?.~?~w~a.l::te:::.r.:::b.:::ou.:::w::"~~_~~__??L.::a:3lg:>::e:.:.:m:,.:.:e:::..:e~n~o~n:,.:.:t:.:cw~e~rp~_--I.'--_~~~~~~~-lIn 1996werd in de haven van Gent begonnen met de aanleg van het Klui:zendok op delin-keroevervan hetkanaal Gent-Terneu:zen. Ineen eerste fase, verspreid over:zeven bouwja-ren, wordthetdokuitgebouwdop Gentsgrondgebied,:zodat200ha industrieterreinwordtontsloten voorwatergebonden activiteiten. Een tweedefase, die :zich ophetgrondgebiedvan Evergem :zal uitstrekken, wordt voor:zien n? 2005.Thans wordt ondermeergewerktaan een kaaimuurmet een lengte van 1200m,geschiktvoor een waterdiepte van 18 m, om de Gentse haven toegankelijk te maken.HETKLUIZENDOKINDE HAVENVAN GENTAan de realisatie van dit artikel werkten mee:P.Mortier, Havenbedr?f Stad GentR.Duthoi, Afdeling Bovensehelde, MinisterieVlaamse.GemeensehapL.Maertens, n.v. BesixD.Missiaen, T?del?ke Vereniging Besix-StruktonDe MeyerW. Van Alboom, Seeo e.v.J.w?ffels, J.Braeekman, E. Van Celst, T?del?ke Ver-eniging Haeeon n.V."S.W.K. n.v.-Teehnum n.v.52De Haven van Gent en haar maritieme toe-gangzijn steeds de slagader geweestvan deeconomische ontwikkeling van de Gentseregio. Uitdegeschiedenis blijkttrouwens datdeze economische slagkracht steeds ge-groeid isbij elke infrastructurele verbeteringof uitbreiding.De aanzet voor de ontwikkeling van de ha-ven van Gent tot wat zij heden is, werd gege-ven op het einde van dejaren zestig door debouw van de Westsluis te Terneuzen en hetvernieuwde kanaal Gent - Terneuzen. De ha-ven van Gent kon hierdoor zeeschepen tot80 000 dwt ontvangen, en het maritiemegoederenverkeer steeg er van 2,7 miljoenton in 1968tot ongeveer 24 miljoen ton in dejaren tachtig.Daarwaarsinds 1980 doorhetopzetten vaneen grootscheeps renovatieproject de inter-ne capaciteit van het havenareaal werd ge-optimaliseerd, werd echter vrij vlug duidelijkdateen verdere uitbreiding van de havenac-tiviteiten slechts mogelijk was door het ont-sluiten van de linkerkanaaloever voor hetscheepvaartverkeer.StudiesReedsin 1985besliste detoenmalige Minis-ter van Openbare Werken een werkgroep tebelasten met de studie van een gedetail-leerde lay-out van de uitbreiding van deGentse haven op de linkeroevervan hetZee-kanaal naar Gent. Deze opdracht resulteer-de in september 1986 in een 'Richtplan voorde ontwikkeling van de linkeroever van hetZeekanaal naar Gent-Havenuitbreiding'.Ditplan voorzag in de realisatie van twee dok-ken meteen lengtevan 2500 m en terreinenmet een breedte van 300 m.Doordeevolutie in deautomatiseringvan degoederenbehandeling, dat vaak terreinenmet een grotere breedte vereist, en gelet opde enorme terreininname en de hoge inves-teringskosten die de aanleg van twee dok-ken zou vergen, werd deze lay-out evenwelvrij spoedig als onhaalbaar beschouwd.In 1992 werd na een grondige haalbaar-heidsstudie beslist het Kluizendok aan teleggen als ??n enkel dok, zoals gegeven in fi-guur1. Deze lay-out bood ondermeer de vol"gende voordelen:? het is mogelijk zowel terreinen meteenbreedte van 300 m als met een breedtevan 600 m te ontwikkelen;? een belangrijke kaailengte(1200 m)looptevenwijdig met het kanaal, waardoor metrelatief weinig kosten reeds een grote ter-reinoppervlakte wordt ontsloten;? een mogelijke latere uitbreiding in L-vormlaat toe om op een verantwoorde wijze deaanleg van het Kluizendok gefaseerd aante pakken. De gefaseerde aanpak laat demogelijkheid open het gehele projecttijdigbij te sturen en te evalueren.Diverse typen kaaimuurwerden bestudeerd,waarna in een detailstudie een verankerdeslibwand en een kaaimuur met hooggelegenvloer (Deense type) zijn bekeken. Daaruitbleek dat beide types wat kostprijs betreftgelijkwaardig zijn, maar dat met betrekkingtot de technische kwaliteit het Deense typehoger scoort.Op basis van een uitgebreide projectnota,en geletopeen gunstige kosten-batenanaly-se en economischeimpactstudie, verkreeghet project eind 1993 een unaniem positiefadvies van de Vlaamse Havencommissie,en op 6 juli 1994 verleende de Vlaamse re-gering haar principi?le goedkeuring aan debouw van het Kluizendokcomplex in de Ha-ven van Gent.Hierbij werd bepaald dat de Stad Gent zouoptreden als bouwheer, terwijl een financie-ringsovereenkomst werd afgesloten waarbijde verdeling van de kosten tussen hetVlaamse Gewesten het Havenbedrijfvan deStad Gent werd vastgelegd.Op 16 november 1995 werd een eerste fasevan de werken voorhet bouwen van de kaai-muur openbaar aanbesteed.CEMENT1998/5Het projectHet Kluizendokproject behelst nietalleen debouw van een aantal kaaimuren. Het Klui-zendokcomplex is een 'complex' geheel vaneen aantal infrastructurele deelprojecten.Volgende werken worden uitgevoerd:? het bouwen van 4200 m kaaimuren, ge-schikt voor een waterdiepte van 18 m;? het uitbaggeren van 13 miljoen m3 grondvoor de realisatie van het dok en het vr?-baggeren van de kaaimuren;? het ophogen van circa 350 hahaventerrei"nen met de opgebaggerde grondspecie;? de aanleg van wegen rond het dok en deaansluiting van het complex op het be-staande hoofdwegennet;? de omlegging van een spoorl?n en de aan-leg van nieuwe bedieningssporen en -bun-dels rond het dok;? de sanering van de voormalige fabriekster-reinen La Floridienne, gelegen binnen hetgebied;? de conditionering van het voormalige bag-gerstort Geuzenhoek;? de verplaatsing van het Executieoord Rie"meen? de verplaatsing en aanpassing van eenaantal belangr?ke bestaande gasleidin-gen, en de aanleg van een distributienetvan diverse nutsvoorzieningen.In dit artikel wordt ingegaan op het bouwenvan de kaaimuur.OntwerpcriteriaB? destudie van dekaaimuurwerden de ont-werpcriteria, in overlegtussen het Ministerievan de Vlaamse Gemeenschap en het Ha-venbedr?fvan de Stad Gent, als volgtvastge-legd:l.kanaalpeil: +4,45 m TAW (dit is het huidi-ge theoretisch waterpeil in het Zeeka-naal);2. waterdiepte: 18 m, overeenstemmendmet peil-13,55 m;3. rekendiepte: 19 m, overeenstemmendmet peil -14,55 m;4. maaiveldpeil: peil +7,80 m (dit is 3,35 mboven het peil Zeekanaal);5. uitwendige belastingen:-trekkracht op bolders: 1500 kN met eentussenafstand van 40 m;- kaaibelasting: voorkaai (breedte 25 m):60 kNjm2 , achterterrein: 250 kNjm2;- kraanbelastingen: zowel mobiele kra-nen als railgebonden kranen. B? railge-bonden kranen werd rekening gehoudenmet drie kraantypes (voor mogel?kespoorbreedten van 10 m tot 22 m).CEMENT1998j5@ Situering van de diverse werkzaamheden@ Voorbeeld van een diepsondering en een boring ter plaatse+6,91 +6,91 I:':'.' 2 4 '86 + 6,17 +6,1727-7-'87::::. - - + 5,00 22-1- 7+ 0,00- 5,00-10,00-15,00~klei~leemt?,,:?;':?.1 zand _fijnzand__-----I
Reacties