O n d e r z o e k & t e c h n o l o g i eB ek i s t i n g enDe ervaring die NIO Architectenhad opgedaan met de 3D-frees-techniek in polystyreen bij hetontwerp van het opvallende bus-station in Hoofddorp (`The ama-zing whale jaw') werd hier in demallen toegepast. Vorm en coatingzijn, in contrast met het verderstrak in schoon beton uitgevoerdeviaduct, blikvangers van de eersteorde. Rood en oranje gaan als lij-nenspel en kleur het gevecht aanmet de stille polder. Het is design,geen kunst, dat deze anoniemeonderdoorgang een plek maaktom nooit meer te vergeten;cement 2004 874Extravagante tunnel om nooitte vergetenWat is hier nu gebeurd? Een speling in het beton van de straffe wind door devlakke polder? De afdruk van een buitenaards wezen dat klem zat in dezeonderdoorgang? Of is het rechte landschap ondergronds gaan `uitbuiken'tegen de betonnen wand aan? Voor NIO Architecten was dit extravaganteontwerp reden om het de naam `Touch of Evil' mee te geven. In ieder geval isde Interwijktunnel in de Hofplein-spoorlijn bij de Vinex-locatie Tolhek in Pijn-acker een opmerkelijke verschijning in het polderlandschap.foto's linkerpagina Edou BonnemaO n d e r z o e k & t e c h n o l o g i eB ek i s t i n g entegelijk onbegrijpelijk en leuk.Dura Vermeer Beton- en Water-bouw heeft de wanden in het werkgewapend met een recht construc-tienet van ?32 en een gebogenkrimpnet van vierkant ?8-100/150. Door een vlechter is ?8 of?10 nog met de hand in de ge-kromde bekisting te buigen, maarals de staven dikker worden gaatdat moeilijker. De gewelfde wan-den en de rood-oranje polarise-rende verf geven het geheel eenbuitengewoon uiterlijk, extrava-gant en exotisch voor de polder-passant. cement 2004 8 75foto's rechterpagina NIO/Hans Pattist
Reacties