??__""w..::.o.:.,:n:.;..in"'g..::.b..::.o..::.uw;..:.. ~---J. uitvoeringstechniekC. van Rossum, Volker Bouwmaatschappij bvH.H.Wapperom, Redactie CementDe records in Rotterdam volgen elkaar in hoog tempo op. Nauwelijks eenjaar na de ople-vering van de twee woontorens van de 'Poort van Zuid' aan het Zuidplein (Cement1996,nr. 1 lishetpredikaat hoogste woontoren van Nederland alweerovergenomen doorde na-bij hetBeursplein gelegen, 106m hogeSchielandtoren. Onlangswerden de eerstewonin-gen betrokken.De woontoren is in twaalfmaanden opgeleverd, een uiterst korte bouwperiode. Om ditmogelijk te maken is een uitgekiende bouwsystematiek opgezet. In dit artikel staat deuitvoering daarvan centraal.SCHIELANDTORENROTTERDAMHOOGSTE WOONTOREN IN RECORDTIJD OPGETROKKENDe Schielandtoren rijst hoog op boven hetmonumentale Schie/andhuis10De Schielandtoren telt 109 luxe apparte-menten en een beheerdersruimte, verdeeldover 31 verdiepingen. De onderbouw is sa-men metde bouwvan een parkeergarage eneen winkelgalerij uitgevoerd door de HBM,de hoofdaannemer van het totale plan 'Her"ontwikkeling Beursplein'. Vanaf de tweedeverdieping was Volker Bouwmaatschappijverantwoordelijk voor de uitvoering.In de onderbouw zijn een verhuis- en eenvuilcontainerruimte gesitueerd. De tweedet.m. achtste verdieping bevatten telkenstwee woningen en een aantal bergingen. Debergingen zijn meteen aparte lift bereikbaar.Vanaf de negende verdieping bevinden zichvierwoningen per laag. In de dakopbouwzijneen liftmachinekamer en een opstelplaatsvoor de glazenwasinstallatie onderge-bracht.De drie- en vierkamerappartementen zijnruim opgezet en zeer luxe ingericht. De kalehuurprijs varieertvan f 1350,- tot f 1950,-per maand.Uitvoering ruwbouwBetonnen wanden (dik 300mm) en vloeren(dik 230 mm) verzorgen de stabiliteit van dewoontoren. De gevel bestaat uit een beton-nen binnenspouwblad en een gemetseldebuitenspouw.De bouwplaats bood ruimte aan slechts ??nbouwkraan. De capaciteit en de inzet vandeze kraan waren maatgevend voor de uit-voeringsmethode. Bij een verdoorgevoerdeprefabricage zou een te groot beslag op dekraan worden gelegd. Daarnaast zou de tijdvoor transport vanaf de grond toenemennaarmate de bouw een hogerniveau zou be-reiken. De toren is daarom grotendeels op-getrokken met tunnelbekistingen. De kraanbehoefde nu slechts de tunnelbekistingenen de steigers ??n verdieping omhoog te hij"sen.De liftschachten en het trappenhuis zijn,evenals de binnenspouwbladen, w?l opge"bouwd uit prefab betonelementen. Voor deopslagvan deze elementen wasgeen ruimteop de bouwplaats; de elementen dienden di-rect vanaf de wagen te worden gemonteerd.Vanwege de maximaal toegestane hijscapa-citeit isin een aantal prefab elementen Ly-tag als toeslagmateriaal toegepast om hetgewichtte reduceren.CyclusIn drie dagen werd een complete verdiepinguitgevoerd. Doordat ook de zaterdag in demontage was meegenomen konden zo perweek twee verdiepingen worden gereali-seerd. De cyclus bestond uit hetstorten vanwanden en vloeren, het monteren van pre-fab elementen (liftschachten, trappen entrappenhuiswanden), het plaatsen van hou"ten stelkozijnen en het aanbrengen van hetnodige sparingwerk.De torenkraan is zo neergezetdatvanuit??npositie het complete gebouw kon wordenbereikt(fig. 1).De zwaarste tunnel (tunnel E:14,5ton) lag het verste van de kraan weg enmoest vanwege het gewicht in twee delenworden opgesplitst (tabel 1).Op de eerste dag werd het gedeelte tussende stramienen AA en AC gestort (fig. 2). Opdetweede dagwerd de bekistingnaarbuitenverrold. Een gedeelte werd naar het gebiedtussen de stramienen AC en AD weggezet(fig. 3), de rest werd omhooggebracht naarde volgende verdieping. De derde dag waseen transportdag voor bekisting, materieelen steigerwerk.CEMENT1996/11CD Opstelling torenkraan met hijsgegevensgewichten zijn excl. hijsgereedschapTabe/lGegevens ingezette bekistingIIkr??nbereik lBrri\ ./1hijs'capacitei~ 12,3 tontunneflengte 6400 + hijsger.'--..., rd--;i
Reacties