Duidelijk komt hierbij uit, dat:1. de luchtovermaat geringer is met dan zonder kap, waardoordus minder lucht onnodig wordt verwarmd en2. het kooldioxydegehalte hoger is met dan zonder kap, hetgeenop meer volledige verbranding wijst.Uit de proeven is komen vast te staan, dat de schoorsteenver-liezen 26% lager en de luchtovermaat 27% minder is met danzonder kap.Het is dan ook niet te verwonderen, dat reeds 400 000 van dezekappen in West-Europa zijn geplaatst (foto 15).De gestandaardiseerde maten van de Superior kap lopen van14x 14 cm tot 40x40 cm. De uitvoering kan bovendien enkel ofdubbel zijn of in blokken van 4 of 6.Afhankelijk van de situatie kan van te voren worden bepaald, hoe-veel de Superior kap beneden de nok kan blijven.V. Conclusies1. De weersinvloeden worden door de betonnen Superior kapuitgeschakeld.2. De natuurlijke trek in de vuurhaard blijft constant.3. De verbranding geschiedt regelmatig met zo gering mogelijkeluchtovermaat.4. Het CO2-gehalte toont aan, dat de verbranding zo volledigmogelijk is.5. Het rendement is aanzienlijk hoger.6. De vorm is aesthetisch en de kap behoeft niet boven de nokuit te steken.7. De Superior kap is geschikt voor alle wijzen van verwarmen. foto 15. Superior schoorsteenkap op kapel te EindhovenScharnierende betonglooiingHet bekleden van dijkglooiingen met betonelementen heeftin de practijk zeer gunstig voldaan, zoals ook na de Rampvan Februari 1953 weer is gebleken. Thans is er een nieuwsysteem gekomen, waarbij de scharnierende werking van deelementen onderling opvalt. Deze betonbekleding kandaardoor kleine vormveranderingen in de onderlaag volgen.Het Gemij-systeem, waarop octrooi is aangevraagd, be-staat uit betonribben, lang 50 of 100 cm, breed 25 of 30cm en dik 15, 20 of 25 cm.De elementen sluiten met zadel- of kogelgewrichten (foto 1,tek. 2 en 3) in elkaar in enkele of in dubbele uitvoering. Bijvormverandering van de ondergrond blijven de elementendoor hun gewrichtsvorm in en op elkaar rusten, zodathet onderling verband blijft bestaan.Door grotere afmetingen, al of niet gewapend, is de mon-tage eenvoudiger en economischer geworden. De beton-elementen worden gestampt of getrild en kunnen van eenzgn. pantserlaag of van een deklaag van uitgewassen ofbewerkte natuursteensplit worden voorzien.Langs de voet van de glooiing behoort een kantribbe teworden aangebracht (tek. 2a-c en 3a-c), welke dezelfdeaansluiting heeft als de elementen.Met het Gemij-systeem zijn, naast vlakke, ook trapvormigeglooiingen te maken, die dan een horizontaal bovenvlakhebben. Ze zijn ook in vlakke glooiingen te gebruiken voorhet maken van taludtrappen. Het voorvlak, het zgn.stootbord, van de trede is vooroverhellend, waardoor dekracht van de golven niet alleen wordt gebroken, maar dewatermassa ook wordt teruggeworpen.Voor het bekleden van glooiingen van rivieren en lichtezeeweringen kan meestal met een vlakke uitvoering mettaludtrappen op bepaalde afstanden worden volstaan. Deelementen liggen hierbij of in regelmatig verband (tek. 4)met doorgaande langs- en dwarsvoegen, ?f in verspringendverband.Voor het bekleden van glooiingen van zwaardere zee-weringen is de trapvormige uitvoering aan te bevelen ofeen afwisselende vlakke trap en trapvormige uitvoering(tek. 2c en 3c), waarnaast afzonderlijk het verband is tebepalen. G.J.H.foto la-b. betonelementen metzadel- of kogelgewrichten inenkele of dubbele uitvoeringCement 6 (1954) Nr 19-20350
Reacties