ir.f.f.M. de GraafRijkswaterstaat, directie Sluizen en Stuwen Montage van de verkeers-kokers op de stormvloedkeringEnige maanden geleden, op 3 mei 1984, isde eerste verkeerskoker op een randpijler eneen landhoofdconstructie in het sluitgatHammen geplaatst. Hierdoor is als nieuwefase de 'afbouw' van de stormvloedkering inde Oostersehelde ingetreden. Onder de af-bouw wordt in dit verband verstaan het aan-brengen en afmonteren van alle elemententussen of op de pijlers. Deze elementen zijnin de volgorde waarin ze worden aange-bracht: verkeerskokers, hamerstukken,schuiven en bewegingswerken, dorpelbal-ken en bovenbalken.Naar aanleiding van het plaatsen van de eer-ste verkeerskoker en in aansluiting op hetvoorgaande artikel over de prefabricage,wordt hier in het kort ingegaan op de hulp?middelen bij het plaatsen, positioneren en af-monteren.Randvoorwaarden vanuit ontwerp enuitvoeringVanuit het totaal ontwerp en de uitvoeringvan de stormvloedkering zijn een aantal be-langrijke randvoorwaarden voor het plaatsenvan de verkeerskokers af te leiden.In totaal moeten 62 verkeerskokers wordenaangebracht, die van pijler tot pijler over-spannen en derhalve circa 45 m lang zijn.Deze kokers zijn gemaakt in grindbeton enhebben een massa van circa 1250 ton.Daarnaast moeten 6 zgn. landhoofdver-keerskokers worden aangebracht. E?n meteen lengte van 68 m (hartmaat oplegpunten),die als eerste is geplaatst. De overige 5 zijn80 m lang. Vanwege de relatief grote over-spanning en ter beperking van het hijsge-wicht zijn deze verkeerskokers uitgevoerd inlichtbeton. De massa van de 68 m koker be-draag ongeveer 1520 ton, die van de 80 mkokers 1760 ton.De dimensionering van dekokerelementenis enerzijds bepaald door de eis dat het in-wendige van de koker de functie van machi-neruimte van de bewegingswerken heeft ge-kregen. Anderzijds is de dimensionering be-paald uit de belastingen die ontstaan bij hetnaderhand uitvoeren van de uitkragingen ende te verwachten verkeersbelastingen inbouw- en eindfase.1Taklift 4 met verschillendehijsmogelijkhedenCement XXXVI (1984) nr. 10Elke verkeerskoker wordt statisch bepaaldop 3 punten opgelegd in verband met dekans op het optreden van zettingsverschillentussen twee aangrenzende pijlers.Vanwege de natuurrandvoorwaarden zoalsstroom en golven, moet, om de werkbaar-heid bij de plaatsingsoperaties op een aan-vaardbaar niveau te krijgen, worden uitge-gaan van maximale bewegingen van de ver-keerskoker bij de plaatsing van circa 20 cm.De bewegingen zijn vastgesteld via model-onderzoek en een speciaal ontwikkeld com-puterprogramma 'Ship-response'. De stoot-belastingen die ten gevolge van deze bewe-gingen bij het plaatsen zouden kunnen op-treden, zijn zonder extra voorzieningen on-toelaatbaar groot. De dimensionering van dekokers laat een dynamische toeslag toe vancirca 15% van de eigen-gewichtsbelasting,wat met behulp van fenderconstucties moetworden bereikt.In verband met het getij en de gewenstewerkbaarheid is het noodzakelijk dat elke12 uur een element geplaatst kan worden.De verkeerskokers worden echter afwisse-lend met de hamerstukken geplaatst zodater elke 24 uur een verkeerskoker geplaatstdorpelbalk622en fijngepositioneerd moet kunnen worden.De plaatsingsoperatie geschiedt in principerond de laagwaterkentering, omdat dan degolfcondities en daardoor de bewegingenhet geringst zijn.PlaatsingsequipmentBij de plaatsingsoperaties wordt gebruik ge-maakt van de Taklift 4, een zelfvarende,zeewaardige bok van SmitTak InternationaalBergingsbedrijf (fig. 1). De bok heeft eenhefvermogen van 1600 ton in het A-frame bij15 m sprei. De maximale last van 1600 tonkan ook op zee tot 'seastate 4' worden ver-werkt bij gereduceerde sprei. Bij de bouwvan - en bij latere aanpassingen aan - deTaklift 4 is rekening gehouden met de spe?ciale werkzaamheden die de bok zal uitvoe-ren bij de verdere afbouw van de stormvloed-kering. Die speciale werkzaamheden omvat-ten naast het plaatsen van de verkeersko?kers, het plaatsen van hamerstukken,schui-ven, bewegingswerken, dorpelbalken en bo-venbalken.Met de 4 hoofdtakels in het A-frame wordende verkeerskokers gehesen. Bij de plaatsingvan de vijf 80 m lange landhoofdverkeersko-kers wordt de bok geassisteerd door eenhamerstuk ."'.cq. schuif2Aanz?cht van het h?jsframe voor eenlandhoofdverkeerskoker3Doorsnede van verb?nd?ng van heth?jsframe met de landhoofdverkeerskokerSUB-FRAME?NDERSLAGBALK_tweede bok met een maximaal hefvermogenvan 400 ton. De hijslast bij het plaatsen vande eerste landhoofdverkeerskoker is 1740ton, waarvan ongeveer 1520 ton van de ver-keerskokers en de rest voornamelijk van hethijsframe. Deze verkeerskoker is ondankshet grote gewicht door de Taklift 4 alleen ge-hesen, omdat (met ontheffing) de maximalehijslast incidenteel bij bepaalde conditiesmet 10% verhoogd mag worden.De hijslast bij het plaatsen van de 45 m langenormale verkeerskoker bedraagt 1425 ton,waarvan 1250 ton van de verkeerskoker en175 ton van het zgn. verkeerskoker-hijsfra"me. Tijdens het hijsen van de 45 m verkeers-kokers is op het A-frame nog een jib met eenhefvermogen van 600 ton gemonteerd,waaraan het zgn. schuiven-hijsframe hangtmet een gewicht van circa 85 ton. Het schui-ven-hijsframe is naast het heffen van deschuiven (max. 510 ton) geschikt om 2 ha-merstukken (max. 470 ton) en 2 hefcilinders(max. 250 ton) te heffen.Bij de plaatsingsoperaties blijven de hijsfra"mes in A-frame en jib hangen waarbij ze af-wisselend worden gebruikt, afhankelijk vanhet te plaatsen element. Ten behoeve vanhet hijsen van de landhoofdverkeerskokersworden beide hijsframes enjib gedemon"teerd. Dit geldt eveneens voor het hijsen vande dorpelbalken. Hierbij worden bovendiende hoofdtakels van het A-frame verlengd metspeciale kabels die over het dek naar de ach"terzijde van de bok worden geleid. Op deachterzijde zijn een tweetal hijshoorncon-structies ge?nstalleerd voor het heffen vande dorpelbalken. Inclusief hijsframe voor hetomvatten van de dorpelbalk wordt uitgegaanvan een hefvermogen van max. 2400 ton.Hulpmiddelen bij hijsen en plaatsenDoor de constuctieve vormgeving en dimen-KORTE TREKPLAAT AAN BOK-ZIJDEsionering is het noodzakelijk de verkeersko"kers bij het hijsen nabij hun definitieve opleg-gingen op te pakken. Om de oplegreactiesnaar de takels van de bok te leiden zijn tweehijsframes ontwikkeld, voor de 45 m ver-keerskokers en de landhoofdverkeersko"kers. In hoofdlijnen bestaan de frames uit:twee trekplaten ter plaatse van de takels vande bok en een aantal tuidraden die door mid-del van omloopschijven zijn verbonden met2 stalen drukbuizen.LandhoofdverkeerskokersBij de landhoofdverkeerskokers worden de-ze buizen voorzien van knikverkorters dieaan de betonconstructie zijn verankerd(fig. 2).De verbinding van het hijsframe met de kokerwordt tot stand gebracht met koppelstavendie doorsparingen in dak en vloer verbondenworden met twee onderslagbalken. Deze4Klauwconstruct?e als verb?nd?ng tussenh?jsframe en 45 m verkeerskokerA VANGCQNSTRUCTIEB DEF OPLEGGINGC TIJD OPLEGGINGD VJJZEL Z?R1CHTrNGE W1GCONsmUCTlEF RUBBER PAKKETSHOCK CfLLH VIJZEL Y-RICHTINGX? RICHTING5Dwarsfender c.q. ge/e?d?ngsconstruct?e oppijlerCement XXXVI (1984) nr. 10 623Fotoreportage van de plaatsing van deeerste verkeerskoker tussen landhoofdSchouwen-Duivenland en randpijler6Taklift 4 heft de 68 m lange koker van hettransportponton7Op weg naar de stormvloedkeringbalken ondersteunen de koker ter plaatsevan de wanden nabij de einddwarsdragers(fig. 3). De koppelstaven bestaan uit niet-na-gespannen BBRV spanelementen (246 dra-den 0 7 mm)45 m verkeerskokersBij de 45 m kokers is uitgegaan van een andersysteem. Door de ge?iste hoge snelheid vanaanslaan en plaatsen rond de laagwater ken-teringen, zijn de drukpijpen ontworpen zon-der toepassing van knikverkorters. Boven-dien is gekozen voor een verbindingsmiddeltussen frame en verkeerskoker gebaseerdop klauwconstructies die de elementen om-vatten (fig. 4). De klauwen worden hydrau-lisch bediend, zodat de benodigde tijd voorde koppel- en'ontkoppelprocedures tot eenminimum wordt beperkt.Cement XXXVI (1984) nr. 10 6248Positioneren van de koker, opstellinghulpconstructies op landhoofd en pijler9Verkeerskoker geplaatst op resp. tegenhorizontale en verticale fenderconstructies10De koker ligt op de tijdelijkeoplegconstructies, aanvang van deontkoppeling van het hijsframeCementXXXVI (1984) nr. 10 62511a-cDefinitieve en tijdelijke opleggingen oppijlersa. bovenaanzichtb. doorsnede Ac. doorsnede B- ....-""
Reacties