Als noch vliegtuig noch auto re?le perspectieven bieden,is de spoorweg een uitweg. Ecologisch meer verant-woord, veilig en snel. Amsterdam ? Parijs in drie uur metde hogesnelheidstrein. Maar daarvoor moeten wel spoor-wegen worden aangelegd. Europa krijgt een net vanhogesnelheidslijnen.De laatste twintig jaar is de vraag naar vervoerexplosief toegenomen. De gevolgen kennen we: ein-deloze files in alle grote Europese steden. En metde democratisering van het vliegtuig bevindt ookhet luchtruim zich aan de rand van de verzadiging.Bovendien zal met het opheffen van de grenzen inEuropa en de ontsluiting van Oost-Europa de vraagnaar vervoer de komende jaren nog sterk toe-nemen. Voor het wegverkeer rekenen deskundigenop een toename met ten minste 25% rond 2005. Deverplaatsingen per vliegtuig zouden voor diezelfdeperiode toenemen met niet minder dan 50%.T r a n s E u r o p e e s N e t w e r kDeze groei opvangen met de bestaande infra-structuur is onmogelijk en voor nog meer auto-wegen of nieuwe luchthavens rest er nabij desteden nauwelijks nog een morzel grond. Eeneventuele uitbreiding zou zich trouwens duur latenbetalen, met ernstige gevolgen voor het milieu.Daarom is besloten tot de aanleg van een net vanhogesnelheidslijnen (HSL), dat de belangrijksteA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pInfras tr uc tuurcement 1999 64HogesnelheidstreinEUROPEES VERVOERMIDDELMET TOEKOMSTBob Kiel, Projectorganisatie HSL-ZuidFr?d?ric Petit, NMBS Public RelationsBelgische overheid (traject Brussel - Nederlandse grens).Ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM(traject Nederlandse grens - Amsterdam).Traject Brussel - Nederlandse grens: Nationale Maatschappijvan de Belgische Spoorwegen (NMBS), via haar dochter-ondernemingen Eurostation en TUC Rail.Traject Nederlandse grens - Amsterdam: ProjectorganisatieHSL-Zuid, een samenwerkingsverband tussen: NS Railinfrabeheer,Holland Railconsult en DHV Milieu & Infrastructuur.Traject Brussel - Nederlandse grens: Totaal: 1,2 miljard Euro(50 miljard BEF/2,7 miljard gulden), verdeeld over: 0,5 miljardEuro (21 miljard BEF/1,1 miljard gulden) voor het trajectBrussel ? Antwerpen-Centraal (inclusief de noord-zuid-verbinding) 0,7 miljard Euro (29 miljard BEF/1,6 miljardgulden) voor het traject Antwerpen-Centraal ? Nederlandsegrens. Nederland draagt hierin bij met een totaal bedrag van373 miljoen Euro (823 miljoen gulden/15 miljard BEF).Traject Nederlandse grens - Amsterdam: Totaal: 4 miljard Euro(8,9 miljard gulden/163 miljard BEF) [prijspeil 1998], verdeeldover: 7 design & constructcontracten van 0,47 miljard Euro (ruim1 miljard gulden/19 miljard BEF) voor de onderbouw: NoordelijkHolland, Boortunnel Groene Hart, Zuid-Holland Midden, Zuid-Holland Zuid, Brabant Noord, Brabant Zuid en de intakkingenen aanpassingen bestaand spoor Hoofddorp - Rotterdam -Breda. 0,7 miljard Euro (1,5 miljard gulden/28 miljard BEF)voor de volledige bovenbouw verzorgd door een infraprovider.2005OpdrachtgeversDirectievoeringKostenGereedP r o j e c t g e g e v e n s???????Europeese steden met elkaar verbindt: het TransEuropees Netwerk. Volgens de huidige plannenomvat het Netwerk 12500 km nieuwe hogesnelheids-lijn en 14000 km aangepast spoor.De hogesnelheidstrein die op de HSL gaat rijden,haalt snelheden tot 300 km/h en is hiermee de snel-ste trein ter wereld in commerci?le dienst. Dehogesnelheidstrein is het symbool van een nieuwetijd. Hij biedt de reiziger kwaliteit, service en kortereistijden. De vervoerscapaciteit is groot en hij rijdttot in het centrum van de steden. Bovendienverbruikt de trein minder energie dan auto of vlieg-tuig en is hij minder belastend voor het milieu.Hiermee is de hogesnelheidstrein de meestgeschikte vorm van openbaar vervoer voor demiddellange afstand (tot 1000 km).D r a a i s c h i j f B e l g i ?De geografische ligging maakt Belgi? tot draaischijfvan het Europese hogesnelheidsnet. Het vormt dekern van het Europese project dat voorziet inverbindingen tussen Londen, Parijs, Lille, Brussel,Antwerpen, Amsterdam, Luik en Keulen. HetBelgische hogesnelheidsnet bestaat uit drie groteassen: de westelijke tak Brussel-Franse grens, deoostelijke tak Brussel-Duitse grens en denoordelijke tak Brussel-Nederlandse grens. Intotaal omvat het 314 km hogesnelheidslijnen, waar-van 200 km in een nieuwe bedding.De Nationale Maatschappij van de Belgische Spoor-wegen (NMBS) is vanaf 1993 bezig met de aanlegvan deze drie hogesnelheidslijnen. Vandaag, zesjaar later, is de lijn Brussel-Franse grens al in diensten wordt er volop gewerkt aan de twee andere lijnenvan het Belgische hogesnelheidsnet. Al dezeinvesteringen passen in het `STAR 21'-plan (SpoorToekomst ? Avenir du Rail ? 21e eeuw) van de NMBS.Met dit ambitieuze vernieuwingsproject wil de NMBShaar binnenlands spoorwegnet aanpassen aan de be-hoeften van de treinreiziger van de volgende eeuw.P l a n n e n i n N e d e r l a n dDe plannen voor een hogesnelheidslijn door het druk-bevolkte westen en zuiden van Nederland dateren alvan begin jaren zeventig. Toen verkende een werk-groep van het Ministerie van Verkeer en Waterstaatal de mogelijkheden om een trac? aan te leggentussen Amsterdam, Rotterdam en de Belgischegrens. Toch zou het tot eind 1984 duren, alvorensde plannen concrete vormen begonnen aan tenemen. In dat jaar werd de studie naar de aanlegvan Hogesnelheidslijnen internationaal opgepakt,hetgeen in april 1991 resulteerde in een startnotitiemet de titel: `Nederlandse deel van een hogesnel-heidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs'.De nota had echter nauwelijks draagvlak, omdat hetcontact met gemeenten, burgers en belangenorga-nisaties in de jaren ervoor sterk was verwaarloosd.Daarom werd er een nieuwe studie uitgevoerd en in1994 zag de `Nieuwe HSL-Nota' het licht. In detweede helft van 1996 behandelde de TweedeKamer de Planologische Kernbeslissing en deEerste Kamer ging er in april 1997 mee akkoord.Hierna volgde begin 1998 de vaststelling van hetTrac?besluit. Naar verwachting kunnen dit najaarde eerste werkzaamheden van start gaan.H S L B r u s s e l - A m s t e r d a mIn dit nummer van Cement geven we u een beeldvan de activiteiten rond de aanleg van de Hogesnel-heidslijn Brussel-Amsterdam. Aan de Belgische kantbelichten we de Antwerpse noord-zuidverbinding.Hier wordt op dit moment onder meer hard ge-werkt aan de aanpassing van het station Antwerpen-Centraal en het traject tussen Antwerpen-Berchemen Antwerpen Centraal. Aan Nederlandse zijdekomen de constructie en uitvoering van de tunneldoor het Groene Hart aan bod, evenals de tunnelonder Rotterdam-Noord en de overkapping vanhet knooppunt in Barendrecht. In het deelOnderzoek & Technologie gunnen technici enonderzoekers u een kijkje in `hun' keuken. Aan-dacht is er voor de proeftuin No-Recess bij's-Gravendeel, de spoorconstructie en voor geluids-metingen bij een ballastloos bed. Maar we startenmet de architectonische visie op de HSL en dearchitectuur voor de brug over het Hollandsch Diep,waarvoor een prijsvraag werd uitgeschreven. scement 1999 6 5Primaire verbindingen uithet Trans Europees Netwerkna realisatie van het trajectAmsterdam-BrusselReistijden km nu in 2005Brussel-Zuid - Amsterdam 226 2u39 1u39Brussel-Zuid - Parijs 314 1u25 1u20Brussel-Zuid - Londen 375 2u36 1u59Brussel-Zuid - Keulen 227 2u32 1u39
Reacties