A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 720Ron van Beek, ontwerpleider bij Witteveen+Bos:SCHERP DURVEN GAANIS NOODZAKELIJKEEIGENSCHAPDe afgelopen jaren hebben we regelmatig kunnen con-stateren dat de constructeur het moeilijk heeft zijnwerk goed te doen. Voor een deel komt dat doordat hijniet goed duidelijk kan maken waar zijn meerwaardeligt en dat vervolgens ook niet gehonoreerd weet tekrijgen. Cement voelt zich - als h?t vakblad voor deconstructeur - aangesproken om daar wat aan te doen.Een eerste actie is een serie gesprekken waarin telkenseen bouwpartner - aannemer, architect, betontechno-loog, bouwmanager, geotechnicus enz. - aan een con-structeur wordt gekoppeld en waar die meerwaarde alsvanzelf aan de orde komt. De bouwpartner is hierbijdoor de redactie gevraagd zelf zijn gesprekspartner tebenoemen. In dit nummer van Cement de aftrap.D e c o n s t r u c t e u r e n z i j n b o u w p a r t n e r s""Ron van Beek is ontwerpleider bij Witteveen + Bos, eeninternationaal opererend, raadgevend ingenieursbureaumet 700 werknemers op vakgebieden als water, infra-structuur, milieu en bouw. Ron is voornamelijk betrokkenbij grootschalige ondergrondse infrastructuur. In de ruimtien jaar dat hij bij Witteveen+Bos werkzaam is, klom hijop van constructeur via projectingenieur naar ontwerp-leider.De laatste jaren werkt hij regelmatig in opdracht vanaannemer Heijmans, voornamelijk in de `tender'fase(offertestadium). Recentelijk heeft hij samen met Rolandde Waal, hoofd Bedrijfsbureau bij Heijmans Beton- &Waterbouw, een half jaar gewerkt aan de tender voor detunnels van het project A73, Venlo ? Roermond. AanRoland vroegen we waaraan een goede constructeurmoet voldoen.Roland de Waal: In de huidige markt is het prijs-niveau laag en gaat het heel scherp om de laagsteprijs. Daarnaast zie je een tendens richting`design & construct'-contracten. We hebben zelfook een engineeringafdeling, maar kiezen erbewust voor dat die niet supergroot is. Dus je hebtaltijd externe partijen nodig en die kunnen medehet onderscheid in een tender bieden. Dat onder-scheid wordt ? zeker bij design & construct ?gemaakt tijdens de ontwerpfase, als je de kostenhet meeste kunt be?nvloeden. Van het ingenieurs-bureau waarmee je samenwerkt, verwacht je eenaandeel daarin: het randje opzoeken van dievraagspecificatie, de interpreteerbaarheid van deeisen.Hoe gaat de samenwerking met jullie eigen ontwerpaf-deling in zijn werk? Kom je zelf met voorstellen en huurje Ron in om dat te toetsen?Roland de Waal: Bij het project A73-tunnels heb-ben we gezamenlijk de analyse gedaan. Daarbij benik opgetreden als tendermanager en Ron namensWitteveen+Bos als ontwerpleider. We hadden eenge?ntegreerd ontwerpteam met verder louterHeijmans mensen. Want het was niet alleen Heij-mans `Beton- & Waterbouw', maar ook andere Heij-mans Infrastructuuronderdelen zoals `Wegen' en`Kabels & Leidingen'. Het team van Witteveen+Bosmet Ron als ontwerpleider draaide daarin volledigmee. Soms leggen we de ontwerpcapaciteit ook welvolledig bij Witteveen+Bos. Dan heb je een afstem-ming tussen onze werkvoorbereiders en calculato-ren met hun ontwerpers.Ron van Beek: De N242 is bijvoorbeeld volledigdoor ons gedaan; niet hier in huis, maar wel dus-danig ge?ntegreerd, dat gebruik is gemaakt vanmensen die bij andere tenders betrokken waren.Dus die kenden ook de mensen van Heijmans. Demensen van werkvoorbereiding hadden direct con-tact met onze hoofdconstructeur om tot een zo opti-maal mogelijk ontwerp te komen.Speelt er, ondanks die relatie, altijd een mogelijkheidmee dat je een volgende keer niet aan tafel uitgenodigdwordt?Ron van Beek: Die kans bestaat natuurlijk altijden wij zijn er op gebrand om samen metHeijmans tot een succesvolle tender te komen.Uiteraard lukt dat niet altijd, maar daarom probe-ren we tenders te evalueren, om te leren van het-geen je hebt gedaan. Door langdurige samenwer-king hoop je natuurlijk op een voortzetting daar-van. Maar met de huidige markt weet je het nooitzeker.Roland de Waal: Het kan natuurlijk nooit kwaadom een keer met een andere partij in zee te gaan.Dat houd je scherp. Maar de intentie is wel - zekervan onze kant ? om op een bepaalde manier metelkaar samen te werken. Wat we gezamenlijkbedenken kunnen we een volgende keer weergebruiken. Als ik de volgende keer met iemandanders samenwerk, dan neemt hij zijn kennis uit-eindelijk ook mee naar een concurrent. Mede ineen markt waarin het onderscheidend vermogensteeds belangrijker wordt, heb je dat liever niet. Dushet is lonend om op een bepaalde manier aan eenlangdurige relatie te werken. Dan weet je ook tus-sen welke mensen het wel of niet klikt en kun jeook beter je teams samenstellen.Er bestaat een bepaald stereotype beeld van de con-structeur waardoor het lijkt alsof het niet uitmaakt of jeconstructeur A of constructeur B neemt.Roland de Waal: Natuurlijk passen bepaalde be-roepsgroepen binnen bepaalde profielen of karak-tereigenschappen. Maar binnen de constructeurs-wereld zijn er ook verschillen. Je hebt echte ont-werpers, heel creatieve en innovatieve mensen, diede rand opzoeken van wat mogelijk is, en je hebtmensen die heel erg goed zijn in planmatig uitwer-ken van een ontwerp: het moet uitgezocht wordenwant men moet er buiten mee aan de slag. Ik hebvoornamelijk met de eerste categorie te maken,want ik zit in het precontractuele traject en voor mijis het belangrijk om onderscheidend te zijn. Hetgaat dan niet om de laatste kilogram wapenings-staal per kubieke meter beton, maar je moet weliemand hebben die lef heeft en innovatief durft tezijn, die creatief is en het randje durft op te zoeken.Dat vinden wij in Ron en een aantal mensen omhem heen en het klikt ook redelijk goed. Nu zal nietiedereen bij Witteveen+Bos zo zijn, want het ande-re profiel zal Ron ook kennen. Maar die construc-teurs komen in een andere fase in beeld. Je zoektnatuurlijk ook ? en dat kan bij een bepaalde lang-durige relatie - naar die personen die geschikt zijnvoor tenders, dus g??f je die personen bij een ten-der. En die andere personen kunnen we misschienwel wat beter hebben op het moment dat we hetwerk hebben aangenomen.Klopt het beeld dat Roland schetst?Ron van Beek: Absoluut, je hebt inderdaad mensendie heel goed zijn in het uitdetailleren van eenA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 7 211 |Ron van Beek (rechts) enRoland de Waal:"Constructeur moet cre-atief zijn en het randjedurven opzoeken vanwat mogelijk is"foto: Jurriaan Nijkerkbetonconstructie of staalconstructie, maar zij kun-nen niet per definitie in het voortraject goed mee.Uiteraard streven wij als ingenieursbureau ernaarom zoveel mogelijk allround constructeurs te heb-ben die voor alle vakgebieden en alle fases inzetbaarzijn, maar dat is bijna onmogelijk. Ook omdat jeerin moet groeien. Het is niet zo dat als je net vande TU of HTS afkomt, je met een tender kunt mee-draaien. Zeker bij de grote infrastructurele werkenwaarmee ik te maken heb, moet je toch een paarjaar ervaring opdoen en wat meer hebben geziendan een enkele tunnel.Welke eigenschappen heb je nodig?Ron van Beek: Creativiteit, ook een stukje lef, dusscherp durven gaan. De specificaties die de klantstelt tegen het licht houden en de rand opzoeken.Ook zelfstandigheid is wat mij betreft erg belang-rijk. Als ik als ontwerpleider op een tender zit, danweet ik dat ik de hoofdconstructeur of een con-structeur die aan een traject werkt, een paar dagenkan laten sleutelen zonder dat hij voor elk wisse-wasje bij me langskomt.Roland de Waal: Ik wil daar nog het kostengevoelaan toevoegen wat je na verloop van tijd ontwikkelt.Daarbij moet je openstaan voor en kunnen werkenmet andere disciplines. Een tender wordt erdoorgekarakteriseerd dat je met niets begint. In een rela-tief korte periode moet je het werk op papier zettenen daarbij ook nog onderscheidend zijn, dus je moetheel erg snel alternatieven ontwikkelen en daarinkeuzes maken. Daarbij worden de verschillendefases redelijk in elkaar gedrukt en zijn al die disci-plines naast elkaar aan de gang. Een tender slaagtdoorgaans doordat op een of andere manier al diedisciplines op enig moment goed met elkaar kun-nen communiceren en samenwerken. En de con-structeur heeft daarin een heel belangrijke rol. Daarmoet hij absoluut geschikt voor zijn, daar moet hijoog voor hebben. Een specialist - gesjacherd een`sommenmaker' - kun je met een deelprobleem bestaan de gang houden, maar die kan niet de spil zijnin het ontwerpproces van een tender.Waaruit haal je je plezier in zo'n samenwerking?Ron van Beek: De verschillende disciplines waar-mee je te maken hebt: werkvoorbereiding, plan-ning, techniek, geotechniek en aan de andere kantook de samenwerking met een bedrijf alsHeijmans. Dat je met meerdere mensen te makenhebt. Niet dat je vijf dagen per week achter jebureau zit en sommetjes zit te maken, maar dat jenaast het rekenwerk heel veel discussieert en over-legt.Is dat ook het beeld dat je ooit had toen je midden in jestudie zat?Ron van Beek: Nee, integendeel zelfs. Toen ik netwas afgestudeerd had ik het idee dat ik pertinentgeen constructeur wilde worden. Ik ben het dooromstandigheden wel geworden en er langzaam ingegroeid. Niet met het beeld dat als je twee jaar con-structeur bent, je daarna ineens projectleider kanworden, maar juist langzaam groeien en brede ken-nis opbouwen. Niet alleen het berekenen vanbetonconstructies, maar ook een stuk geotechniekmeepakken en staalconstructies en algemene con-structieleer. Zo is het langzaam gaan leven. Ik bennu voornamelijk bezig met grootschalige infra-structuur en dat boeit me elke dag weer.In eerste instantie had je het dus niet gedacht, maar jebeschikt kennelijk wel over de juiste eigenschappen omdit werk aan te kunnen.Ron van Beek: Ja, dat lijkt er wel op. Het gaat danvooral om het hebben van doorzettingsvermogen,gevoel hebben voor hetgeen je ontwerpt en nietdenken van "het is een betonconstructie op papier".Je moet ook gevoel hebben voor dimensie. Wat datbetreft is het ook belangrijk dat je buiten gaat kijkenals je iets hebt uitgerekend ? een tunnelbak,gebouw of brug ? dat je weet hoe groot het allemaalis. Dat je niet bij een HE500 denkt aan een kleinbalkje, maar je realiseert dat het een enorme con-structie is.Vind je dat constructeurs nog te veel binnen zitten?Roland de Waal: Ik denk dat ze nog teveel binnen-zitten, waarbij er nog een verschil is of je bij eenecht ingenieursbureau werkt of bij een ontwerpaf-deling van een aannemer. Als je bij HeijmansA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 7222 |Tunnel onder DeGiessen, Betuweroutefoto: Eagle EyesRoland de Waal:Je moet open-staan voor enkunnen werkenmet anderedisciplinesEngineering werkt, dan ga je wat gemakkelijkerbuiten kijken, want het is een collega die je opbelten je gaat naar hem toe. Als je als ingenieursbureaudaarentegen geen raakvlakken hebt met eenbepaald soort werk, kom je daar ook niet zo gemak-kelijk. Dat maakt het wel eens moeilijk, maar ikdenk dat het goed is om te zien wat je op papier zeten wat het voor een man buiten betekent om dat temaken. Het mooiste voorbeeld daarvan is eenwapeningstekening. De lijntjes zijn gemakkelijkgetekend, maar als je buiten komt dan denk je: "hoemoet daar nog beton tussendoor"? Daarvoor moetje gevoel krijgen.Heeft Ron dat gevoel? Als hij met de neus op de feitenwordt gedrukt, is hij dan bereid om de andere kant opte gaan?Roland van de Waal: Ik vind zeker dat Ron ? nietalleen hij, maar ook zijn andere collega's ? hetgevoel heeft bij dat soort zaken. Er is natuurlijk welhet verschil dat je in de tenderfase niet de volledigeuitdetaillering doet. Heel veel van die deelproble-men lossen wij niet op. Ron is praktisch en heeftgelukkig snel genoeg in de gaten of dingen wel ofniet haalbaar zijn. Er hoort interactie te zijn metwerkvoorbereiding, planning. Je kunt dingenbedenken en een eindfase op papier hebben, maarop het eind moet het in de uitvoering wel allemaalgestapeld kunnen worden: eerst moet dit gedaanworden, een stuk graven, een stukje damwand. Hetmoet wel gemaakt kunnen worden. Ron stuurt zijnmensen daar ook op aan.Ben je gemakkelijk te be?nvloeden?Ron van Beek: De laatste jaren ben ik wat standvas-tiger geworden. Ik merk dat ik door de vele projec-ten die ik gedaan heb en doordat ik regelmatig bui-ten kom, weet waarover ik praat. En ik ben ook eer-der zeker van mijn zaak. Als iemand beargumen-teert dat het anders moet, dan moet je dat uiteraardook overwegen. Maar een stuk zekerheid is in ditvak absoluut van belang.Heeft dat te maken met wie die argumenten aanreikt?Kun je als je met een aantal partners aan tafel zit,inschatten met wie je te maken hebt?Ron van Beek: Als je naar een overleg gaat met eendirecteur of aannemer, dan weet je precies wie jetegenover je hebt. Als iemand enorm veel ervaringuitstraalt en je komt zelf voor je gevoel net kijken,dan kan ik me voorstellen dat je in de problemenkomt. Een goede, ervaren constructeur is wat mijbetreft heel veel waard.Roland de Waal: Dat geldt niet alleen voor een con-structeur, maar bijvoorbeeld ook voor een uitvoer-der. Je kunt misschien wel zeggen dat het profielvan een constructeur anders is dan het profiel vaneen uitvoerder. Een uitvoerder zal wat eerder op debluf gaan of wat harder van zich af schreeuwen, ter-wijl de constructeur wat behoudender is en watmeer voor inhoudelijke zekerheid kiest. Daar is opzichzelf niets mis mee.En toch kan ik me voorstellen ? zeker als aannemer ?dat je daardoor ge?rriteerd raakt.Roland de Waal: Absoluut, maar dat is altijd hetgrensgebied van disciplines. Dat kennen wijintern ook tussen uitvoering en werkvoorberei-ding, tussen werkvoorbereiding en ontwerp.Zeker als er tijdsdruk op zit. Dan heeft iedereenbepaalde uitgangspunten en dat botst wel eens.Maar als je eens een keer een goede aanvaringhebt gehad met een ervaren uitvoerder, dan denkik wel dat je ervan leert. Dat wil niet zeggen datdie man altijd gelijk heeft, maar het hoort wel bijje vorming. Die confrontaties zijn nodig om oogte krijgen voor praktische zaken. Je maakt als con-structeur iets op papier, maar het moet ookgebouwd kunnen worden.Geef je dit soort ervaringen binnen het bureau door?Ron van Beek: We streven daar wel naar, maaromdat het tussen je oren zit is dat wel heel moeilijk.Bij Witteveen + Bos hebben wij met constructeursof constructeursgroepen vier keer per jaar con-structief overleg. Meestal wordt dit gekoppeld aanwerk buiten, waarbij men betrokken is en waar ookervaringen worden uitgewisseld. De beste uitwisse-ling van ervaringen gaat tijdens de borrel of tijdensA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 7 23C o n s t r u c t i e d e t a i l snaam: ir. R.J. van Beek (Ron)afgestudeerd: 1991 TU Delft, faculteitCiviele techniek, afstudeerrich-ting betonconstructiesloopbaan: 1992?1996 Constructeur bijWitteveen+Bos1996-2000 Projectingenieur bijWitteveen+Bos2000-heden Technisch projectleider bij Witteveen+Bos,groepsleider tunnelbouw, plaatsvervangend directeurTunnel Engineering Consultantsmooiste project uit Boortunnel Groene Hart in opdracht van Bouygues-eigen oeuvre: Koop, technisch projectleidermeest tevreden over: Aanbiedingsontwerp voor A73-tunnels: innovatief karak-ter en scherp ontwerpneemt voorbeeld aan: Rudolf Dasop nachtkastje ligt: Robin Cookhet eten, door elkaar te kennen en van elkaar teweten bij wie je terecht kunt als je vragen hebt.Ben je in zekere zin ook gevormd binnen het bureau?Heb je je eigen visie overeind kunnen houden of ben jejuist gaan werken op de manier waarop Witteveen+Bosprojecten aanpakt?Ron van Beek: Ik vind dat ik mezelf gevormd heb,vooral omdat ik niet alleen binnen Witteveen+Bosgewerkt heb. Ik ben ook gedetacheerd geweest bijdiverse instanties en heb daardoor niet een vastementor naast me gehad met wie ik meeliep en diezijn mening en ervaring kon opleggen.Zou je dat beginnende constructeurs ook aanraden?Ron van Beek: Ik ben begonnen door anderhalf jaarnaast een hoofdconstructeur van Witteveen+Boszowel voorontwerpberekeningen als detailbereke-ningen te maken. Ik maakte de berekeningen, hijkeek ze na, gaf de verbeteringen door. Er waren ookwel eens fouten bij, maar daar leerde ik van. Watdat betreft is de begeleiding van constructeurs dienet van school komen in de eerste jaren wel belang-rijk.De positie van de constructeur staat behoorlijk onderdruk, zeker financieel. Ik neem aan dat dit in de ten-derfase wat minder belangrijk is. Maar hoe zit dat in dehi?rarchie binnen een project?Roland de Waal: Dat ligt eraan of je te maken hebtmet een tekenaar, constructeur, hoofdconstructeurof een projectleider. Maar de juiste niveaus pratenmet de juiste tegenpartner. Bij een groot of complexdesign & constructproject heb je een projectdirec-teur of projectmanager. Dat kan iemand zijn dievoorheen uit de ontwerphoek kwam, dat hoeft nietper definitie een productieman te zijn. Daaronderheb je een projectleider uitvoering, een hoofdBedrijfsbureau op het werk of iemand die verant-woordelijk is voor werkvoorbereiding en de ont-werpleider. De ontwerpleider staat in hi?rarchiegelijk aan de projectleider. Daaronder is het nietanders. Werkvoorbereiders praten met construc-teurs. Ik heb dat ook op die manier ervaren. Ik pro-beer zelf ernaar te streven dat ze in de hi?rarchiepassen. Op het moment dat je mensen hebt van deoude stempel, die dus langer meedraaien, uit de tijddat het bouwbedrijf nog puur een uitvoerendbedrijf was, dan heb je tegenstellingen. Vroeger hadje ontwerpers en bouwers, maar nu gaat het om deinteractie en je doet het gezamenlijk. Je hebt altijdmensen die niet met hun tijd meegaan. Die probeerje op andersoortige werken in te zetten dan design& constructwerken. Aan de andere kant denk ikniet dat ontwerpende mensen ondergewaardeerdworden. Absoluut niet. Die hebben dezelfde carri?-remogelijkheden.Is het bij nieuwe projecten belangrijk dat Ron aan tafelzit of zeg je ook wel: stuur maar iemand?Roland de Waal: Natuurlijk, zeker. Op het momentdat ik met mensen werk waarmee het klikt enwaarmee ik goed kan samenwerken en uiteindelijktot een goed product kom, dan heb ik altijd voor-keur. Het is ook belangrijk mensen te hebben dieop elkaar zijn ingespeeld. Tenders brengen voor deaannemer zeer hoge kosten met zich en op hetmoment dat je met een partij aan tafel zit die jouwtaal spreekt, kun je met veel minder mensen het-zelfde werk doen. Als je bij elke tender opnieuwhet wiel moet uitvinden en je laat elke keer aanonze kant en aan de kant van Witteveen+Bos nieu-we mensen komen, dan is dat in ieder geval voorons kapitaalvernietiging, want het gaat om heelveel geld dat we niet terugkrijgen. Dus je probeertdaar een bepaalde modus voor te vinden. Ik hebzeker bij Witteveen+Bos voorkeur voor bepaaldemensen waarmee het klikt en waarmee je goedkunt werken. Voordat je naar een besteding gaatheb je al vaak het gevoel of je een goede kansmaakt of niet. Dat gevoel ontstaat mede door deinteractie tussen mensen en hoe de tender gelopenis. Achteraf komt dat gewoon elke keer uit. Als wijevalueren ? en dat doen wij voordat wij de uitslaghebben ? dan kunnen we van bepaalde mensenzeggen dat het klopte, de sfeer was er. Maar somsklopte het ook niet. Lag dat aan de samenstellingvan het team? Lag het aan de mensen die mis-schien het verkeerde profiel hadden? Dat zijn dedingen die we evalueren om van te leren. Wij ziengelukkig dezelfde gezichten waarmee we prettigwerken. Aan de andere kant komen zij ook vaakdezelfde gezichten tegen.Ron van Beek: Dat is ??n en twee is dat het insamenwerking tussen Heijmans en Witteveen+Boshoofdzakelijk gaat om grootschalige infrastructuur.Wij hebben ook niet zo'n groot bedrijf dat je uit eenenorme zee van mensen kunt kiezen om op zo'ntender te zetten. Het is dus ook niet zo dat er zoveelverschillende gezichten zouden moeten komen,tenzij er meerdere tenders tegelijk lopen. Dan is heteen ander verhaal. En het is inderdaad zo dat wevaak met dezelfde mensen te maken krijgen en datvind ik ook wel prettig. Je bent op elkaar ingespeelden dat is een belangrijke stap voorwaarts.Recent hebben jullie met elkaar samengewerkt bij eenaantal tunnels voor de A73. Kun je daar iets meer oververtellen?Ron van Beek: Deze tender is vorig jaar oktobergestart en vanuit Heijmans is gepleit voor een zoge-A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 724Ron van Beek:De begeleidingvan construc-teurs die net vanschool komen isin de eerste jarenheel belangrijknoemd ge?ntegreerd ontwerpteam. Dat betekent datwij hier in huis kwamen om samen te werken metde ontwerpafdeling van Heijmans.Jullie hebben niet getwijfeld over welk ingenieursbureauuit te nodigen?Roland de Waal: Bepaalde typen werken doen wijbij voorkeur met Witteveen+Bos. Het kan wel eenszo zijn dat zij gebonden zijn, want zij doen natuur-lijk ook wel eens wat aan opdrachtgeverzijde. Dankunnen ze zich niet aan ons verbinden en werkt hetanders.Ron van Beek: Hier in huis komen en samen metde mensen van Heijmans de tender doen, betekentenerzijds samenwerken met hun ontwerpafdelingen anderzijds ook een nauwe samenwerking metde overige disciplines: werkvoorbereiding, calcula-tie, grond en wegen, kabels en leidingen, funde-ringstechniek. We hebben eigenlijk vanaf de eerstedag hier op kantoor gezeten, wat als belangrijkvoordeel heeft dat de lijnen heel kort zijn. Je looptzo bij elkaar binnen. Het overleggen van een teke-ning gaat natuurlijk veel eenvoudiger. De tenderheeft een half jaar geduurd. Wij hebben dit als zeerpositief ervaren.Zitten jullie persoonlijk wel eens tegenover elkaar?Ron van Beek: Nee, voor zover ik me herinner wasdit de eerste keer.Roland de Waal: Ik denk niet dat het werkt. Wekunnen wel bepaalde projecten met Witteveen+Bosdoen en ergens anders tegenover elkaar staan. Datmoeten echter andere mensen zijn. Het kan niet zozijn dat wij op het ene moment tegenover elkaarmoeten discussi?ren over contractwijzigingen ofmeerwerk, we stappen de auto in en daarna gaanwe samen een tender doen. Dat is geen goede zaak.Als je een robot bent, alleen maar rationeel bent engeen emoties kent, dan zou dat kunnen, maar bijrelaties tussen mensen behoren nu eenmaal emo-ties en alles wat daarbij hoort. In het kader vantransparantie en integriteit moet je dit als bedrijfook niet willen.Kun je misschien een voorbeeld geven op welk detail inA73 de inbreng van Ron een positieve invloed heeftgehad?Roland de Waal: Omdat we wisten dat de prekwa-lificatie was geweest en we de stukken nog niethadden, zijn wij gestart met een zo breed mogelij-ke brainstormsessie. Ron was daar in zekere zin albij betrokken, maar de andere mensen vanuitWitteveen+Bos nog niet. Uit die sessie zijn eenheleboel punten gekomen. Die hebben we geru-briceerd en gedocumenteerd. Het bleek zeer volle-dig, wat heel positief was. Uiteindelijk zijn deanderen erbij gekomen en hebben we een kick offgehouden en die eerste resultaten daarbij inge-bracht. Een beetje een vliegende start. Die tochwel lange Roertunnel die uit verschillende onder-delen bestond, heeft ertoe geleid dat er voorbepaalde delen heel andere idee?n zijn gekomendie uiteindelijk in de aanbieding zijn beland.En dat betreft idee?n richting uitvoering of constructief?Roland de Waal: In eerste instantie gaat het omhet principe, maar ook om de combinatie.Constructief moest het natuurlijk kunnen, maardaarentegen moest het binnen de vraagspecifica-tie zo uitgekleed mogelijk en ook uitvoerbaar zijn.A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 7 253 |Trogviaduct in knoop-punt Gorinchem,Betuweroutefoto: Eagle EyesDus het is een cirkeltje van constructieve eisen enzo kaal mogelijk ontwerpen; een continue kosten-afweging.Ooit zei architect Carel Weeber: "Een bekendeNederlandse constructeur bestaat niet". Maar aan jullieprojecten kun je als constructeur geen bekende naamoverhouden, want het is teamwerk.Roland de Waal: Absoluut. Het samenspel tussenwerkvoorbereiders, mensen van de calculatie die nietalleen maar de prijs invullen, constructeurs, ontwer-pers, tekenaars, ze denken allemaal mee. Dat spelheeft geleid tot een zo uitgekiend mogelijk ontwerpof aanbieding. Het gaat dan ook om bijvoorbeeldbouwtijd. Je houdt niet een of twee mensen over dieje specifiek moet waarderen. Het is een team dat nietalleen een prijs levert, maar een enorm document,waar je met zijn allen aan werkt. En dat heeft ookinteractie met verschillende disciplines. Je moettegenwoordig heel veel doen op het gebied van maak-baarheid en haalbaarheid, risicomanagement, KAM;daar heeft de ontwerper ook zijn bijdrage in. EenKAM-verhaal bijvoorbeeld heeft niet altijd met deprijs te maken, maar is uiteindelijk wel belangrijkvoor de klant. Dat zijn kwalitatieve dingen die uitein-delijk ook gedaan moeten worden en waar een ont-werper of een constructeur ook zijn invloed op heeft.Mag de constructeur zich ook met andere disciplinesbemoeien?Roland de Waal: Dat moet je per niveau bekijken.Bij de A73 is Ron lid van het managementteam vande tender en mag hij zich net als elk ander teamlidoveral mee bemoeien. Ron weet waar de financi?lecalculatie naartoe gaat. Het is belangrijk dat hijgevoel heeft waar de kosten zitten en waar iets tehalen is. Als echter het ontwerp af is en de echteeindprijs gemaakt wordt, is dat het geheim van deaannemer. Een select groepje - twee of drie man ?is daarvan slechts op de hoogte. Dan heeft Ron ookgeen toegevoegde waarde meer. Bij de uitslag dedag daarna ziet hij de prijs. Maar bij alle anderepunten heeft hij zijn inbreng en kan hij dat opei-sen. Ik geloof niet dat hij daarin geremd is of zichdaarin geremd gevoeld heeft.Waar zie je jezelf over een jaar of vijf zitten?Ron van Beek: In al mijn projecten tot nu toe heb iknaast de rol van projectleider of ontwerper ook eenbelangrijke technische rol gehad. Dat is me al diejaren heel erg goed bevallen. Dus ik denk dat hetvoor mij heel erg moeilijk wordt ? als ik dat al zouwillen ? om die technische input in het project loste laten. Het is wel zo dat ik steeds meer afstandneem van het inhoudelijke. Alhoewel, als ik hetoverleg over een bepaald ontwerp of ontwerprich-ting voer, dan probeer ik er toch wel mee bezig tezijn, al wordt het steeds minder. Ik verwacht eigen-lijk steeds meer projectleidersrollen bij groteinfrastructurele projecten. Wat mij betreft ook nogsteeds bij Witteveen+Bos. Het is een prima werkge-ver. Ik heb het altijd naar mijn zin.Waarbij je Witteveen+Bos misschien wat meer van deandere kant kunt gaan bekijken?Ron van Beek: Ja, wellicht. Ik probeer ons bedrijfnatuurlijk steeds meer naar buiten toe te vertegen-woordigen en een van de W+B-gezichten te wordenof te zijn.Het gezicht van een ingenieursbureau met 700 mensenwordt bepaald door een paar mensen?Ron van Beek: Nee, ook daar is het: je doet het metzijn allen. Je hebt wel het karakter van deWitteveen+Bos-ers, alhoewel ik ze lang niet alle-maal ken. Maar het is niet zo dat van de 700 men-sen er maar 20 of 50 het gezicht bepalen. Henk WapperomA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n t e r v i e wcement 2004 7264, 5 | Spoorbrug over hetMerwedekanaal,Betuweroutefoto's: Heijmans Beton-& Waterbouw
Reacties