Bouwen is problemen tijdig oplossen. Het bouwen van de traverse in Zoetermeer over achtereenvolgens de Zuidweg, de spoorlijn Den Haag ~ Utrecht, de autosnelweg (via de Nelson Mandelabrug) en de Zoetermeerlijn, is een project waar een goed doordachte werkplanning en -organisatie opdoemende problemen heeft voorkomen. In verband met de locatie is een alternatief voor de vijfgrote steunpunten voorgesteld en uitgevoerd, waarmee een aanzienlijke besparing werd bereikt. Het woord is aan de aannemer, die
achtergronden van uitvoering en organisatie toelicht.
IBRUGGENBOUWIUITVOERINGSTECHNIEK
II
OVERBRUGGING
SPOOR-
EN
AUTOSNELWEG
IN
ZOETERMEER ingJ.C.
de
Pagter,
Van
Hattum
enBlankevoort BV
Bouwen
is
problemen
tijdig
oplossen.
Het
bouwen
van
de
traverse
in
Zoetermeer
over
achtereenvolgens
de
Zuidweg,
de
spoorlijn
Den
Haag
~Utrecht,
de
autosnelweg
en
de
Zoetermeerlijn,
is
een
project
waar
een
goed
doordachte
werkplanning
en
~organisatie
opdoemende
problemen
heeft
voorkomen.
In
verband
met
de
locatie
is
een
alternatief
voor
de
vijf
grote
steunpunten
voorgesteld
en
uitgevoerd,
waarmee
een
aanzienlijke
besparing
werd
bereikt.
Het
woord
is
aan
de
aannemer,
die
achtergronden
van
uitvoering
en
organisatie
toelicht.
Traverse
Zoetermeer,
aanzicht
vanaf
de
oostzijde
1
Onderdelen
van
het
project
Hoofdaannemer VanHattmll enBlan-
kevoortis inapril
1990
begonnen
met
de
L-~_~~
--.-
---I
bouw vandeoverbrugging voorhet
2
Luchtopname
van
znid
naar
I k h
c.
I k f k
noord:
steunpunt
5,de
Zuidweg,
angzamevereer.Deze eelteentota eeen unststo overapping.
Om
.de
sta-
de
steunpunten
4en
3met
daartussen
lengte van
184
m,inclusief deeind- biliteitvan deoverkapping inlangsrich-
De
Goudse
lijn
en
het
NS-plat,
steunpunten.
De
ondersteuningen vantingtewaarborgen, zijnopdepijlers ge-
vervolgens
de
A12,
steunpnnt
2,de
drievelden staanopeen hart-op-hart prefabriceerde betonbogengeplaatst.
Zoetermeerlijn
en
knooppunt
1.Links
afstandvan
47
m.Voor hetvierde veld Daartussen bevindtzichdestaalcon-
en
rechts
ervan
ishet
begin
van
het
bedraagt dezeafstand
38
m.Tussen de
in
structie diedevliesgevel vandeover-
FME-gebouw
tezien
foto:
Flying
Camera,
Eindhoven
het werk gestorte steunpunten over-kapping ondersteunt.
In
onderaanne-
Airport
spannengeprefabriceerde kokerliggersming
ishetstaalwerk geleverdenge-
de velden. monteerddoorHollandia Kloosuit
De gehele traverse
wordt
voorzien vanKrimpen aande
!Jssel.
DRL uitDeurne
R
ondom
het Floriadeterrein
in
Zoetermeer schietenkantoren
en industriële bebouwingen uit
de grond. Voordeontsluiting vandit
stadsdeel aandezuidzijde vande
A12
en
de spoorlijn
Den
Haag -Utrecht, dezo
genaamde 'Goudselijn',heeft dege
meente Zoetermeer eenplan ontwik
keld datinmiddels
in
uitvoering
isge
nomen. Hieronder vallentweever
keersviaducten enenkele onderdoor
gangen voorlangzaam verkeer.Daar
naast bevat hetplan eentraverse voor
langzaam verkeeroverderondweg van
Zoetermeer, de
A12
entwee spoorlijnen
(fig.
1).
14
Cement
1991
nr.
11
JOO
13.t;00
13400
Reacties