O n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 286Dit is zonder meer ??n van meestspectaculaire ontwerpen die voordeze opgave zijn gemaakt. In eenzestig meter hoog betonnen por-taal kronkelt zich in een vloeiendelijn een hellingbaan naar boven.Halverwege verbreedt de helling-baan zich tot een tweetal auditoriaen bovenin gaat de stijgende hel-ling vloeiend over in een dalendedie de bezoeker weer op de beganegrond brengt. Het is duidelijk nietzo maar een museum. Thijs vanBijsterveldt heeft zich verdiept inhet surrealisme, en daarbinnenvooral in het leven en werk vanAndr? Breton, ??n van de leidendefiguren binnen deze beweging.ZoweldelevensloopvanBretonalsde kunst van het surrealisme ko-men in dit museum aan de orde.OntwerpDe tentoonstellingsruimte overhet leven van Breton vormt eenlang pad dat zich als een spiraal-vormige loop in het schijfvormi-ge gebouw manifesteert. In hetgebouw bevinden zich drie zwarekolommen die gebruikt wordenom drie belangrijke teksten vanBreton te exposeren. De hellenderoute breekt met de horizontaleverdiepingen van het gebouw enonderscheidt door zijn vorm ver-schillende gebieden binnen hetgebouw. Deze gebieden behande-len elk een thema van het surre-alisme. De hellingbaan vormt dedominante route binnen het mu-seum. Vanaf deze route zijn mo-menten ge?ntroduceerd die over-gangen bieden naar de thema's.Deze overgangen zijn duidelijkmaar toch ondergeschikt aan dehoofdroute. Binnen de themage-bieden is er de mogelijkheid omzich via trappen te verplaatsen.Dewandelingoverdehellingbaanwordt dan optioneel. Liftkokersbevinden zich in de drie kolom-men en in de verticale kokers vanhet portaal.EntreeGeziendebewegingvandehoofd-route van het museum is ervoorgekozen om het gebouw in delangsrichting van het eiland teplaatsen zodat de bewegingvloeiend kan plaatsvinden. Menbetreedt het gebouw zonder delooprichting te veranderen envervolgt de wandeling als eenvloeiende beweging binnen hetgebouw. Automatisch komt daar-door de entree aan de smalle zijdevan het gebouw te liggen. Bij hetbetreden van het gebouw komtmen eerst in een ontvangstruim-te met garderobe en balie.AuditoriumDe hellende route treedt op tweemomenten uit de schil van hetMuseum voor surrealistische kunst Thijs van BijsterveldtO n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 2 87gebouw tot een tweemaal zo grotebreedte.Degevormderuimteom-vat een auditorium voor lezingenen films. Aan het eind van deruimte wordt de route weer ver-volgd. Het gedeelte dat zich bui-ten de schil van het gebouwbevindtkrultzichomtotwandomweer als vloer te verdwijnen in debovenliggende hellende route.Einde routeNa het be?indigen van de hellen-de route komt men weer op debegane grond. De ruimte die hierwordt gevormd kan worden ge-bruiktalsrestaurant.Delaatsteaf-lopende hellende baan loopt smaltoe, waardoor aan de zijkant eendoorgang ontstaat die weer terug-leidt naar het beginpunt van deroute. Men verlaat het gebouwdus aan dezelfde zijde als waarmen binnenkwam. De entree isechter hoger en breder uitgevoerdzodat er geen verwarring ontstaat.ConstructieOm binnen het gebouw zelf een zogroot mogelijke vrije ruimte te cre-eren is ervoor gekozen een stabie-leportaalconstructiealsbasistene-men en deze te laten fungeren alslijst van het gebouw. Binnen dezelijst bevinden zich in de kokers aande langszijden liften, trappenhui-zen en toiletten. In de bovenliggerbevinden zich de installaties.
Reacties