BRUGGENBOUW UITVOERINGSTECHNIEK PREFABRICAGETot voor kort was er vanuit de file voorde Van Brienenoordbrug nog niet veelte zien van het werk aan deverdubbeling van de brug. Na de bouwvan de nieuwe commando-post aan deoostzijde van de brug en deverwijdering van de oude aan de west-zijde, zag men vanuit de auto lange tijdslechts enkele kraanmasten en bleefmen veelal onbewust van de vorderin-gen aan de opbouw van de pijlers van deaanbruggen. Sinds enkele weken komter ineens veel werk in't zicht. Op 13 juniis men begonnen met de montage vande grote betonnen liggers op de pijlers.Dat is tamelijk spectaculair, want de lig-gers zijn 50 m lang en 2,60 m hoog. Hetelementgewichtbedraagt 110 ton, sterk-teklasse B 52,5. Deze 'zware jongens'worden geprefabriceerd door Schokbe-ton, in de vestiging te Koudekerken worden per ponton naar Rot-terdam gevaren. Twee kranen plaatseneen ligger vanaf bet ponton op een dol-ly-stelsel, dat vervolgens naar de plaatsvan bestemming wordt gereden. Tweeandere kranen plaatsen de ligger dantenslotte op de pijlers, op de rubber op-legblokken.Op 13 juni is bet project aldus een nieu-we fase ingegaan. Het montage-tempois meteen hoog; tij d voor kalm aan warmlopen is er niet. Tot de bouwvak-vakan-tie moeten aan de noordzijde 7 van de 9overspanningen worden dichtgelegd, intotaal 7 x 9 -- 63 liggers. In het najaargaat men aan de zuidzijde 7 veldenmonteren en voor het eind van het jaarvolgen de resterende velden. De liggersworden per veld gekoppeld door 4dwarsbalken. Over de liggers wordenbetonnen bekistingsplaten gelegdwaar-na het brugdek wordt gestort. De uit-voeringsplanning is gebaseerd op eenproduktiesnelheid van een veld perweek.Het betongedeelte van de nieuwe VanBrienenoordbrug is door de opdracht-gever, RWS directie Bruggen, opgedra-gen aan de Bouwcombinatie Van Brie-nenoordbrug, waarin participeren:AMCO (penvoerder), Van Hattum &Blankevoort en Ballast Nedam Beton-en Waterbouw. De aanbesteding is ver-rassend verlopen. Laagste inschrijverwas AMCO. Een interessant aanbodwerd gedaan door de combinatie VanHattum & Blankevoort en Ballast Ne-dam. Deze combinatie had als alterna-tief een 15 maanden kortere bouwtijddan door RWS was vastgesteld, uit tevoeren op basis van voorfinanciering enuitbetaling in de oorspronkelijk vastge-stelde termijnen.RWS wilde hier wel op ingaan en heeftde partijen AMCO en Van Hattum &Blankevoort/Ballast Nedam voorge-steld samen te werken op basis van hetalternatieve werkplan. Zo is het ook ge-gaan. De aanneemsom bedroeg f 37 mil-joenjdatis exclusief de levering en mon-tage van de prefab liggers van Schokbe-ton. De kosten voor het totale project,genaamd VanBrienenoordcorridor, be-dragen circa /400 miljoen, waarvan dehelft wordt besteed aan de bouw van debrug en de aanpassing van de aanslui-tende viaducten. De andere helft is be-stemd voor de aansluitende wegen envoor geluidkerende wanden e.d. Hetwerk is gestart op 1 juli 1987 en wordtopgeleverd op 1 mei 1990. De overigeaannemers, Hollandia/Groot-int voor destalen boog en de Bri-cor-combinatievoor de aansluitende werken, moestenhun planning aanpas-sen op deaanzienlijk kortere bouwtijd, in zodanigoverleg dat de overheid is ge-vrijwaardvoor financiele consequenties als eenvan de aannemers niet op tijd ge-reed is.Het betongedeelte loopt tot nu toekeurig volgens schema. De constructievan de brug is in grote lij-nen identiekaan de bestaande brug, ge-bouwd in1964. Dankzij de modernetransporttechnieken is de uitvoerings-methode opvallend anders. Destijds zijnde liggers op het bouwterrein geprefa-briceerd en met een montageligger opde pijlers geplaatst. De stalen brug istoen ter plaatse samengesteld met be-hulp van twee tijdelijke hulppijlers. Nuworden de betonnen liggers in de fa-briek geproduceerd en over water ver-voerd. Idem dito voor de stalen boog.Deze boog, met een overspanning van296 m, wordt in Zwijndrecht opge-bouwd en straks (in febr. '89) in z'n ge-heel in 't werk gebracht. Deconstructieve bijzonderheden van ditproject zullen in een komend artikelworden belicht. J.H. KohneCement 1988 nr. 7/8 43HOOG TEMPO BIJNIEUWE VANBRIENENOORDBRUG
Reacties