Tijdens de uitvoering, op 15 maart 2018, stortte in Miami een betonnen vakwerkliggerbrug in. Hierbij kwamen zes mensen om en raakten er nog eens zes gewond. Wat waren de oorzaken? Kritische ontwerpkeuzes, rekenfouten, kortetermijnbeslissingen en het ontbreken van de collegiale toets speelden een grote rol.
Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel. Het project is geen werk van Aronsohn.
De opdrachtgever van de brug was de FIU (Florida International University).
De aannemer, MCM (Munilla Construction Management), verwierf de design&construct-opdracht en schakelde FIGG Bridge Engineers in voor het ontwerp van de brug tot en met de realisatiefase.
Vanuit FIGG werd een Engineer of Record (EOR) verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering. De Louis Berger Group toetste het ontwerp in opdracht van FIGG.
Toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden werd uitgevoerd door Bolton Perez.
Aanvullend forensic engineering voor FIGG is uitgevoerd door Wiss, Janney, Elstner Associates (WJE).
Het ontwerp van de Florida International University (FIU) pedestrian bridge in Miami bestond uit twee overspanningen: een grote overspanning van circa 53 m (voorgebouwd naast de brug) en een kleinere overspanning van 35 m (in het werk gestort). Belangrijk constructief onderdeel in het ontwerp was een betonnen vakwerk, dat in het hart van de brug was geplaatst (fig. 2).
Tijdens de aanbouw stortte de grote overspanning in; op dat moment was de kleine overspanning nog niet in aanbouw. De instorting was het gevolg van het bezwijken van een van de einddiagonalen van de vakwerkligger. De onderzoeken naar de oorzaak concentreerden zich op het detail van de aansluiting van deze einddiagonaal.
Reacties
Roeder Sewgobind - Van Hattum en Blankevoort 01 maart 2024 14:24
Interessant artikel