In zijn loopbaan is René Beurze continu op zoek naar verbeteringen, vooral op het gebied van integrale samenwerking. Als directeur van Volker InfraDesign, het integrale ontwerpbureau van de infrasector van VolkerWessels, zoekt hij die verbeteringen vooral in de integratie tussen ontwerp en uitvoering en de multidisciplinaire benadering. Bijvoorbeeld op het gebied van BIM, virtueel bouwen of concurrent engineering. "Zonder die technieken kunnen we de complexe projecten van tegenwoordig helemaal niet meer realiseren."
Ren? Beurze3201358interviewinterviewRen? BeurzeContinu verbeteren32013 59CV1Chirurg, dat is wat Ren? Beurze wil worden in zijn tienerjaren.Maar het loopt anders. Zijn talent voor exacte vakken doet hembesluiten verder te gaan in de techniek. Het is vooral de prakti-sche kant van de techniek die hem aanspreekt. Zijn keuze valtmede om die reden uit in het voordeel van Civiele Techniek inDelft. "Dat je bij Civiele Techniek met dingen bezig bent diefysiek voelbaar zijn, dat sprak me erg aan." Het duurt evenvoordat Beurze de smaakt echt te pakken krijgt. "Er warenmomenten waarop ik dacht, is dit het nu? Maar het begon steedsinteressanter te worden. En uiteindelijk heb ik van mijn studie-keuze absoluut geen spijt gehad, tot op de dag van vandaag."OffshoreBinnen Civiel specialiseert Beurze zich in de offshore techniek,op dat moment een nog vrij nieuwe richting. "Dat vak stondvolop in de belangstelling. Grote indrukwekkende constructiesop zee, die trokken veel aandacht." Beurze gaat voor de combi-natie met geotechniek en studeert af bij Heerema. Dat bedrijfkwam met het idee om een tripod-constructie in te zetten bijgrote waterdiepte. Beurze studeert af op de interactie van defundering van een dergelijke constructie met de ondergrond,bij prof. Arnold Verruijt. "Ik vond het heel leuk en leerzaam inhet bedrijfsleven af te studeren. Zo krijg je als student ook eenbeeld wat er speelt in de praktijk."Na zijn afstuderen begint Beurze als geotechnisch adviseur bijAveco, het ingenieursbureau van wat dan nog KoninklijkeVolker Stevin heet. Dat min of meer op aanraden van prof.Verruijt. "Er liepen toen een aantal offshore studieprojecten inNoorwegen, waaronder het Troll-project, en ik kreeg al snel dekans daar naartoe te gaan. Ik heb alles bij elkaar een jaar in1 Ren? Beurze bij deZuid-Willemsvaart,`s-Hertogenboschfoto:PeterdeKoning/PDKFotoIn zijn loopbaan is Ren? Beurze continu op zoek naarverbeteringen, vooral op het gebied van integrale samenwerking.Als directeur van Volker InfraDesign, het integrale ontwerpbureauvan de infrasector van VolkerWessels, zoekt hij die verbeteringenvooral in de integratie tussen ontwerp en uitvoering en demultidisciplinaire benadering. Bijvoorbeeld op het gebied vanBIM, virtueel bouwen of concurrent engineering. "Zonder dietechnieken kunnen we de complexe projecten van tegenwoordighelemaal niet meer realiseren."naam ir. Ren? Beurzeleeftijd 49opleiding TU Delft, Civiele Techniekwerkgevers Aveco/KoninklijkeVolker Stevin, Delta MarineConsultants/BAMInfraconsult,VolkerInfraDesign/VolkerWesselsRen? Beurze3201360interview2 3kende. Directeur Charles Vos spoort hem zelfs persoonlijk aande overstap te maken. Het feit dat Volker Stevin inmiddels zijnbaggermaatschappij heeft verkocht, versnelt zijn beslissing.Binnen DMC verlegt Beurze zijn aandachtsgebied naar beton-constructies. "Ik had vooral ervaring opgedaan in de geotech-niek, totdat mijn teamleider bij DMC zei dat ik me moest gaanverbreden. Dat het belangrijk was me ook in betonconstructieste verdiepen, zeker als ik ontwerpleider wilde worden. In hetbegin zag ik het nog niet direct zitten. Wat wist ik nou vanbeton? Maar ik heb het advies toch opgevolgd en dat is uitein-delijk een heel goede stap gebleken." Het vak betonconstructiesmoet Beurze zichzelf eigen maken. Wel heeft hij een basisgelegd in zijn studie in Delft en maakt hij dankbaar gebruikvan de studiedictaten uit die tijd. De inhoudelijke switch gaathem goed af, vooral ook "omdat je met logisch nadenken enmechanica ook een heel eind komt." Al vrij snel wordt hijontwerpleider van een project in Qatar en vervolgens vanprojecten in Maleisi? en Venezuela.Zijn eerste Nederlandse project na zijn buitenlandse `avontu-ren' is de HSL, rond het jaar 2000. Beurze was net adjunct-directeur bij DMC en wordt ontwerpmanager voor een van declusters: HSL Zuid Holland Midden. "Dit was een enorme stapin mijn ontwikkeling. Ik gaf leiding aan een team van 90 tot100 ontwerpers." Eigenlijk is de HSL het laatste grote projectdat hij als ontwerpmanager doet. Want daarna pakt hij dedraad als adjunct-directeur weer op en krijgt hij iets meerafstand tot de projecten.Noorwegen gewoond. Helaas ging dat project voor ons nietdoor, we verloren de tender." Een volgend project is hetF3-platform in de Noordzee, een betonnen gravity based struc-ture voor NAM. Beurze krijgt daar de rol van lead engineergeotechniek, voor hem een grote uitdaging. Hij heeft dan pastwee jaar werkervaring. Veel leert hij van twee bureaus die bijhet project betrokken zijn: Delft Geotechnics (nu Deltares) enhet Norwegian Geotechnical Institute. Omdat dat projectuiteindelijk wel in uitvoering komt, krijgt Beurze de kans zelfook daadwerkelijk offshore te gaan, vier weken lang. "Een heleaparte ervaring. Wat me het meeste is bijgebleven is eenzomerstorm met windkracht 9 die we tijdens de installatie overons heen kregen. De hoge golven die die veroorzaakte warenabsoluut niet voorzien. Het gevolg was dat er water terechtkwam in de open ballasttanks waardoor het platform slagzijmaakte. We hebben toen bewust water in de ballasttanks aande andere kant ingelaten, waardoor de constructie weer rechtkwam en de installatie kon worden voortgezet. Erg spectacu-lair!" Beurze is bij het project betrokken vanaf de allereersteschetsen tot het aanbrengen van de bodembescherming.DMCNadat het F3-platform is afgerond, gaat Beurze aan de slag bijDelta Marine Consultants (DMC), het ingenieurs- en ontwerp-bureau van toenmalig HBW. Gezien zijn intensieve samenwer-king met het collega-aannemingsbedrijf is DMC geen onbe-foto:PeterdeKoning/PDKFoto"Met logisch nadenken en mechanicakom je ook een eind"Ren? Beurze 32013 61452 F3-platform in aanbouw3 F3-platform onderweg naar de Noordzee4, 5 HSL in aanbouwgeotechnici in dienst met een hoogstaand kennisniveau. Diemoeten echt een onderdeel zijn van het ontwerpteam. Alleendan kan het goed functioneren."Integrale projectenHet is niet alleen de interactie tussen grond en constructie dieBeurze bezighoudt, de laatste jaren gaat het vooral om deinteractie tussen ontwerp en uitvoering. Beurze vindt dieontwikkeling essentieel."Integratie levert echt wat op, zowel in de tenderfase als in deuiteindelijke uitvoeringsfase. En we blijven ons op dat gebiedverbeteren. Dat geldt ook voor BIM, virtueel bouwen, LEAN.Daarin zijn we echte voorlopers. Ik geloof erg in de betereVolker InfraDesignIn 2008 gaat Delta Marine Consultants ? na eerdere overnamevan HBG door BAM ? samen met Multiconsult van BAM. Denieuwe organisatie heet BAM Infraconsult. Beurze neemtplaats in het directieteam. In 2009 maakt hij de stap naar zijnoude werkgever, die inmiddels is omgedoopt tot KoninklijkeVolker Wessels Stevin. Binnen de werkmaatschappij VanHattum en Blankevoort lag de uitdaging een ontwerpbureauvan de grond te tillen. Er was weliswaar al een ontwerpafdelingmaar die was klein, zeker met het oog op de veranderdecontractvormen. "Als je met D&C-contracten te maken hebt,kun je het ontwerp en de uitvoering niet los knippen vanelkaar. Dan krijg je geen optimaal resultaat. Ook de trend vanmono-disciplinaire projecten naar multi-disciplinaire projec-ten speelde een rol. Ik kreeg de taak dat nieuwe ontwerpbureauvorm te geven. Vrij snel hebben we de naam Volker InfraDe-sign gelanceerd. Het is daarmee omgevormd van een afdelingtot een bedrijfsonderdeel. We werken inmiddels als ontwerp-bureau voor de infrasector van VolkerWessels, VolkerConstruction International en Volker Stevin Offshore. Omdathet veelal om integrale projecten gaat werken we ook vooronze bedrijven in het permanente samenwerkingsverbandVolkerInfra, zoals KWS (wegenbouw), VolkerRail (spoor-bouw) en Vialis (verkeerstechnieken)."Nu, vier jaar later telt Volker InfraDesign circa 110 medewer-kers, nog los van de mensen die regelmatig worden ingehuurd.Beurze krijgt bij de leiding van het bureau hulp van eenmanagementteam, dat behalve uit Beurze zelf ook nog bestaatuit twee collega's. Voor de rest is het een redelijk platte organi-satie. Veel verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de ontwerp-leiders, die de ontwerpteams aansturen. Wel heeft ieder project??n van de MT-leden als eindverantwoordelijke. Het gaatdaarbij vooral om afstemming over aanpak en invulling vanhet team. De verantwoordelijkheid voor de technisch inhoude-lijke zaken liggen vooral bij de ontwerpleider.In grote lijnen staat Volker InfraDesign nu waar het moetstaan. "We staan er heel goed voor nu, vind ik. En ik ben daartrots op. Onze mensen zijn ook heel erg betrokken en stekenveel enthousiasme en energie in het bedrijf. Ook om dingen teverbeteren en met nieuwe ontwikkelingen aan de gang tegaan."In zijn werk vormt zijn geotechnische kennis nog altijd eenstevige basis "Dat merk ik eigenlijk nog steeds. De interactietussen grond en constructie is enorm belangrijk. Dat is vaakhet terrein waar de risico's zitten. Die combinatie is een soortrode draad in mijn loopbaan geweest. Maar in de praktijkblijken die twee vaak gescheiden werelden. En dat is juist watwij tegen proberen te gaan. Wij hebben een grote groep"In de interactie tussen grond enconstructie zitten vaak de risico's"Ren? Beurze3201362interview66 HSL bij Bleiswijkfoto: Ton Poortvliet, Beeldbank RWS7 Voor het ontwerp van de nieuwe Ramspolbrug in Ens isgebruikgemaakt van BIMontwikkelen. Die hebben recent een eigen app ontwikkeld voorkeuringen op de bouwplaats. "Geen gedoe meer met onlees-bare formulieren en pennen die het niet doen. De uitkomstenworden direct gekoppeld met het SE-systeem, eventueel gekop-peld met een foto die ter plaatse wordt gemaakt. Niets overty-pen dus. Onze uitvoerders vinden het echt geweldig!" Het zijntypische voorbeelden van zijn continue zoektocht naar verbe-teringen. "Daar haal ik echt mijn energie en plezier uit."Aan ontwikkelingen op het gebied integraliteit besteedt hetbedrijf veel aandacht. Bijvoorbeeld door middel van cursussenen werksessies. Maar het komt ook neer op de juiste aandachtvoor het management. Wat dat betreft is zijn rol als managerheel breed. Het echte projectenwerk is er nauwelijks nog bij.Hoewel hij dat altijd met plezier heeft gedaan mist hij dat nietheel erg. "Ik zit nu gewoon in een andere fase van mijn loop-baan. Toch kan ik er ook weer veel plezier in hebben alsiemand met een technisch probleem hier aan tafel komt. Dieruimte moet er zijn."EurocodeDe afstand tot projecten is ook weer niet zo groot dat hij zichniet druk kan maken om actuele technische zaken, zoals deEurocode. "Op het gebied van regelgeving zijn we nog altijdzoekende. Interpretatie van een hoop regels is onduidelijk,daar ontstaat veel discussie over. Bij de projecten hebben wehier best last van. Wat ik merk is dat we vaak uitkomen op demeest conservatieve uitleg van de regel. Dat moeten we probe-ren te voorkomen en meer uitgaan van `engineering judge-ment'. Oftewel: met verstand omgaan met de interpretatie vande regel, nagaan wat er nou echt mee is bedoeld en niet teveeluitgaan van de letter van het artikel. Zo gaat een discussie overtoepassing van beugels bijvoorbeeld niet meer over of diebeugel nodig is vanwege de krachtsafdracht maar over hoe hetin het artikel staat. Dat kan niet de bedoeling zijn. Duidelijk-heid is het belangrijkste. Mocht de uitkomst van een regelminder gunstig zijn dan voorheen, dan is dat maar zo. Dangeldt het wel voor iedereen en heb je een level playing field. Denormcommissies maar ook bijvoorbeeld CUR kunnen enmoeten een belangrijke bijdrage leveren in het scheppen vanduidelijkheid. Daarom vind ik deze commissies zo belangrijk.Ik maak me dan ook zorgen over de toekomst van dat soortactiviteiten. De sponsoring staat sterk onder druk. Er zijn naastRijkswaterstaat maar een paar bedrijven die hier de verant-woordelijkheid in nemen. Anderen zouden ook eens over debrug moeten komen."Om te voorkomen dat constructies onnodig duur worden,gelooft Beurze in het nut van de observational method. Doorhet monitoren van een constructie en hem tijdens de bouw bijte sturen, indien nodig, kun je veel scherper ontwerpen.resultaten als je die ontwikkelingen goed oppakt. Feitelijkhebben we geen keuze. Vaak hoor je mensen zeggen dat hetvroeger toch ook goed ging, zonder al deze ontwikkelingen.Maar die vergelijking gaat niet op. Want projecten zijn vandaagde dag veel complexer geworden. We zijn van mono-discipli-naire Engineering&Construct-projecten overgaan naar multi-disciplinaire Design&Construct- of DBFM-projecten. Dus metintegratie tussen civiel, wegen, spoor en installaties. Met veelaandacht voor beheer en onderhoud en vaak ook nog eens meteen hele korte doorlooptijd. Ik ben ervan overtuigd dat we dieprojecten zonder technieken als systems engineering, concur-rent engineering en virtueel bouwen helemaal niet kunnenmaken. Je ziet ook het belang van communicatie toenemen.We moeten echter vaak de echte omslag van het vanuit disci-plines denken naar integraal denken nog maken. Want vaakzijn we opgegroeid binnen ??n discipline. Wat dat betreftvragen we ontzettend veel van onze mensen. Maar het wordtveelal goed opgepakt."Het type functies binnen het ontwerpbureau is aan het veran-deren. Zo heeft Beurze tegenwoordig ook modelleurs in dienst."??n van hen is industrieel ontwerper. Ook werkt er een aantalbouwkundigen die met infraprojecten bezig zijn. Je ziet dus datachtergrond vaak helemaal niet zo belangrijk is." Ook heeftVolker InfraDesign projectingenieurs in dienst die software"We moeten niet denken dat de oudesituatie terug komt"Ren? Beurze 32013 637dan toch iets moet zijn waar hij spijt van heeft is dat hij nooitmet zijn gezin voor een langere tijd naar het buitenland isgeweest. In de beginfase van zijn carri?re is dat wel aan de ordegeweest. "Sterker nog, een verhuizing naar Houston was zogoed als rond, toen bleek dat het betreffende project, geheeltegen de verwachting in, niet door ging. Daarna is het er nietmeer van gekomen. Ik was lange tijd met de HSL bezig.Daarna kwam ik in een andere fase van mijn carri?re en washet niet meer aan de orde. Achteraf vind ik dat wel jammer.Want in het buitenland werken is bijzonder leuk en leerzaam. "Wat Beurze over een paar jaar doet kan hij niet voorzien. "Ikben niet echt een carri?replanner. Wat ik belangrijk vind isdat ik mijn energie kan steken in verbeteringen. In het procesbijvoorbeeld of in het ontwerp. En of dat is vanuit mijnhuidige functie of vanuit een andere maakt niet eens zoveeluit. Hoe het gaat lopen is ook door de crisis moeilijk te voor-spellen. Vooralsnog hebben wij er relatief weinig last van.Voor Volker InfraDesign is er zelfs nog wel wat groeipoten-tieel. Maar we moeten niet denken dat de oude situatie terug-komt. Daarom vind ik die continue verbetering ook zobelangrijk. Je moet de nieuwe situatie als een gegeven zien endaarop inspelen. Ik vind dat wij als bouw daar te traag in zijn.We zouden meer vooruit moeten kijken en zorgen dat wegesteld staan voor de veranderingen. We moeten effici?nterworden, de faalkosten moeten omlaag. Ik geloof ook dat wemeer in standaard producten moeten denken in plaats van inelke keer een unieke oplossing. Mijn overtuiging is dat debedrijven die dat voor elkaar krijgen de meest succesvollezullen zijn." Jacques LinssenVakgroepNaast zijn werk voor Volker InfraDesign is Beurze actief inhet bestuur van de Vakgroep Ingenieursbureaus Bouwonder-nemingen. Deze groep is in 2008 opgericht met als doel despecifieke belangen van bouwbedrijven met ingenieurs eningenieursbureaus te dienen. Een van de activiteiten van diegroep is de leergang ontwerpmanagement. Daar komenontwerpleiders vanuit de bouwbedrijven bij elkaar om het vakontwerpmanager verder te leren. "We doen dat om het niveauin de hele branche omhoog te krijgen, vooral op het gebied vanintegratie tussen ontwerp en uitvoering. En dat m?t elkaar,ondanks dat we elkaars concurrenten zijn. Het is een specifiekeopleiding voor aannemers want het vak van ontwerper bij eenbouwbedrijf is echt anders dan bij een adviesbureau. Bij onszijn de constructeur en de werkvoorbereider elkaars collega.Dat werkt heel anders dan wanneer zij bij een adviseur werken.Bij een adviesbureau gaat het om ? het woord zegt het al ? hetgeven van een advies. Dat is toch een andere benadering danzoals wij dat bij het bouwbedrijf doen. Hun positie is ookanders. De ene keer staan ze aan de kant van de opdrachtgever,de andere keer aan de kant van de opdrachtnemer. Daaromdoen we deze opleiding ook niet samen met de ingenieurs-bureaus. Niet dat we ons willen afzetten tegen NLingenieurs,helemaal niet."AannemerAltijd heeft Beurze geopereerd vanuit een aannemer. Hij heeftdaar geen moment spijt van. "Ik heb me altijd als een vis in hetwater gevoeld. Van de andere kant denk ik ook dat als ik welbij een adviesbureau had gewerkt dat ik me daar ook goed bijhad gevoeld. Want ik pas me redelijk makkelijk aan." Als er
Reacties