Het transport van onverpakt cement III (slot)*door ing. G. J. HamerB. INTERN TRANSPORT EN PNEUMATISCHE UITRUSTING (2)4. Pneumatische loswoelingBij het aftappen van cementsilo's (het -zelfde geldt voor kalk, gips, enz.)vormt het cement boven de uitloop -opening zgn. bruggen of steile trechters,waardoor de wand nagenoeg loodrechtblijft staan. Dit komt doordat hetcement te compact is geworden endaardoor de neiging tot vloeien heeftverloren.De los- of omwoelinrichting bestaat uiteen aantal luchtverdeelkasten van ver-schillende grootten, die op de bodemvan de silo's is aangebracht en met depersluchtleiding verbonden is. Eenluchtverdeelkast (tek. 15) heeft dunnetek. 15. luchtverdeelkastwanden van plaatstaal met aan debovenzijde een plaat van poreus ma-teriaal voor afsluiting. Het aantal ver-deelkasten hangt af van de silogrootteen van de vorm en plaats van de uit-laatopening in de silo (foto 16).De samengeperste lucht stroomt inzeer fijn verdeelde vorm door de po-reuze plaat in het erboven aanwezigecement, waardoor dit binnen enkeleminuten geheel los wordt gewoeld. Hetopgeslagen cement is dan weer in ge-makkelijk ,,vloeibare" staat gekomenen kan geen bruggen of trechters meervormen.De luchtverdeelkasten zijn groepsge-wijze met de persluchtleiding verbon-den, zodat de mogelijkheid. bestaat,sectiegewijze perslucht in te blazen;hierdoor wordt het luchtverbruik toteen minimum beperkt. Bovendien is debenodigde luchtdruk zeer gering enafhankelijk van de silohoogte. Weldient de perslucht geheel vrij te zijn vanwater en olie, waartoe een olie- enwaterafscheider wordt aa ngebracht.Soms worden in plaats van luchtver-deelkasten gehele loswoelbodems toe-gepast: een gelast staalrooster metgrondplaat en een freem van hoekstaal.Deze bodems worden direct onder desilo's geplaatst.Sinds vele jaren wordt het pneumatischloswoelsysteem naar volle tevredenheidvan de gebruikers toegepast bij silo's enbij tanks voor schepen, vrachtauto's enwagons (zie deel I).5a. Pneumatische menginstallatieDoor het in een silo opgeslagen cementgoed te mengen is men verzekerd vaneen homogeen mengsel met constanteeigenschappen. Dit mengen geschiedtniet alleen v??r het aftappen, maarwordt ook bij langdurige opslag af entoe gedaan.Het perslucht-mengsysteem bestaat uithet op de silobodem aangebrachte los-of omwoelsysteem (zie 4) en uit debuiten langs de silo lopende perslucht -mengbuizen, die boven in de silo uit-monden (tek. 17 en foto 18).Demengingvindt plaats:1. doordat fijn verdeelde lucht van hetomwoelsysteem door de hele cement -silo-inhoud wordt heengeblazen, zo-dat het cement in vloeibare toestandgeraakt en reeds een warrelendemengbeweging krijgt, en2. doordat de mengbuizen het cementop verschillende hoogten uit de siloaftappen, met de luchtstroom meenaar boven voeren en daar uitblazen.Door de gesloten kringloop vindtsnel een innige menging van hetcement plaats.De pneumatische menginrichting kan inalle silo's tot 5 m diameter worden in-gsbouwd, mits de silo's zijn gebouwdCement 6 (1954) Nr 15-16 267* Voor deel I zie: Cement 5 (1953) Nr 11-12,blz. 115-116, en voor deel II: Cement 6 (1954)Nr 13-14, blz. 206-208.foto 18. het mengsysteemfoto 16. silo met luchtverdeelkastentek. 17aanzicht met vertikale en horizontaledoorsneden van de silo met mengpijpen,loswoelinrichting en stoffiltervoor een vulling met een soortelijk ge-wicht van 0,9 kg/l.Voor het scheiden van stof uit de ver-bruikte perslucht wordt een stofaf-scheider op de silo geplaatst of een aan-sluiting gemaakt aan een reeds bestaan-de stofafzuiginstallatie. Daar het men-gen geschiedt zonder gebruikmaking vanbewegende delen, heeft er geen sl ijtageplaats.5b. Pneumatische ledigingsinstallatie(Pneumex)Deze installatie kan bij elke silo wordenaangebracht evenals bij cementtanksvan schepen (tek. 1, blz. 175), vracht-auto's (foto 2a-b en 4, blz. 176) enspoorwagens (foto 3c en 4, blz. 176).De aftap wordt geregeld met een af-sluiter. Bij de silo's vloeit het cementover de V-vormige en loodrecht daarophellende bodem naar het aftappunt enwordt van hier verder getransporteerd.Conclusie: Het pneumatisch transportvan cement van fabriek naar verbruikeren van opslag naar plaats van verwer-king is zeer eenvoudig, doelmatig envoldoet aan moderne eisen.Litteratuur-overzicht(Zie ook blz. 265 en 269; vervolg op blz. 269)De spankoppen worden afwisselend op een der zijden aan-gebracht. Buizen worden over de 13 draden geschoven ensluitend aan elkaar verbonden. Na vervaardiging aan hetandere einde van de hechtverankering, die wordt gevormddoor de hier conisch uiteen lopende draden versterkt dooreen schroefvormig gewonden versterkingsdraad eromheen,en na aanbrenging van het uitpersbuisje, worden de span-organen aangebracht. De spankoppen en de uitpersbuisjesvan de hoofdliggers worden in een gezamenlijke onderleg-plaat aangebracht. Voor de dwarsvoprspanning heeft elkspanorgaan zijn eigen ankerplaat. Voor het voorspannenwordt de trekspil van de spanvijzel op de kernstaaf ge-schroefd en de vijzel daaroverheen geplaatst. De spankopwordt bij het spannen tot de berekende lengte uit het be-ton getrokken en met een moer met geperforeerde onder -legschijf tegen de ingebetonneerde, stalen onderlegplatenbevestigd. Tenslotte worden de spanorganen doorspoeld metwater, en daarna met cementlijm van de juiste samenstel -ling en consistentie volgeperst, waardoor de koppeling tus -sen spanorganen en het beton tot stand komt.tjes voor cementinjecties. Uitgebreide beschrijving van uit-voering. Werkschema. Discussie over krachtenverdeling,voorspanning en verankering, kruisnet van spankabels.HANGAR met voorgespannen prefab-elementen.,,Vorgespannte Flugzeughalle in Londen". Beton- u,Stahlbetonbau, Nov. '53, 3 fig. blz. 268 (ook in Concr.& Constr. Engng, Jan. '53).Bij prijsvraag bleek uitvoering in voorgespannen beton metvoorgespannen prefab-elementen de beste oplossing tegeven. Hoofdhallen 270 x 33 m2, 13 m hoog. Elke hal met5 deuropeningen van 45 m1.De gewapend-betonkolommen, ter plaatse gemaakt, dragende langsbalken, die 4,2 m hoog en 1,6 m breed zijn; diktezijwanden 10 cm, dikte onderzijde 14 cm en bovenzijde 20 cm.De dakconstructie bestaat uit voorgespannen prefab-dwars-balken, die 33 m1overspannen, waarop de voorgespannenprefab-betongordingen rusten, die de aluminium dakhuiddragen.VLOEISTOFRESERVOIRS in voorgespannen beton.Construction of eight prestressed concrete tanks".The Reinforced Concrete Review, Volume III, Nr 2,1953, 34 pag., 15 fig. door Colonel A. Raymond Mais.Reservoir inhoud 1950 m3; ? 15? m; hoogte ca 10 m;bodemdikte 25--61 cm en wanden 23 cm.Dak uit 16 radiaal gelegde, gebogen prefab-balken, metvulling van beton-elementen. Voorspanning systeem Mag-nel -Blaton, kabels van 8 draden; ,,sandwichplaten"; rub-berstaven voor het aanbrengen van sparingen; extra kanaal-BRUG. Voetbrug in voorgespannen beton. ,,Bruch-versuch an einer vorgespannten Fussg?ngebr?cke. Be-ton u. Stahlbetonbau, Nov. '53, 4 tek., 1 foto (ook inConcr, & Constr. Engng, Juli '51, Juni '52 en Febr. '53).Berekend voor een verkeerslast van 35 t of 500 kg/m 2.Breukbelasting op een bruggedeelte met 23 m overspan-ning en een eigen gewicht van 60 t. Doorbuigingsdiagram -men bij toenemende belasting. Breuk bij totaal 88 t of1 250 kg/m2(veiligheidsco?fficient dus 2,5). Onderzoek vande breuk en het breukvlak.268 Cement 6 (1954) Nr 15-16
Reacties