Naar verwachting zal in de nabije toekomst in het centrum van Rotterdam een groot tekort aan hotel-, kantoor- en woonruimte ontstaan. Door het niet meer in gebruik zijn van verschillende oude havens, is deze ruimte gevonden op de Linker Maasoever. De ontwikkeling van dit oude havengebied is algemeen bekend als de 'Kop van Zuid'. De meest in het oog springende bebouwing in dit plan komt op en in de directe omgeving van de Wilhelminapier. Hier zijn hoge kantoorgebouwen en hotels voorzien met bouwhoogten tot 150 à 180 m. Een van de vereisten voor het slagen van dit project is een goede verbinding met het huidige stadscentrum, zowel met het openbaar vervoer als voor het private verkeer. Behalve een nieuw metrostation, dat momenteel wordt gebouwd rondom de in bedrijf zijnde metrobuis, is een goede brugverbinding noodzakelijk. Beide voorzieningen moeten gereed zijn voordat de verschillende bouwprojecten in gebruik genomen zullen worden.
? bruggenbouw ? algemeen ontwerp?ing.H.Hoos en ir.Th.A.Feijen, Gemeentewerken Rotterdam, Ingenieursbureau Beton- enStaalbouwNaarverwachting zal in de nabije toekomst in het centrum van Rotterdam een groottekortaan hotel-, kantoor- en woonruimte ontstaan. Door het niet meer in gebruik zijn van ver-schillende oude havens, is deze ruimte gevonden op de Linker Maasoever. De ontwikke-ling van dit oude havengebied is algemeen bekend als de 'Kop van Zuid'. De meest in hetoog springende bebouwing in dit plan komt op en in de directe omgevingvan de Wilhelmi-napier. Hier zijn hoge kantoorgebou,wen en hotels voorzien met bouwhoogten tot 150 ?180 m. Een van de vereisten voor het slagen van dit project is een goede verbinding methet huidige stadscentrum, zowel met het openbaar vervoer als voor het private verkeer.Behalve een nieuwmetrostation, datmomenteel wordt gebouwd rondom de in bedrijfzijn-de metrobuis, is een goede brugverbindingnoodzakelijk. Beide voorzieningen moeten ge-reed zijn voordat de verschillende bouwprojecten in gebruik genomen zullen worden.ERASMUSBRUGROTTERDAMCD Langsdoorsnede over de brugas(RMO ~ rechter Maasofwer,LMO ~ linker Maasoever)AANLANDING RMO8i~0:UJ=l0::Functioneel ontwerpBij het ontwerp van de brug moest wordenuitgegaan van een hoofdoverspanning van285 m, waarvan 200 m met als doorvaart-hoogte de zogenaamde Rijnvaarthoogte,vaart die een nog grotere doorvaarthoogtevereist, is voorzien in een basculebrug in deKoningshaven met een doorvaartbreedtevan 55 m (fig. 1).vastgelegd in de akte van Mannheim. Vol- Belastingengens deze akte moeten de bruggen over de De brug is ontworpen voor stadsverkeer:Rijn een minimale doorvaarthoogte hebben voetgangers, fietsers, wegverkeer en tramsvan 9,10 m boven de hoogst bevaarbare wa- (fig. 2). Voor de belasting door het wegver-terstand. Voor de Erasmusbrug betekent ditdat de onderkant van de brug minimaal opNAP + 12 m moet liggen. Gezien de grotevrije overspanning is al snel gekozen vooreen tuibrug. Ten behoeve van de scheep-STALEN TUIBRUG 370 mkeer is uitgegaan van verkeersklasse 60 vande VOSB 1963. Om rekening te houden metwijziging van het voorschrift in de toekomst,zijn de aslasten van de laststelsels verhoogdvan 200 naar 250 kNoAANLANDINGBASCULE- ANBRU KADEBRUG LMO LMO139m+? (zuidl2:::!0:~UJCl;:;..JUJ U'" UJUJ~..J:::>ul:!l'"< 00
Reacties