C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2000 638De BVH is een co?peratie,waarvan de leden, de kwekers vanbloemen en planten, ook de eige-naar zijn. De leden hebben eenveilplicht. Zij dienen hun pro-ducten via de BVH te verhande-len. Dit gebeurt voor het grootstedeel volgens het afslagprincipemet behulp van veilingklokken.DeBVHdientvoorhaarledeneenzo gunstig mogelijke marktplaatste cre?ren. Daarom bouwt enverhuurt zij faciliteiten voor dekopers van de aangevoerdebloemen en planten.Op het veilingcomplex zijn circa5000 personen werkzaam; daar-van zijn er 2000 in dienst van deBVH en de overige 3000 in dienstvan de kopers. Het grondopper-vlak van de BVH beslaat na delaatste uitbreiding, in 1999 geheelvoltooid, in totaal 700 000 m2.Inmiddels is een nieuwe uitbrei-ding van 350 000 m2in voorbe-reiding.De omzet van de BVH bedroeg in1999 ca. 2,5 miljard gulden.D e p a r k e e r g a r a g eAlgemeenBinnen het laatste uitbreidings-plan, het plan `Over de Strijp'diende een parkeergelegenheidvoor vijfhonderd personenauto'ste worden opgenomen. Wegensgebrek aan ruimte werd de par-keergarage `op' het Strijpgebouw,onderdeel van de laatste uitbrei-ding, gesitueerd.De parkeergarage wordt bereiktvanaf het parkeerdak van het`oude' gebouw met een stalenboogbrug, die een overspanningvan 75 m heeft. Deze brug over-spant de rondweg van het oor-spronkelijke veilingcomplex.Op dezelfde as is onder dezerondweg een tunnel aangelegd.Door deze tunnel worden degeveildeproductennaardekopersin het Strijpgebouw vervoerd.Het totale parkeeroppervlak vande parkeergarage is ongeveer9600 m2.ConstructieTijdens het ontwerp zijn tweevarianten onderzocht: een staal-Parkeergarage voor deBloemenveiling Holland(BVH) in Naaldwijkir. C.J. Marcus, Ingenieursbureau Marcus bv, Schiedaming. G. van Schuppen, BetonSon bv, SonEind 1997 werd op het veilingcomplex van de Bloemenveiling Holland (BVH)in Naaldwijk een bovengrondse parkeergarage voor vijfhonderd personen-auto's gebouwd over een bestaand gebouw heen. Tijdens het ontwerp zijntwee varianten onderzocht en wel een staalskelet met staalplaat-beton-vloeren en een volledig geprefabriceerde betonnen parkeergarage. De laatstebleek een economisch gunstiger oplossing te zijn en kon sneller wordengerealiseerd.1 | De nieuwe parkeergaragevan de Bloemenveilingverheft zich boven deberdijfsgebouwen2 | De toegang van deparkeergarage bevindtzich in het logistieke hartvan de BloemenveilingC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2000 6 39skelet met staalplaat-betonvloe-ren en een volledig geprefabri-ceerde betonnen parkeergarage.De laatste bleek een economischgunstiger oplossing te zijn en konsneller worden gerealiseerd. Deparkeergarage is een op zichzelfstaande unit binnen het Strijpge-bouw en is vanaf het maaiveld inprefab beton opgetrokken.De parkeergarage kan wordenaangeduid als een standaard-split-level parkeergarage. De niveau-verschillen tussen de levelsworden overbrugd met geknikteTT-elementen. De garage bestaatuit acht niveaus met een onder-ling hoogteverschil van 1,40 m eneen verdiepingshoogte tussentwee boven elkaar gelegen par-keerlagen van 2,80 m.De twee onderste parkeerlagenliggen betrekkelijk hoog: op 5,80m en 7,20 m + Peil. Dit komt doorde eronder gelegen kopersruim-ten. De toegang tot de parkeerga-rage is derhalve slechts mogelijkvanuit het tegenoverliggende`oude gebouw', dat door middelvan de reeds genoemde stalenboogbrug met de nieuwe par-keergarage is verbonden, op hetniveau 7,20 m + Peil. Deze stalenboogbrug is gedilateerd opgelegdop een voorgespannen kopgevel-balk van de garage.De toegepaste voorgespannenTT-elementen met een overspan-ning van 16,00 m en een hoogtevan 430 mm, hebben een breedtevan 2,40 m en zijn met een bout-3 | Standaard-plattegrond4 | Dwarsdoorsnede5 | De TT-elementenoverspannen 16 mO n d e r z o e k & t e c h n o l o g i eU t i l i tei t sb o u wcement 2000 640verbinding (drie stuks per langs-voeg) in dwarsrichting met elkaarverbonden.DeTT-elementenzijnopgelegd op eveneens voorge-spannen L-vormige onderslagbal-ken, met een overspanning vanten minste 7,20 m. Deze balkenzijn op hun beurt weer opgelegdop de consoles van de gewapend-betonnen kolommen (500 x 500mm2). De maximale kolomlengtebedraagt ca. 16,00 m.Verdere specificaties:- de sterkteklasse van alle prefabelementen is B 65;- de voorgespannen TT-elemen-ten zijn berekend op eenlaststelsel van 35 kN in combi-natie met een gelijkmatigverdeelde veranderlijke belas-ting van 2 kN/m2in de par-keervakken;- de langsvoegen tussen devloerplaten onderling zijngevuld met een cement-gebonden krimparme mortelmet een sterkteklasse B 45;- de bovenzijde van deze voeg isvervolgens afgekit om eenwaterdichte voeg te verkrijgen;- voor de verbindingbalk/kolom is gebruikgemaaktvan een stek?gaineverbinding,gevuld met een krimparmegietmortel met een sterkte-klasse B 45;- de kolommen zijn metstekken aan de funderingverbonden. Daartoe zijn in dekolommen fabrieksmatig denodige gaines ingestort, die ophet werk met mortel zijn ge?n-jecteerd.StabiliteitDe stabiliteit van de parkeerga-rage wordt in beide richtingen(zowel langs- als dwarsrichting)verzorgd door gewapend beton-nen wanden met een dikte van250 mm. Om de horizontalebelasting uit de wind af te dragennaar de stabiliteitswanden wordtgebruikgemaakt van de schijf-werking van de vloeren. Daartoezijn, zoals eerder opgemerkt, devloeren door een boutverbindingmet elkaar verbonden. Verder isvoor de verbinding tussen devloeren en de balken, respectieve-lijk de wanden gebruikgemaaktvan in het werk gestorte schamp-randen langs de gevels, de op- enafrittenendemidden-langsasvande parkeergarage.In de schampranden is de beno-digde langswapening opgeno-men voor de trekbandfunctie.Tevens is op de schamprandenwaar nodig de vangrail gemon-teerd. De sterkteklasse van deschamprand is B 25.Verbinding balk/schamprandDe balken zijn tijdens de produc-tie voorzien van doorgaandestalen lasstrips waarop in hetwerk kopdeuvels werden gelast.Circa 3900 stuks kopdeuvels ?13mm, lang 150 mm zijn daartoeverwerkt.MontageIn totaal omvatte de montage 208rechte TT-elementen (max. 14 tonper stuk); 45 geknikte TT-ele-menten (max. 14 ton per stuk),153 balken (max. 9 ton per stuk),33 kolommen (max. 11 ton perstuk) en 45 wanden (max. 11 tonper stuk). De totale montagetijdvan het complete prefab skeletbedroeg vijf weken.GevelsDe gevels van de parkeergaragebestaan uit horizontale metalenlamellen. Deze oplossing is medegekozen omdat daardoor geenmechanische ventilatie nodigwas. sProjectgegevensopdrachtgever:Bloemenveiling Holland (BVH),Naaldwijkarchitect:Het Architecten Consort, Rotterdamdirectie en adviseur constructies:Ingenieursbureau Marcus B.V.,Schiedamhoofdaannemer:NBM-Amstelland Bouw, Rotterdamleverancier en montage prefabbeton :BetonSon bv, Son7 | De garage is in ongeveer vijf weken neergezetfoto's: Henk van der Veen6 | Schampranden zorgen mede voor de onderlinge verbinding van deelementen
Reacties