C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gInfras tr uc tuur52 cement 2007 2De verdiepte bak ligt op vrijweldezelfde plaats als de oorspronke-lijke NS-sporen. Deze moestendus eerst worden opgebroken omde bak te kunnen bouwen. Omdatde treindienst niet mocht stoppen,is eerst aan de oostzijde (in despoorberm) een 600 m lang(hulp)spoor gebouwd, dat metwissels vlak voor en vlak na debouwput weer aansloot op debestaande sporen. Het bleekmogelijk de treindienst via ditstukje enkelspoor zonder versto-ring af te handelen.F a s e r i n gHet werk is uitgevoerd in zevenstappen, waarvan sommigeverband hielden met mijlpalenelders op het trac? van Randstad-Rail.Stap 1Om ruimte te maken voor debouwkuip voor de zuidelijke toeritwerden eerst de bestaande NS-perrons verwijderd. Ter vervan-ging hiervan zijn aan de zuidkanttijdelijke houten perronsgebouwd. Om de stabiliteit van despoorbaan in dit zeer zettingge-voelige gebied zo min mogelijk tebe?nvloeden is gekozen voor eenlichte houten constructie, gefun-deerd op korte houten palen die`op kleef' zijn aangebracht in debestaande smalle spoorbermen.Stap 2Om het nieuwe dek te kunnenbouwen, is na het aanbrengen vande stalen damwanden voor debouwkuip aan de zuidkant van deOostlaan een wegomleggingStadsgewest Haaglanden; Halte Pijnacker Centrum verdieptOverweg wordtonderdoorganging. M. van Leeuwen, Combinatie Colijn-Gebr.De Koning v.o.f.ing. H. de Bruin, Arcadis Infra BVDe overweg Oostlaan van de voormalige Hofpleinlijn in het centrum vanPijnacker is vervangen door een onderdoorgang. Daarbij is de spoorbaanonder de weg aangelegd. Op verzoek van de gemeente Pijnacker-Nootdorp isin deze betonbak ook de (verdiepte) nieuwe halte Pijnacker Centrum aange-legd. Een interessant project, vooral ook omdat het werkterrein midden in hetdrukke centrum van Pijnacker lag, met bebouwing direct langs de bouwput,vlak langs de spoorbaan en de drukke Oostlaan.1 |Luchtfoto van de bouwplaats. Het hulpspoor(hier rechts van de bak)is inmiddels buitendienstfoto: Aero Camera, MichelHofmeesterC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gInfras tr uc tuurcement 2007 2 53gemaakt met een tijdelijke hulp-brug over de bouwkuip en een tij-delijke overweg.Stap 3Het 600 m lange hulpspoor voorhet omleiden van het treinverkeeris langs de oostzijde van de haltegebouwd als een standaard spoor-constructie in doorgaand ballast-bed. Het is echter gefundeerd opeen onderheide brugconstructiebestaande uit stalen buispalen,stalen kespen en langsliggers, meteen vloerconstructie van hardhou-ten draglineschotten. De besteks-oplossing hiervoor was een metzand gevulde kistdamconstructie.Er is voor een afwijkende con-structie gekozen, omdat men bijde besteksoplossing nog veel zet-tingen verwachtte en daarmeezeer veel spooronderhoud.Door de erg krappe uitvoerings-planning was er onvoldoende tijdvoor consolidatie van de onder-grond door de benodigde, opsommige plaatsen meer dan 4 mdikke zandaanvullingen. Ook degrote onderlinge verschillen in debenodigde dikte van de aanvullin-gen zouden een gelijkmatige enstabiele ligging van het hulpspoorniet ten goede komen. In de prak-tijk heeft de toegepaste constructieuitstekend gefunctioneerd en ishet spooronderhoud nagenoegnihil geweest.Stap 4Na het in dienst gaan van hethulpspoor zijn de bestaandesporen verwijderd, en is het noor-delijk deel van de damwandenvan de bouwkuip aangebracht.Om hinder van geluid en trillin-gen bij het aanbrengen van dedamwanden voor de dichtbijgele-gen woningen zo veel mogelijk tevoorkomen, is gebruikgemaaktvan een combinatie van eenaantal geluids- en trillingsarmeinbrengmethoden. Om zekerheidte hebben over het niveau vangeluids- en trillingshinder is opde hiervoor meest geschiktelocatie eerst een heiproef uitge-voerd.Tijdens deze proef zijn damwand-planken en buispalen aangebrachtmet een HVM-blok (type PVE2323VM). Er werden trillings- engeluidsmetingen uitgevoerd in deomgeving van de trilbron. Het wasmogelijk om een geluidsniveauvan maximaal 80 dB(A) (= Leq op15 m) te behalen. Dit werd bereiktdoor het inbrengen van dedamwand met behulp van hetinregelen van het HVM-trilblok,gecombineerd met het toepassenvan voorspanning, het gebruikvan houten gordingen, extraponsing en een dubbele klem. Ditis ten opzichte van de conventio-nele inbrengmethoden een aan-zienlijke verlaging. Uit de analysevan de trillingsmetingen blijkt dater geen duidelijke conclusies tetrekken zijn over het effect van deverschillende inbrengmethodenop het trillingsniveau. Wel kan inalgemene zin worden gesteld dathet trillingsniveau laag was enaanvaardbaar volgens de SBR-richtlijn A. De in het bestek voor-ziene uitvoering met de methode`Silent Piler' bleek niet nodig.2 |De halte is goed toegankelijk gemaakt middelsliften en brede trappartijenfoto's 2, 3 en 4:AannemerscombinatieColijn/De Koning, Henk vanDalen3 |Voetgangersoversteekplaats in de verdieptebakC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gInfras tr uc tuur54 cement 2007 2De damwanden zijn op tweeniveaus verankerd en de bouwputis ontgraven. Bij de zuidelijketoerit zijn 750 betonnen heipalentoegepast. Bij de noordelijke toeritwerden 200 stuks Leeuwankerpa-len gebruikt om schade aan nabij-gelegen woningen te voorkomen, .In krap zeven maanden tijd is hetbetonwerk van de negentiensecties van de verdiepte bakcon-structie van de halte gerealiseerd,met in totaal ongeveer 8500 m3beton. Vooral het tijdig gereedkrijgen van de secties ter plaatsevan de Oostlaan (met de waterkel-der, technische ruimtes en debrugdekplaten) was een flinkeopgave.Stap 5Het wegverkeer van de Oostlaanwerd weer rechtuit geleid, over denieuwe brugdekken met eengewijzigde ligging van de overwegin het hulpspoor. De betonbakkon nu verder worden afgebouwd,en de verdiepte constructievloergereed gemaakt voor het bevesti-gen van de spoorstaven.Stap 6Op 3 juni 2006 stopte NS met deexploitatie van de Hofpleinlijn.Hierdoor kwam het hulpspoorbuiten dienst en kon het wordenopgebroken (foto 1). In tweeweken tijd werden het spoor en debovenleiding van de aardebaanaangesloten op het spoor in degemaakte betonbak, zodat Rand-stadRail kon starten met hetproefbedrijf. De halte werd verderafgewerkt en ingericht met ondermeer trappen en een lift.Stap 7Op de afgesproken mijlpaal konde dienstregeling van Randstad-Rail over de Hofpleinlijn wordenopgestart. Nadat het hulpspoorwas verwijderd werden de beton-bak en de halte aan de oostzijdeverder afgebouwd en voorzien vanextra trappen en een tweede lift(foto 2, 3 en 4).Op 15 februari 2007 is het projectvolgens planning opgeleverd. Aan-sluitend is de gemeente Pijnacker-Nootdorp begonnen met deinrichting van de voorpleinen vande halte en de reconstructie vande aansluitende wegen. nProjectgegevensopdrachtgever:ProRaildirectie en ontwerp:Arcadis Infra BVaannemer:Combinatie Colijn-Gebr. De Koningv.o.f.4 |Halte Pijnacker Centrumin gebruik
Reacties