Met controle- en sturingssytemen zoals be-schreven in dit artikel, is het mogelijk geble-ken een optimaal verhardingsregime totstand te brengen. De doorlooptijd van de be-kisting kan tot een minimum worden terug-gebracht. Tevens kan de kans op scheurvor-ming beter in de hand worden gehouden,hetgeen de kwaliteit van het beton ten goe-de komt.Inmiddels zijn bij vers.chillende projectenmet dit systeem zeer goede ervaringen op-gedaan. Deze ervaringen vormen een deelvan de inputvoorverdere ontwikkelingen ophet onderhavige gebied. Hierbij wordt ge-dacht aan methoden (Fuzzy Logic schakelin-gen), waarbij een verhardingsbeheerssys-teem zichzelf optimaal kan instellen, waar-door grote fluctuaties in de betontempera-tuur kunnen worden voorkomen. Hierdoorkan een meer gelijkmatige kwaliteit wordengerealiseerd, hetgeen de duurzaamheid vanhet product ten goede komt.Literatuur1. Mandry, w., ?ber das K?hlen von Beton.Springer Verlag, Berlin, 1961.2. Van Breugel, K., SJ.Lokhorst en E.A.B.Koenders, Temperatuur- en krimpvervormin-gen. Cement, 1996, nr. 1.3. T?llner, M., Temperatur- und Spanning-sentwicklung in hochfesten Betonbauteilenw?hrend der Hydration. Diplomarbeit, TUDelft/TH Darmstadt, 1995.?ir.Ch.J.A.Hakkaart, Delta Marine Consultants bv, Goudair.P.A.J.Meijvis, Hollandsche Beton- en Waterbouw bv, GoudaIn juni 1667 bereikt de Republiek der Nederlanden een hoogtepunt, als de Staatse vlootonder leiding van admiraal De Ruyter aan boord van de 'Zeven Provinci?n', de Thames envervolgens de rivier de Medway opzeilt naar de vlootbasis Chatham. In een uiterste po-gingde Hollanders te stoppen, hebben de Engelsen bij het kasteel Upnoreen ketting overde riviergespannen die doorkapitein Van den Rijn wordtdoorgevaren. Tientallen Engelseschepen worden in brand gestoken en het Engelse vlaggeschip de 'Royal Charles' wordtbuitgemaakt en in triomf mee teruggevoerd naar Holland.Vanafhetvoorjaarvan 1992zijnde Hollandersweerterugin Chatham (fig. 1). Ditkeerwer-ken zij samen met de Britten aan de bouw van de Medway Tunnel.MEDWAYTUNNELINHISTORISCHE GRONDAfzinken van een element van de Medway Tunnel. Bij het artikel in Cement 1996, nr. 3 ontbreekt de naam van ??n van de auteursZo luidde de aanhef van het artikel over debouw van de Medway Tunnel in het vorigenummervan Cement (1996, nr. 3). Erisech-ter ??n verschil te constateren.In ??n van de bewerkingen bij het opmakenCEMENT1996/ 4van de pagina is om een niet rneer te achter-halen reden de naam van de eerste auteur,ir.ChJ.A.Hakkaart weggevallen. De redactiebetreurt die onvolkomenheid en hoopt metdeze rechtzetting zowel de auteurs als hunbeider werkkring alsnog voor hun inzet tehebben gehonoreerd.Ere wie ere toekomt.?27
Reacties