IUTILITEITSBOUW IMATERIALEN IVEZELBETDN IONTWERP EN UITVOERING VANZWAARBELASTE DEKVLOERENir.H.B.Monster, ABT Adviesbureau voor Bouwtechniek BV, VelpOntwerp en uitvoering van dekvloeren is zo'n typisch onderwerp in de bouwwaarover zeer uiteenlopende meningen bestaan, veelal gestaafd met niet tecontroleren beweringen. Voor de serie postverwerkingsgebouwen die de afgelopenjaren voor de PIT tot stand is gekomen, moest worden voldaan aan hoge eisen voorde kwaliteit van de dekvloeren. Hiervoor heeft ABT een degelijke studie verricht.Aangevuld met de opgedane ervaringen in de gebouwenreeks, is uiterst waardevolleen praktisch bruikbare kennis verkregen, die in dit artikel wordt gepresenteerd.2Stalen wielfjes onder de vork vaneen vorkheftruckProgramma van eisenBij de realisatie van een van de eersteEKP'en bleek de vanouds bij de PTTEfficienter is echter het machinaletransportvan drie achterelkaar geplaat-ste rolcontainers tegelijk, met een spe-ciaal hiervoor geconstrueerde vorkhef-truck. Deze heeft onder de lange vorktandemstellen van extra steunwielen.Dezezijnslechts 80 mm indiameter (fo~to 2).Vroeger waren ze van massiefstaal,tegenwoordig van het zeer harde Vul-kollan.Omdatde belastingen op deze wielgeselk tot meer dan 6 kN kunnen oplopen(bij stilstand) is het duidelijk dat zij on-der het rijden zeerhoge dynamische be-lastingen op de onderliggende afwerk-vloer uitoefenen. Hetheftrucktransportis daarmee maatgevend geworden voorhet ontwerp van de dekvloeren.Met name het laatste punt is van belangt---~~~-----------i bij de verdere mechanisering van hetrolcontainertransport. De PTT heefthet vOornemen om in de nabije toe-komst zogeheten kettingtransporteursin de vloer in te bouwen waarmee derolcontainers vanuit de posttrein of depostautovolautomatisch naar de diverseafhandelingsmachines zoals zakken~transporteurs en dergelijke getranspor-teerd kunnenworden (vice versa). Hier~voor is echter een minimale afwerk-vloerdikte benodigd van nominaal100 mmterwijIvoorde kettinggeleiderseen grote macrovlakheid van de vloernoodzakelijk is.Postverwerkingdoor de PTTvindt. sinds een aantal jaren in hoofd-zaak plaats in .twaalfregionaalverspreide expeditieknooppunten(EKP'en). Postvervoer tussen dezeEKP'en geschiedt per trein, terwijl ver-dere distributie per auto gebeurt. Op debegane grond van het EKP vindt depostzakken-uitwisseling plaats alsmedede schifting ten behoeve van verdereverwerking in het EKP.Voor hetvervoerenvan de lossepostzak-ken vanuit het EKP naar zowel de trei-nen als de auto's wordt een aantal post-zakken bij elkaar in zogeheten rolcon-tainers gestapeld. Dit zijn kleine,wend-bare, hoge stalen karren van buismate-riaal (foto 1). Deze karren zijn voorzienvan vierwielges met rubber bandenzo-dat ze met de hand getransporteerdkunnenworden, terwijl zij beladentochwel 500 kg kunnen wegen.toegepaste dekvloer van speciale asfalt-tegels onvoldoende weerstand te kun-nen bieden aan de verhoogde belasting-intensiteit door het rolcontainerhef-truck transport. Dit was aanleiding eenspeciale opdracht voor het ontwerp vande dekvloer aan ABT te verstrekken.Allereerst zijn in verschillende EKP'ende bestaande vloeren onderzocht en dehiermee opgedane .bedrijfservaringengenoteerd. Aan de hand van deze gege-vens en nieuw gestelde wensen door dePTT is een programma van eisen opge-steld. Hierin komen onder meer naarvoren:- hoge sterkte (D55 vloeren);- zeer goede slijtvastheid (levensduurtenminste 30jaar);-grote mate van vlakheid (macro enmicro);- voldoende stroefheid (SRT-waar-de> 65);- realisatie van circa 3000 m2dekvloerI--~-~---~---~----'--~------~--~-? in ??n dag;1. Stalen karren met kleine wieltjes, h ak akzoals deze worde": gebruikt voor -sc oonma -gem ;het vervoer van postzakken - eenvoudige inbouw van voorzienin-gen in de vloer.20 Cement 1987 tiro 12 rijen ankers; el k h.c.h. 2.0 m.3 Staalvezels (Dramix) als wapeninginde betonspecie4 Principe randdetaillering bijdilataties ofovergang naar eenandere afwerkvloer en bij liftdenrenX ??",e.:..:: .....== lIJo -o.f:~ ~Q;
Reacties