In het nieuwe Bajeskwartier komt een ondergrondse parkeergarage voor circa 400 auto's, gelegen onder drie nieuwe woontorens. De toegangen worden geïntegreerd in het ontwerp van de bovenliggende gebouwen. Om tot het optimale ontwerp te komen zijn 14 varianten onderzocht, met een variatie in het aantal auto's, bouwlagen en oppervlakte.
Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over het Bajeskwartier. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/bajeskwartier.
Project: Bajeskwartier Amsterdam, Parkeergarage
Opdrachtgever/projectontwikkelaar : Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. (een samenwerkingsverband van AM, AT Capital en Schröders Capital)
Architect: MH1 architecten
Constructieve uitwerking: BAM Advies & Engineering
Geotechnisch advies: ABT
Aannemer: BAM Wonen / BAM Bouw en Techniek
Leverancier prefab liggers: Haitsma Beton
De parkeergarage ligt aan de oostelijke zijde van het bajeseiland in het Centraal Cluster en Amstel Cluster. Vanuit de variantenstudies in het voortraject bleek de grootste kostendrijver het realiseren van de tijdelijke bouwkuip.
Het gebied van het Bajeskwartier maakt deel uit van de Venserpolder. De grondwaterstand rondom het Bajeseiland wordt op NAP -2,5 m gehouden.
In het bodemprofiel bevindt zich tussen NAP -5,00 m en NAP -6,25 m en tussen NAP -11,0 m en NAP -13,0 m (hoogte van de eerste zandlaag) een slappe veenlaag. Boven en tussen deze veenlagen in is een kleipakket aanwezig.
Het toekomstige bouwpeil van het Bajeskwartier komt op NAP -0,40 m. Vanuit het kavelpaspoort geldt de eis dat, indien de grond openbaar terrein is, er minimaal een gronddekking van 1,0 m bovenop de ondergrondse bebouwing moet komen te liggen. Deze uitgangspunten zijn meegenomen in de verschillende varianten.
Voor een enkellaagse parkeergarage (inwendige hoogte 2,50 m) zou de bovenzijde van de keldervloer op circa 4,50 m beneden maaiveld (ca. NAP -5,0 m) komen te liggen en de fundering in de eerste veenlaag. Omdat deze laag niet stabiel genoeg is voor het realiseren van een bouwwerk, zou deze veenlaag tijdens de bouwfase moeten worden vervangen voor een draagkrachtigere ondergrond. Daarnaast zou de oppervlakte van een enkellaagse parkeergarage veel groter zijn dan bij twee of drie lagen. Dit zou leiden tot een grotere bouwkuip en dus hogere kosten voor de tijdelijke damwanden.
Om deze redenen is de enkellaagse parkeergarage afgevallen.
Vanwege de grote diepte onder het grondwater, is een drielaagse parkeergarage alleen mogelijk met een bouwkuip met onderwaterbeton, tegen opbarsten. De kosten hiervoor zijn dermate groot, dat ook deze variant is afgevallen.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een tweelaagse parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met damwanden (AZ37) en een stempelraam (foto 1 en 2).
Reacties