A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u w18 cement 2008 1Het TGV-station Luik-Guillemins, ontworpen door deSpaanse architect-constructeur Santiago Calatrava, iseind 2008/begin 2009 gereed. Met de bouw van het sta-tion is in november 2000 gestart. Bij de aanvang werd ervanuit gegaan dat het station in 2005 in gebruik konworden genomen. Het bouwen in een omgeving metweinig ruimte en de hoge kwaliteitseisen zijn de oorzakenvoor de langere bouwperiode.Het nieuwe station van Luik ligt aan de HSL-Oost,waarvan het laatste baanvak Luik-Duitse grens in2007 in gebruik is genomen. De spoorlijn loopt tus-sen Brussel en de Duitse grens en heeft een lengtevan 139 km. De lijn is ??n van de drie pijlers vanhet Belgische hogesnelheidsnet. De twee anderelijnen verbinden Brussel met de Franse en deNederlandse grens.Het nieuwe station ligt naast het oude station Luikdat verouderd en verloederd was. Dit station wordtgesloopt na de voltooiing van het nieuwe station.Tijdens de bouw, die in 2000 van start ging, ging hetspoorverkeer gewoon door. Dat was ook ??n van deredenen waarom het project langer heeft geduurddan aanvankelijk de bedoeling was.TGV-STATION LUIK-GUILLEMINSNADERT VOLTOOIING1 |Het nieuwe TGV-station Luik-Guilleminsligt in het stadscentrum van Luik. Doorde aanleg van de hogesnelheidslijnBrussel-Luik-Keulen moest het oudestation volledig op de schop. Het nieu-we station is 150 m opgeschoven in derichting van de Maas, telt negen sporenen vijf perrons van 8 m breed. Drieperrons hebben een lengte van 450 mom de dubbele Thalys-stellen te kunnenontvangen. Het station is ontworpendoor de Spaanse architect-constructeurSantiago Calatrava. Door hem zijn ookde stations Z?rich-Stadelhofen, Lyon-Satolas en Lissabon-Oriente ontwor-pen. Gemeenschappelijk kenmerk vandeze stations zijn de ranke overkappin-gen van glas en staal op een massieve,organisch gevormde onderbouw vanbeton.(foto's: Daylight SPRL)A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u wcement 2008 1 19Begin 2008 is de afwerking van het nieuwe stationde volgende fase in het bouwproject. Er wordtgewerkt aan de stroomvoorziening, liften en ver-warming. Daarnaast wordt gewerkt aan de begla-zing van het dak. Dat duurt tot halverwege dit jaar.Volgens opgave van de directievoerende organisatieEuro Li?ge TGV is er bij voltooiing 65 000 m3betongestort waarvan 15 000 m3wit beton. Overigensverwerkt het Luikse station zo'n 35 000 reizigersper dag. De helft van dit aantal gebruikt de treintussen Brussel en de Duitse grens. Dat maakt dui-delijk dat de spoorlijn van belang is. Als laatstedetail is nog te melden dat het station 32 300 m2glasoppervlak heeft. nProjectgegevensprojectmanagement:Euro Li?ge TGVarchitect:Santiago CalatravaConstructeur:Bureau Greisch2 | Santiago Calatrava wilde het station ineen warme kleur, zoals cr?mewit. Vande totale hoeveelheid beton (65 000 m3)is 20% wit beton. Het station Luik-Guillemins is ontworpen als een over-dekt plein zonder traditionele voor- enachtergevel. Het station ligt aan devoet van de heuvel Colline de Cointe.De overkapping heeft een lengte van170 m.A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u w20 cement 2008 13 |Beton wordt in het nieuwe station in ruimemate toegepast. De eisen die Calatrava aanhet beton stelt, zijn bijzonder hoog. Om aandie eisen te voldoen, is al het beton in Luikin het werk gestort dan wel op de bouw-plaats gefabriceerd. Voorafgaand aan debouwwerkzaamheden is van alle te prefabri-ceren onderdelen op de bouwplaats eenproefstuk (1:1) gemaakt. Het duurde vijfmaanden voordat van elk onderdeel eengoedgekeurd proefstuk op de bouwplaatsstond. Deze goedgekeurde proefstukkengolden als beoordelingsmaatstaf voor hetechte werk.4 |Het dak van het stations is in verschillendefasen gebouwd. De perronoverkapping iseen constructie van staal en glas waarvande overspanningsrichting, heel ongebruike-lijk, evenwijdig aan de sporen loopt. Op defoto is dit duidelijk te zien.5 |Het nieuwe station heeft drie niveaus. Wievanaf de stadskant het station nadert, komtbinnen op maaiveld. De perrons liggenhoger en zijn bereikbaar via (rol)trappen enliften. Vanaf de heuvelkant, waar de par-keergarage is gesitueerd, zijn voetgangers-bruggen gemaakt over de sporen heen.Reizigers moeten dan de trappen af om bijde perrons te komen. Aan de kant van deheuvel is, evenwijdig aan de sporen, eengang gemaakt waar de verschillendeniveaus van de garage op aansluiten.A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u wcement 2008 1 216 |De op de bouwplaats gefabriceerdelamellen zijn ingelaten in schuine spa-ringen en vervolgens met elkaar ver-bonden door een in het werk gestorte`ruggengraat'.7 |Onderdeel van het station is een par-keergarage met 800 plaatsen aan dekant van heuvel Colline de Cointe. Dezeparkeergarage bevat drie lagen en isdeels in de heuvel ingegraven. Via eenreeds voltooide en ook door Calatravaontworpen boogbrug is de garagerechtstreeks toegankelijk vanaf denieuwe rondweg van Luik.
Reacties