O n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 282In dit project staan licht, sober-heid en expressie centraal. Eenrondgang langs recente muse-umontwerpen leidde tot het in-zicht dat vaak een spectaculair ex-terieur gecombineerd wordt meteen neutraal en nauwelijks tot deverbeelding sprekend interieur.Dat moest hier voorkomen zien teworden. Beter gezegd, ju?st vanbinnen moest het museum eeninspirerende omgeving zijn, zo-wel voor bezoekers als voor kun-stenaars. In dit museum plaatsende kunstenaars zelf hun werk ofmaken zij zelfs speciaal voor dezeruimtes een werk. Daglicht speeltdaarbij een prominente rol. Doorhet aanbrengen van snedes in dewanden, vloeren en plafond kanhet licht vrij in het interieur door-dringen. Elk uur van de dag en elkseizoen leidt daardoor tot eenscherpe wisseling in de lichtcon-dities, waardoor de ruimten vankarakterveranderen.Ondankseengrote soberheid in de materialise-ring (het gehele gebouw is inbeton geconstrueerd) wordt hetinterieur toch zeer dynamisch.De snedes zijn bovendien niet af-gedicht waardoor een open relatiemet buiten ontstaat. Vanwege de-zeomstandighedenishetmuseumvooral geschikt voor het expose-ren van beelden.Als men over de nieuwe brug ophet Java-eiland arriveert gaat menrecht op het gebouw af. Aange-zien het om een klein museumgaat is aansluiting gezocht bij debestaande bebouwing. Het bouw-volumedreigdeandersverlorentegaan op het grote terrein. De be-zoeker ziet eerst de gebouwhoge(driehoekige) schijf met reclamevoor de lopende tentoonstelling.Achter deze twee meter dikkeschijf bevindt zich de trap naarboven. Het museum heeft eendwingenderoute.Viadezetrapar-riveert men op het dak waar eenspleet net het zicht op de tegen-overliggende industrie vrij laat.Via de trap in de 1,5 m brede`spouwmuur' komt men een etagelager in de eerste zaal. Hier is hetlicht diffuus, omdat dit de enigeplaats is waar matglas is gebruikt.Er is een opening in het plafondaangebracht die correspondeertmet een snede in de buitenmuur.Via de trap komt men in de on-derliggende ruimte. Ook hier iseen snede in het plafond aange-bracht, waardoor diffuus lichtnaarbinnendringt.Viadespouw-trap komt men in de derde zaalwaar een overstek is gecre?erdomdat de bovenliggende zalengroter zijn. In deze zaal ligt hetplafond schuin aflopend naar hetwater toe. Dit is gedaan opdathet licht via een weerkaatsing inhet wateroppervlak wordt opge-vangen door het overstek en opdie manier de ruimte indirect vaneen vari?rend schijnsel voorziet.De laatste zaal is gelegen opniveau ? 1 en hier komt eigenlijkalleen licht binnen via de uitgang.Op deze etage zijn in de spouw detoiletten en eventueel een kleinebar aanwezig. Alle deuren zijn inhet beton weggewerkt. Een reekszeer fraaie krijttekeningen geeftinzicht in de ruimtelijke kwalitei-ten van dit ontwerp. Daarnaastbieden de foto's van de maquetteeen zicht op het geheel.Het daglicht museum Anne-Marie van BreeGevelDwarsdoorsnedeO n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 2 83a bcda. Gat in het dak, het beginvan de lichtkoker iszichtbaarb. Spleet in de oostvleugel,gezien vanaf het dakc. Spleet in de oostgevel,gezien vanaf de 2e etage(rechts de trap in despouwmuur)d. Begane grond; spleet inde oostgevel
Reacties