Het examen van betonconstructeur in te stellen dooren af te nemen vanwege de BetonverenigingDe grote activiteit in de bouwnijverheid,waarmee vanzelfsprekend een enormeuitbreiding van de toepassing van betonen gewapend beton is gepaard gegaan,heeft de reeds grote behoefte aan goedebetonconstructeurs nog doen toenemen.Ook de noodzaak van het toenemendonderhoud aan betonconstructies doorde vele fouten, die gemaakt werden, zo-wel bij de berekening als bij de uitvoe-ring, stimuleert deze behoefte.Daarom werd in 1952 door het bestuurvan de Betonvereniging overwogen, ofhet al dan niet op de weg van de ver-eniging zou liggen eisen vast te stellen,waaraan een betonconstructeur moetvoldoen. Na voorlichting door een aan-tal personen, die door de aard van hunwerkkring veel met betonconstructeursin aanraking komen en uit een gehou-den enquete kwam het bestuur tot deconclusie, dat deze vraag in bevestigen-de zin moest worden beantwoord.Teneinde tot het formuleren van con-crete voorstellen te komen, achtte hetbestuur het gewenst een commissiesamen te stellen, waarin aannemers, hettechnisch onderwijs, het bouwtoezicht,raadgevende ingenieurs en de Rijks-waterstaat vertegenwoordigd zoudenzijn. In deze commissie 'Betonconstruc-teurs' hebben de volgende heren zittinggenomen: ir. J. A. H. Hartmann,voorz.; ir. W. van der Schrier, seer.;ir. H. A. Dicke; ir. B. H. Kimmel enP. J. van Tussenbroek.Deze commissie heeft zich beraden,welke weg zal moeten worden ingesla-gen om tot het gestelde doel te geraken.Daar het niet op de weg van de Beton-vereniging kan liggen de opleiding totbetonconstructeur zelf ter hand te ne-men, heeft de commissie de volgendemogelijkheden onderzocht:Vergrote torendraaikraanvoor hogebouwwerkenindien een aannemersbedrijf een bouwwerkmoet uitvoeren, dat hoger is dan gewoonlijkdoor dit bedrijf wordt gebouwd, kan menvoor het feit komen te staan, dat bijv. eentorendraaikraan --die bij de voorgaandebouwwerken volledig kon worden benut--voor dit hoge objekt te klein blijkt te zijn,d.w.z. de torenhoogte is te gering, hoewelhet hijsvermogen en de vlucht van debouwkraan voldoende zullen zijn. In eendergelijk geval wordt men er als het waretoe gedwongen om een grotere kraan meteen grotere schijfhoogte aan te schaffen.Op de Hannover Messe 1956 is een Peiner-kraan gedemonstreerd, waarmee voor bo-venstaand probleem op bijzondere docheenvoudige wijze een oplossing werd gege-ven. Van een normale Peiner-bouwkraanverwijdert men de giek en in plaats daar-van monteert men de kraantoren met giekvan een kleiner type bouwkraan (foto 4).Op deze wijze wordt de max. schijfhoogte(bij hoogste giekstand) van bijv. 59 m ver-a. De Betonvereniging wordt ingescha-keld bij het afnemen van examens,die door de bestaande of nog op terichten cursussen of instituten zijningesteld.Daarbij is gedacht een vertegenwoor-diger van de Betonvereniging als ge-committeerde bij het examen zittingte doen hebben. Vele voordelen dochook grote bezwaren zijn aan dit sy-steem verbonden.b. De Betonvereniging neemt in de toe-komst zelf het examen voor beton-constructeur af op de wijze, zoals deBond van Nederlandse Architekten(B.N.A.) dit reeds vele jaren doetvoor het examen van Bouwkundigopzichter. De B.N.A. leidt de kandi-daten niet op voor dit examen enheeft geen zeggenschap bij de opleidingen. In dit geval wordt verwacht,dat -wanneer eenmaal het examenbetonconstructeur is ingesteld- decursussen zich vanzelf aan de gestel-de eisen zullen aanpassen.Daar de commissie voorstandster is vande laatste oplossing (b) heeft zij in hetaan het bestuur van de Betonverenigingin 1953 aangeboden interimrapport,waarin de stand van haar werkzaam-heden was aangegeven, gevraagd ofhiermee accoord kan worden gegaan.Hoewel het bestuur van oordeel is, datgezien de struktuur en outillage van deBetonvereniging door het in eigen handnemen van de organisatie van dit exa-men, de vereniging een zware taak opzich zal nemen, heeft zij toch de doorde commissie aangegeven richting ge-kozen en nadere uitwerking van dit plangevraagd. De commissie heeft daarnade eisen en het reglement voor hetexamen 'Betonconstructeur' opgesteld.Dit examen zal omvatten de vakkengroot tot ca. 72 m en, bij een grotere uit-voering, van ca. 81 m tot 102 m; laatstge-noemde behoort ongetwijfeld tot de groot-ste verrijdbare bouwkranen ter wereld.Als de verkregen extra hijshoogte nietmeer noodzakelijk is, kan de bouwkraanzonder bezwaar tot zijn normale afmetingenworden teruggebracht.De vergrote bouwkraan kan op dezelfdewijze als de standaarduitvoering met behulpvan de kraanlieren worden opgesteld en ge-streken. Ook het voordeel van transportzonder noodzakelijke demontage blijft vol-ledig bestaan.Vooral wanneer een dergelijke vergrotebouwkraan vlak langs het bouwwerk wordttoegepast, verdient het aanbeveling om ge-bruik te maken van de mogelijkheid totafstandsbediening, waarbij de bedienings-man met behulp van een draagbaar schakel-apparaat de verschillende bewegingen vande kraan ook vanaf het bouwwerk kan uit-voeren en daardoor het opnemen, hijsen enplaatsen van de last geheel kan blijven vol-gen (zie Cement 7 (1955) Nr. 5-6, biz. 127).v.d.V.hogere wiskunde, toegepaste mechani-ca, beton en gewapend beton.Om tot het examen te worden toege-laten moet de kandidaat in het bezit zijnvan een diploma M.T.S. (afd. Bouw-kunde of Weg- en Waterbouwkunde).De kandidaten, die niet in het bezit zijnvan een M.T.S.-diploma worden toe-gelaten, nadat uit de verstrekte gegevensof uit een test, afgenomen door deexamencommissie, is gebleken dat zijalgemene bouwkundige kennis bezitten.Het examengeld zal/100,-- bedragen.Het schriftelijk examen, dat drie dagenzal duren, zal omstreeks mei-juni, in deregel te 's-Gravenhage, worden afgeno-men. De niet in de naaste omgeving vandeze stad wonende kandidaten moetendus op reis- en verblijfkosten rekenen.Het mondeling gedeelte, dat ten hoog-ste 3 x 45 min zal duren, heeft ongeveereen maand na het schriftelijk examenplaats.Het diploma zal eerst worden uitge-reikt, als de kandidaat tenminste driejaar werkzaam is geweest in de gewa-pend-betonbouw als constructeur, teke-naar o.d. Het is toegestaan reeds exa-men te doen, voor de verlangde prak-tijkjaren zijn doorlopen.Teneinde de mogelijkheid na te gaan,of in mei 1957 reeds het examen voor deeerste maal kan worden afgenomen -inverband met de korte tijd van voor-bereiding van a.s. candidaten- wordtaan hen, die aan dit examen wensendeel te nemen, verzocht zich voorlopigop te geven voor 15 October 1956 aanhet Secretariaat van de Betonvereniging,Van Galenstraat 52, 's-Gravenhage.Aan dit adres zijn verkrijgbaar de exa-meneisen, een reglement en een aanmel-dingsformulier voor het examen Beton-constructeur B.V.(voortzetting van bfz. 439, waar foto 4 staat)440 Cement 8 (1956) Nr 17-18
Reacties