Sinds april 2020 rijdt het verkeer in Goes onder het spoor door. De spooronderdoorgang, onder een trogbrug en een plaatbrug door, is door zijn hoogwaardige bouwkundige afwerking een echte blikvanger. Bij de indeling in moten en de keuze voor de fundering is nadrukkelijk rekening gehouden met onder meer de gronddrukken. Om faalkosten en de engineeringsuren te beperken is een automatiseringsslag ingebracht. De gebogen vorm van het ontwerp en het verticale alignement leidden tot een grote hoeveelheid variabelen en complexiteit in het gegenereerde script, wat de digitale modellering extra uitdagend maakte. Toch is deze onderdoorgang zeer snel opgeleverd: amper een jaar na de start van het ontwerp werden de spoordekken ingereden.
Project: Onderdoorgang Van Hertum te Goes
Opdrachtgever: ProRail
Architect: Studio SK, ontwerpbureau van Movares
Constructeur: Wagemaker (voorontwerp, definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp)
Hoofdaannemer: Gebroeders De Koning Papendrecht
Inrijden spoordekken: Mammoet
Leverancier prefab palen: Haitsma
Tussen 1863 en 1873 werd de Zeeuwse Lijn aangelegd, een spoorlijn tussen Roosendaal en Vlissingen die Goes passeert. De stad en het station waren verbonden door de Frans den Hollanderlaan, de overweg aan de Van Hertumweg verbond Goes met het achterland (fig. 2).
Sinds die tijd is er veel veranderd: Goes groeide, de spoorwegovergang in de van Hertumweg was de belangrijkste verbinding tussen het centrum en de wijken ten zuiden van het spoor, het verkeer werd steeds drukker en het treinverkeer nam toe. Het verkeer in de binnenstad ondervond geregeld hinder van de gesloten spoorbomen. Bovendien vormt een spoorwegovergang altijd een risico voor de verkeersveiligheid.
Om de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren, is een spooronderdoorgang aangelegd: de Terwellegang. De onderdoorgang bestaat uit een verkeersweg met twee rijbanen en een fiets- en voetpad. Daarnaast werd ook het Terwelleplein, het plein bij het station, opgewaardeerd. De spooronderdoorgang sluit aan de Zuidzijde met een nieuwe weg en een ovale rotonde aan op de bestaande rotonde Poelplein, en aan de noordzijde op de bestaande weg met een nieuwe rotonde, het Kompasplein. Ook de fiets- en voetpaden werden aangesloten op de nieuwe rotondes, waardoor de routing vanuit de onderdoorgang veel logischer is.
Voor het slagen van het project was een strakke planning essentieel. Een grote uitdaging die om een intensieve samenwerking vroeg, waarbij veel uitgangspunten voor het ontwerp in korte tijd werden besproken en vastgelegd. Het contract van ProRail omvatte namelijk een einddatum en vastgelegde buitendienststellingen (TVP’s), die een-op-een in de planning moesten terugkomen.
Reacties