Veerconstante bij cyclische belastingenDeze veerstijfheid geldt voor relatief kortdu-Rotterdamse Ondernemersprijs voor Sign Designrende belastingswisselingen, bijvoorbeeldbelasting doorwindvlagen en golven, waarbij Sign Design in Rotterdam is een ontwerpbu-gedacht moet worden aan frequenties in de reau voor grafische en ruimtelijke vormge-orde van ??n seconde. Het verschil met de ving. Het bedrijf is opgericht in 1987 enhiervoor beschreven kortdurende belasting houdtzich bezig metindustrieel ontwerp, be-is, dat de grond zich bij een eenmaal optre- wegwijzering, in- en exterieur ontwerp, gra-dende kortdurende belasting relatief slap fisch ontwerp en corporate communicatie.gedraagt en zich bij ontlasten en herbelas- Deze vijf disciplines geven het bureau eenten stijf gedraagt. In figuur 2 is, ter illustratie, brede basis. Er is kennis over marketing-hetwaargenomengedragbijeenproefbelas- communicatie, maar bijvoorbeeld ook overting weergegeven. materialen.Uit analyse van een tiental proefbelastingen De erkenning voor het werk van Sign Designblijkt dat de veerstijfheid onder wisselende kwam eind april van ditjaarduidelijk naarvo-belasting kpaal;cYCI een vast percentage is vandeveerstijfheid over heteerste trajectvan deproefbelasting. Uit de analyse volgt dat:kpaal;cyC' = a k paal;stat;o.25Hierin is:a een factor die gemiddeld 0,8 be-draagt;k paal;stat;O.25 de veerstijfheid bij een belastinggelijk aan 25% van het maximaledraagvermogen (F,;O.25)' bepaalduit een proefbelasting, onderstatische belasting.ren, toen het bedrijf de Rotterdamse Onder-nemersprijs won.Een voorbeeld van de werkwijze van SignDesign is te vinden bij de BFBN. Na verande-ring van huisstijl en renovatie van het pand,ontbrak een naamsaanduiding bij het ge-bouw.Uiteraard was een uitvoering in beton eenvereiste. Bijgaande foto laat een geslepensierbetonplaat zien met daarop de belette-ring bfbti in de huisstijl. Tot de aankledingrondom het gebouw horen ook elementenvoor de tuininrichting.zo groot boven op het gebouw aanbrengen,dat het vanaf de autosnelweg A2 duidelijkzichtbaar zou zijn.Sign Design onderzocht de mogelijkheden.De afstand tot de snelweg bleek zo groot datde naamsaanduiding zeer groot zou moetenworden. De enorme windbelasting die ditmet zich bracht, zou forse investeringen ver-gen. Verder was de ligging van het pand zo-danig dat de naamsaanduidingveel passan-ten niet zou opvallen. Vandaar dat Sign De-sign een alternatief adviseerde: een zuil openige afstand die het karakter van het ge-bouw ondersteunt. Kleurstelling, materiaal-Omdat proefbelastingen niet altijd voorhan- keuze (roze natuursteen die ook in het ge-den zijn, zal bovenstaande bepaling reken- Een ander voorbeeld: huurders in verzamel- bouw is verwerkt) en belettering zorgen voorkundig dienen te geschieden, dat wil zeggen kantoorgebouwen willen veelal hun identiteit een opvallend accent. De ligging op een in-met de last-zakkingsdiagrammen uit de buiten het gebouw kenbaar maken. HEVO, dustrieterrein met weinig passanten in denorm en de elastische verkorting van de de grootste huurder van het gebouw Hoog avond, maakte verlichtingvan de zuil overbo-paaI. Hiermee wordt een veilige waarde ge- Heinis in 's-Hertogenbosch, wilde haar naam dig.vonden, omdat bij de proefbelasting het wer-kelijke gedrag wordt gemeten, dus inclusiefafdracht in de bovenlagen.De nu gevonden cyclische veerstijfheid kanworden gebruikt voor de bepaling van de bij-drage van de fundering aan de stijfheid vanhet gebouw, dit met het oog op hinder doortrillingen tengevolge van windbelasting. Indat geval betreft het een gebruiksgrenstoe-stand en dient dus de representatievekpaa,;cYC,;rep te worden gebruikt. Voor de bepa-lingvan de eigenfrequentie van een hoogge-bouw, met het oog op opslingereffecten dieeen bezwijkgrenstoestand kunnen veroorza-ken, moet de rekenwaarde van deze veer-stijfheid worden genomen, te bepalen doordelen van de representatieve veerstijfheiddoor de materiaalfactor.?CEMENT1995/9 19
Reacties