Fr?d?ric Petit, NMBS Public RelationsDe Nationale Maatschappij van de Belgische Spoorwegen(NMBS) gaat drie hogesnelheidslijnen exploiteren. E?nlijn, Brussel-Franse grens is al in dienst. Aan de anderetwee, Brussel-Duitse grens en Brussel-Nederlandse grens,wordt volop gewerkt.De noordelijke tak, van Brussel tot de Nederlandsegrens, heeft een lengte van 87 km. We onderscheidenhierbij de lijn Brussel-Antwerpen, de Antwerpsenoord-zuidverbinding en de aanleg van de nieuwehogesnelheidslijn tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens.B r u s s e l - A n t w e r p e nDe lijn 25, Brussel-Antwerpen, is ??n van de drukstbereden lijnen van Belgi?. Ook de hogesnelheids-treinen richting Nederland rijden over deze lijn,waar al geruime tijd moderniseringswerken aan degang zijn. De houten dwarsliggers zijn vervangendoor betonnen en ook de spoorwegbedding, debovenleiding en de seininrichting werden vernieuwd.De ruimte tussen de sporen is verbreed van 2 m tot2,25 m om zo de maximumsnelheid op de lijn tekunnen verhogen tot 160 km/h.A n t w e r p s e n o o r d - z u i d v e r b i n d i n gSinds begin 1998 zijn de werken aan de gang voorde ombouw van het station Antwerpen-Centraal ende aanleg van de noord-zuidverbinding (3,8 km).De noord-zuidverbinding - een spoortunnel tussenAntwerpen-Berchem en het Damplein - maakt eenrechtstreekse verbinding mogelijk tussen het noor-den en het zuiden van Antwerpen. Richting noordenen Nederland zullen alle treinen onder de stad doorkunnen rijden, met de nodige tijdwinst en demogelijkheid om frequent voorstadsverkeer uit tebouwen.In 2005 zal Antwerpen-Centraal, dankzij de noord-zuidverbinding, dubbel zoveel treinen als vandaagkunnen ontvangen. Antwerpen-Centraal zal danover veertien in plaats van tien sporen beschikken.Niet alleen het aantal perrons neemt toe, ook detreinen zelf worden aanzienlijk langer (350 tot 400meter). Daarom wordt het huidige station met deperrons tweemaal zo lang. Deze ingreep laat toe omA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pInfrac tr uc tuurcement 1999 616HSL Brussel ? AmsterdamSPORENNAAR DE21eEEUWIn Belgi? heeft de HSLstations in Brussel,Antwerpen en Luik.Hier station LuikHet trac? van de lijn Brussel- Belgisch-Nederlande grenseen tweede stationstoegang te realiseren aan deLange Kievitstraat. Dit komt de capaciteit vanAntwerpen-Centraal ten goede. Het nieuwestationsgebouw wordt een volwaardig station metonder meer een eigen buffet, loketten en parking.De twee stationstoegangen zullen verbonden wordendoor een winkel-wandelzone op gelijkvloers niveau.Eind 2003 zal het winkelplateau in gebruik wordengenomen. Een jaar eerder is de gehele bovenbouw(niveau +1) voltooid en zullen zes van de veertiensporen in dienst worden gesteld. Eind 2005 zijn deondergrondse sporen (niveaus -1 en -2) klaar envanaf dan beschikt Antwerpen-Centraal over veer-tien perronsporen, verdeeld over drie niveaus. Inhet deel Constructie & uitvoering vindt u een uit-gebreid artikel over de bouwwerkzaamheden vanhet station Antwerpen en het traject Antwerpen-Berchem.H S L A n t w e r p e n - N e d e r l a n d s e g r e n sWanneer de treinen de spoortunnel van de noord-zuidverbinding ter hoogte van het Damplein verlaten,rijden ze op een nieuwe spoorlijn richting Groenen-daallaan. Het nieuwe station Groenendaallaan moeteen belangrijk verkeersknooppunt worden met eenvlotte overstap op andere vervoermiddelen en eengoede verbinding geven met het stadscentrum.De hogesnelheidslijn (HSL) kruist vervolgens deverkeerswisselaar E19/A12 en sluit aan op debuitenste arm van de verkeerswisselaar. Ze vervolgthaar weg langs de autosnelweg E19 Antwerpen-Breda met de doortocht van het Peerdsbos. Om tevoorkomen dat eventueel omvallende bomen op despoorlijn zouden terechtkomen, wordt de HSLbeschermd door een `open koker'-constructie. Viade brug over de Bloso-Plassen sluit de lijn aan ophet gebied van de Mikse heide en verder deRommers- en Tremelheide in Brasschaat.S p e c t a c u l a i r e r e i s t i j d e nIn de Noorderkempen komt een stopplaats voorbinnenlandse IC-treinen. Ter hoogte van Brecht,Wuustwezel en Hoogstraten loopt de HSL aan dewestzijde van de E19. Vervolgens passeert ze langsde E19 de servicezone Minderhout en de transport-zone in Meer en bereikt zo de Belgisch-Nederlandse grens. De nieuwe HSL langs de E19tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandsegrens heeft een lengte van 35,2 km. De HSL kanzowel door hogesnelheidstreinen (hst's) als doorbinnenlandse treinen worden gebruikt. De hst'skunnen er met een snelheid van 300 km/h rijden.De noordelijke tak van Brussel tot de Nederlandsegrens zal tegen 2005 voltooid zijn. De huidige reis-tijd van 2u39 tussen Amsterdam en Brussel-Zuidzal verminderen tot 1u39. Een treinrit met de hstvan Amsterdam tot Antwerpen-Centraal duurt inde toekomst slechts 1u08 in plaats van 2u03.De aanleg van het hogesnelheidsnet gaat samen meteen algemene verbetering van het Belgisch binnen-landse net. De overstap van binnenlandse trein ophst wordt gegarandeerd door op elkaar afgestemdeaankomst- en vertrektijden. Zo reist ook de klassieketrein de toekomst tegemoet. De NMBS is klaar voorde 21e eeuw en opent met het hst-project eenhorizon met reistijden om bij weg te dromen.... scement 1999 6 17De Thalys doet stationAntwerpen aanDe drie hogesnelheidslijnenin Belgi?
Reacties