Gemeente Utrecht heeft plannen voor een langzaamverkeerverbinding tussen de oude stad en de nieuwbouw in Leidsche Rijn. Naar aanleiding hiervan heeft industrieel ontwerper Rogier de la Rive Box een initiatief genomen voor het ontwerp van de fietsbrug 'Het Oog'. De mogelijkheden zijn onderzocht om deze verbinding uit te voeren in ultra-hogesterktebeton, waarbij de vormgeving is afgestemd op de eigenschappen van het materiaal. Auteur:Rogier de la Rive Box (De la Rive Box Management) Lees ook de overige artikelen over de UHSB-casestudies op Cementonline:Leren van en met elkaar en Filigraine UHSB Parkbrug.
thema
Eigen vormtaal dankzij UHSB 40 6 2 012
thema
Eigen vormtaal
dankzij UHSB
Gemeente Utrecht heeft plannen voor een lang -
zaamverkeerverbinding tussen de oude stad en de
nieuwbouw in Leidsche Rijn. Naar aanleiding
hiervan heeft industrieel ontwerper Rogier de la
Rive Box een initiatief genomen voor het ontwerp
van de fietsbrug 'Het Oog'. De mogelijkheden zijn
onderzocht om deze verbinding uit te voeren in
ultra-hogesterktebeton, waarbij de vormgeving
is afgestemd op de eigenschappen van het
materiaal.
Mogelijkheden UHSB uitgewerkt in ontwerp van fietsbrug 'Het Oog'
40_43 7_Het_Oog_Ontwerp.indd 40 13-09-2012 09:09:43
Eigen vormtaal dankzij UHSB 41 6 2 012
1 Fietsbrug 'Het Oog' is een boog-
brug in UHSB met een over -
spanning van ruim 110 m
Bij het ontwerp van de fietsbrug Het Oog is gekeken naar de
unieke mogelijkheden van het materiaal ultra-hogesterktebeton
(UHSB), zowel constructief als productietechnisch. Het laat
zien dat het construeren in UHSB een heel eigen vormtaal op
kan leveren; in de gekozen vorm worden de kenmerken van het
materiaal in de architectuur zichtbaar gemaakt.
De aanleiding van het ontwerp ligt een flink aantal jaren terug.
Toen er in 2005 een plan bekend werd om een fietsbrug over
het Amsterdam-Rijnkanaal te bouwen bij Nigtevecht, deed de
vraag zich voor hoe deze het best in het oeverlandschap van
Vecht en Gein kon worden ingepast. Een eerder voorstel leidde
tot een dramatisch grootschalige uitvoering. In samenwerking
met diverse belangenorganisaties is vervolgens gezocht naar de
lichtste en voordeligste oplossing.
Kunststof composiet wordt UHSB
Na een vergelijking van verschillende materialen kwam het
optimum uit op een boogbrug met een brugdek van kunststof
composiet. Gesteund door deskundigen van de faculteit voor
Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft bleek dat de techno -
logie van dit materiaal voldoende was ontwikkeld. Het bleek
echter ook dat de beperking van een nieuw materiaal voor
civiele toepassingen niet zozeer ligt in de engineering. De
grootste hindernis bleek om in een PvE de ruimte te scheppen
voor de toepassing van nieuwe materialen. Hoewel de bespa-
ringen op het gebied van kosten en milieulast evident bleken,
werden er oneigenlijke drempels opgeworpen. De 'strijd' om in
het PvE voor een Design&Construct-aanbesteding een 'hori-
zontaal speelveld' te krijgen waarin ook nieuwe materialen een
echte kans krijgen, loopt nu zo'n vijf jaar.
Parallel aan deze ontwikkeling zocht het Cement&Beton-
Centrum naar middelen om de mogelijkheden van UHSB voor
civieltechnische toepassingen te ontwikkelen. Het zag in de
ontwikkeling van de brug bij Nigtevecht mogelijkheden om een
materiaal als UHSB zich economisch te laten bewijzen.
Tijdens het materiaalonderzoek bleek dat nieuwe materialen
vaak worden toegepast als vervanging van traditionele materia-
len zonder de vormgeving af te stemmen op de nieuwe eigen-
schappen. Daarmee wordt het voordeel van nieuwe materialen
niet goed benut en blijven nieuwe materialen niet meer dan een
1
Rogier de la Rive Box
De la Rive Box Design Management
UHSB-casestudie
'Fietsbrug Het Oog, Utrecht' is een vervolg op de UHSB-casestudie 'Helix
fietsbrug Nigtevecht', net als 'Het Oog' een fietsbrug over het Amsterdam-
Rijnkanaal. Het ontwerp Het Oog is getoetst door Romein Beton, Strukton Civiel
en Royal HaskoningDHV, waarna het ontwerp is geoptimaliseerd. De geplande
locatie voor fietsbrug Het Oog is vlakbij het hoofdkantoor van Strukton, aan de
Westkanaaldijk in Maarssen.
Team voor UHSB-casestudie 'Helix fietsbrug Nigtevecht':
? Rogier de la Rive Box, industrieel ontwerper
? Valentijn Blonk en Paul de Vries, Romein Beton
? Rob Vergoossen, Royal HaskoningDHV
Voor 'Fietsbrug Het Oog, Utrecht' is het team uitgebreid met praktische en
constructieve uitvoeringsdeskundigheid van Strukton Civiel, in de personen
van André Speksnijder en Leo Gielbert.
Deze zelfde brug is als uitgangspunt gekozen voor een afstudeerwerk aan de
Hogeschool Rotterdam. Deze studie wordt besproken in het artikel 'Fietsboog-
brug in UHSB', elders in dit nummer.
40_43 7_Het_Oog_Ontwerp.indd 41 13-09-2012 09:09:45
thema
Eigen vormtaal dankzij UHSB 42 6 2 012
Boogbrug Utrecht
Op basis van deze ervaring heeft hetzelfde team ook een
ontwerp uitgewerkt voor de geplande brug bij Utrecht, even-
eens over het Amsterdam-Rijnkanaal. Het gaat hierbij om een
boogbrug met een overspanning van ruim 110 m.
De vraag om een boog in beton uit te voeren is niet nieuw. In het
verleden zijn vele betonnen bogen toegepast. De uitdaging was
echter om die boog zo dun en licht mogelijk te maken. Ook hier
is uitgegaan van de zero base-benadering. Omdat er bij UHSB
minder dekking rond de stalen wapening nodig is, biedt het de
mogelijkheid om uiterst dun te dimensioneren. Het is zelfs
mogelijk om constructie-elementen uit te voeren als een dunne
band van zo'n 10 x 50 cm. Het wordt dan een element dat qua
eigenschappen meer op staal lijkt dan op beton.
Bij conventioneel beton wordt de stijfheid verkregen door de
dikte van een element. En dat ontstaat vanzelf door de vereiste
dekking van het relatief poreuze beton om de wapening. UHSB
is zo dicht dat dekking nauwelijks noodzakelijk is. Om met een
zeer dun element toch voldoende stijfheid te bereiken, ligt een
vakwerkconstructie in de vorm van een boog voor de hand.
Voor een boog verdient een vakwerk op basis van een zuivere
boogvorm de voorkeur boven een vakwerk van rechte elemen -
ten. Om die reden is gekozen voor de toepassing van alleen
boogvormige banden (fig. 1). Elke band vormt een sectie van een
zuivere cirkel: het vakwerk ontstaat door onderlinge verschui -
duur alternatief. Om dit dilemma te doorbreken, werd uitge-
gaan van het 'zero base'-principe: er wordt in alle vormgevings-
aspecten met een schone lei gestart. Gegeven de unieke eigen-
schappen van UHSB bleek het zinvol om eens volledig fris naar
de constructie van een boogbrug te kijken.
De brug is daarbij beschouwd als een industrieproduct. Derge-
lijke producten verdienen hun waarde binnen een omgeving
van concurrentie: een natuurlijke selectie van de beste oplos-
singen. Daarmee moet het ontwerp voldoen aan alle eisen die
aan een industrieproduct worden gesteld: visuele aantrekkelijk-
heid, lage kostprijs, geringe exploitatielasten, efficiënte produc-
tie en natuurlijk actuele eisen zoals minimale milieulast.
Opritten Nigtevecht
Als eerste deel van de studie zijn de opritten voor de brug bij
Nigtevecht ontwikkeld in UHSB (foto 2). Vanwege beperkte
ruimte en om de omgeving te ontzien, is de hellingbaan
'opgerold' tot een helix. Deze oplossing toonde aan dat UHSB
kostenbesparend kan werken wanneer het volume van de
constructie kan worden beperkt. Bij een helix met een vaste
hellingshoek en een vaste vrije hoogte boven het wegdek wordt
de omtrek van de constructie bepaald door de dikte van het
wegdek. Door die dikte terug te brengen, kan de diameter sterk
worden gereduceerd. Bij toepassing van traditionele materialen
zou de helix met een hellingbaan van zo'n 200 m leiden tot een
diameter van ruim 30 m. Door de toepassing van UHSB kan de
dikte van het wegdek worden teruggebracht tot 4 cm, waardoor
de diameter van de helix zich kan beperken tot 22 m! De
toepassing van UHSB leidt dus direct tot een enorme besparing
in volume en dus materiaalkosten. Daarbij leidt de besparing
ook tot een transparantere vorm en een kleinere landschappe-
lijke 'footprint'.
2
3
40_43 7_Het_Oog_Ontwerp.indd 42 13-09-2012 09:09:57
Eigen vormtaal dankzij UHSB 43 6 2 012
2 Studie naar helixvormige
opritten voor de brug bij
Nigtevecht
3, 4 Door de transparante vorm,
die vanuit het materiaal UHSB
is ontworpen, heeft de fiets-
brug in Utrecht een kleinere
landschappelijke 'footprint'
De unieke materiaaleigenschappen leiden dus ook tot een
nauwelijks in andere materialen te realiseren vormtaal.
Bij een industrieel ontwerp vormen de productieaspecten altijd
een vormbepalend element. Aangezien de prijs van beton -
elementen voor een groot deel wordt gevormd door de
mal kosten, is gestreefd naar seriematige vervaardiging. In dit
ontwerp is elke boog samengesteld uit acht identieke elemen-
ten. De constructie bestaat dus uit zestien gelijke delen die in
een relatief eenvoudige mal kunnen worden gegoten. Het
constructieprincipe is daarmee volledig afgestemd op de
productie-eisen van UHSB.
Variant opgang
De voordelen van het materiaal komen ook tot uiting in de
opgang aan de stadzijde. Hier is gekozen voor een variant op de
helix: een paperclipvorm (fig. 3 en 4). Die vorm is meer
geëigend voor de verwachte grotere aantallen gebruikers. Ook
hier biedt het uiterst dunne wegdek een groot voordeel. Door
de slankheid en het geringe grondoppervlak vormt de oprit een
minimale aantasting van de woonomgeving.
Conclusie
De belangrijkste conclusie uit deze studie is dat de unieke
eigenschappen van UHSB vereisen dat er 'vanuit het materiaal'
wordt ontworpen. Een tweede conclusie is dat het echte rende-
ment ontstaat wanneer er structureel kan worden bezuinigd op
volume. Dat bespaart niet alleen op kosten, maar daardoor
komt ook het milieuvoordeel tot zijn recht. Een derde conclusie
is dat een aanbesteding zich niet mag beperken tot de stich-
tingskosten, maar zich ook moet richten op exploitatielasten.
Hogere initiële kosten worden ruimschoots gecompenseerd
door verminderde onderhoudskosten.
Maar ook bij dit project is er sprake van een drempel die wordt
opgeworpen voor innovatieve oplossingen met een zin in het
concept-PvE: 'Ontwerpkeuzes met te grote financiële of plan-
ningsrisico's dienen zoveel mogelijk te worden vermeden'. Het
is niet te hopen dat daarmee innovatieve oplossingen als deze
bij voorbaat terzijde worden gelegd. ?
ving van het hart van deze cirkels. De gedachte is dat elke band
door zijn boogvorm optimaal de drukkrachten kan opnemen en
dat de onderlinge verbindingen tussen de boogelementen
voldoende stijfheid opleveren. In afwijking van een traditioneel
stalen vakwerk ontstaat er dus een vakwerk waarvan elk onder -
deel primair op druk wordt belast. Dat sluit aan op de kwaliteiten
van het materiaal. UHSB onderscheidt zich van beton en staal
door de enorme drukkrachten die het op kan nemen. In deze
configuratie is er constructief nauwelijks verschil tussen de
hoofdliggers en de kruisribben. Daardoor kunnen alle boog -
elementen gelijk worden gedimensioneerd.
Er worden wel dwarsverbanden opgenomen tussen de boog -
elementen bij de aanhechting van de tuien.
De op dit principe van 'constructief filigraan' gebaseerde boog
heeft een grote stijfheid in het verticale vlak. Daarmee is echter
de zijdelingse stijfheid nog niet gewaarborgd. Om die reden
bestaat de constructie uit twee elkaar kruisende bogen. Deze
constructie is met een EEM-analyse doorgerekend. Het bleek
ruwweg dat de statische verticale belasting kan worden opge-
nomen. De dynamische zijdelingse belasting vereiste een
aanvullende verbinding tussen de twee bogen.
Materiaalgebruik
Het doel van de studie was om aan te tonen dat er met UHSB
economisch kan worden gebouwd. Gezien de relatief hoge
kosten van de grondstoffen is er gericht gezocht naar het beper -
ken van het materiaalgebruik. Dit uit zich bovendien ook in
een zeer transparante en lichte verschijningsvorm.
Het was echter ook de bedoeling de unieke mogelijkheden van
UHSB zichtbaar te maken. De voor beton uiterst dunne banden
waarmee de boog is opgebouwd, zijn feitelijk alleen in UHSB
uit te voeren. De transparantie en de visuele lichtheid van de
constructie maakt dus 'afleesbaar' dat hier sprake is van een
bijzonder materiaal.
De banden zouden nooit in staal kunnen worden gerealiseerd
omdat ze bij de scherpe aansnijdingen niet geschilderd zouden
kunnen worden. De dichtheid van UHSB maakt coating echter
overbodig. Was een dergelijk ontwerp misschien constructief
uitvoerbaar in staal, op onderhoudsgronden zou het afvallen.
4
40_43 7_Het_Oog_Ontwerp.indd 43 13-09-2012 09:10:00
Reacties