ing.S.Wiegersbedrijfsleider, Dosbouwing.P.Booneprojectleider, Rijkswaterstaat1Constructiemodel van de stormvloedkering.De verkeerskokers, hamerstukken enbovendorpelbalken (gearceerd) wordengeprefabriceerd in Kats. Deonderdorpelbalken zijn in produktie in eenbouwdok op het werkeiland NeeltjeJans,waar ook de pij/ers zijn gebouwd, Inmiddels is besloten de reservepijlervolle-dig af te bouwen en als monument in debouwput te laten staan.CementXXXVI (1984) nr. 10Prefabricage voor destormvloedkering op hetwerkterrein te KatsInleidingHet werkterrein in Kats, waar Dosbouw thans prefab betonelementen voor de stormvloedke-ring vervaardigt, bestaat al meer dan 20 jaar. In het begin van de zestiger jaren is het terreiningericht als betonfabriek ten behoeve van de bouw van de Zeelandbrug. Na het gereedko-men van de Zeelandbrug in 1965 is de betonfabriek blijven bestaan en heeft als CombinatieOosterschelde in de periode tot 1983 een grote hoeveelheid betonelementen afgeleverdvoor projecten in binnen- en buitenland. Om een indruk te geven: plakmoten voor het Klein-polderplein in Rotterdam, balken voor de metro in Amsterdam, een schalentunnel voor demetro in Rotterdam, maar ook de elementen voor oliesteigers in Wilhelmshaven en de Baha-ma's, een brug in Gabon etc. In de Combinatie Oosterschelde participeren Waco-LiesboschBeton BV (Ballast Nedam Groep) en van Hatturn en Blankevoort BV (Koninklijke Volker StevinGroep).Medio 1982 viel de beslissing het werkterrein in Kats te gebruiken voor de bouw van prefabbetonelementen voorde stormvloedkering. De plaatselfjkeaanwezigheid van kennis en hijs-equipment hebben bij de keuze mede een rol gespeeld.Voor de uitvoering van dit werk valt het werkterrein onder de verantwoordelijkheid van deaannemerscombinatie Dosbouw, aan wie het door Rijkswaterstaat ter beschikking is gesteld.Rijkswaterstaat heeft het terrein daarvoor gehuurd van de Combinatie Oosterschelde. Dezeprocedure was nodig, omdat genoemde eigenaren van de Combinatie Oosterschelde ookpartner zijn in Dosbouw en daarom niet tegelijkertijd als onderaannemer konden optreden.Na afloop van de werkzaamheden voor de stormvloedkering in 1986, kan de CombinatieOosterschelde haar kennis en diensten - ook in praktische zin - weer volledig aanwendenten behoeve van andere projecten.In de periode augustus 1982 - februari 1983 is de inrichting van het terrein aangepast aande specifieke eisen van dit project. Dit betekende onder meer de verwerking van 10 000 m3gewapend beton in bouwplaatsfunderingen, opslagbalken en wegen. Verder zijn de tweegrote portaalkranen - de blikvangers van de fabriek - omgebouwd naar een capaciteit van750 ton per stuk (was 300 ton), drie meter verhoogd en voorzien van extra rij-stellen. Railplan-nen en overspanningen van de kleinere portaalkranen zijn volledig gewijzigd, evenals deplaats en bestemming van diverse loodsen. Na het gereedkomen van deze activiteiten konin februari 1983 gestart worden met de werkzaamheden aan de prefab betonelementen diena 1986 het aanzicht van de stormvloedkering zullen bepalen (fig. 1).Uit te voeren werkzaamhedenIn de periode voor 1 augustus 1982 heeft de Combinatie Oosterschelde reeds diverse beton-eiementen vervaardigd voor de stormvloedkering.Vermeld kunnen worden:-42 ringvormige elementen voor de landhoofden;-12 keerwanden voor de randpijlers;-9 elementen voor een universeel inzetbare (reserve)pijler. En zoals het zich laat aanzien, nuer voor gekozen is een pijler minder te plaatsen in de Hoompot, zullen deze elementenvoorgoed in reserve blijven'.In de periode 1983-1986 worden in Kats de volgende elementen vervaardigd:a. verkeerskokers, totaal 62 stuks met een gewicht van circa 1200 ton elk, uit te voeren in 2moten, totaal 124 elementen;b. kokers in lichtbeton, totaal 24 stuks voor elders samen te stellen landhoofdv?rkeerskokers;c. hamerstukken, voor de ophanging van de hefcilinders waarmee de stalen schuiven wordenbediend. Totaal 130 elementen met een gewicht vari?rend van 130 tot 230 ton per stuk;d. bovenbalken, totaal 62 elementen met een gewicht van circa 1200 ton per stuk.In februari 1983 is gestart met de bouw van de moten voor de verkeerskokers. Het samen-bouwen van moten tot verkeerskokers isin november 1983 aangevangen. In maart 1985 zalworden begonnen met de produktie van debovenbalken.6132Overzicht van het werkterrein te Katstekening: Paul KerrebijnCement XXXVI (1984) nr. 10TerreinindelingIn eerste instantie is het werkterrein ingericht voor de bouw van de verkeerskokers en hamer-stukken. In grote lijnen kan worden onderscheiden:A. een terreingedeelte onder het bereik van de twee grote portaalkranen, met een hijscapaciteitvan 750 ton elk bij een overspanning van 60 m;B. het resterende terrein (fig. 2).A. Onder kraanbereik kan de volgende indeling gemaakt worden:-opslag havenzijde van verkeerskokers (c.q. bovenbalken);-opslag van hamerstukken en elementen voor landhoofdverkeerskokers;-produktieplaats hamerstukken, incl. tussenopslag voorspanwerkzaamheden.-3 produktieplaatsen voor produktie moten voor (Iandhoofd-) verkeerskokers. Elke produktie-plaats bestaat uit twee bouwplaatsen voor de moten;-2 samenbouwplaatsen voor het samenstellen van ??n verkeerskoker uit twee moten, incl.voorzieningen t.b.v. spanwerkzaamheden;-2 afwerkplaatsen voor o.a. het afwerken van voorspan-sparingkasten;-opslag verkeerskokers/-kokermoten en de elementen voor de universeel inzetbare pijler;-invoerplaats voor het inbrengen van containers met equipment en kabelrekken in de kokers;- opslag verkeerskokermoten.B. Hetterreingedeelte buiten het bereik van detwee grote portaalkranen is als volgt in te delen:-knip- en buigstraat, incl. opslagwapeningsstaal;-3 vlechtplaatsen ten behoeve van de verkeerskokers, bestaande uit diverse vlechtmallen;-1 vlechtplaats voor de hamerstukken;-betoncentrale met opslag toeslagmaterialen;-loodsenpark Technische Dienst en kantines;-opslag voorspanmateriaal en timmerloods;- betonlaboratorium;-terrein voor inbouw van kokers;-kantoren van directie en aannemer.De indeling van het werkterrein is het resultaat van een uitgebreide voorbereiding, waarbijrekening moest worden gehouden met o.a.:1. het beschikbare terrein;2. de planning, met als afgeleiden hiervan o.a. de gewenste produktiesnelheid en de benodigdeopslagcapaciteit;3. de constructieve mogelijkheden, zoals de betonsterkte die minimaal nodig is voor het uit dekist nemen van een moot;6143a-bOpslag van de verkeerskokers op hetachterste gedeelte van het werkterrein.Een de deel van de inbouwwerkzaamhedenwordt hier verricht4Langs- en dwarsdoorsnede van eenverkeerskokerCement XXXVI (1984)nr. 104. het reeds aanwezige materieel;5. de grondmechanische mogelijkheden, die o.a. tot gevolg hebben gehad dat het achterstegedeelte van het terrein, waar op staal gefundeerd kon worden, gebruikt wordt als opslag-terrein (foto 3).VerkeerskokersIn het ontwerp van de verkeerskokers is er rekening mee gehouden dat het brugdek te zijnertijd verbree?l kan worden met twee flappen van elk 5 m breed (fig. 4). De daarvoor benodigdevoorzieningen bestaan uit:a. het instorten van spankanalen, waarmee de flappen aan de koker gespannen worden;b. een getande zijkant, voor overbrenging van dwarskrachten;c. voldoende langsvoorspanning teneinde later het toegenomen eigen gewicht te kunnen op-nemen.N.B. Bij de landhoofdverkeerskokers kan de extra langsvoorspanning voor de flappen pasworden aangebracht op het moment dat de verbreding in uitvoering komt. Hiervoor zijn inde koppen van de liggers vier kanalen met ankerpunten ingestort. De verbreding kan pasplaats hebben, na het monteren van de bovenbalken.Voor wat betreft de oplegging van de verkeerskokers is men uitgegaan van de statischebepaalde driepunts-oplegging.ln verband met de wijze van transport en montage zijn allekokereinden zodanig gewapend dat ze geschikt zijn voor zowel een- als tweepunts-opleg-ging.BouwmethodeDe produktie begint met de bouw van halve verkeerskokers met een constante lengte van21,15 m. Bij het samenbouwen van demoten kan later, door middel van een variabele voeg,de exacte lengte, zoals gemeten tussen de pijlers, worden gerealiseerd. De bouw van de6155Bouwplaats met vaste buitenkist enuitwisselbare binnenkist6-7Prefabricage van de wapeningskorven8Overkapping van de bouwplaats inverband met stoomverhardingCement XXXVI (1984) nr. 10moten vindt plaats op zes bouwplaatsen onder bereik van de grote portaalkranen. De be~schikbare bouwtijd is 15werkdagenper moot, wat betekent, dat er elke 2,5 werkbare werkdageen moot gereed komt.Op elke bouwplaats is een min of meer vaste stalen buitenbekisting geplaatst, waarin demoten in twee storten worden vervaardigd, t.w. een vloerstort en een wanden/dek-stort.Voorhet aanbrengen van de hijsbanden is een deel van de buitenbekisting demonteerbaar. Debinnenbekistingen voor vloeropstort en wanden/dek zijn uitwisselbaar tussen de bouwplaat-sen. Er zijn drie binnenkisten op zes bouwplaatsen (foto 5).Om de bouwtijd van 15 werkbare dagen te kunnen realiseren zijn verschillende maatregelengenomen. Zo kan het vlechtwerk voor het grootste gedeelte buiten de bouwplaatsen uitge-voerd worden op de vlechtplaatsen. Op diverse vlechtmallen wordt de wapening, incl. voor-spanvoorzieningen, samengesteld tot wapeningskorven, die met twee gekoppelde 8-tons-portaalkranen in de bekisting worden geplaatst. In de bekisting rnoeten de korven alleennog worden doorgekoppeld (foto's 6-7).De elementen moeten 2 dagen na het laatste stort uit de kist worden gehaald. Om de vereistebetonkwaliteit te halen, binnen de gevraagde tijd (voor de vloeren 837,5 en wanden/dek825) moet de verhardig worden versneld door middel van stoomverwarming. Rondom debekistingen zijn hiervoor ge?soleerde tenten aangebracht (foto 8).Aangezien er op diverse plaatsen en soms gelijktijdig wordt gestoornd, zijn er twee mobielestoom~unitsaanwezig, met een capaciteit van 2000 kg stoom/uur. Voor het verdichten Wordtgebruik gemaakt van bekistingtrillers, trilnaalden en voor het dek ook trilbalken.De bovenlaag krijgt een vacuum-behandeling. 8ij deze behandeling wordt het water dat inde betonspecie aanwezig is voor de verwerkbaarheid, gedeeltelijk onttrokken, waarmee dewater-cementfactor teruggebracht wordt van 0,45 naar 0,35. Het toegepaste vacuumsys-teem is van hetfabrikaatTremix (foto's 9a-c). Metnamevoor de uitvoering heeft dit voordelen:-direct na het storten en trillen van het dek en het via speciale filtermatten afzuigen van hetovertollige water, kan het dek definitief worden afgewerkt; dit moet wel machinaal gebeuren(foto 10). Er hoeft dus niet meer te worden gewacht op het opstijven van het beton;-doordat eerder kan worden afgewerkt, is er geen verlies ten gevolge van wachttijden;- er kan circa 3 uureerdermet stomen worden begonnen, wat de cyclustijd ten goede komt.6169a-cToepassing van de vacuummethode voorhet reduceren van de water-cementfactora. uitrollen van de filtermatb. uitleggen bovenmatc. aansluiten op vacuumapparatuur10Machinaal afwerken van het oppervlak11Hijsbanden voor het transporteren van deverkeerskokers12Voor het transport van een 45 m langekoker worden de twee portaalkranen mettraversen gekoppeldCementXXXVI (1984) nr. 10TransporterenVoor het transport van de moten naar een volgende bewerkingsplaats, wordt gebruik ge-maakt van speciaal voor dit project ontwikkelde hijsbanden (foto 11).Teneinde deze hijsban-den om de kokermoot te kunnen aanbrengen, wordt de moot met vijzels circa 200 mm uitde bekisting omhoog gedrukt en wordt een gedeelte van de buitenbekisting, zoals hiervooral genoemd, ongeveer 500 mm, naar buiten geschoven. Het opvijzelen van een dergelijkzwaar element is overigens ook noodzakelijk, om geen ongecontroleerde kleefkrachten temoeten overwinnen bij het uit de kist hijsen.Het hijsen vindt plaats met behulp van de twee grote portaalkranen, die worden gekoppeldmet behulp van twee speciaal geconstrueerde hijsbalken of traversen (foto 12). In dezetraversen zijn zware hydraulische vijzels ingebouwd (foto 13), waaraan de uiteinden van dehijsbanden worden bevestigd. Bij een van de twee traversen zijn de hefcilinders met eenkortsluitleiding onderling verbonden, zodat in feite met een driepunts-ophanging wordt ge-werkt. Op de hefcilinderszijn manometers gemonteerd, waardoor het mogelijk is het hijsen,c.q. zakken gecontroleerd te laten verlopen zodat geen ongewenste torsiekrachten in hetelement zullen optreden. Ook zijn diverse scheefstand-beveiligingen ingebouwd.In verband met de vrije hoogte onder de kraan kunnen de moten maximaal driehoog wordengestapeld. Passage met een element over een drie-hoge stapeling is niet mogelijk, zodathet drie hoog stapelen van elementen alleen kan plaatsvinden op de achterzijde van hetterrein. Aangezien de elementen door bepaalde detailverschillen, met name voor wat betreftde inbouw, bij de produktie reeds zijn benoemd, geeft dit bij opslag zeer ingewikkelde logis-tieke problemen.Transporten over de produktieplaatsen heen worden zoveel mogelijk buiten de normalewerktijden gedaan. Daarom werkt de transportploegin een 2-ploegendienst.Samenbouwen en afwerken motenHet samenbouwen van twee moten tot een verkeerskoker vindt plaats op de zgn. samen"bouwplaatsen. Deze activiteit kan aanvangen, nadat de inmeetgegevens van de pijlers waar-tussen een verkeerskoker wordt geplaatst, bekend zijn. De nominale maat van de voegbedraagt 1,90 m. Voor de verkeerskoker is rekening gehouden met een tolerantie van 2a =+/- 56 cm; voor de schuivenconstructie is gerekend met 3a = +/- 85 cm. Bij 3? is deoverschrijdingskans nihil. Dankzij de grote plaatsingsnauwkeurigheid van de thans geplaat-ste pijlers bedraagt de variatie in de voegbreedte gemiddeld +/- 6 cm.61713Hydraulische vijzel in de traverse14De voegbreedte tussen de moten isvariabel en wordt bepaald door deingemeten afstand tussen de geplaatstepijlers15Dwarsvoorspanning in kop verkeerskoker16Invoeren van een container in deverkeerskoker17Containers met hydraulisch en elektrischequipment opgesteld in een verkeerskokerNa het plaatsen van de moten op de samenbouwplaats kan met een hydraulischschuifme-chanisme de gewenste voegbreedte worden ingesteld (foto 14). Na het aanbrengen vanwapening en bekisting wordt de voeg in twee storten uitgevoerd. Op de samenbouwplaatsvinden ook de voorspanwerkzaamheden plaats. De voorspanning van de verkeerskokersbestaat uit:-12 kabels SSRV 30 0 7 + 50 0 7 in dwarsrichting ter plaatse van de opleggingen;-12 stuks 19-strengs kabels Dywidag 0 15,7 mm in langsrichting (fig. 15).De SSRV-elementen zijn volledig ge?ntegreerd in de prefab-korven. De strengen voor deDywidag-spanelementen worden op de samenbouwplaats ingeschoten in omhullingsbuizen,die eveneens in de prefab-korven zijn aangebracht. Het spannen (tot 100%, dit is 75% vande breukkracht) vindt plaats nadat het beton van de voeg een sterkteniveau heeft van B 25voor de vloer en B 17,5 voor wanden en dek. De sterkteontwikkeling wordt gevolgd metbehulp van de zgn. rijpheidsmethode en temperatuurgestuurde waterbak.Een deel van de dwarsvoorspanning in de koppen wordt reeds v??r het samenbouwen aan-gebracht in de opslag van de afzonderlijke moten. Dit is nodig omdat de moten 3 hoogworden gestapeld en juist onder de koppen een ??npunts-oplegging is gesitueerd. Na hetspannen worden de spankanalen ge?njecteerd. Voor de werkzaamheden op de samenbouw-plaats zijn per koker 10 werkbare werkdagen beschikbaar.Na het samenbouwen wordt de verkeerskoker verplaatst naar de lokatie waar het afwerkenvan de voorspankasten plaatsvindt. Het afwerken van deze kasten bestaat uit vier gangen,t.W.: gritstralen, 2 x behandelen met epoxyverf en volzetten metspuitbeton.Voor deze activiteite~ is eveneens een periode van 10 werkbare werkdagen beschikbaar.Overige werkzaamhedenNa het afwerken wordt de verkeerskoker verplaatst naar de invoerplaats, een verhoogdperron van waar af alle in te bouwen onderdelen naar binnengebracht worden, door de kopvan de ligger (foto 16). Aangezien de verkeerskokers op de pijlers slechts met een kleinetussenruimte van elkaar worden geplaatst, is het invoeren van de grote units daar niet meermogelijk.Voor de bediening van de schuiven wordt in elke verkeerskoker hydraulisch en elektrischequipment geplaatst, waarbij alles is ingebouwd in containers (foto 17). Ook zijn in bepaaldekokers containers voor transformatoren, werkplaatsen, schaft- en toiletruimten ingebouwd.Verder worden kabelrekken geplaatst waarop de kabels komen voor de elektrisch voeding,Cement XXXVI (1984) nr. 10 61818Opslag gerede verkeerskokers aan dehavenzijde15 0communicatie en afstandbediening. Er is zoveel ruimte aanwezig dat ook de nutsbedrijvener gebruik van kunnen maken.Voor het invoeren zijn vijf werkbare dagen per verkeerskokerbeschikbaar. Vervolgens wordtde koker in opslag geplaatst, waar nog een periode van circa 6 weken beschikbaar is voordefinitieve montage van bekabeling enz.De kokers die gereed zijn voor afvoer worden zoveel mogelijk opgeslagen op de 4 opslag"plaatsen aan de waterkant. Zodoende wordt bij het verschepen van elementen stagnerendlangstransport over de produktieplaatsen voorkomen (foto 18).LandhoofdverkeerskokersVoor de stormvloedkering zijn 5 landhoofdverkeerskokers nodig van 80 m lang en een van68 m (fig. 19). In verband met de grote lengte worden deze elementen steeds uit 4 motensamengesteld. De moten worden op dezelfde wijze geproduceerd als die voor de normaleverkeerskokers. De bekistingen zijn zodanig geconstrueerd, dat ze na het gereedkomen vandelandhoofdverkeerskokermoten op een betrekkelijk eenvoudige manier kunnen wordenomgebouwd voor de produktie van de gewone verkeerskokermoten.Aangezien het totaalge-wicht van de koker niet meer mag worden dan 1800 ton (i.v.m. de hijscapaciteit van hethefschip, de Taklift IV) is hier lichtbeton toegepast op basis van ISOL-korrels.Het samenbouwen van de moten kan niet te Kats plaatsvinden vanwege overschrijding vanbeschikbare hijscapaciteit en terreinruimte. De gekozen werkmethode houdt in dat de motenvanuit Kats worden afgevoerd per ponton en vervolgens worden geplaatst op een samen-bouwponton. Door middel van drie stortvoegen, (??n met een variabele en twee met eenvaste breedtemaat) worden de moten samengebouwd en voorgespannen (foto 20).Bij deze kokers wordt het laatste deel van de dwarsvoorspanning aangebracht tijdens hetaanbrengen van de langsvoorspanning. Voor nadere gegevens over de voorspanning, zi?tabel 1 en 2.79900 ( em.)21150mootovoeg18175moot11 (em.) 18175voeg mootI6voeg21150moot19Langs- en dwarsdoorsnede van eenlandhoofdverkeerskoker20De landhoofdverkeerskokers worden inverband met de grotere lengte uit 4 motensamengesteld op een pontonCement XXXVI (1984) nr. 10 619Tabe/1Gegevens van de voorspanning indeverkeerskokerslengte van langsvoorspanning (Dywidag) dwarsvoorspanning (BBRV)de koker 19draadsstrengen015,7 mmkop Bevelandzijde kop Schouwenzijdet.b.v. koker t.b.v. flappen 5007 3007 5007 300745m 12 - 6 6 6 668m 18 4 8 6 8 680m 22 6 8 6 8 6Tabe/2Uitvoering van devoorspanwerkzaamhedensysteem type koker lokatieBBRV verkeerskoker45 m in opslag (eventueel)dwarsvoorspanning op samenbouwplaats 100%landhoofdverkeerskoker in opslag 50%op afbouwpont?n 50%Dywidag verkeerskoker 45 m op samenbouwplaats 100%langsvoorspanninglandhoofdverkeerskoker op afbouwponton 80%opdepi?lers 20%8500hijsgatenNB.: 100% aanvang.svoorspanning komt overeen met circa 75% van de breukkracht.HamerstukkenOp de pijlers worden hamerstukken geplaatst (fig. 21). Deze dienen voor de ophanging vande hefcilinders, waarmee de stalen schuiven worden bediend. In verband met de ophanging,bereikbaarheid en beveiliging van de diverse kabels en leidingen moeten veel bevestigings-middelen in het beton worden ingestort.22a-cDe hamerstukken worden in horizontalepositie gestort en na 2 dagen met eenkantelframe in verticale positie gebracht~'"'8 ~2250 r4000L 225021HamerstukCement XXXVI (1984) nr. 10 62022dTransport van een hamerstuk met eenspeciaal ontwikkelde hijstangBouwmethodeDe hamerstukken worden gebouwd op twee speciaal hiervoor ontwikkelde kantelframes. Inverband met de ook hier beperkte bouwtijd (5 werkbare werkdagen per element) is gekozenvoor een bouwmethode waarbij de wapening inclusief voorspanvoorzieningen en in te stortenonderdelen nagenoeg volledig buiten de bekisting wordt geprefabriceerd.Vanwege de variabele lengte van de hamerstukken, van 5,00 m tot 10,70 m, was het prijstech~nisch voordelig de elementen in horizontale positie te storten en na verharding te kantelentot verticale positie, waarin de elementen worden opgeslagen. Teneinde tijdwinst te makenin de verhardingsperiode is besloten de horizontale kist op eenkantelframe te plaatsen.Voor kantelen op een frame is nl. een sterkte nodig van B 22,5, terwijl voor het uit de kisthijsen en kantelen in de lucht een sterkte van B 30 nodig is. Door gebruik van een kantelframe,kan worden volstaan met 2 kisten in plaats van 4.Twee dagen na het storten kan het kantelframe methet hamerstuk in verticale positie wordengebracht (foto's 22 a-c). Vervolgens wordt het element met behulp van drukvijzels en teflon-platen doorgeschoven naar een tussenopslag. Wanneer een sterkte van B 30 is bereikt, kanhet element worden voorgespannen, afgewerkt en in opslag worden geplaatst. Hiervoorworden de grote portaalkranen ingezet en een speciaal ontwikkelde hijstang (foto 22d).De sterkteontwikkeling van het beton wordt hier geoptimaliseerd met een ge?soleerde bekis-ting. Teneinde de bekisting niet te perforeren met veel in te storten onderdelen, is gekozenvoor een kist met een losse binnenvoering.De dwarsvoorspanning van de hamerstukken bestaat uit 4 kabels BBRV 50 07 voor dekleinste tot 7 kabels 50 07 voor de grootste.BovenbalkenIn maart 1985 zal tot slot worden begonnen met de produktie van 62 stuks bovenbalken(fig. 23). In verband met de korte bouwtijd (tot eind juli 1986) is gekozen voor een bouwsys-teem met opdeling van de balken in enkele onderdelen.De bouwwijze zal ongeveer gelijkzijn aan de bouwvan de verkeerskokers, omdat van dezelf-de produktieplaatsen en samenbouwplaatsen gebruik zal worden gemaakt, terwijl voor om-bouw van het materieel weinig tijd beschikbaar zal zijn. De massieve kpppen van de boven-balken zullen worden geprefabriceerd op een nieuw in te richten produktieterrein, dat thanswordt aangelegd in het verlengde van het bestaande werkterrein.Alle details voor de bouw van de bovenbalken zijn nu nog niet uitgewerkt. Daarom is hetzinvoller in een volgend artikel hier nader op terug te komen.mootmoot{f, _4_300__,r__~ 1_67_5_0__~_-==g-"em,,--._19:....:00-=-'::.::-,-~~__1_67_5_0__---~.,'
Reacties