ir. A.T.H. Schreuder, Schreuder Architecten, HelvoirtHet beleid van Rijk en Provincie aangaande uitbreidings-locaties, maakt dat Gemeenten naarstig op zoek gaannaar ruimten binnen de bebouwde kom. Daarbij gaat hetvoornamelijk om invullingen van de lokale bouwbehoef-te, de zogenoemde `inbreidingslocaties'. De realisatie vandit project aan de Rembrandtlaan te Vught vormt heteindpunt van een lange zoektocht met vele voetangels enklemmen. Tot het einde toe was het noodzakelijk om zeeralert te blijven en steeds weer diende zorgvuldigheid teworden afgedwongen. Met als beloning voor die instel-ling een aantrekkelijke mengvorm van wonen en werkenin de bebouwde kom van Vught, in de heldere opzet vaneen straat.De initiator van deze ontwikkeling, CRA Vastgoed-ontwikkeling te Eindhoven, meende een uitgelezenlocatie te hebben voor een kantoorgebouw. Debehoefte aan kantoorruimte betrof VIA Vught, eenbureau voor verkeersadvisering met landelijke uit-straling. De voorziene locatie, op een knooppunt vanverkeerswegen en op loopafstand van het station,leek voor dit bedrijf uitermate geschikt. Het terreinwaarvan sprake was, bleek echter veel groter vanomvangdannoodzakelijkvooreenrelatiefkleinkan-toorprogramma.In beginsel had de Gemeente Vught zich uitgespro-ken voor de mogelijkheid van woningbouw op dezelocatie, met de kanttekening dat de consequentie vangeluidsoverlast van zowel de rijksweg als ook van despoorlijn vooraf nadrukkelijk gewogen diende teworden. Het verkeersgeluid en de hierbij te treffenvoorzieningen zouden een grote wissel kunnentrekken op de realiseerbaarheid van woningbouw.Vele varianten hebben de revue gepasseerd, tenA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pSt e e n c o n s t r u c t i e scement 2002 8 23Kantoorgebouw en kantoorwoningen te VughtVERSTILDEZORGVULDIGHEID 1 | `Koppen' van bouwblok-ken vormen een gevelaan de Rembrandtlaan(spoorlijn)aanzien van zowel de verkavelingsvorm als de be-stemmingsmogelijkheden.S i t u a t i eDe omgeving van het plangebied laat zich als volgtkarakteriseren:? de spoorlijn van 's-Hertogenbosch naarEindhoven en de rijksweg naar Tilburg vormenfysieke barri?res en produceren veel geluids-overlast;? de Rembrandtlaan loopt evenwijdig aan deSpoorlijn en ontsluit diverse buurtstraten;? elke straat is zeer verschillend van karakter; datwil zeggen: heeft een eigen vorm, bestemming,functie en sfeer;? de oostzijde van het terrein is in hoofdzaak af-gesloten met bomen en groen;? aan de zuidrand bevindt zich een woongebiedmet hier en daar kleinschalige bedrijfsruimten.Programmatisch gaf de projectontwikkelaar aan dater behoefte bestond aan woningen met kleinschaligekantoorruimte: een mengvorm van wonen en wer-ken. Met betrekking tot het kantoorgebouw werdgevraagd naar 1350 m2 bvo en een `marktconform'gebouw; dat wil zeggen met de structuur en maat-voering van een kantoor met een gang en aan tweezijden kamers.S t r a a tEen nieuwe straat loopt evenwijdig aan de anderebuurtstraten en loodrecht op de Rembrandtlaan/spoorlijn.Hetisweliswaargeenlangestraat,enlooptslechts verder ten behoeve van de ontsluiting van deachterzijde van de (kantoor)woningen.Drie bouwblokken vormen de gevel van deze nieuwestraat. Het kantoorgebouw, op de hoek van rijkswegen spoorlijn, dient in zekere mate als geluidsbuffervoor de woningen. Aan de andere zijde bevindt zicheen doorlopende, aaneengesloten gevel van vijfwoningen. E?n vrijstaande kantoorwoning aan heteinde van deze straat markeert de overgang naarminder gewenste toegankelijkheid, zoals de achter-zijde van de woningen alsook het speelveld, en geeftde nodige beslotenheid aan dat deel van de straat.K a n t o o r g e b o u wHet kantoorgebouw heeft een standaardstramienmet een centrale gang en telt drie bouwlagen. Doorhet uiteenschuiven van de kantoorstroken ontstaateen langere straatgevel.Opdekoppenkomenforsedakterrassenmetuitzichtop spoorlijn en rijksweg. Een trappenhuis bij dehoofdingang opent zich naar de Rembrandtlaan.Met de dakopbouw, waarin opgenomen een techni-sche ruimte, manifesteert het geheel zich als een ba-ken aan het kantoorgebouw, zichtbaar op afstand,zowel overdag als 's avonds.A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pSt e e n c o n s t r u c t i e scement 2002 824kantoor ruimtepatiowoningrembrandtlaan*kantoorgebouwspoorlijnr e m b r a n d t e r fr ij k s we g2 | Een nieuwe straat, wonen en werken; samenhang in vorm en materiaalgebruik3 | Opgerekte plint van het kantoorgebouw; zicht op vrijstaande kantoorwoningK a n t o o r w o n i n g e nDe woningen hebben een breed (gevel)front, zijnondiep en hebben in hoofdzaak twee bouwlagen.Terugliggend aan de achterzijde van de woningenbevinden zich kantoorruimten in ??n bouwlaag, dieintern met de woningen zijn verbonden.Zowel de woningen als de hiermee verbonden kan-toorruimten zijn toegankelijk vanaf de straat. Daartoezijn de woningen plaatselijk `opgetild' en is een patioontstaan, waaraan zich de voordeuren bevinden.Aandeachterzijdevandewoonkamersliggenpatio's/tuinen die toegankelijk zijn via de achterzijde. Waarde woningen zijn opgetild ontstaan dakopbouwenmet een grote hobbyruimte. Zij zorgen voor gele-ding, waardoor ook de individuele woning zichtbaaris. Tevens wordt door de ontstane hoogte verwant-schap met het kantoorgebouw voelbaar.Aan de achterzijde van de woningen bevindt zichover de gehele lengte van deze gevel een geluid-scherm. De aanwezige tussenruimte vormt eenbalkon dat toegankelijk is en zelfs kan uitgroeien toteen serre indien voorzien van glasdak en eventuelete openen (schuif)ramen.V e r w a n t s c h a pVormoplossingen en materiaalgebruik zijn ontwik-keld om het effect van de straat te versterken. Hori-zontale elementen als ramen en luifels rekken visu-eel de lengte van de straatgevels op.Zowel het kantoorgebouw als de kantoorwoningenkennen eenzelfde handschrift. Luifels, overstekken,dakranden zijn verwant in vorm en materiaalge-bruik, doch niet identiek. De hoogtemaatvoering vandiverse onderdelen van de gevels aan weerszijde vande straat correspondeert met elkaar.De gevel van het kantoorgebouw manifesteert zichniet als een optelsom van drie bouwlagen, maarvormt een samenhangend geheel, verwant aan dewoningen. Eenheid en toch afleesbare verscheiden-heid. Een plint van zwarte betonsteen is niet statisch,maar grijpt in de erboven liggende witte betonsteen,A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pSt e e n c o n s t r u c t i e scement 2002 8 254 | Trappenhuis als markant element op knooppunt van verkeerswegen5 | Woningen plaatselijkopgetild; patio, toegan-gen, dakopbouwennaargelang de situatie, soms een accent vormend endan weer een scheiding markerend. Open, stalenprofielen accentueren dakranden, luifels en lateien.Er ontstaan verbanden op diverse hoogtes.De toegepaste materialen zoals staal en betonsteenbevorderen de werking van de vlakken en geven dezestraat een ander karakter.S a m e n h a n gOok de inrichting van de onbebouwde ruimte heeftin het teken van de straat gestaan. Ordening vanbomen/hagen/erfafscheidingen en de aanduidingdoormiddelvanbestratingvanrijwegenvoetgangers-stroken, versterken dit. Het resultaat is een samen-hangend geheel, met oplossingen en mogelijkhedentot uitwerking voor de individuele gebruiker/bewo-ner. sProjectgegevensopdrachtgever:CRA Vastgoedontwikkeling, Eindhovenarchitect:Schreuder Architecten, Helvoirtprojectarchitecten:Ad Schreuder, Theo Schreuderconstructeur:constructiebureau Keetels, Schijndelaannemer:Huijbregts Bouw, Sonleverancier betonsteen:MBI, VeghelA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pSt e e n c o n s t r u c t i e scement 2002 8266 | Transparantie van dekopgevel; entree, trap-penhuis, uitzicht eninkijkfoto's: Marcel van Kerckhoven,Tilburg
Reacties