Het pneumatisch afzinken van caissons is een relatief onbekende techniek als variant op bouwen in een bouwkuip. Traditioneel gebeurt het pneumatisch afzinken door mensen onder verhoogde luchtdruk in een werkkamer onder het caisson grond te laten verwijderen. Dit is arbeidsintensief en vanwege beperkte toegestane werktijd onder hogere luchtdruk minder efficiënt. Bij de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is daarom een gemechaniseerd en op afstand bestuurbaar afzinkproces toegepast.              
                
             
                              
                                      
                      Pneumatische 
caissonmethode	
1 Overzicht bouwterrein Nieuwe Zeesluis met bouwkuipen voor de deurkassen, foto: Topview Luchtfotografie	
Het pneumatisch afzinken van caissons is een relatief onbekende techniek als variant op 
bouwen in een bouwkuip. Traditioneel gebeurt het pneumatisch afzinken door mensen onder  verhoogde luchtdruk in een werkkamer onder het caisson grond te laten verwijderen. Dit is  arbeidsintensief en vanwege beperkte toegestane werktijd onder hogere luchtdruk minder 
efficiënt. Bij de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden is daarom een gemechaniseerd en op afstand  bestuurbaar afzinkproces toegepast.	
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)	
CEMENT 3 2020	?19	
1
2 Pneumatisch caisson buitenhoofd, foto: Billy Mandemaker
3 Binnenhoofd in opbouw (droogdok in rood, operationele deurkas in groen, cellenwand in geel en appendix in blauw),   
foto: Topview Luchtfotografie	
Voor de deurkassen van zowel 
het buitenhoofd als het binnen -
hoofd van de Nieuwe Zeesluis in 
IJmuiden, is gekozen deze te 
bouwen in ondiepe bouwkuipen 
(foto 1) en de constructies vervol -
gens met de pneumatische 
caissonmethode af te zinken 
naar de ontwerpdiepte. 	
Deze me-
thode bood meerdere belangrijke voordelen 
ten opzichte van de aanleg in een diepe 
bouwkuip aan de rand van een druk beva -
ren hoofdvaarweg. Vanwege de grote afme-
tingen van de deurkassen (foto 2 en 3) hield 
deze keuze wel een flinke schaalvergroting 
in van de uitvoeringsopgave, in vergelijking 
tot eerder uitgevoerde afzinkprojecten in 
Nederland. In tabel 1 worden een aantal 
eerder uitgevoerde projecten met pneuma -
tische caissons vergeleken. 	
Processen bij het pneumatisch 
afzinken
Het pneumatisch afzinken van caissons kan 
worden gezien als het verticaal transporteren 
van een constructie door de grond. Civiel -
technisch is het vooral bedoeld voor het rea -
liseren van een ondergrondse constructie. 
Een aantal specifieke processen is daarbij te 
onderscheiden.  
Kenmerkend is allereerst de toepassing van  luchtoverdruk om onder het caisson een 
droge werkruimte te creëren. Hiervoor wor-
den onder de vloer van het caisson snijran
-
den geconstrueerd. Door het ontgraven van 
grond onder het caisson neemt de gewichts-
druk op de resterende grond, de zogenoemde 
steunbermen, toe. Iedere keer als het be-
zwijkdraagvermogen wordt bereikt, zullen 
glijcirkels ontstaan waardoor het caisson 
enkele centimeters zal zakken. Bovenop de vloer worden afsluitbare 
schachten en sluizen gemonteerd om door 
het luchtdrukverschil personen en materia -
len op een veilige manier in of uit de werk -
kamer te krijgen. In de werkkamer kan zo 
de grond worden ontgraven.  
 
Het conventionele pneumatisch afzinken  
gebeurt door personeel dat onder de vloer 
van het caisson onder verhoogde luchtdruk 
werkt. Tot zeker de jaren 30 gebeurde dit 
met schep en emmers. Deze emmers werden 
via speciale schachten naar boven gehesen 
en geleegd in stortkokers.  In Nederland wordt voor het ontgra -
ven sinds de jaren 70 gebruikgemaakt van 
waterkanonnen. Deze zijn bevestigd aan het 
plafond van de werkkamer waarmee hand -
matig de grond wordt los gespoten. Met 
pompen wordt het baggermengsel afgevoerd 
uit de werkkamer.   	
IR. BARTHO 
ADMIRAAL
Adviseur 
Pneumatisch Afzinken
OpenIJ / Volker Staal  en Funderingen
IR. MARTIJN VAN  WIJNGAARDEN
Werkvoorbereider
OpenIJ / Volker Staal  en Funderingen auteurs 	
20?	CEMENT
 3 2020
2	3
Naarmate het caisson dieper komt, wordt de 
luchtdruk verhoogd, overeenkomend met 
de stijghoogte van het water heersend direct 
onder het caisson. Dit om zo het grondwater 
buiten de werkkamer te houden. Bij hogere 
drukken in de werkkamer nemen de partië-
le gasdrukken toe en daarmee neemt ook  
de opname van gassen in het lichaam toe. 
Behoudens verontreinigingen, is het vooral 
het afbouwen van het verhoogde gehalte aan 
in het lichaam opgenomen stikstof geduren-
de de ecompressietijd, wat leidt tot reductie 
in werktijd (zie ook kader Caissonziekte). Bij 
hogere overdruk, met name boven de 1 bar, 
gaat dat progressief. Hoewel de veiligheid op 
verschillende wijzen wordt geborgd, is dit 
een situatie die het beste kan worden ver-
meden. Bovendien geldt dat op grotere diep-
tes de efficiëntie van het proces vermindert. 	Afzinken 2.0: Op afstand bediend 
en gemechaniseerd proces
Voor het afzinken van de caissons van de Nieu -
we Zeesluis in IJmuiden is het systeem verder 
geïnnoveerd en geoptimaliseerd, door het ont-
wikkelen van op afstand bestuurbare graafar-
men en waterkanonnen. Ook zijn er speciale 
camerasystemen ontwikkeld om de actuele 
situatie in de werkkamer te monitoren (foto 4). 
Deze innovatie heeft ertoe geleid dat de inzet 
van personeel onder luchtdruk sterk is gere-
duceerd en met relatief weinig personeel 24 
uur per dag kon worden gewerkt. Enkel bij 
het uitvoeren van reparaties, inspecties, me -
tingen, het ontruimen van obstakels in de   
ondergrond en bij het demonteren van het 
materieel als de einddiepte is bereikt, is inzet 
van personeel onder luchtoverdruk nodig. 
Uitvoering pneumatisch afzinken 
De pneumatische caissonmethode begint 
met de bouw van het caisson. In IJmuiden 
zijn de caissons gebouwd op kunstmatige  
eilanden in een bouwkuip met een maaiveld 
niveau van NAP -5,0 m. Na het gereedkomen 
van de caissons, kan worden gestart met de 
voorbereidingen op het pneumatisch afzin -
ken. De ontgraving onder het caisson begint 
met het maken van een 'startgat' onder de 
vloer. Indien de omstandigheden dit toela -
ten, wordt dit atmosferisch uitgevoerd. 	
Vanwege de 
grote afmetingen 
van de deur
kassen hield   
de keuze voor 
pneu mati sche 
caissons een 
flinke schaal
vergroting van 
de uitvoerings
opgave in	
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)	
project jaarl x b x h [m]
Kalvermarkt, Den Haag 198662 x 30 x 11
Gasunie, Groningen 199048 x 43 x 10
Westerscheldetunnel 200035 x 25 x 21
N/Z-lijn, Amsterdam 200557 x 20 x 23
Buitenhoofd OpenIJ 201881 x 26 x 24,5
Binnenhoofd OpenIJ 201981 x 55 x 28,1 (incl. snijrand van 2,5 m)
Tabel 1?Overzicht grote caissonprojecten in Nederland
4 Opname van één van de twee werkkamers van het caisson binnenhoofd
5 Personensluis	
CEMENT  3 2020	?21	
5	24
Het afbouwen 
van het 
verhoogde 
gehalte aan in 
het lichaam 
opgenomen 
stikstof leidt tot 
reductie  
in werktijd	
6 Vluchtsluis op het caisson van het buitenhoofd	
Indien noodzakelijk zal dit al onder verhoog-
de luchtdruk moeten plaatsvinden, bijvoor-
beeld bij het afzinken van brugpijlers. Bij de 
caissons in IJmuiden kon dit atmosferisch 
plaatsvinden, omdat de caissons in een 
bouwkuip zijn gebouwd waarin bemalen 
werd tot niveau van onderkant snijrand.  De realisatie van het startgat begint 
met het openmaken van de ingestorte door-
voeringen in de vloer van het caisson. De 
doorvoeringen zijn nodig voor het bevesti -
gen van de graafarmen en voor de toegang 
via meerdere schachten van personeel en 
materialen in de werkkamer. Daarnaast zijn 
er nog diverse doorvoeringen ten behoeve 
van kabels en leidingen.  Vervolgens wordt een eerste aanzet 
voor een werkruimte onder de vloer gemaakt. 
Het eerste zand wordt met een baggerpomp 
vanuit een grote doorvoering onder het 
caisson verwijderd. Voor dit project met  
extreme gewichten van de caissons in com -
binatie met de constructieve gevoeligheid, 
zijn er strenge eisen gesteld aan de vorm en 
maximale grootte van het startgat (zie ook 
deel 4 'Obeservational method' in deze serie). 
Dit gaf beperkingen in de te monteren leng -
te van de graafarmen. 
 
Vervolgens worden de schachten en sluizen 
voor de toegang naar de werkkamer ge-
plaatst, waarna de bemaling wordt beëin -
digd en een overdruksituatie onder het 
caisson wordt ingesteld. Vanaf dat moment 
wordt personeel via de personensluizen 
naar de actuele druk in de werkkamer ge-
bracht (foto 5). Het personeel daalt via de 
ladder in de schacht af tot men op de grond 	
CAISSONZIEKTE
In een overdruksituatie worden gassen via 
de longen versneld opgenomen in het 
bloed en verspreid in het lichaam. Bij het 
decomprimeren naar atmosferische druk 
moeten de overconcentraties weer uit het 
lichaam verdwijnen om belvorming te 
voorkomen. Met name overconcentraties 
van stikstofgas kunnen tot acute en lange-
termijnschade in het lichaam leiden.   
Dit staat bekend onder de naam caisson-
ziekte.  Het heeft tot ver in de vorige eeuw 
geduurd, voordat betrouwbare decom-
pressietabellen werden ontwikkeld om de 
overconcentratie aan gassen in voldoende 
mate uit het lichaam te krijgen. Hierbij 
wordt het personeel in een personensluis 
in stappen naar atmosferische druk terug-
gebracht. Tegenwoordig gebeurt de 
decompressie in een personensluis onder 
inademing van zuivere zuurstof. De stap-
pen en de duur van decompressie zijn afhankelijk van de verblijftijd, de onder-
gane luchtoverdruk en de intervaltijd met 
eerdere overdruksituaties.
Veilig werken is tegenwoordig de standaard 
in de hele bouw. Bij het werken onder over-
druk is dit al lange tijd het belangrijkste 
aspect bij het ontwerp van de constructie, 
het ontwerp van het materieel en bij de 
voorbereiding van alle werkprocedures, 
voortgekomen uit het caissonbesluit als 
onderdeel van de mijnbouwwet.
22?	CEMENT
 3 2020	
6
onder het caisson stapt. Bij het verlaten van 
de werkkamer worden de caissonwerkers in 
de personensluis in stappen teruggebracht 
naar atmosferische druk. Dit gebeurt con-
form specifiek voor dit type werk extern  
opgestelde decompressietabellen, waarbij 
beademing met zuiver zuurstof plaatsvindt 
om afgifte van in het lichaam opgenomen 
stikstof te versterken en te versnellen. Als 
tweede vluchtweg in eventuele noodsituaties 
wordt extra een lange schacht met sluis op  de vloer geplaatst die bij einddiepte van het 
caisson tot boven de grondwaterstand reikt 
(foto 6). Bovenop de schacht wordt de 
vluchtsluis gemonteerd. Voor het in- en  
uitschutten van materieelstukken, zoals 
baggerpompen en waterkanonnen, worden 
aparte materieelsluizen geplaatst.
Hierna kan het proces van pneuma -
tisch afzinken starten. Bij de pneumatische 
caissons voor de zeesluis in IJmuiden  
(figuur 7 en 8) is na het aanbrengen van 	
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)	
7 Langsdoorsnede van het caisson binnenhoofd
8 Dwarsdoorsnede van het caisson binnenhoofd	CEMENT  3 2020	?23	
7
8
de overdruk het startgat verder vergroot, 
primair in de langsrichting van het caisson. 
Vervolgens kon worden begonnen met het 
stapsgewijs wegbaggeren van de steunberm 
in langsrichting van het caisson. Door het 
weghalen van de grond, ontstaat een versto-
ring van het verticale evenwicht waarna het 
caisson door zijn eigen gewicht de bodem in 
zakt. De wrijving aan de buitenzijde van het 
caisson is daarbij verminderd door vlak  
boven de snijrand bentoniet te injecteren. 
Ontgraven onder het caisson
Zoals al beschreven, is het afzinkproces bij 
de twee caissons in IJmuiden gemechani-
seerd. Hiertoe zijn op afstand bestuurbare 
graafarmen en waterkanonnen ontwikkeld. 
Met behulp van camera's in de werkkamer 
kunnen de werkzaamheden op afstand  
worden uitgevoerd. 
Graafarmen?	Bij het afzinken van de 
caissons in IJmuiden zijn twee graafarmen 
per werkkamer gemonteerd. Voor het ex -
treem grote caisson van het binnenhoofd, 
bestaande uit twee werkkamers, waren in 
totaal vier graafarmen nodig. De armen  
bestaan uit een basisframe met draaikrans, 	
modulair 
opgebouwde 
cutterarm
basisframe boven 
caissonvloer
pomp met snijkop
flensaansluiting op 
doorvoering	
9	
10	
9, 10 Graafarm bestaande uit base frame, modulaire armdelen en baggerpomp	24?	CEMENT
 3 2020
maar met name ter plaatse van de steun- 
bermen en daar waar de graafarmen onvol-
doende bereik hebben. De kanonnen jetten 
hebben een zeer krachtige waterstraal tot 100 
m³/uur. Per graafarm zijn meerdere water-
kanonnen beschikbaar om de productie ook 
op grotere afstand van de draaipunten zo 
optimaal mogelijk te laten verlopen.
Camerasysteem?	De camera's in de werkka -
mer zijn voorzien van een slingerruit en 
schoonmaaksysteem, waardoor het zicht 
goed blijft, ook bij opspattend water en 
grond. De toepassing van een slingerruit is 
een bewezen techniek uit de scheepvaart, 
maar moest voor het functioneren onder 
deze omstandigheden van grond en lucht- 
overdruk worden doorontwikkeld (foto 13).  Het aantal camera's en de configuratie 
hiervan, inclusief de verlichting, is van  
belang om de volledige werkkamer in beeld 
te brengen. Naarmate de steunbermen in 
langsrichting van het caisson kleiner werden, 
zijn de camera's verplaatst en de verlichting 
mede aangepast om de gehele werkkamer 
goed in beeld te kunnen houden. 	
Bereiken van de einddiepte
Bij het bereiken van de einddiepte, wordt 
door middel van het gedeeltelijk aflaten van 
de overdruk de laatste zakking tot de ge-
wenste einddiepte bereikt. Door de steeds 
groter wordende opwaartse waterdruk op 
het caisson ? en dus ook de steeds grotere 
benodigde luchtdruk in de werkkamer om 
het grondwater laag te houden ? wordt de 
benodigde opwaartse gronddruk van de 
steunbermen steeds kleiner. In deze fase 
wordt het enorme gewicht van het 	
Het systeem is 
verder 
geïnnoveerd 
door het 
ontwikkelen 
van op afstand 
bestuurbare 
graafarmen en 
waterkanonnen	
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)	
gemonteerd op de doorvoering in de beton -
vloer van het caisson. De graafarm kan 360° 
roteren en is modulair op te bouwen tot een 
maximaal 14 m lange, uitschuifbare arm  
(foto 9 en figuur 10). Op de kop van de arm is 
de baggerpomp gemonteerd. Via een leiding 
in het basisframe wordt jetwater aangevoerd 
naar de nozzles op de kop van de bagger-
pomp. Middels de pomp en een afvoerleiding 
wordt het gecreëerde baggermengsel door 
het basisframe afgevoerd tot boven de  
betonvloer. Buiten het caisson wordt het 
verder verpompt naar een spoelveld.  Vanuit de bedieningsunits boven de 
vloer worden de graafarmen en waterka -
nonnen bestuurd (foto 12). Iedere graafarm 
wordt op basis van camerabeelden vanuit de 
werkkamer en actuele meetdata bestuurd. 
Dit laatste betreft onder andere informatie 
van de hydraulische aandrijving van de arm 
en pomp, een diepteprofiel van het gebag -
gerde gebied en eigenschappen van de bag -
gerspecie in de afvoerleiding, zoals debiet  
en dichtheid. De moderne caissonwerkers 
lopen dus nauwelijks meer in waad- of 
droogpakken, maar werken in makkelijke 
kleding als operator. 
Waterkanonnen?	De toepassing van water-
kanonnen om de grond onder het caisson 
los te spuiten, was de basistechniek bij de 
conventionele afzinkmethodiek. Om het  
gecontroleerd creëren van glijcirkels te  
ondersteunen en om ook buiten het bereik 
van de graafarmen te kunnen werken, zijn 
de kanonnen op afstand bestuurbaar  
gemaakt (foto 11a en 11b). De kanonnen worden verspreid over 
de oppervlakte van het caisson gemonteerd, 	
HISTORIE
Het pneumatisch afzinken van construc -
ties is een oude techniek om onder 
(grond-) waterniveau een constructie te 
realiseren. Met de uitvinding van stoom-
machines voor de aandrijving van pom-
pen in de 18e eeuw, werd het in de   
mijnbouw mogelijk om mijngangen droog 
te houden, maar ook om met luchtdruk 
water te verdringen om zo dieper en met  grotere veiligheid te kunnen delven. Deze 
toepassing van luchtoverdruk is in het 
midden van de 19e eeuw geadopteerd in 
de civiele techniek om constructies af te 
zinken. Door een luchtbel te creëren 
onder een gemetselde of stalen construc
-
tie en hier handmatig grond te ontgra-
ven, konden nu brugpijlers in rivieren en 
zware funderingen tot grotere diepte  worden gemaakt. In 1867 werd de tech-
niek voor het eerst in Nederland toege-
past bij de bouw van de Moerdijkspoor-
brug. Daarna volgden vele projecten, 
zoals tunnelschachten, sluishoofden en 
grote kelderconstructies. Aanlegdieptes 
variëren daarbij van 8 tot 26 m onder de 
stijghoogte van het aanwezige omge-
vingswater.	
CEMENT 
3 2020	?25
caisson dus bijna volledig gedragen door het 
'luchtkussen' in de werkruimte onder het 
caisson. Dit resulteert bij toenemende diepte 
in steeds kleinere bermbreedten. Op eind-
diepte is het echter gewenst om de snijran -
den goed ingepakt in een steunberm achter 
te laten. Dit om een blow-in van water en 
grond tegen te gaan en te voorkomen dat het 
caisson nog nazakt.  Om deze reden wordt minimaal de 
laatste meter van afzinken uitgevoerd door  middel van het 'aflaten' van luchtdruk. Dit is 
het snel laten ontsnappen van lucht uit de 
werkruimte om in korte tijd de overdruk 
met enkele tienden bar te verlagen. Door de 
gereduceerde opwaartse druk neemt de  
afdracht van het eigen gewicht via de snij-
randen toe. Dit leidt tot bezwijken van de 
grondbermen, waardoor het caisson zakt en 
de bermbreedte toeneemt. Dit wordt uitge-
voerd in een aantal sessies van meerdere 
stappen met vooraf gedefinieerde maximale 	
11a	12
13	11a	
11 Waterkanon (a) en graafarm (b) in actie in de werkkamer
12 Bedieningsunit met besturing van de graafarm en camerabeelden vanuit de werkkamer 13 Speciaal ontwikkelde slingerruitcamera	26?	CEMENT 3 2020
zakking, torsie en scheefstand. Op deze wijze 
wordt het caisson op binnen de toleranties 
op einddiepte gepositioneerd (fig. 14).Na het bereiken van de vereiste diepte, 
zijn de graafarmen, waterkanonnen en ca -
mera's uitgebouwd. Na het afblinden van de 
doorvoeringen is de werkkamer gevuld met 
beton. Het beton wordt via doorvoeringen in 
de vloer, gestort tegen de luchtdruk in de 
werkkamer in. In totaal is ongeveer 7000 m³ 
beton in ruim 48 uur gestort. Na het enig 
uitharden van het beton wordt gecontro-
leerd of deze volledig aansluit op de onder-
zijde van de vloer. Dat was bij beide caissons 
het geval, maar zo nodig kon er een injectie 
van grout worden uitgevoerd. Het materieel 
boven de werkkamer kon op dat moment 
worden gedemonteerd en hiermee was het 
pneumatisch afzinken succesvol voltooid.
Innovatieve techniek
Bij het gemechaniseerd pneumatisch afzin -
ken van de deurkassen voor de Nieuwe Zee-
sluis IJmuiden is aangetoond, dat met deze 
innovatieve techniek caissons van wereld -
formaat veilig en binnen kleine toleranties 
kunnen worden afgezonken. Met het ont-
wikkelde afzinkmaterieel zoals de graaf- 
armen, waterkanonnen en camera's kan op  afstand worden ontgraven, waardoor de 
hoeveelheid werkzaamheden onder over-
druk tot een minimum kunnen worden  
gereduceerd ten opzichte van de conventio-
nele afzinktechniek. Dit biedt een verbeterd 
toekomstperspectief voor het pneumatisch 
afzinken als alternatief voor een traditionele 
bouwkuip. Het bouwen van constructies op 
maaiveldniveau biedt immers vele voorde-
len en het installeren van diepe kerende 
constructie kent meerdere risico's. Dit geldt 
zeker in bebouwde omgeving of bij toene-
mende diepte. 	
De werkzaam
heden onder 
overdruk 
kunnen tot 
 
een minimum 
worden 
gereduceerd	
Nieuwe Zeesluis IJmuiden (3)	
14	
14 Proces aflaten en positioneren caisson buitenhoofd	CEMENT  3 2020	?27                  
                 
              
    
    
        Serie over de Nieuwe Zeesluis IJmuiden
        Een nieuwe, grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen en daarmee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren. Technisch hoogstandje van het project zijn de deurkassen die zijn uitgevoerd als pneumatische caissons. In een vierluik nemen we je mee in het ontwerp en de uitvoering van de nieuwe sluis. Het eerste artikel is een inleiding van het project. In deel 2 wordt het ontwerp van de deurkassen behandel en in dit derde deel de pneumatische caissonmethode waarmee deze zijn uitgevoerd. Tot slot wordt in deel 4 beschreven hoe volgens de observational method tijdens de realisatiefase aanpassingen in het uitvoeringsplan werden gedaan.
             
    
                      
Reacties