A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u w12 cement 2007 8"Prefabbetonindebedrijfs-enhallenbouwisinNederlandeen enorme groeimarkt", aldus William Holvoet, direc-teur van bedrijfsbouwer Concrex b.v. Holvoet is met zijnonderneming nu vijf jaar op de Nederlandse markt actiefmet prefab-betonconcepten en ziet dat steeds meeropdrachtgevers de overstap durven maken naar beton.Doorslaggevende argumenten zijn de hogere beleggings-waarde, de betere brandwerendheid en het sterke warm-teaccumulerende vermogen van een betonnen gebouw.Maar de beste reclame vormen de tevreden opdrachtge-vers die het bedrijf de afgelopen jaren aan zich heeftweten te binden.Concrex is een aannemende, risicodragende partij,maar doet meer dan een aannemer en beschouwtzichzelf als totaalbouwer. Het bedrijf bouwt op driewijzen: casco, wind- en waterdicht en turn key.Marco Keijzer, verantwoordelijk voor de verkoop:"Van ontwerp tot en met sleutelklaar wordt doorons verzorgd. We zijn in feite een planontwikkelaar.Wat ons onderscheidt van een projectontwikkelaaris dat wij zelf geen grond verwerven. Wel weten wewaar in Nederland wordt gebouwd en waar onzeconcepten kunnen worden ingepast."T u r n k e yKeijzer ziet de markt opschuiven van wind- enwaterdicht naar turn key, inclusief E- + W-installa-ties en tot aan de infrastructuur rondom het project."Opdrachtgevers willen de verantwoordelijkheid,de co?rdinatie bij ??n partij leggen."Concrex krijgt zijn klanten via achtereenvolgensmond tot mond reclame, internet, reclamebordenlangs de kant van de weg, doelgroepspecifiekebeurzen en advertenties in vakbladen. "Onzebelangrijkste doelgroep is allereerst de zelfstandigeondernemer die nieuwbouwplannen heeft en onsrechtstreeks benadert of dit door bouwmanage-mentbureaus of architecten laat doen. Ook met deaannemerij doen wij zaken, maar dan vaak in part-nership of bouwteamverband."Concrex werkt samen met de Belgische RVM-group.Dezebetongroep,bestaandeuitVanMaercke,Decomo Beton en Structo, produceert, levert enmonteert de betonelementen. Ook worden elemen-ten betrokken bij gerenommeerde prefab-betonle-veranciers als Ergon en VBI (vloeren). Ook kozij-nen, puien, glas en schilderwerk worden aan vastepartners uitbesteed. Elke fabriek waarmee gewerktwordt, heeft bovendien een eigen engineering-bureau. Verder werkt Concrex met vaste construc-teurs.W e r k w i j z eOm de wensen van de klant goed te kunneninschatten, wordt begonnen met een intakegesprek.Afhankelijk van de bouwlocatie ontwerpt Concrexvervolgens zelf of wordt een architect ingeschakeld.Met enkele architecten wordt nauw samengewerkt.De panden die op zichtlocaties staan zijn in elkgeval door architecten ontworpen. De architect doetvervolgens het proces tot welstand akkoord is. Dannemen de collega's van Keijzer het over.Drie weken na het intakegesprek ligt er aldus eenplan op tafel dat aansluit bij de verwachtingen enbehoeften van de opdrachtgever. Een 3D-schets ofartist impression maakt het plan visueel. Nog eensdrie weken later is de begroting gereed. MarcoKeijzer: "We calculeren dus op een basis die goeden compleet is. In zes weken tijd hebben we der-halve een onderbouwde calculatie en kunnen wegefundeerd aan de slag."KLANTGERICHTPREFAB-BETONCONCEPTDekkers Ledermode teNieuwkuijk(foto's Concrex)A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u wcement 2007 8 13Showroom ModeAankoop Centrum ZuidNederland te NieuwkuijkAls de begroting er eenmaal ligt, kan een planningworden opgesteld, met de vergunningverlening alsstartdatum. Ook grondwerk, rioleringswerk en fun-deringswerk staan hierop ingevuld. Nadat de ver-gunning is verleend, kan het project in productie.Van goedgekeurde tekeningen tot start montageverlopen acht weken (fundering op staal) tot twaalfweken (fundering op palen).Een klein project kan binnen driekwart jaar wordengerealiseerd; een gemiddeld project binnen eenjaar. "We bouwen met beton even snel als met staal.Alleen de voorbereiding duurt iets langer. Wekunnen hallen maken met een vrije overspanningtot wel 40 m. Doordat dergelijke hallen kolomlooszijn, zijn ze ook vrij indeelbaar. Nog groter kan ook,maar ergens zit een economisch omslagpunt."S y s t e e m d e n k e nPrefabricage is voor Concrex geen strak keurslijf.William Holvoet: "Wij denken van binnen naarbuiten, waar de meeste systeembouwers juistuitgaan van de mogelijkheden van hun fabriek. Zemaken een hal, maar dan wel binnen hun eigenstramienmaten. Wij willen dat natuurlijk ook wel,maar belangrijker nog is jezelf eerst af te vragen:wat is het proces van de klant? Is het een productie-proces of transportproces, zitten er stellingen in enzo ja welk type? Daarvandaan beginnen we te ont-werpen, waardoor we altijd een bedrijfshal hebbendie optimaal is: een maatpak. We zeggen niet: weproduceren elementen van 6,00 m, dus die gaan wetoepassen. Als een elementmaat van 6,20 m beterpast, dan maken we dat. We zijn namelijk zeer flexi-bel op onze carrousel. Wij kunnen dus dimensione-ren op de maat die de klant wil."Dat maatpak moet overigens ook naar de toekomstnog flexibel zijn. Holvoet: "Daarom kijken we ooknaar de verhuurbaarheid/verkoopbaarheid van eenpand in het algemeen. Recent hebben we een pandopgeleverd waarvan we de opdrachtgever hebbenkunnen overtuigen van het nut van een hogereruimte en nuttige vloerbelasting, zodat hij over 10 ?15 jaar het pand eenvoudiger kan doorverkopen.We maken dus wel een minimaal maatpak voor deopdrachtgever, maar denken ook verder: als ditminimale maatpak namelijk niet toereikend is voortoekomstige beleggers, dan kun je beter nu al opeen hogere vloerbelasting of een grotere breedteontwerpen. Of je nu met brede gangen of metsmalle gangen werkt, het moet altijd passen."A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u w14 cement 2007 8Keijzer: "Alle wanden, inwendig ?n uitwendig, zijnin principe verplaatsbaar. Mocht een klant dusintern een andere indeling wensen, of extern willenuitbreiden of doorbreken, dan kan dat."B e l e g g i n g s w a a r d eSteeds minder zijn alleen de stichtingskosten maat-gevend. Marco Keijzer: "Een directeur-eigenaar zietzijn bedrijfspand als een belegging, een soort pen-sioenopbouw. Het aspect duurzaamheid, en daarbijook onderhoud, komt dan om de hoek kijken. Veelhallen zien er na tien of vijftien jaar gewoon nietmeer uit. Met bijvoorbeeld gepolijst beton zet jeechter een gevel neer die ongelooflijk mooi en strakis en weinig onderhoud vergt. Het gaat niet alleenom het feit dat het beton is, maar ook om hoe wijbeton afwerken. De betongevellook van de jarenzestig (`uitgewassen grindtegels') is ingewisseldvoor gladde, met gebroken natuursteen gemaaktebetongevels. Je krijgt hierdoor meer kleur. Wijzoeken vervolgens architecten die met beton durvenen willen omgaan."Ook opdrachtgevers ervaren inmiddels dat eenbetonnen gebouw een hogere beleggingswaardeheeft. Als een eigenaar zijn pand na verloop van tijdwil verhuren of verkopen, krijgt hij er meer geldvoor terug. William Holvoet: "Een betonnen gebouwkun je voor 12 ? 14 keer de huurwaarde verkopen,terwijl dit bijvoorbeeld bij staal een factor 10 tot 12is."Een ander belangrijk voordeel is de accumulatie-waarde van een betonnen gebouw, waardoor binnenhet gebouw een constantere temperatuur heerst,met als voordeel een prettiger werkomgeving. "Ont-wikkelingen als betonkernactivering en infiltratievan regenwater maken beton alleen maar interes-santer in de nabije toekomst", aldus Keijzer.B r a n d v e i l i g h e i dIn Belgi?, waar Holvoet oorspronkelijk vandaankomt, is het gebruikelijker om voor prefab casco'ste kiezen in plaats van staalbouw. In Nederlandzette hij zijn eerste sporen echter in een in stalenhallen gespecialiseerd bedrijf. Als geen ander weetHolvoet tegenwoordig dan ook de sterke eigen-schappen van beton te benadrukken: "Vroegerdacht ik vooral: hoe zorg ik dat de nadelen van mijnproduct niet in beeld komen. Nu met Concrex kanik die nadelen van toen juist als verkoopargumenthanteren. Geen rookluiken voor rook- en warmteaf-Kantoor en bedrijfshalHDD te WaalwijkA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pU t i l i tei t sb o u wcement 2007 8 15voer, geen sprinklers, geen brandwerende verven:een klant krijgt met beton namelijk standaard 60minuten brandwerendheid zonder allerlei extramaatregelen en bijkomende kosten." Wel wordt insommige gevallen op verzoek van brandweer en/ofverzekeraar toch een sprinklerinstallatie toegepast.Een onbekender voordeel in dit verband zijn decirca 25 tot 30% lagere verzekeringspremies vooreen betonnen gebouw door de goede brandwerendeeigenschappen. Keijzer: "Zeker voor opslag- entransportbedrijven is dit een belangrijk criterium.Elk jaar weer een dergelijke besparing op de premievoor niet alleen het gebouw, maar ook de goederendie opgeslagen liggen, betaalt zich op den duur uit."Voor het project VAT Logistics te Rotterdam wasbrandveiligheid zeker een van de doorslaggevendecriteria bij het in zee gaan met Concrex voor hunnieuwe 26 000 m2grote opslaghal op de Maasvlakte.William Holvoet: "We waren ten opzichte van staalwel een paar ton duurder, maar dat is niet veel vooreen dergelijk gebouw. Wat betreft de verzekerings-premies gaat het wel om jaarlijks duizenden euro'sbesparing!"T o e k o m s tDe orderportefeuille van Concrex is heel divers.Momenteel worden veel bedrijfsverzamelgebou-wen, opslag- en overslaghallen (expeditie), koelhui-zen en kantoren gebouwd; enkele parkeergarageszijn gerealiseerd. Recent heeft men nog een aan-vraag voor een hotel ontvangen. Zelfs woningenworden gebouwd, maar dan wel in het grotesegment (2000 tot 3000 m3inhoud!!). Marco Keijzer:"Het moet ook heel divers, want we willen nietteveel afhankelijk zijn van de hoogconjunctuur in??n deelmarkt. Je moet als bedrijf dus heel flexibelzijn. Dat geldt ook voor het personeel; flexibel enhooggekwalificeerd. De gehele bouwbegeleidingvalt namelijk onder onze verantwoordelijkheid: deco?rdinatie, controle en planning. Dat betekent datonze mensen niet alleen kennis moeten hebbenvan het gehele bouwproces, maar ook van de inrich-ting, inclusief laadkuilen, docklevellers, shelters,technische installaties, enz. Maar ook het Bouwbe-sluit, de voorschriften, het materiaal beton, ...""Onze marketing stemmen we af op onze doelgroe-pen. Maar het belangrijkste is dat we zeer tevredenopdrachtgevers zien te houden. Daarmee cre?renwe namelijk een netwerk van actieve referenten omons heen. In marketingtermen heet dat: je achter-deur dichttimmeren, oftewel ervoor zorgen datopdrachtgevers niet via de achterdeur, achter je rugom gaan klagen. Onze referenties en de goedeafwerking van onze projecten zijn onze bestereclame en deze genereren weer succesvolle nieuweprojecten." nHenk WapperomKantoorgebouw BramBroerse te Zaandam
Reacties