Bouwvoorschriften spelen een belangrijke rol in de Nederlandse bouw. De voorschriften zijn ervoor om te zorgen dat in Nederland bouwwerken veilig, gezond, bruikbaar, energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Bouwvoorschriften zijn echter geen vanzelfsprekendheid. Er moet een aanleiding zijn ze op te stellen en als die er is, moet er op een goede manier invulling aan worden gegeven.              
                
             
                              
                                          
                         
                       
                                      
                      4	
thema	
Het belang van 
bouwvoorschriften	
1	
De herkomst, het gebruik, de totstandkoming van normen
Bouwvoorschriften spelen een belangrijke rol in de Nederlandse bouw. De voorschriften zijn ervoor om te 
zorgen dat in Nederland bouwwerken veilig, gezond, bruikbaar, energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. 
Bouwvoorschriften zijn echter geen vanzelfsprekendheid. Er moet een aanleiding zijn ze op te stellen en 
als die er is, moet er op een goede manier invulling aan worden gegeven.
thema	
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016
5	
Bouwvoorschriften zijn een middel om bij het bevoegd gezag 
aannemelijk te maken dat bouwwerken voldoen aan de gestelde 
prestatie-eisen. Ze kunnen een houvast bieden aan opdracht-
gevers om prestaties uit op te vragen. Het landschap van 
Nederlandse bouwvoorschriften is bijzonder complex: naast 
wetten zijn er bouwbesluiten en regelingen, met diverse verwij-
zingen naar bijvoorbeeld Eurocodes. Daarnaast zijn er grote 
hoeveelheden aanbevelingen en richtlijnen (zie ook het artikel 
'Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies' elders in 
dit nummer). 
Herkomst
Bijna iedereen in de bouw krijgt op een bepaalde manier te 
maken met voorschriften. Maar het is lang niet altijd duidelijk 
waar de inhoud van de voorschriften vandaan komt. Voor-
schriften ontstaan omdat er een behoefte bestaat. Maar waar 
komt die behoefte vandaan?
Bouwwetgeving is al terug te vinden aan het begin van de 20e 
eeuw en had te maken met het tegengaan van bewoning van 
slechte en onhygiënische woningen [1, 2]. Kennelijk was er een 
behoefte de hygiënische woonomstandigheden op een minimum-
niveau te brengen. In de periode die volgde zijn voorschriften 
geëvolueerd tot wat ze nu zijn. Nog altijd geldt dat ze een 
geaccepteerd minimumniveau omvatten voor verschillende 
onderwerpen.
Aanleiding om een bouwvoorschrift te maken kan bijvoorbeeld 
zijn een gebeurtenis (zoals instorting, falen, schade), maat-
schappelijke ontwikkeling (duurzaamheid, van nieuwbouw 
naar verbouw), nieuwe materialen (staalvezels, lijmwapening), 
behoefte (proefbelasten) of een bevinding die onwenselijk is.
Deskundig gebruik
Zoals gezegd zorgen voorschriften voor een algemeen geaccep-
teerd minimumniveau. Er kan dus een ontwerp worden 
gemaakt op de figuurlijke randen van de voorschriften. Dit 
wordt soms, al dan niet terecht, een 'economisch' ontwerp 
genoemd, of bij minder materiaalgebruik ook wel 'duurzaam'. 
Hierbij worden geavanceerde computermodellen met veel 
verfijningen gebruikt, zodat allemaal nog net kan worden 
voldaan aan hetgeen gesteld wordt in de voorschriften. 
Opdrachtgevers zijn niet altijd deskundig en zich er niet altijd  van bewust dat voorschriften slechts minimumniveaus voor
-
schrijven en dat voor marginale meerkosten bijvoorbeeld een 
substantieel grotere veiligheid of flexibiliteit kan worden 
behaald.
Opdrachtgevers krijgen wél steeds meer aandacht voor het 
begrip building resilience, mede naar aanleiding van een initia-
tief van de Rockefeller Foundation. Resilience kan worden 
gezien als de mate waarin een constructie blijft voldoen als de 
randvoorwaarden en uitgangspunten wijzigen, zoals bijvoor -
beeld hogere waterstanden door het klimaatprobleem. In 
Nederland is het vergelijkbaar met de term robuustheid. Een 
constructie die maar nét aan de voorschriften voldoet ? zoge-
noemd uitgenut of slechter geformuleerd 'recht gerekend' is ?, 
zal minder resilient zijn.
De uitdaging voor opdrachtgevers is vanuit dit gedachtegoed 
een opdracht te formuleren, waarbij de balans wordt gevonden 
tussen investering enerzijds en meerwaarde ten opzichte van de 
minimumniveaus uit de voorschriften anderzijds. Dit vraagt 
deskundigheid die verdergaat dan kennis alleen van de voor -
schriften.
Voorschriften spelen een belangrijke rol als het gaat om 
constructieve veiligheid. Maar wat dat thema betreft, is deskun-
digheid ook zeer belangrijk. De voorschriften moeten niet 
worden gezien als een receptenboek voor constructief ontwer -
pen. Dat een constructie aan de voorschriften voldoet, wil niet 
zeggen dat het constructieve ontwerp goed is. De ontwerper 
maakt namelijk allerlei keuzen die leiden tot krachtswerkingen 
en gevoeligheden voor afwijkingen, storingen en fouten. 
Vervolgens worden mechanicamodellen gebruikt die de werke -
lijkheid in meer of mindere mate benaderen. De resultaten 	
Het belang van 
bouwvoorschriften	
dr.ir. Kees Blom
Gemeente Rotterdam, Ingenieursbureau
ing. Dick Bezemer
Gemeente Rotterdam, Bouw- en Woningtoezicht	1  First, Rotterdambron: Boele & van Eesteren
Galerijen
Een duidelijk voorbeeld van het ontstaan van een bouwvoor -
schrift naar aanleiding van een gebeurtenis is het probleem met 
galerijen bij flats uit de jaren vijftig tot tachtig. Dat in Leeuwar -
den een galerij bezweek, leidde tot onderzoek naar de oorzaak. 
Daaruit kwam vast te staan dat mogelijk andere galerijen niet 
veilig zouden zijn. Deskundigen hebben een richtlijn opgesteld 
om eenduidig, kwalitatief onderzoek mogelijk te maken. Eigenaren 
werden vervolgens aangespoord de veiligheid van de galerijen 
te onderzoeken. Dit werd echter in de ogen van het ministerie 
van BZK onvoldoende opgevolgd. Wat volgde was een zoge -
noemde aanwijzing van de verantwoordelijke minister waarin 
een onderzoekplicht werd opgelegd aan de eigenaren.
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016	6	
thema	
toepassing van ultra-hogesterktebeton (UHSB). Dat dit materiaal 
nog slechts op beperkte schaal wordt toegepast, wordt wel eens 
toegedicht aan het ontbreken van voorschriften. Maar klopt 
deze opvatting wel? Iemand uit de lucht- en ruimtevaart zei 
eens dat als we eerst voorschriften nodig zouden hebben, we 
nooit hadden gevlogen. De aanleg van een UHSB-brug aan de 
Hoekersingel in Rotterdam is een prachtige casus die illustreert 
wat er nodig is als een voorschrift ontbreekt (zie kader 'UHSB-
brug Hoekersingel').
Het ontbreken van voorschriften kan leiden tot een traject 
waarin deze alsnog worden ontwikkeld. In dat geval wordt, 
vooruitlopend op een norm, een preadvies voor een richtlijn 
opgesteld. Vervolgens kan de richtlijn, nadat er ervaring mee is 
opgedaan en in de praktijk blijkt dat er daadwerkelijk behoefte 
hiervan worden gebruikt in de toetsing. Maar het werkelijke 
constructiegedrag wijkt altijd af van het gemodelleerde gedrag 
en daarmee is de toetsing nooit geheel exact. Een deel van dit 
probleem wordt met veiligheidsfactoren ondervangen, maar 
deskundigheid en vakmanschap is nodig om met voorschriften 
aannemelijk te maken dat een ontwerp ten minste voldoet aan 
de minimumeisen die daarin worden gesteld. Dat houdt meer 
in dan het correct en scherp kunnen toepassen van toetsings-
regels uit de voorschriften.	
Ontwikkeling normen
Een nog grotere deskundigheid wordt gevraagd indien er geen 
voorschriften beschikbaar zijn. Een goed voorbeeld is de 
2	
3	
Proefbelasten
Proefbelasten om de constructieve veiligheid van bruggen en 
viaducten aan te tonen, biedt een aantal aantrekkelijke voor-
delen. Maar het heeft ook een keerzijde. In een zeer recent 
onderzoek van dr.ir. Andrija Blagojevi? aan de TU Delft, wordt 
beschreven dat chloride-indringing in beton in sterke mate 
wordt bepaald door de scheuren in het beton. De scheuren 
worden bepaald door de zwaarste belasting uit het verleden. 
 
En dat zou wel eens de proefbelasting zelf kunnen zijn. Daarmee 
resulteert de proefbelasting dus in een ongewenste aanslag op 
de duurzaamheid.
De behoefte bestaat aan een geaccepteerde (genormeerde) 
methode van proefbelasten, waarbij bijvoorbeeld door middel 
van extrapolatie met een lagere belasting kan worden gewerkt.
7
2 
Duurzame modulaire UHSB-brug aan de Hoekersingel in Rotterdam	
foto: FDN Engineering3 Proefbelasten viaduct Vlijmen-Oost
aan is, in een norm worden opgenomen. Hierbij zijn deskundigen 
vanuit alle gelederen betrokken (bijvoorbeeld bouwers, fabri-
kanten, leveranciers, kennisinstituten, bevoegd gezag) voor een 
evenwichtige inbreng. Het is bij de ontwikkeling en onderhoud 
van normen erg belangrijk om input te krijgen vanuit de meest 
recente onderzoeksprogramma's van kennisinstellingen. Bij een 
goede samenstelling van een normcommissie mag deze groep 
niet ontbreken aan tafel. Soms komt het voor dat na een pre-
advies wordt gestopt, omdat er te weinig houvast is en er nog 
meer kennis of ervaring nodig is.
Internationale harmonisering
De laatste decennia is een grote internationale invloed op voor -
schriften te herkennen. Wat betreft de betonwereld speelt fib 
(fédération internationale du béton) een belangrijke rol met het 
opstellen van Model Codes. Deze Model Codes bevatten regels 
die mogelijk in de toekomst in de Eurocode terecht kunnen 
komen. Er zijn talloze internationale commissies waarin de 
inhoud wordt bepaald van zowel de Model Codes als de Euro-
code. Naast de Eurocode zijn er ook de nationale bijlagen. Over 
het algemeen komen die tot stand binnen commissies die in 
Nederland actief zijn.
Totstandkoming normen
Voorschriften komen niet vanzelf tot stand. Van een initiatief 
tot uiteindelijk het voorschrift zijn mensen vanuit vele geledingen 
betrokken. Meedenken en -schrijven aan richtlijnen en deel-
name aan voorschriftencommissies zijn belangrijke manieren 
om invloed te hebben op de voorschriften zelf. Over het alge-
meen zijn het vakmensen in de civiele en utiliteitswereld die 
hun steentje bijdragen. Dat de voorschriften veel invloed 
hebben op onze dagelijkse praktijk, weerspiegelt zich echter 
niet in de deelnamebereidheid aan het totstandkomingsproces. 
Slechts een beperkte groep mensen voelt zich geroepen deel te 
nemen. In veel gevallen staat hier geen (of geen toereikende) 
vergoeding tegenover. Belanghebbenden stellen mensen 
beschikbaar, soms is er een budget, bijvoorbeeld vanuit een 
ministerie, departement, gemeente of marktpartij. Maar soms 
is er ook geen financiering en dat is dan vaak een aanwijzing 
dat het belang van of de behoefte aan een activiteit of initiatief 
niet wordt onderschreven. Het is daarom ook een vorm van 
zelfregulering: voorschriften maken op zich, kan geen doel zijn.
Hoe werkzaamheden rondom voorschriften worden gefinan-
cierd, is niet altijd duidelijk en nodigt niet uit tot deelname. In 
veel normcommissies woeden nu vaak discussies over het 
financieren van cruciale activiteiten, terwijl de commissies juist 
de inhoud van de voorschriften moeten laten prevaleren. 
Aangezien een financieringsstructuur niet autonoom tot stand 
is gekomen, moet het ? gezien het belang van de voorschriften 
? de rol van de overheid zijn deze structuur te borgen. Daarbij 	
UHSB-brug Hoekersingel
Hoe kan worden aangetoond dat een UHSB-brug voldoende 
veilig is? Van groot belang is dat de essentie van de bestaande 
voorschriften wordt gerespecteerd. Directe toetsing van UHSB 
volgens rekenregels uit de Eurocode was bij het ontwerp van de 
UHSB-brug aan de Hoekersingel in Rotterdam echter niet moge -
lijk. Die rekenregels bestaan immers (nog) niet. Rekenregels uit 
Frankrijk (SETRA-AFGC) konden wel helpen, maar die zijn niet 
aangewezen in de Nederlandse voorschriften. Proefbelasten kan 
ook, maar hoe dan precies? Ook daarvoor ontbreken (nog) 
adequate voorschriften (zie ook kader 'Proefbelasten').
In dit geval is met bevoegd gezag een traject afgesproken om  
tot overtuiging te komen. Er is dan wel een bevoegd gezag 
nodig dat openstaat voor innovaties. Het doel is echter niet 
alleen het bevoegd gezag te overtuigen, maar ook opdrachtgever 
en aannemer. Essentieel is namelijk dat alle partijen meewerken 
en bijdragen aan de bewijsvoering dat de constructie veilig is.
Het rekenkundige ontwerp is uitgevoerd op basis van logische 
mechanica. Gelukkig wordt dat nog onderwezen. De constitu-
tieve relaties (verband tussen spanning en rek) zijn ontleend aan 
de Franse rekenregels. Een positieve second opinion van een 
door alle partijen gerespecteerde hoogleraar (in dit geval prof. 
Joost Walraven) werd noodzakelijk geacht. Ook werd afgespro -
ken een finale proefbelasting uit te voeren op basis van UGT-
belastingen (inclusief factoren). Dit laatste leidde tot discussie 
over aansprakelijkheid van de aannemer. Die stelde geen verant -
woordelijkheid te kunnen nemen voor scheurvorming ten 
gevolge van deze belasting. Immers, normaliter wordt een brug 
niet boven BGT belast. Daar moeten afspraken over worden 
gemaakt en inspectiemomenten worden ingevoerd. Bovenal 
werd belangrijk op basis van verwachtingswaarden te voorspel-
len of inderdaad onoverkomelijke scheurvorming zou optreden 
die een bedreiging zouden vormen voor de duurzaamheid. De 
daadwerkelijke proefbelasting op UGT-niveau leidde conform 
verwachting niet tot excessieve scheurvorming en daarmee was 
de constructieve veiligheid aangetoond.
Duidelijk is wel geworden dat alle belanghebbenden veel kennis 
moeten hebben om tot overeenstemming te komen indien er 
geen voorschriften zijn. Voorschriften zouden in dit geval 
hebben kunnen helpen om het ontwerp- en overlegproces te 
versnellen en acceptatie door alle belanghebbenden efficiënter 
te maken.	
moet er naast de nationale organisatie vooral aandacht zijn voor 
internationale invloed. Als geen invloed wordt uitgeoefend op de 
internationale ontwikkeling van voorschriften, kunnen voorschriften 
van kracht worden die ongewenste consequenties kunnen hebben. 
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016	8	
thema	
4  Het FAXX-gebouw in Tilburg, duurzaam ontwikkeld 
volgens de richtlijnen van BREEAM Excellent
weinig mogelijk cement in beton toe te passen of om cement te 
vervangen door andere bindmiddelen. Zijn de effecten van die 
trends wel voldoende duidelijk? Dagelijks worden politiek en 
opdrachtgevers beïnvloed vooral maar mee te gaan in die 
ontwikkelingen. Gelukkig schrijven de voorschriften eisen voor 
aan het materiaal dat zich beton mag noemen en wordt de 
lobby deze eisen te laten vallen vooralsnog weerstaan. Daarmee 
worden de wakende normcommissies nogal eens bestempeld 
als conservatief, maar dwingt het ook de juiste bewijsvoering te 
leveren waarom aanpassing van voorschriften acceptabel zou 
moeten zijn. Een gedragen en algemeen geaccepteerde onder -
bouwing is nu eenmaal noodzakelijk.
Bestaande constructies
Een volgende trend is dat de laatste jaren de aandacht voor 
bestaande constructies geweldig is toegenomen. In dat kader is 
de behoefte ontstaan met voorschriften aan te tonen dat de 
bestaande constructies voldoende veilig zijn. Op rekenregel-
niveau is NEN 8700 ontstaan. Dat heeft ook enige tumult 
veroorzaakt. Want hoe streng moet je zijn bij bestaande 
contructies die in de dagelijske praktijk veiligheid aantonen? In 
een recent opinieartikel in het Financieel Dagblad [3] werd de 
noodzakelijke vervanging van ongeveer 10 000 gemeentelijke 
bruggen als 'regelrechte' kapitaalvernietiging bestempeld. Het 
artikel kreeg landelijke aandacht en leidde tot vragen aan 
Hiervan kunnen de gevolg-kosten vele malen hoger zijn dan de 
kosten die nodig zijn voor internationale deelname.	
Beschikbaarheid normen
Er woedt een netelige discussie over de aanschafkosten van 
normen. Sinds begin dit jaar zijn de normen waarnaar in wet 
wordt verwezen vrij beschikbaar. Althans, de ministeries 
betalen ervoor. Dit geldt dan weer niet voor normen met inter
-
nationale oorsprong (CEN). Tevens wordt gesteld dat gezien 
het gelijkheidsbeginsel ook op basis van andere normen een en 
ander kan worden aangetoond. Kortom, een onheldere situatie 
en mogelijk zouden de met collectieve kennis opgestelde voor -
schriften toch beter collectief vrij toegankelijk worden.
Trends
Er zijn diverse maatschappelijk trends waarop bouwregel  geving 
invloed heeft of zou moeten hebben. Een aantal trends wordt 
genoemd.
CO	2	Een maatschappelijke trend is de behoefte aan minder materiaal-
gebruik en een lagere CO	
2-footprint. De lobby neemt toe om zo 	
4
9	
5 De nieuwe Stadscampus van Saxion in het centrum van 
Enschede is gebouwd met beton met een lage CO	
2-footprint	foto: ABT bv
moeilijk op te sporen. Wellicht is die informatie er wel, maar is 
zij niet eenvoudig toegankelijk en vindbaar. Voorschriften zijn 
een hulpmiddel voor technici en niet voor juristen. Het komt 
bij het bevoegd gezag maar al te vaak aan het licht dat er 'juri-
disch' wordt geconstrueerd op de nullijn. Daar zou (meer) 
kennis van opdrachtgevers voor de gevolgen ? als eerder al 
gememoreerd ? zeer wenselijk zijn.
Invloed
Uit het voorgaande blijkt waar voorschriften voor dienen en 
wat aanleidingen zijn ze te ontwikkelen. Duidelijk is ook dat ze 
steeds verder moeten en zullen worden doorontwikkeld. Voor -
schriften hebben een belangrijke invloed op ons werk maar zijn 
ook een product van onszelf. Het is goed te realiseren dat we er 
zelf aan kunnen bijdragen. 	
?
?	
  LITERATUUR
1  http://www.ifmmodels.com
2  https://nl.wikipedia.org/wiki/Woningwet
3  http://fd.nl/opinie/1118384/miljardenverspilling- 
om-bruggen-te-verbeteren	
minister Schultz in de Tweede Kamer. Bij 'gebrek aan beter' 
zouden bruggen in bijvoorbeeld woonwijken moeten worden 
getoetst op dezelfde verkeersbelastingen die gelden voor grote 
doorgaande snelwegen. Niet zo gek dat het idee bestaat dat 
vooral de oudere bruggen deze toets niet doorstaan. In de letter 
van de voorschriften kan daarvan worden afgeweken op basis 
van extensieve lokale metingen waarop een behoorlijk ingewik-
kelde wiskundige bewerking moet worden uitgevoerd. Hier 
ontstaat behoefte aan belastingsmodellen of toetsingsconcepten 
die meer rechtdoen aan het basisprincipe dat een constructie 
de verwachte belastingen moet kunnen weerstaan. In een 
woonwijk is de verwachting toch anders dan op een doorgaande 
snelweg.
Juridisering
En dan is er nog de trend die volgt uit de juridisering. De 
bouwvoorschriften zijn voor een deel gevat in wetten, een 
ander deel bestaat uit bijvoorbeeld de Eurocode. Soms ontstaat 
het gevoel dat Eurocodes worden geschreven alsof het wetten 
zijn, zo zuiver in de tekst, dat niet zelden wordt gezegd dat 
minder tekst voor minder discussie zorgt. En met minder tekst 
gaat essentiële informatie voor technici verloren omdat de 
reden waarom een voorschrift is opgesteld niet meer wordt 
vermeld. Mogelijk is dat een zegen voor de juridische kant van 
het bouwen, maar het is de vraag of het het deskundige gebruik 
respecteert. Achtergronden van de voorschriften zijn ook 
5
Het belang van bouwvoorschriften	3 2016                  
                 
                              
Reacties