ln 2005 krijgt Nederland een aansluiting op het Europese spoorwegnet voor hogesnelheidslijnen. Het tracé loopt van Amsterdam CS via Schiphol, Rotterdam en Breda naar de Belgische grens. Voor de bouw is het tracé opgedeeld in zeven delen. Onderdeel van het deeltracé Zuid-Holland Zuid is de kruising met het Hollandsch Diep; hiervoor dient aan de westzijde van de bestaande spoorbrug een nieuwe spoorbrug te worden gerealiseerd. Het ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft hiervoor een ontwerp in B 45 uitgewerkt. In een afstudeeronderzoek aan de TU Delft is onderzocht of een ontwerp in hogesterktebeton voordelen biedt ten opzichte van het aanbiedingsontwerp van Witteveen+Bos. Auteurs:ir. L.J. Lindenhovius (Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam)dr.ir. C. van der Veen (TU Delft)ir. P.G.F. Bosman (Witteveen+Bos)
Onderzoek & technologieBerekeningi I HSL-brug over hetHollandsch Diep naast debestaande spoorbrugStud?e na.ar onhDerp in hogesterktebetonHSL-brug over hetHollandsch Diepir. [.J. Lindenhovius, lngenieu rsbu reau Gemeentewerken Rotterdam,dr.ir. C. van der Veen, TU Delft, ir. P.G.F. Bosman, Witteveen+Bosln 2005 krijgt Nederlond een aonsluiting op het Europesespoorwegnet voor hogesnelheidslijnen. Het troc? loopt vanAmsterdam CS vio Schiphol, Rotterdom en Breda noor deBelgische grens. Voor de bouw is het troc? opgedeeld in zevendelen. Onderdeel von het deeltroc? Zuid-Hollond Zuid is de krui-sing met het Hollsndsch Diep: hiervoor dient oon de westzijdevqn de bestqande spoorbrug een nieuwe spoorbrug te wordengereoliseerd. Het ingenieursbureou Witteveen+Bos heeft hier-voor een ontwerp in B 45 uitgewerkt. In een afstudeeronderzoekoon de TU Delft is onderzocht of een ontwerp in hogesterkte-beton voordelen biedt ten opzichte von het oonbiedingsontwerpvan Witteveen+Bos.Het riviergedeelte van de brugbestaat uit een op pijlers opgeleg-de doorgaande kokerligge? meteen totale lengte van 1190 m.De pijlers van de rivieroverspan-ningen staan in ??n lijn met dievan de bestaande Moerdijk-spoor-brug. De bovenbouw overspant inde eindfase tien middenveldenvan 105 m en twee eindvelden van70 m. De betonnen kokerliggerheeft een constante doorsnedemet een hoogte van 7 m (fig. 1) enwordt vanaf elke pijler vnj uitge-bouwd met uitbouwmoten van3,80 m, vanaf een hamerstukvan19,6 m. Tussen de elfuitbouwuit-kragingen resteren tien sluitmo-ten en tussen de buitenste uitkra-gingen en de landhoofden tweesluitdelen van L7,5 rn. De hamer-stukken en de moten worden terplaatse gestort. Het beton wordtaangevoerd ove? twee hulpbrug-gen.Om de doorvaart voor beroeps-vaart te ga?anderen wordt de brugin twee fasen gebouwd: de zuid-zijde (zes pijlers) en de noordzijde(vijf pijlers). Op deze wljze zljnaltijd twee van de vier middelsteoverspanningen wij voor de be-?oepsvaart. De recreatievaart heefteen doorvaart aan beide oeverzij-den (ook onder de hulpbrug door).Analyse aanbiedings-ontwerp Witteveen+BosOm een goede materiaalkeuzemogelijk te maken zijn de bere-keningen van het aanbiedings-ontwerp van 'W'itteveen+Bos inB 45 zodanig geanalyseerd, datduidelijk werd welke aspectenmaatgevend zijn voor het ontwerPvan de brug. Hieruit bleek datde minimaal benodigde lijftliktewordt bepaald door zowel demaximale dwarskracht in langs-richting als de benodigde ruimtevoor de uitkragingsvoorspanan-kers in de lijven. De lijf1?qa8ourpeo?ozuee)uepqlooura1ledotrq)ercla8ueetpro\e1pSuruueds-Joo^?\noqlrneq'Suruuedsroo,repual?fueleqroo,ruazo4a8d.rartr-luos8urparqueelequ?sI'uepro?rualaourpi??srprururrue8eq)rlns-uo)epue.nSelpe8qrsrureu?plaqtraulpueqja,rurarpuaSu[u.ro.t-ra,r,a4?r1a1ueq;esp?r1apa8e?\ue^'u?8elre^elue.raesseuraproopJouaSoqre^elalpru]s-uo)epuelpraql[us8mqeprooppSooqra,ruepro,^au?uun>lezeq'ua3311u?11elsule4?pue^?Ipu?^oqruoftePu3l?oulueuellatrs-ure4epue^s?4uanbar;ua8reepleu?u?[e^ueruesezepsPuera^-e1douauralqorduauun>l?rlfl1;ls-uofapue,rsaquanbeuueSreec'ar1f,rutrsuofapue.tue8uuuroata.ta>1?rra4ueq;esp[peproopqeezteo-ra^lpro,^.\Suru?r1aqelqf?t-leluazaq'sra8rzrarap?rcllgaa8laola88qa;duoueele./r\'ue8arvracluee8Ieefrua^8ruqapue.tueressed1eq?rc1uaurarlepue[nzelprutsuo]?pue^Suru?r1aqelqrer-lelueprooc'arpn4suo)epue^seJ+uanb-arguaSraapuaSuru?r1eqepue^4[r1e4ueq;esrSerpa8aqrsrureu?p]IC'fue^r1uo1aqulIorapua^-a8teeurua?ellfru]suolepue^Serpa8qrslueu?p+aq11eadspog-urorsra8rzrar1?q+etupueq;e^uI'1u.raeuao1Suru-ueds.roo.rsSur8eoltrnep8rpouaqPreqlee^aoqeproopre.&'umqls-ra^ue^oqreeuu[r1ele]trneuepueplepulouelap.roo.tuaaSuarza?Jeqrnrsuo)lpelqaDlrpazepue^8urura14re.nuag'8uru-ueds.roo,rslralrnuquofeproo^al-unn-rap8rpouaqep-roopppedaq1pro.4suel'?apuoepue?pIp?cooooualq)er?sre.^apdopraeuorsuau;-rpa8ua,r?r1)ua.r.[r1apurp]e{ue-ra^tprolv\Suruuedsroo,rs8ur8enl-llnap?rqreertrp,re8leqtoo^sFlqrerTsre,^apdopraeuorsuaur-rpa?u?tzuealeua,r,?r1ap?rqree,la,pla8pqle,4aozroo^ue,,le8a8u?rzuapree.^?aq'(7uag'39)Serpa8aq:srureu?pa4?rr8uelaq+eqtatupueqra^urse4uanbergue8reepuau?]so{Ferretetuepfteuua4a4a8srSuoi[11a8ra^ap(ls'ua>1a1a8-tatvu?rzazue^ree1v\puPqePuee'ppedequaSurlau;eap8rpoueqapu?rzlueue,re?laue1'uoleqtql{-appalsaSoqueuo1aqa14re1sa8oq'uoleq+qr{urplaTTI.luouafuar't-luo-lueue^Ie+ueeueesrerpnls-.rn?4erelrlueeue^uelellnserepuaes?pueapueaSurpralueereep'pre?l-npere8u?pro1(Suruueds.rooa,pnql?e^eor{epue{3u4se1eqepuelsruapgo/ua+qrr^?a8ue8rel?que^3urura14raa.ueeJooC'trq)erqeSueelpromra33qre4o4apdoarp3u4se1aqepu?lsruep]mlueuroupua8rnqpq4?r1a3ourpao8ozuealuepqSuruueds-roo^slrelrnurluofecl'ra?o{ueusuod------+qreJIsJeAp-'-'-'-6uruueds.toon""""""""apErpouaqoooooosualJua^oqIalsJr^oal?!paleu!u!llIZ6urualalagooa16o1ouq)alt?aozrapuOezne?lPe!JalswBereke ninqvoorspanning). Voor de bovenstedrie varianten is alleen de waardegegeven voor het geval waarbij delijven zijn gedimensioneerd oPdwarskrachg dit bleek bij dezevarianten namelijk maatgevendte zijn. Het geoptimaliseerde aan-biedingsontwerp dient als refe-rentieontwerp voor de variantenin hogesterktebeton omdat dezevarianten ook volledig geoptima-liseerd zijn.Uit de figuren 3 en 4 blijkt dat hetontwerp in B 65 bij de combinatievan beide criteria de meeste voor-delen oplevert. De eigenfrequen-ties van de variant in B 85 zijn ietshoger, maar de materiaalkostenvan deze variant zrin aanzienlijkhoger dan die van B 65. Tevens isin de figuren te zien dat het ver-plaatsen van de ankers van deuitkragingsvoorspanning naar bij -voorbeeld de vouten van de boven-flens, veel voordelen oplevert. Demateriaalkosten zljn dan name-lijk veel lager en de eigenfre-quenties liggen dan zelfs nog ietshoger.Op basis van het voorgaandewordt gekozen voor de variant inB 65. Bij het optimaliseren vandeze variant moet onderzochtworden of het mogelijk is deuitkragingsvoorspanning in debovenflens te verankeren. Als ditniet mogelijk bliikt te zijn inverband met bijvoorbeeld de tiids-afhankelijke vervormingen, kannog gekeken worden naar het uit-5 | Maximale verticale versnelling rijtuigbakken versus snelheid t?einwendig aanbrengen van de uit-kragingsvoorspanning.Berekening Bridgesf 2DMet behulp van een aantal reken-programma's is het ontwerp inB 65 verderuitgewerkten getoetst.Vanwege de invloed van het dyna-mische gedrag op het ontwerp iseen berekening met Bridges/2Duitgevoerd. Dit programma bere-kent de tijdsa?hankelijke (verti-cale) vervormingen van de con-structie, die voor dit gedrag vangroot belang zijn.Met dit prog?amma is de hoe-veelheid voorspanning zodan?ggeoptimaliseerd, dat zowel detijds'a?hankelijke vervormingen als despanningen binnen de toegestanegrenzen blijven. De grenzen vande ti jdsafhankeliike vervormingenworden bepaald door de maxi-male verticale versnellingen diezijn toegestaan methet oog oP hetreizigerscomfort. De verticale ver-snellingen worden namelijk ver-sterkt wanneer het brugdek doortijdsa?hankelijke vervormingengeen rechte belijning meer heeft.Zoals verwacht blijken de vervor-mingen van de variant in B 65 veelkleiner te zijn dan die van het aan-biedingsont'werp in B 45. De maxi-maal optredende.vrticale door-buiging is 2 mm, dit is zelfskleiner dan de minimale waardevan L f 12 000 (l : overspan-ningslengte) die volgens de HSL-richtlijnen bij de dynamischeberekeningen moet worden aan-+Thalysl+Thalys2tcE 3M1-+ lcE3M2- x getrokken treingehouden. Bii het aanbiedings-ontwerp in B 45 was de maximalevervorming ongeveer 16 mm.Hierbij wordt opgemerkt dat deberekende waarde voor de variantin B 65 zeer klein is. Het is ver-standig om in de praktiik reke-ning te houden met een watg?otere doorbuiging. Er kunnenvoorzieningen voor bijvoorbeelduitwendige kabels worden getrof-fen om deze grotere doorbuigin-genzo nodig te compenseren.Tevens bliikt uit de berekeningendat de uitkragingsvoorspanningin de vouten van de bovenflenskan worden verankerd, zoda? delijven veel dunner kunnen wor-den uitgevoerd (365 mm in Plaatsvan 585 mm). Ookblijkt een aan'zienlijke reductie van de hoeveel-heid voorspanning mogelijk tenopzichte van het referentieont-werp in B 45.Berekening ESA-Prima WinEen berekening met het Pro-gram:ma ESA-Prima Win levertde maximale krachten en span-ningen ten gevolge van de varia-bele belastingen op de brug. Dezewaarden zijn nodig voor de toet-sing van het ontwerP.De aspecten waa?op het ontwerPis getoetst zijn de krachtsverde-ling in dwarsrichting van debovenflens, de dwarskracht inlangsrichting, wringing, bezwijk-momenten, spanningen en ve?-vormingen. Om te voldoen aan deeisen met betrekking tot hetbezwijkmoment is ter plaatse vanhet steunpunt gekozen voo? eenverdikte onderflens van 800 mm.De eis gesteld aan de maximaleaxiale vervorming blijh, evenalsbif het aanbiedingsontwerp inB 45, niet haalbaar te ziin in com-binatie met de eisen die gesteldworden aan het reizigerscomfort.Het reizigerscomfort is, zoalseerder genoemd, afhankelijk vande tijdsa?hankelijke verticale ver-vormingen. Om deze vervormin-gerr zo veel mogelijk te beperkenwordt relatief veel voorspanningtoegepast, waardoor de axiale ver-vorming wi1' groot is.0,80,7q 0,6?+ 0.5C"E=6 0,4ob 0.30,2235 260 285snelheid (km/h)Col cement2OOl a210 310 360'elatoozTualaa)0t8'ue^iasre?ueepueerlefolapuaSuru-uedsrooas8u?e.uprnpraqlaaaoqep'eqIpJ?IIep?eplrysuegrapuoapuhzsepeusroopae?qepues-srquellnpsraa.a1o1?u8ueleqeC's9gullueue^ePue^ePausroopepUleqra?urlapue5ygurdram-luoerluereJerleque^ep?usroopepsIUleqtetrr{r?raC'uarra8e8lundunelsleque^esleeldra1epausroopuopqap$Ttnn?rSu1'dra,tquoaqualaJerlaquefuarvr-luos8urparqueetreqlaruualale8-re^59gurdra,uluolarlsrloISloJst8u!ualue!re^leuJsggu!lue;:en6u!??lle6re4'rslr;uS'tue^runrurxerueplalsa8leqr?puounn-r_s/rus'IrawU?rrqapree^"r"q-d1*4 09uep?qleusuee?lqZftEfUad?turarlpq?rqdotpee4epreerlreleurtreruaq'1aza31rnueple^e[eurepJee^\elnlosqeaFrurreluapspeelssr9rnn8gu1.4ap8ruqlaque^ue8uqlaus;arrap)rue^epreeuua4e4a8srua4leq8rnl?rrepuE^ua8u4laus:a,rep$eeN'ua33uStue^runrurxeuraplalse8laqrepuore^arp.uapreerw-q17ua,ra8e8IIaqelur?puepra,ralua8-urue{er?qepue^uelellnsarec982(q7u1)p;eq;aus0929tz'p?4e8essedapsrJ:8fr?pleque8ur11aus.rarreplrue^epsr0J'r:eluelsuo)uaesrf,?Err4?rrleque^ua8urlaus;aaeptrua^epue,rSurlassr.truee+eruepsIqIT:uueel?tfltpJ(iolfl.t:'rt rl'''tl T.:lmpue{erequepror?leotuepJee?\-q11ezeq'(go;urors.raErzrar)apreervr-q17apue^IappprroopuaSurllaus-re^azepue,rua8u4essrrv\ue^eletuepueeplalsa8srauaaBoutpro^\>loo'sraaplalsaEaprapuourrruU?qqapreenazaq.rsfwg7,gue^epreer\uaaryeaquaq/un1g9gue^preqleusuee+eruzruiIf,Iap?rqdo]pea48u41ausre^epru-FeureC'rslw0,1srueEurlleus-ra^ezepueerunrurreuIeplals-aBa4esrue8ro--ISHeprooptaH'ueruo?a1.Eu11prur,ruop?r1.raaurgaequrarlare8ueluee'ue{eurelule4apue^afuelappur4?4u?rqrs-ree.uUeer{UC'8rze,r?uee(l?Uap-1np)p1uerurxeruazapu?rz11,1glIf,Iue1s?pqlueurarlereuo>leptoo1'ZIiI)Iep;oorq/un1g7Eua7s?pqgaprcotqlw4997uetpreqleusuealau.ruarapuodsarrora14?rlaureuu?{?Iqezep,sad&-ure4ezepuease4uenbargue8raapilnu?ftplJala1u?rzerurxeurazaq'1paar1downturxetulee{olua?ZWtiIf,Iapue7s?pqaeproo^lepuerzelsr;nn8gapu1ularlplarllaussnsJe^lap6niq6u1;;ausranale:g1ja^alsulxelI|91o-4a8ap_roo,r,)r{/ur?Oggto+r{/ur4691ue.r,parqa8-sprerTleusl?quI'ure4ue14or1aEueeue(t"qqnp)Znt[)I,I4gf,r'(teqqnp)7s?pq1.1s?pq1sedfiurarlaprooprao,taSlmu?rzua8urua4erageqf,srue,r?p"C.1ruo13u4rn1o1as?pueepur8ruqueurer1uassnleq)el?luleplePoz'plte./v\-raaas?pueu99uItprortr8ruquaura4ueaetrureu,(pac.pu?{-aJequepJo,r\a8essedura.rlueasuap?r1ua1qter4apuapaadoepuaua8uqleusre,rezepueuuruI-JJVUeurure.rSo.rdlaqlaru.ua>p1eq8rr4-?uapspeqlrulsuo)epIe?\ozueauaEurlauste^elefrueepueeplalseEuesrauaprol(uau?rpqrrr-'ISHepu1'praes?puea811ygeururerSord1aq+eurs!?qlru?suolapueSerpa8aqrsrrueu?plaH0z'0v'0.,to9'0a5o8'0=aqr1oz't-v',9't6urualataguap:eem-q;7eleulxpl,l|?laqote;6o1ouqfelg?eozrapuOllVU6ulua?eregOnderzoek & technologieBerekening7 | Doorsneden te? plaatsevan steunpunt referen-tieontwerp in B 45 envariant in B 658 | Velddoorsneden referen-tieontwerp in B 45 envariant in B 65De onderflens- en lijfclikte van hetreferentieontwe?p in B 45 zijn1500 mm en 585 mm, voor hetontwerp in B 65 zijn deze diktes760 mm en 365 mm. Deze onder-flensdiktes wo?den slechts overeen beperkte lengte bij de steun-punten toegepast. Het ontwerpin B 45 heeft per uitkraging 48kabels met 22 strengen A L5,7mm, hetontwerp in B 65 heeft 38kabels met 19 strengen A L5,7mm. De uitkragingskabels vanhet referentieontwe?p worden inde lijven nabij de neutrale lijn ver-ankerd. De ankers van de variantin B 65 bevindenzich in devoutenvan de bovenflens, waardoor delijven dunner kunnen wordenuitgevoerd.De maximale dikte van de boven-flens is voor beide gelijk 940 mrrr.Hierbij wordt opgemerkt dat debovenflens van de variant in B 65hiermee wel voldoet als wordtgerekend met de ftfactor voor deinvloed van de dl.namische belas-ting conform Richtlijn HSL 1000,maar de B 45-variant niet. Dezezou dan een maximale dikte van1185 mm moeten hebben. Omdathet echter wel aannemelijk is dateen deel van de belasting recht-streeks wordt afgedragen, wordttoch van 940 mm uitgegaan.In figuur 8 is hetzelftle wee?gege-ven voor de doorsnede in hetmidden van de overspanning.In deze figuur is het verschil incontinu?teitsvoorspanning goedte zien. De variant in B 65 heeftonderin twaalf kabels lrret 22strengen A 1,5,7 mm, het referen-tieontwerp in B 45 heeft hierzestien kabels met 25 strengenb 15,7 rnm. De continu?teitsvoor-spanning bovenin ontbreekt bijhet ontwerp in B 65.In tabel 2 zijn de materiaalhoe-veelheden van de gekozen variantin B 65 vergeleken met die vanhetaanbiedingsontwerp en het refe-rentieontwerp in B 45.Uit tabel 2 blijkt dat de materiaal-hoeveelheden van de variant inB 65 veel lager zijn dan die van deontwerpen in B 45. Dit wordtvoornamelijk veroorzaakt door dehogere dwarskrachtcapaciteit vanhet materiaal, waardoor de lijvenen de bovenflens plaatselijk ietsdunner kunnen worden uitge-voerd. Hierbij zijn wel de ankersvan de uitkragingsvoorspanningverplaatst van de lijven naar devouten in de bovenflens.Op basis van deze hoeveelhedenis een berekening van de materi-aalkosten gemaakt.Uittabel 3 blijkt dat ongeve er 25%oaan materiaalkosten wordt be-spaard als gebruikwordt gemaaktvan B 65 in plaats van B 45. Op detotale bouwkosten vqp de boven-bouw van ongevee? 65 miljoen islotaal 2x ? kabetsvan 22 stcengen? 15,7 nngekozen variant in B ?5toiaat 2x 19 kabel.svan 19 strengengekoz?n varianf in B 65tofaal 2x 2t+ kabelsvan 22 str?ngeo? 117 nntotaat 2 kabetsvan 25 sirengen? 117 mmtotaal 2x I kabetslrdn 25 sfrengen? 1\7 nnre?erentieoniwerp in B 459zl cement2001 arclenoztua.aa)'ggg7ldas'UI?COI8e1s.raa,-?epn$Jv'darqspuellogtaqre^o3*.1-rSHaproouopqSrpreemSooqurdrar't-luouefl''l'1'snr,roquapul'I'IJnnlerel!'lI'uepro,l.t.uauun>lpraesuad-ruora8Btpouozua8urturo,r:ale4?qa4ueq;esp[trrepoz'lqrercla8-ueeueprol(e4f,ru}suofapuIqeqola8rpua/?lmroo^ua8uru-erzroo^ueuun>l1?p1erdapu1'uara.taldoue>1uelaproo^aqrsruqrals8uueo^llnelprulsuof?zeproo^peuelelut1plepua4a1qa3sITeozrepuo1eqsuap?r1'a+)rulsuo)ez?proolperclueleProo^Iae^uolaclpuel-rprpre,glezJoueeSa8euuapro??Ue)I{aozrepuoJepra^ueeuI'lJl)oz-rapuouePro\rePeuuaurm?lpalqllpalpueleproo^elglrueuuec'prao,ra81rnuaProlv\ralqlq^\noq-rapuoepue?59guerrSurssedaol?prooq'rnnpsue^elera8uelapuauelso{spnoqrapuoera8elapuhzprequeezrnnparalor8epue^uel-?prooeC'Stgue^elq)rzdoue1s9gue^p\?qtneezxrnparalorSeprooplpro^pFeqeqeIPlsul1y\apfteuuepro^?ua4e>1a8ue?rf,'ua>1[yvrEeuereII{uazludepueu-un?aqerqlsa>1?laqrameproo^'uazhtdaplapprura8laurl4rana8srrg'uaz[rrda1[1e4ramapteruueruo{ueale^o8ur4?qa8ra,rual-so{eproo,ruez?udapraalueqaSapJouepIol'?leolu]qf,ozIepuoue6ugle^aqueV'prrrnoqaSlrnuaprol.ueuuruluelourJIaue^s1ee1duruaqEur8er4lrn.radleproopp.raar-nparaEueprolvrua?e^\euptetuap?rz?ntqradue>1p?4utnoqaq'o/osue^Suuedsaqueaups??\noque^oqapue^ualso{rv\noqePtolapdo'yy"97lelurooprerqueurauuelso{lee-ualerueplo+ec'yog7nattaauouPsruoleqpleqlee^eoqaProo^'praarnparaE769raa,raSuolaur59gue,rSurssedaolaprooplprorrrSuruuedsroolpraiifea,raoqaC'uol?cl-ar4ralsaEoqllquepra8elua33[sa4uanbergua8raapuaraSoqua8-3qua$o41eeuetreuraC'uoleqal-1.ralsa8oquepdouelaproo^rep-wruuealuopqtrqrt-aqralsaSog'elrye$araSoquea]eruuolaque^s?rrduopclara8oqepua8elue8a,udolaruga,raldolrperpuolacluaSuruueds-roo^uepsqlea^eoqepue^sen-rnpereplepuro'uasstda1ao199guepel1retsa;a8oquaa8ruqazapJOO^Io^urzlerusIleH'uelaproo^azaploor8rarr'praoaaStrrnuap.rorvrueuurl}lJeuunpuarr?r1ep.roop-reem'Suruueds.roorrs8ur8e.npmapue^sre{utepueauasleeldrarr1ag'drarvquoa4ueraJerleq?tqueple3orqu?rzse4uenbargue8raapuara8el>1?quarzueeuLrzuelso>flteu-aleluap:ueleproo^Ier\ueequol-aqaqre+sa8oquelryruqe8pg'57guorqpuu8urdranluoa4uereJerlequEarpuepra8oqualso4peualeurapu?rzlseeu;ee6l'peol^ulaqtpro.{Sqep-e?rreez4ooSerpe8qrsrureu?plaqroopreer'praq;?rls8rnqa8elepsrpeuelelullpuE^Ieapeua}-or8p11'qaqe4uedsroo,l,s8urSenl-ilnFlueeleque^eplnparepsrIaeproo^a8rualaH'doualaproo,rIee^laluueelelll?ulsuolezaProo^uoleqlqlrlueluassedaol1agse!snltuo]|ualpqrsraaa'uqrepuott??";:;?rqrarqlepuro'Suurnoqrsaqapuruauroua8aaurlaruu?rz3u4sr4ac1uaSuruaderuprcI{lea^aoqeC'u?12nlot?slar8ouSurredsacl?plezroopreq{oO'ap?rzprnzapsF-Prooueple?\ozroo^uo{Je^uaprol(ue?ua>le1?euplarup?p-,^?noqep1eplua?ela(Lllc'uaq1o1JIeuepraarnpa.reSueprortrSurB-eDlilnradualoruFlueelal{ue?alSuapoourazep?rg'ur08'te1psemSigur'ruOl'Vs4Sggulafual-loolu?reqFeqac'epeusroopuol-aqareurel?apa8arnuerr,uazo4a8uepiolvrrelorSa13ua11oourepS9surluelre^ap[1c1ue4lseerrree6l'praoaeSlrnuoprolv\re1tp{slel{oolqllle^a^\noqrapuoepUe)I^anoqua^oqapue^trI{f,I^-aBua8raara8eltraqrooq'S9Iue^preqtueezxvtpa-ralor8aploopluelf,e^ezap?rqualso4spnoq-rapuoare8eleproopu?tznlot?Eou1ezI?aprooiag'srpald-ruorIeeweleq1aru8ur4[qa8ra,raplepDlreua8do1pro,n?tqralH'%SevlcluelSurredsaelueellp6urualalag99gueItgualso?lpplralpU\t|?'lagDt99gua9tIueparllaa^aoqlepualeWIZ/agD_ta;6o;ouq)alI?eozrepuO
Reacties