I.van Dijke, ing.?Metro-viaduct Zuid verlengdU.D.C. 624.21.037(492.617):625.41 :693.56.012.36Uitvoering van een spoorwegvulduct in voorgespannen betooe/ementen te Rolterdam,Het kolomplaat-ba/kroostervieduct met drieliggersKort na de openstelling van de Metro te Rotterdam is op 3 juli 1968 gestart met eenuitbreidlOg van deze bestaande noord-zuidlijn tussen de stations Zuidplejn en 5linge.Dit Olim ?en kilometer lange Metro-vIaduct iS naar ontwerp en onder directie van deafdeling Tunnelbouw van Gemeentewerken Rotterdam uitgevoerd door de N.V. Aannemings-mij. v/h Hillen & Roosen Ie Amsterdam voor de aanneemsom van f 3330000,-.Ontwerp-constOlctieHet Metro-viaduct is ontworpen als een kolom-plaat?balk-rooster?viaduct." Het bestaat uitbetonnen. ter plaatse gestorte enkele pijlers met oplegplaten. ca. 41 meter hart op hartstaande. waartussen per overspanning drie stuks 33 meter lange geprefabriceerde voorge-spannen betonnen inhangliggers zijn geplaatst. Heloverslek van de kolomplaat is, tenopzichte van het bestaande viaduct. teOlggebracht van 7,50 meter tot 4,10 meter. Bovendienbedroeg het aantal balken tot het station Zuidplein per overspanning vijf, tegen nu driestuks (Iata I). De besparing van twee liggers Is het gevolg van een gedegen kwaliteits-controle, waardoor voor de liggers de zeer hoge betonkwaliteit K 700 is bereikt. Tengevolge van beide wijzigingen verminderden de momenten in de kolomplaat, zodat dezeuitgevoerd kon worden In gewapend beton. Het lager aantal balken en de kortere kolom-plaat gaven bovendien nog een belangrijk kleinere normaalkracht en de kortere kolomplaatnog een kleiner moment op de fundering. Hierdoor kon de breedte van de funderingsvoetgereduceerd worden van g,S tot 7,5 meter en het aantal palen per m' viaduct verminderdevan 0,6 tot ca. 0,44 (fig. 2).Hel bovenvlak van de funderingsvoet is horizontaal; de onderzijde verloopt in ??n richtingvan 0,80 meier aan de zijrand tot I,SO meter onder de kolomvoel. Als wapening is alleeneen ondernet toegepast.De ronde kolommen zijn 4,50 meter hoog en verlopen van" 2.25 meier aan de voet, tot" 2.60 meter aan de bovenzijde. Elke kolom Is met 16 stuks Dywidagstaven " 32 mmnagespannen aan de funderingsvoet.De inhangliggers zijn gedeeltelijk voorgespannen aangevoerd. Op het werk zijn nog zes45-tons Freyssinetkabels gespannen. nadat de flensvullingen tussen de liggers met dedwarsbalken waren aangebracht, het geheel per veld waa gespannen met 33 stuksDywidagstaven " 32 mm en tevens het voetpad was gestort."I-"9-,~?,'----'1~~ ,.'>~.'" +-.,.~t---------I~r==.f\ i MV.__---'-~-----,----""------_-___c--,JII '--?: J?../..1. .1'~nr. 3Hnr.- ~- - i-'-i-'- i-'- - - f-'- - f-ol x 13 I 3 x 4 41 x 17 1 sll 19 I 9 x 10 13 x 15spannen vlechten4dywidag. - - "---->midde n. f- -kolom r-- veld -Unr. - f-7 12 19 lorf- -3 x 4 7 Ix 19 Ibouwsnelheid.?.? :;. 70- (20+14) ,1.Swk, 9 dagen- .. 20 . .bekistingsaantal,1?. ,1.66 st-2 stuks9begineindeiaatste begin.. eindetij d s d u u r( d a ge n )spelingkapaciteitkategoriecodeomschrijv- kp. kt. V.b.' vroegstein g -'--- v. e.I. b.vbl t.lvejnr. __ \elbl S?lle?lcd. s.k p.kt.cd., lS'dagenc yet u st ij dCement XXII (1970) nr. 6 260loplever ingLei = 20 werkb.wk.77812jan,feb mrt ,apr mei jlJni jlJli OlJg sept. okt nov Idec jon feb mrt opr24 2~ d61281 3~ 32134136138140142144146148150152 1~ 56158160 64'6411661681 ~017211969 1970leg fasen 1'r-~~...a,-~-....l;----',r-----'-jllU5859L bi = 14werkb.wk.(1)2,55,52.5lntervclsa 810.5 I+-----~ .....werkb. mnd. 'lJli OlJgsept ? okt nov, decerkb.weken 2141 61 81 10112,14116,18121968oktivileitenontgraven poerenheien palenwer kv loe rvloerenaanvlJllen poerenkolommenkolomplaten 58 Um 77dekplaat 78-79kolomregels 80/81inhangen liggerstlJssenbalkentlJssenv\oerend wa r s voor s pa nn ingsierbeton platenvoetpadenlongsvoorspanningrailop storten primai rrai lopst or tense? lJnd.bitlJminelJze voorz.kabel kokersrioleringbOlJcharderen1234567891011121314151617181920212212Produktie-schemaDe bekisting is dan 1/16 = 6,25% onderbezet; de bouwtijd wordt :sib + (n -1)be + 2, ie =14 + (21 -1) 1,6 + 20 = 66 weken bij een ploegbezetting van 1000!o, waarvan de afstem-ming in een werkregeling nader moet worden bepaald.Indien de bekisting 100% bezet wordt aangenomen, zal met inzetten van extra capaciteit,c.q. laten uitvoeren van timmerwerkzaamheden door een andere vakgroep (bijv. ontcen-teren), de cyclustijd van de stelwerkzaamheden tot 7i dag (1! week) moeten worden terug"gebracht, waarbij de bouwtijd wordt: 14 + (21-1)1,5 + 20= 64 weken.HarmonogramHet viaduct is over de bovenvermelde 21 ondersteuningen een volledig seriewerk. Hetproduktieschemakunnen we in een harmonogram weergeven (fig. 13). Verticaal zijn dewerkeenheden (fasen/velden) uitgezet en horizontaal de tijd. Voor elk vak wordt een pro-duktielijn getrokken die bepaald is door de co?rdinaten van produktie en tijd. Het beginvan een volgend werkdeel wordt bepaald door de mate van voortgang van het voorafgaandewerkdeel (begin interval).Het maatgevende deel was de kolomplaat, die een bouwsnelheid dicteerde van 1,5 week.a:z:z:z:abekistings-cyclus13Harmonogram .si inge 1---'-I~---I----,,---~,-----,-:-:::-~---,---7~7,.-rT70-rrr-r-r"818079787776 r--~--+-----fr.iTI'-f'___V'----1--f7~~-+--_/_+-~~v_.I_h~'_I_I_-___1757473721- -+_71.706968671- _66i 65I :~: 62 1---+--+l---cf---+---'fZ"RiL--,---E 61;; 60E 59o 58~ 57 Lo
Reacties