C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 1999 236P r o b l e e m s t e l l i n gOp de Maasvlakte is een scange-bouw voor het doorlichten vanvrachtcontainers gerealiseerd. DebetonconstructievanNederland'seerste scanner is van een bijzon-der kaliber. Niet alleen de hoe-veelheid en dikte imponeren; ookde wijze waarop de engineeringvan de betonconstructie tot standkwam, temeer omdat er in onsland geen enkele ervaring is metde bouw van scanners.Het scangebouw (70 x 18,5 m2)oogt op het eerste gezicht alseen grote, betonnen bunker. Debunker herbergt twee scanners,??n horizontale en ??n verticale.Links en rechts van de bunkerbevindt zich een vrachtwagen-tunnel. De transportcontainerwordt de tunnel ingereden, ont-koppeld en met een lorry doorde tunnel getrokken. Tegelijker-tijd wordt de lading van boven envan de zijkant doorgelicht. Delorry bevindt zich in een zoge-noemde`technischetunnel'onderde scanner en de vrachtwagen-tunnel.Het middendeel van het gebouwbevindt zich 6,80 m onder en16,5 m hoog boven het maaiveld.Dit deel herbergt twee stralings-bronnen, met in het werk gestortewanden en vloeren, vari?rendin dikte van 0,5 m tot maximaal2,40 m.Enkele problemen die door deengineeringsafdeling moestenworden opgelost, waren stralings-gevaar,lekvrijestortnaden,zakkingvan betonmassa, scheuring vanbeton en de wens van de opdracht-gever om de hoeveelheid betonwaar mogelijk te beperken.O p l o s s i n gIn een vroeg stadium zijn inoverleg met constructeur Aron-sohn Raadgevende Ingenieursdoor Dura Materieelservice, datbinnen Dura verantwoordelijkis voor de materieelvoorziening,de stortnaden bepaald en iseen methode ontwikkeld omdeze vanwege het stralingsgevaar`lekvrij' te construeren. De stort-naden zijn vertand door voor debekisting extra kopschotten envuldozen te gebruiken. Het resul-taat is dat geen naad recht is.Om scheurvorming tijdens deverharding te voorkomen zijnkilometers plastic pijpen in dewapeningmeegevlochten.Volgens`het CV-pompprincipe' werd doorde pijpen koud water gespoeld ende binnenzijde van het betongekoeld tot een omgevingstempe-ratuur van 10?C.U i t v o e r i n gTijdens de bouw zouden detunnels eerder gereed zijn dan debunker. Uit voorzorg dat de beton-massazougaanzetten,zijnkrimp-stukken aangebracht tussen detunnels en de bunker.Om tijd te winnen ontwikkeldeDura Materieelservice een ver-rijdbare tunnel, waarmee de tech-nische tunnel in ??n keer konworden gestort en het aantal stort-naden beperkt. Met spindels enwielen werd de kist op de juistehoogte gesteld en ontkist.Om de vloeruitkraging van devrachtwagentunnels over de tech-nische tunnel te ondersteunen,warenbetonnensteunberennood-zakelijk. Om de steunberen nietapart te hoeven bekisten, zijnde inkassingen met piepschuimopgevuld. Deze ogenschijnlijksimpele oplossing zorgde vooreen aanzienlijke besparing op dehoeveelheid beton.In totaal is 3158 m3 beton inhet werk gestort. Daarbij bedroegin de piek van de bouw de maxi-male inzet van de paneelbekis-ting 928 m2. sProjectgegevensbedenker:Dura Materieelservice, afdelingEngineering en Bekistingstechniekenopdrachtgever:Siemens Nederlandhoofdaannemer:Dura Bouw, Rotterdamconstructeur:Aronsohn Raadgevende Ingenieurs,RotterdamScangebouw op deMaasvlaktenominatie
Reacties