De politiek is druk bezig om de Crisis- en herstelwet en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zo snel mogelijk in werking te laten treden. Hiermee kan de voortgang van projecten worden gestimuleerd. Men kan zich echter afvragen of de uitwerking ervan wel resulteert in het gewenste versnellingseffect.
themaEerder bouwen met nieuwe wetgeving?2201010themaEerder bouwenmet nieuwewetgeving?Vergunningen en procedureskunnen de totstandkoming vanbouwprojecten behoorlijk vertra-gen. De politiek probeert hier wataan te doen. Zo is het de bedoelingde Crisis- en herstelwet en de Wetalgemene bepalingen omgevings-recht zo snel mogelijk in werking telaten treden. Met deze wetten kande voortgang van weg- en bouw-projecten worden gestimuleerd.Men kan zich echter afvragen of deuitwerking ervan wel resulteert inhet gewenste versnellingseffect.1Eerder bouwen met nieuwe wetgeving? 22010 11Het streven van de politiek is de gemiddelde doorlooptijd vanbesluitvorming over infrastructuur te halveren. Daarvoor is hetnodig dat de besluitvorming sneller en kwalitatief beter wordt.Een wijziging van de Trac?wet (Tw, verwacht 1 januari 2011),invoering van de Crisis- en herstelwet (Chw, verwacht april2010) zijn nodig om dit doel te bereiken. Ook wordt per 1 juli2010 de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)verwacht1). Recent zijn al de Spoedwet wegverbreding (Sww, 2juni 2003) en de Waterwet (Waw, 22 december 2009) inwerking getreden.WettenTrac?wetDe Tw is van toepassing voor de realisatie van infrastructu-rele werken. De wet wordt dusdanig gewijzigd dat de besluit-vorming start met een verplichte verkenningsfase. Tijdensdeze fase participeren alle belanghebbenden in het projectom vroegtijdig meer en betere beslisinformatie te verkrijgen.Dit verkleint de kans op nieuwe zienswijzen in een laterstadium, waardoor vertraging wordt voorkomen. Tevenswordt de onderzoekslast beperkt door de wetswijziging vande Tw.Crisis- en herstelwetDe Chw is gericht op versnelling van infrastructurele projectenen bouwprojecten. Versnelling wordt gezocht in kortere proce-dures om tot besluitvorming te komen. De Chw beoogt verdereen beperking en verkorting met betrekking tot de rechtsgangen geeft ook ruimte om tijdelijk bestaande wet- en regelgevingruimer te interpreteren om ontwikkeling en innovatie mogelijkte maken.WaboDe belangrijkste verandering door de komst van de Wabo isde invoering van ??n omgevingsvergunning, die bij ??n loketkan worden aangevraagd. Deze `??n-loketgedachte' vereistvan de vergunningverlener meer afstemming, zowel internals met andere overheden en heeft tot doel te komen tot eeneffici?ntere dienstverlening aan burgers en bedrijven.Met de komst van de Wabo gaat het huidige systeem van circa25 vergunningen en ontheffingen op in ??n toestemming, deomgevingsvergunning. De overige vergunningen en ontheffin-gen die niet in de Wabo zijn opgenomen moeten daarbij nogsteeds separaat worden aangevraagd en gegund. Voor eengemiddeld infrastructureel project zijn met het huidige vergun-ningensysteem al snel 100 tot 300 vergunningen benodigd. Hetaantal vergunningen is mede afhankelijk van het ontwerp enhoe het werk wordt uitgevoerd in relatie tot de tijd (planning/fasering). Met de Wabo kan in theorie het aantal vergunningenworden gereduceerd door verschillende activiteiten tegelijk in??n keer aan te vragen.WaterwetDe `??n-loketgedachte' heeft zich nu al geuit in de kersverseWaw. Zeven oude wetten op het gebied van waterbeheer,waterkwaliteit en waterstaatswerken zijn vervangen door ??nwet, wat de samenhang tussen beheer, beleid en ruimtelijkordening van het Nederlandse watersysteem moet verbete-ren. Daarnaast beoogt de Waw ook nog vergroting van deeffici?ntie/kostenbesparing voor de waterbeheerders en voorvergunningsprocedures, vermindering van regels, vereenvou-diging van het vergunningstelsel en reductie van administra-tieve lasten.Spoedwet wegverbredingDe Sww is gericht op de versnelling van infrastructurele projec-ten en dan vooral op de realisatie van een extra rijbaan bij auto-snelwegen.Kortom de nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgevinghebben een gezamenlijke doelstelling, namelijk snellere en effi-ci?ntere besluitvorming.ContractvormenVoor veel bouwondernemingen is de afgelopen vijf jaar eenverandering gekomen in de contractvormen en activiteiten.Vergunningen, en dan vooral vergunningmanagement, zijndoor de nieuwe contractvormen een nieuwe activiteit voor debouwonderneming geworden. Zo is bij Ballast Nedam Engi-neering (BNE), de partij die binnen Ballast Nedam de vergun-ningen verzorgt, hiervoor een vergunningenteam met eenbezetting van zeven medewerkers opgericht.ir. Tom van Hoof en Anne PetersBallast Nedam Engineering1 Fietstunnel Emmeloord1) Vanwege de val van het Kabinet Balkenende IV bestaat de kans dat de invoeringvan de Crisis- en herstelwet en de Wabo wordt vertraagd.themaEerder bouwen met nieuwe wetgeving?220101222 Aquaduct Langdeel, gelegen in de N31,Leeuwarden ? Drachten (De W?ldwei)schriften worden opgenomen. Uit het TB en Wab blijktbijvoorbeeld al welke bomen het veld moeten ruimen voorhet trac? van de nieuwe snelweg of extra rijstrook langs desnelweg. Waarom zou het dan nog nodig moeten zijn eenkapvergunning aan te vragen?Eerder bouwen wordt bereikt door in het onherroepelijk TB ofWab ook de standaardvergunningen als verleend te beschou-wen. Hierdoor kunnen de gemeentelijke of provinciale veror-deningen opzij worden gezet. De Tw en de Wabo bieden hier-voor al een goede aanzet. De realisatie van grootschalige infrastructurele projecten ofbouwprojecten wordt voorafgegaan door bestuurlijke, beleids-matige en juridische inspanningen. Het verkrijgen van vergun-ningen bij deze grootschalige projecten vereist een grote inzet.Opdrachtgevers kiezen vaker voor de contractvorm Design &Construct (D&C) om grootschalige projecten op de markt tebrengen. Een krappe planning en harde mijlpalen zorgen vooroverlappen in de ontwerp- en uitvoeringsfase. In een D&C-situatie kan de aannemer bovendien verantwoordelijk zijn voorhet verkrijgen van de vergunningen. De aannemer probeerthierbij optredende risico's zo goed mogelijk te beheersen. Dehuidige wetgeving maar ook de nieuwe ontwikkelingen op hetgebied van de wet- en regelgeving zijn er echter niet op bere-kend om binnen een krappe planning de benodigde vergun-ningen te verkrijgen.AanpakBij het aanvragen van vergunningen in het kader van deWabo, Sww, Chw en Tw kan gebruik worden gemaakt van degeco?rdineerde aanpak (zoveel mogelijk vergunningen tege-lijk aanvragen, bij een evtentuele behandeling door de rechterworden de besluiten eveneens geco?rdineerd). Deze aanpakheeft voordelen en bevordert de integraliteit en de belangen-afweging. Het gevolg van deze geco?rdineerde aanpak is weldat het ontwerpteam extra werkdruk heeft om het ontwerpten behoeve van de vergunningaanvraag op tijd gereed tehebben. Geco?rdineerde aanpak kan ook verlenging van deproceduretijd betekenen. De uitgebreide proceduretijd van 26weken geldt nu alleen voor complexe dossiers, maar vanaf 1juli 2010 (invoering van Wabo) ook voor relatief eenvoudigevergunningen, indien deze gelijktijdig met een complexeaanvraag worden ingediend.De gewenste versnellingseffecten moeten eerder wordengezocht in de beperking van het aantal benodigde vergunnin-gen.Op planologisch niveau is dat al een feit. Ten gevolge van dehuidige wetgeving worden het Trac?besluit (TB, voortko-mend uit de Tw) en het Wegaanpassingsbesluit (Wab, voort-komend uit de Sww) gelijkgesteld aan een projectbesluit,waardoor het bestemmingsplan opzij wordt gezet. In aanvul-ling daarop zou in de Tw, Sww en Chw kunnen worden vast-gelegd dat dit ook gaat gelden voor zoveel mogelijk vergun-ningen opgenomen in de gemeentelijke en provinciale veror-deningen. In het TB en Wab kunnen hiervoor doelvoor-
Reacties