tlm 600 rum inwendige doorsnede.Die passtukken bestaan uit buizen metaan de ene zijde een 'eigen' mofen aande andere de ABC-spie, dan wel detegenovergestelde versie.AGENDA4-8 september 1988FIP-symposium Isra?l '88,Jeruzalem;inl. Stuvo8 september 1988Symposium Monumentenzorg enbouwtechniek, Aula TU Delft;inl.: 015 - 78 13 5629 september 1988Symposium Beton in de toekomst, TUDelft; Betondispuut5 oktober 1988Studiedag Beton in de waterbouw, DeFlint, Amersfoort; NIRIA, KlvI enVNCinl.: NIRIA-Congresbureau, tel. 070 -5221417-9 oktober 1988Derde Belgische internationale Beton-kanorace; inl. Vlaamse Technischekring Gent, 09-32 91 23 38 2111 oktober 1988Excusie naar de in aanbouw zijndeTIJDELIJKESPOORBAANROTTERDAM-ZUIDVande NederlandseSpoorwegen,dienstvan Infrastructuur, ontvingen wij eenreactie op het artikel 'Bouwen op sa-.mendrukbare ondergrond: Terre Ar-m?e biedt meer mogelijkheden', gepu-bliceerdin Cement 1988 nr.6,geschrevendoor ir.Schodts en ir.Van den Elzen.48Willemsspoortunnel, Rotterdam;Betonvereniging12 oktober 1988'Vernieuwend Bouwen... Nieuwemarkten, nieuwe produkten',symposium en thema-expositie; min.VROM, Stichting Bouwresearch,Expidemo en Cobouw, Congres-gebouw Den Haag; tel. 070 - 92 43 11tst 234/22617 november 1988Betondag 1988,Jaarbeurs Congres-centrum, Utrecht; Betonvereniging24 november 1988Symposium Eindige-elementen-methode,Jaarbeurs Congrescentrum,Utrecht; CIAD29 november 1988Symposium t.g.v. 20 jaar CIAD,complex 'De Flint' te Amersfoort; inl.079-219324ADRESSENBetonverenigingPostbus 411, 2800 AK Gouda (01820 - 39233)Kring Noordp/a ingJ.H.Holthuis, Aduarderdiepsterweg 8a,9745 EL Hoogkerk (050 - 51 55 15)KringZnidp/a Ingenieursbureau A.Palte BV, postbus 819,6300 AV Valkenburg aid Geul (04406 - 13637)De reactie van de NS is ingediend doorirJA.Groen, van de sectie Baanbouw &Grondmechanica. De heer Groenschrijft:'In het betreffende artikel kan bij hetvoorbeeld van de Spoortunnel te Rot-terdam de indruk worden verkregen,dat voor de hulpbaan op de LinkerMaasoevereenTerre Arm?e constructiewordt toegepast. De Terre Arm?e con-structieis echteralleen inde fase van hetvoorontwerp eenvan de bestudeerde al-BMCPostbus 411, 2800 AK Gouda (01820 - 39233)CURPostbus 420, 2800 AK Gonda (01820 - 39600)StubecoPostbus 4, 4064 ZG Varik (03445 - 1587)StumicoKarel Doormanlaan 28, 2665 AT Bleiswijk(01892 - 1 37 11)Stupr?Buizerdlaan 2, 3435 SB Nieuwegein(03402 - 7 8211)StutechPostbus 462,1970 AL Ijmuiden(02510 - 97 230)StuvoPostbus 3011, 5203 DA 's-Hertogenbosch(073 - 40 1222)BetondispuutTU-Delft, Civiele Techniek, kamer 506,Stevinweg 1, 2628 CN Delft (015 -784769)Belgische BetongroeperingC?sar Franckstraat 46, B-1050 Brussel(02 - 6499850)BFBNPostbus 194, 3440 AD Woerden(03480 - 10944)CIADPostbus 74, 2700 AB Zoetermeer(079 - 219324)KOMOPostbus 240, 2280 AE Rijswijk(070 - 953695)VBNKonJulianaweg 122,2264 BE Leidschendam(070 - 271802)VBRpostbus 256, 1170 AG Badhoevedorp(02520 - 23589)ternatieven geweest. Uiteindelijk is ge-kozen voor een kofferdamconstructie,bestaande uit damwanden en ge?xpan-deerde kleikorrels als licht funderings-materiaal:In de hierbij geplaatste tekening is eendwarsdoorsnede van de gekozen con-structie voor de tijdelijke spoorbaan ge-geven. De foto geeft een beeld van deuitvoering, eindjuni 1988.RedactieCement 1988 nr. 9
Reacties