dagen en van 240 · 10	6 tot 
290 · 10	6 na 91 dagen. Hieruit blijkt dat de 
rektoename na 28 dagen beperkt is en de 
uitdrogingskrimp snel convergeert. Deze 
trend is vergelijkbaar met het resultaat van 
RN28 zoals te zien in figuur 7b.	
Topologische optimalisatie
Na vaststellen van de eigenschappen van   
het materiaal is gestart met de topologische 
optimalisatie van een voorgespannen voet
gangersbrug op praktische schaal. Hierbij   
is begonnen met een originele vorm zoals 
weergegeven in figuur 9. De lengte is 6,0 m, 
breedte 1,2 m en hoogte 1,0 m. Twee voor
spanstaven zijn aangebracht in de bovenflens 
en één in het hart van de onderflens. Er zijn 
drie onderdelen als vast beschouwd, die niet 
worden beïnvloed door de optimalisatie:
1?de bovenflens met een dikte van 150 mm 
die de vloer van de brug vormt;
2?een gebied van 150 mm bij 150 mm rond 
om de voorspanstaaf in de onderflens;
3?de twee delen aan beide uiteinden met 
een lengte van 300 mm.
Bij het ontwerp is, naast het eigen gewicht 
en de voorspanbelasting, rekening  	
Het gewicht 
van de topolo-
gisch geoptima -
liseerde geome -
trie is slechts 
een kwart van 
de originele 
vorm
46?	CEMENT  6 2020
aantal dagen na start belastenRL7: belast op 10 N/mm	
2	
RL28: belast op 12,6 N/mm	2	
RN7: zonder belasting
RN28: zonder belasting	totale rek	
aantal dagen	
rek [x10
-6]	
7a	
7b	8	
6 Waarnemingen van de CP-, TPv- en TPh-proefstukken na testen?7 Illustratie van (a) beproeving en (b) resultaten van de 
kruipproeven?8 Testresultaten van uitdrogingskrimp?9 Originele vorm, numerieke randvoorwaarden en inputgegevens gebruikt 
bij de topologie-optimalisatie van een voorgespannen brug
6
9	
CEMENT 
6 2020	?47
dagen na introductie van voorspanning	
moment van uitvoeren van  
in situ buigproef vereiste waarde voor 
 
constructief ontwerp: 100 kN	voorspankracht in   
voorspanstaven [kN]	
gehouden met een belasting van 5,0 kN/m² 
aangrijpend op bovenflens, zoals conform de   
Japanse normen voor voetgangersbruggen. 
Voor de voorspankracht in de voorspansta 
ven in de bovenflens is 25 kN aangehouden; 
voor de voorspanstaaf in de onderflens 50 kN.   
De numerieke software gebruikt voor de  
topologieoptimalisatie is Inspire Ver. 2019.2, 
dat is gebaseerd op een lineair elastisch  
model en niet apart rekening houdt met het 
verschil in constructief gedrag onder trek  
en drukbelasting. Figuur 9 toont ook de  
inputgegevens gebruikt voor deze analyse.
Geoptimaliseerde resultaat
De basisvorm die is ontstaan door topologi 
sche optimalisatie en de verbeterde defini 
tieve vorm met het oog op uitvoerbaarheid 
en veiligheid, zijn weergegeven in figuur 10a  en 10b. Het gewicht van de geoptimaliseerde 
geometrie is slechts een kwart van de origi
nele vorm (fig. 9). Ten opzichte van de basis
vorm zijn in de definitieve vorm de diagona 
len zwaarder uitgevoerd, zijn met het oog op 
esthetica extra delen van de onderflens ver
wijderd en zijn aan de bovenzijde opstanden 
toegevoegd om de bestrating tussen op te 
kunnen sluiten. 	
Fabricage
De voetgangersbrug is uiteindelijk ook daad 
werkelijk gerealiseerd en tentoongesteld bij 
een expositie ter gelegenheid van de 60e ver
jaardag van het Technical Research Institute 
van Taisei Corporation in februari 2020.  De brug bestaat uit 44 segmenten die 
elk een verschillende en complexe vorm 
hebben zoals weergegeven in figuur 2.  	
De brug bestaat 
uit 44 segmen -
ten die elk een   
verschillende 
en complexe 
vorm hebben
10a
10b
11a	11b	
10 Geoptimaliseerde basisvorm (a) en de verbeterde, definitieve geometrie (b)? 
11 Monitoren van het verloop van voorspankrachten in de tijd aangebracht op de drie voorspanstaven;   
op foto (b) de uit segmenten samengestelde, voorgespannen brug 100 kN	48?	CEMENT  6 2020
12a
12b
12 Analysemodel en analyse resultaten met (a) elementenverdeling en belastingen en (b) analytische resultaten	CEMENT 6 2020	?49
verticale verplaatsing [mm]	
verticale verplaatsing [mm]	
belasting [kN]	
3 stalen  
platen 5 stalen 
 
platen
1 stalen   
plaat	
De verbinding tussen de aangrenzende seg 
menten werd pas gemaakt nadat het laatste 
geprinte element minstens 7 dagen oud was. 
Hechtende epoxyhars is toegepast op alle 
grensvlakken tussen de segmenten. De 
voorspanbelasting die nodig was om de  
segmenten tot een brug bijeen te houden,  
is bepaald uitgaande van: 
1?de gemodificeerde kruipcoëfficiënt die is 
berekend door de kruipcoëfficiënt te verme
nigvuldigen met de verhouding van de  
optredende voorspanbelasting en eerder  
bepaalde waarde bij de kruiptest op proef 
stuk RL7 (fig. 7b);
2?de uitdrogingskrimp die optreedt na  
7 dagen (zie figuur 8). 
Dit heeft ertoe geleid dat de voorspanbelas
ting 10% hoger is aangehouden dan benodigd 
voor het constructief ontwerp. De voorspan 
staven zijn beschermd maar de openingen 
in de segmenten zijn niet gevuld met grout. Figuur 11 toont het verloop in de tijd 
van de totale voorspankracht in de drie 
voorspanstaven. De waarde na 28 dagen is 
102 kN en dit komt dichter in de buurt van 
de 100 kN die nodig zou zijn voor het  
constructieve ontwerp. Opgemerkt moet 
worden dat de wisseling in voorspankracht 
te maken heeft met temperatuurverande
ringen in de fabricageruimte.
Verificatie
EEM-analyse?	Om de veiligheid van het   
constructieve gedrag van de gemaakte brug 
te controleren is een numerieke eindige  elementenanalyse uitgevoerd. Daarbij is  
gebruikgemaakt van ABAQUS 2016. Het  
elementenmodel voor de analyse met de 
aangrijpingspunten van de voorspanbelas
ting is weergegeven in figuur 12a. De volgende 
twee belastingcombinaties zijn beschouwd:
1?voorspanbelasting en het eigen gewicht 
van de brug;
2?de belasting uit ongeveer 12 personen  
(=10 kN) in het midden van de overspanning 
naast de bij (1) genoemde belastingen. 
De resultaten zijn weergegeven in figuur 12b. 
Hoewel een trekspanning van circa 0,8 N/
mm	
2 optreedt in de rand van de diagonalen, 
worden de optredende trek spanningen ge
reduceerd door het gebruik. Geconcludeerd 
is derhalve dat het gebruik veilig is. 	
In situ buigproef?	Er is een in situ buigproef 
uitgevoerd door het aanbrengen van stalen 
platen met een belasting van circa 1,9 kN in 
het midden van de overspanning op de bo
venflens. De maximaal aangebrachte belas
ting is 9,45 kN (5 stalen platen). Opgemerkt 
moet worden dat een geconcentreerde be
lasting van 5,88 kN, die correspondeert met 
de belasting uit de bestrating, is toegevoegd 
in het midden van de overspanning vóór de 
start van de buigproef om dezelfde situatie 
te creëren als in de berekening. De verticale vervormingen zijn geme
ten direct onder de onderflens in het mid 
den van de overspanning en op 0,90 m en 
2,0 m uit het midden. Ook is de vervorming 
aan de onderzijde van de bovenflens geme
13 Verticale vervorming: metingen en berekening vergeleken (a) onder het midden van de   
bovenflens en (b) vervorming na aanbrengen maximale belasting	
CEMENTGEBONDEN 
MATERIALEN
De cementgebonden  
materialen die in dit project 
zijn toegepast, zijn ontwik -
keld in samenwerking met 
cementleverancier Taiheiyo. 
De auteurs stellen de  
technische bijdrage en  
productie van deze materi-
alen bijzonder op prijs.	
13a	13b	
50?	CEMENT  6 2020
ten in het midden van de overspanning. De 
waarde van de vervorming is gelijk gesteld 
aan nul op het moment dat de belasting van 
de bestrating was aangebracht. De relatie 
tussen belasting en de verticale vervorming 
onder de bovenflens in het midden van de 
overspanning is weergegeven in figuur 13a. 
Voor de onderzijde van de ligger is de relatie 
tussen belasting en vervorming weergege
ven in figuur 13b. In beide figuren zijn ook 
de berekende vervormingen weergegeven. Geconcludeerd kan worden dat de  
gemeten waarden goed overeen komen met 
de berekende waarden. Met andere woor
den, het blijkt dat onverwachte zaken zoals 
het optreden van scheurvorming niet zijn 
waargenomen bij de maximale belasting en  dat de gemaakte brug zich als een lineair 
elastische eenheid gedraagt.	
Conclusie
In deze studie is een constructief proefproject 
op een praktische schaal en op een systemati
sche manier uitgevoerd. Een variëteit aan ele
menten gefabriceerd door middel van laags
gewijze extrusie zijn onderling verbonden en 
de constructieve veiligheid van de samenge
stelde, voorgespannen brug is onderzocht. Er 
is aangetoond dat de brug veilig genoeg is om 
te gebruiken en zich elastisch gedraagt. Nadat 
de brug gedurende langere tijd is blootgesteld 
aan een buitenmilieu, zal in de toekomst een 
nieuwe test worden uitgevoerd om de   
maximale belastbaarheid te controleren. 	
LITERATUUR
1?K. Kinomura et al.: 3D-printing 
challenge with cementitious material, 
Extended abstracts of 1st International 
Conference on Concrete and Digital 
Fabrication, Digital Concrete 2018,  
pp. 98-99, Zurich, Switzerland, 10-12 
September (2018).
2?K. Kinomura et al.: Development of 
3D-printing method for construction 
and its expectation toward the future 
(in Japanese), Annual convention of 
construction technique on civil 
engineering, Japan Society of Civil 
Engineers, Technical committee of 
construction, pp. 69-75, Tokyo, Japan, 
12 November (2019).
3?D. Asprone, C. Menna, F. P. Boss et al., 
Rethinking reinforcement for digital 
fabrication with concrete, Cement and 
Concrete Research 112 (2018), pp. 111-121.
4?M. Alawneh et al.: The world's first 
3D-printed office building in Dubai, 
Proc. of 2018 PCI convention and 
National Bridge Conference, Denver, 
USA, 20-24 February (2018).
5?B. Freek et al.: Large scale testing of 
digitally fabricated concrete (DFC) 
elements, Proc. of 1st Int. Conference 
on Concrete and Digital Fabrication 
-Digital Concrete 2018-, RILEM book 
series vol. 19, pp. 129-147 (2018).
De brug is   
geverifieerd   
met een   
EEM-analyse 
en een in situ 
buigproef	
14 De geprinte en beproefde voetgangersbrug	
14	
CEMENT  6 2020	?51                  
                 
              
    
    
        Bron
        
Dit artikel is een vertaalde bewerking van de paper Application of 3D printed segments designed by topology optimization analysis to a practical scale prestressed pedestrian bridge van Koji Kinomura, Satoshi Murata, Yujin Yamamoto, Hirotoshi Obi en Akihito Hata (allen Taisei Corporation, Advanced Center of Technology, Yokohama, Japan). De paper is geschreven voor de RILEM-conferentie Digital Concrete 2020. Deze conferentie is georganiseerd door de TU Eindhoven en vond digitaal plaats van 6 t/m 9 juli 2020. De bewerking is gedaan door ir. Paul Lagendijk (Aronsohn Constructies raadgevende ingenieurs b.v. / redactie Cement)
 
             
    
                      
Reacties