In deze rubriek maken we kennis met Michelle Sonneveld. Zij deelt haar ervaring als jonge constructeur bij de renovatie van de bestaande Suurhoffbrug.
de jonge constructeur 24?CEMENT?3 2022Deze rubriek is tot
stand gekomen in
samenwerking met
YouCon, de
vereniging van en
voor jonge
constructeurs.
Wat heeft je overtuigd
constructeur te worden?
Mijn interesse voor de gebouwde
omgeving is ontstaan tijdens va-
kanties als kind, waarin we da-
genlang door steden en dorpjes
struinden. Ik kreeg steeds meer
interesse voor architectonische en
stedenbouwkundige aspecten en
ik merkte verschillen tussen bouw-
stijlen op. De studie bouwkunde
stond hoog op mijn lijstje, maar ik
wilde dat er ruimte was voor mijn
belangstelling voor wiskunde. Het
constructeursvak is een perfecte
combinatie van beiden.
Pas als er iets misgaat
erkent de maatschappij de rele-
vantie van de constructeur. On-
danks deze onbekendheid geeft
het voldoening dat je als con-
structeur eigenlijk een enorme
impact hebt. Samen met de
architect speelt de constructeur
een belangrijke rol in het creëren
van een prettige leefomgeving.
We weten inmiddels allemaal
dat de bouwsector verantwoor-
delijk is voor 40% van de CO
2
-
uitstoot. Juist door in deze sector
te werken is het mogelijk een
verschil te maken en de belas-
ting op het milieu te beperken.
Heeft je werk voldaan aan
de verwachtingen die je
had toen je eraan begon?
Lange tijd lag mijn aandacht bij
gebouwen en tijdens een tussen-
jaar na mijn bachelor Civiele
Techniek heb ik met veel plezier
bij Pieters Bouwtechniek gewerkt.
Ik vond het geweldig om met de
architect te puzzelen en aan de
hand hiervan een constructief
ontwerp te maken. Voor mijn af-
studeren besloot ik echter om
dieper het onderzoek in te dui-
ken. Bij TNO heb ik onderzoek
gedaan naar een methode om
demping in hoogbouw te bepa-
len door middel van metingen.
Dit onderzoekend werk trok mij
ook, waardoor ik het lastig vond
een richting te kiezen. Na verdere
oriëntatie kwam ik in contact
met de infrastructuurafdeling van
Arup. Het werk van dit team is
heel afwisselend. Het werk is
diepgaand en onderzoeksgericht,
maar met een praktische toe-
passing. Tijdens mijn eerste pro-
ject bij Arup kwam alles samen:
ontwerp, onderzoek, uitvoering.
Hoe ontwikkel jij je in je vak?
Als jonge constructeur wil ik mij
breed ontwikkelen. Ik heb een
"Juist door in deze sector
te werken is het mogelijk
een verschil te maken en
de belasting op het milieu
te beperken"
In deze rubriek maken we kennis met Michelle Sonneveld.
Zij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij de renovatie
van de bestaande Suurhoffbrug.
brede interesse en ik ben ervan
overtuigd dat een brede ont-
wikkeling veel voordelen brengt.
Het helpt in het begrijpen van
verschillende perspectieven.
Doordat ik dicht bij de uitvoe-
ring heb gestaan, kan ik een
praktischer en veiliger ontwerp
maken en doordat ik heb ge-
werkt aan renovatie weet ik
welke punten aandacht vragen
bij een nieuw ontwerp.
De constructeur kan en
moet een positieve bijdrage
op het milieu leveren door de
juiste ontwerpkeuzes te maken
en door de klant te informeren
over de relevantie hiervan. Ik
verdiep mij actief in de meest
milieubelastende aspecten,
beschikbare alternatieven,
ontwikkelingen en het meet-
baar en inzichtelijk maken
van de milieu-impact van
ontwerpvarianten. Dit laatste
vind ik in het bijzonder inte-
ressant, omdat een ogen-
schijnlijk duurzame keuze dit
niet altijd is.
IR. MICHELLE
SONNEVELD
leeftijd
26 jaar
opleiding
TU Delft, Civiele
Techniek, Structural
Engineering
afstudeerproject
Sensitivities and
prerequisites of the
application of the
Energy Flux Analysis
to high-rise structures
excited by wind using
in situ measurements
werkgever
Arup
functie
constructeur
werkzaam sinds
2020
baan gekregen door
sollicitatie
belangrijk in
ontwikkeling
Rob Doomen (Pieters
Bouwtechniek) en
mijn inspirerende
collega's bij Arup
eerste project
Renovatie Bestaande
Suurhoffbrug
rol bij eerste project
constructeur
Mijn mening
de jonge constructeur CEMENT 3 2022 ?25
Mijn
project
Mijn rol
Renovatie Suurhoffbrug
Mijn eerste project bij Arup was
de renovatie van de bestaande
Suurhoffbrug (foto 1), een stalen
brug met een orthotroop rijdek.
De brug vormt een belangrijke
verbinding in de A15 tussen de
Maasvlakte en het achterland in
de Rotterdamse haven. Het is
indrukwekkend om te zien hoe-
veel zwaar vrachtverkeer deze
brug passeert. Met de huidige
verkeersbelasting is bij het ont-
werp in 1970 geen rekening ge-
houden. Het gevolg is dat met
regelmaat inspecties en repara-
ties aan het dek en de hoofd-
draagconstructie worden uitge-
voerd ter borging van de con-
structieve veiligheid.
De basculebrug ontwikkel-
de vermoeiingsschade in de dek-
plaat. Vanwege kosten, hinder
en risico's is besloten de brug te
versterken. Bekende versterkings-
methoden waren niet geschikt;
een versterking met hogesterk-
tebeton heeft een te lange door-
looptijd en de verkeersbelasting
is te zwaar voor versterking met
een gelijmde dunne staalplaat.
Er is een alternatieve verster-
kingsmethode ontwikkeld, waar-
bij een stalen versterkingsplaat
aan de bestaande dekplaat is
gemonteerd door middel van
zowel epoxy als bouten. Dit is
een goed voorbeeld van de mo-
gelijkheid als constructeur om
de impact op het milieu te be-
perken; het in stand houden van
de waarde van een bestaande
constructie is uiterst effectief.
Na een voorstudie van
deze versterking voor de Van
Brienenoordbrug, moest de ver-
sterking binnen een jaar worden
doorontwikkeld voor de Suurhoff-
brug. Vanwege de complexiteit
van de versterking is veel aan-
dacht besteed aan het aantonen
van de werking van de verster-
king en de uitvoerbaarheid op
de bestaande brug. De werking
Aantonen sterkte en
duurzaamheid epoxy
Vanwege de korte doorlooptijd
van het project van circa een
jaar, ben ik betrokken geweest
bij de versterking van ontwerp
tot realisatie. Ik ben in het bij-
zonder bezig geweest met de
keuze van het epoxyproduct
met de meest geschikte eigen-
schappen (mechanisch, viscosi-
teit, hechting) en het aantonen
van de sterkte en duurzaamheid
van de gekozen epoxy in het
versterkingsontwerp. De resulta-
ten van de modellering en proe-
ven zijn verwerkt en geïnterpre-
teerd in nauw contact met
Rijkswaterstaat, TNO en de
Technische Universiteit Delft. Ik
ben betrokken geweest bij de
voorbereiding van de uitvoering
en de begeleiding hiervan. Het
was zeer leerzaam om bijvoor-
beeld laswerkzaamheden in de
praktijk te aanschouwen. Ik heb
hier veel profijt van bij mijn vol-
gende project; het uitwerken
van het definitief ontwerp en het
schrijven van de contracteisen
voor de Van Brienenoordbrug.
is aangetoond door middel van
complexe modellering en een
reeks testen. De uitvoeringsrisi-
co's zijn beheerst door inten-
sieve samenwerking met de
aannemers tijdens het ontwerp
en door het uitvoeren van een
geschiktheidsproef, waarbij de
versterking is gemonteerd op
een dummy brugdek.
PROJECTGEGEVENS
project
Renovatie
Suurhoffbrug
opdrachtgever
Rijkswaterstaat
aannemer
Aannemerscombinatie
STIPT (Dura Vermeer,
Besix, Mobilis TBI en
Hollandia Infra)
versterking dek
Hollandia Services en
Takke Breukelen
ingenieursdiensten
Managing Contractor
(een joint venture van
Royal Haskoning DHV
en Arup). Het technisch
ontwerp is uitgewerkt
door Arup
1 Versterkingswerkzaamheden Suurhoffbrug, foto: Thea van den Heuvel
Over ir. Michelle Sonneveld
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: TU Delft, Civiele Techniek, Structural Engineering
Afstudeerproject: Sensitivities and prerequisites of the application of the Energy Flux Analysis to high-rise structures excited by wind using in situ measurements
Werkgever: Arup
Functie: constructeur
Werkzaam sinds: 2020
Baan gekregen door: sollicitatie
Belangrijk in ontwikkeling: Rob Doomen (Pieters Bouwtechniek) en mijn inspirerende collega’s bij Arup
Eerste project: Renovatie bestaande Suurhoffbrug
Rol bij eerste project: constructeur
Wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
Mijn interesse voor de gebouwde omgeving is ontstaan tijdens vakanties als kind. Deze bestonden uit dagenlang struinen door steden en dorpjes. Ik kreeg steeds meer interesse voor architectonische en stedenbouwkundige aspecten en ik merkte verschillen tussen bouwstijlen op. De studie bouwkunde stond hoog op mijn lijstje, maar ik wilde dat er ruimte was voor mijn belangstelling voor wiskunde. Het constructeursvak is een perfecte combinatie van beiden.
Pas als er iets misgaat erkent de maatschappij de relevantie van de constructeur. Ondanks deze onbekendheid geeft het voldoening dat je als constructeur eigenlijk een enorme impact hebt. Samen met de architect speelt de constructeur een belangrijke rol in het creëren van een prettige leefomgeving. We weten inmiddels allemaal dat de bouwsector verantwoordelijk is voor 40% van de CO2-uitstoot. Juist door in deze sector te werken is het mogelijk een verschil te maken en de belasting op het milieu te beperken.
Heeft je werk voldaan aan de verwachtingen die je had toen je eraan begon?
Lange tijd lag mijn aandacht bij gebouwen en tijdens een tussenjaar na mijn bachelor Civiele Techniek heb ik met veel plezier bij Pieters Bouwtechniek gewerkt. Ik vond het geweldig om met de architect te puzzelen en aan de hand hiervan een constructief ontwerp te maken. Voor mijn afstuderen besloot ik echter om dieper het onderzoek in te duiken. Bij TNO heb ik onderzoek gedaan naar een methode om demping in hoogbouw te bepalen door middel van metingen. Dit onderzoekend werk trok mij ook, waardoor ik het lastig vond een richting te kiezen. Na verdere oriëntatie kwam ik in contact met de infrastructuurafdeling van Arup. Het werk van dit team is heel afwisselend. Het werk is diepgaand en onderzoeksgericht, maar met een praktische toepassing. Tijdens mijn eerste project bij Arup kwam alles samen: ontwerp, onderzoek, uitvoering.
Reacties