Rijkswaterstaat had bij het opstellen van het contract voor de ombouw van de Randweg Eindhoven twee doelstellingen: beperken van de bouwtijd én beperken van de overlast voor verkeer, omwonenden en bedrijfsleven. Tevens werd het gehele project als één contract aanbesteed, met als grote voordeel dat niet alleen Rijkswaterstaat, maar ook alle omgevingspartijen maar één aanspreekpunt zouden krijgen tijdens de uitvoering. Het grote risico van afstemming op de raakvlakken van verschillende contracten kon zo optimaal worden beheerst. De aanbesteding had plaats in april 2006, waarna in juni 2006 de opdracht aan Heijmans Infrastructuur werd verstrekt. Een gunning waarbij dus niet alleen de laagste prijs, maar ook de meest optimale planning de doorslag gaf.
themaEen uitdagend contract2200916themaEen uitdagendcontractRijkswaterstaat had bij het opstellen van het contract voor de ombouw van deRandweg Eindhoven twee doelstellingen: beperken van de bouwtijd én beperkenvan de overlast voor verkeer, omwonenden en bedrijfsleven. Tevens werd het geheleproject als één contract aanbesteed, met als grote voordeel dat niet alleen Rijkswa-terstaat, maar ook alle omgevingspartijen maar één aanspreekpunt zouden krijgentijdens de uitvoering. Het grote risico van afstemming op de raakvlakken vanverschillende contracten kon zo optimaal worden beheerst. De aanbesteding hadplaats in april 2006, waarna in juni 2006 de opdracht aan Heijmans Infrastructuurwerd verstrekt. Een gunning waarbij dus niet alleen de laagste prijs, maar ook demeest optimale planning de doorslag gaf.1Een uitdagend contract 22009 17Parallelrijbaan (geel):t voor lokaal verkeert 2 rijstroken + pechhavenst aansluiting op regionale wegent 80 km/uurVeldhoven NoordEindhoven AirportVeldhoven ZuidDe HogtLeenderheideWaalreHigh Tech CampusEindhoven CentrumEkkersrijtEkkersweijerBatadorpBestA58A2A2A2A2A2A67A67 A67A50Hoofdrijbaan (groen):t voor doorgaand verkeert 2 tot 3 rijstroken + vluchtstrookt geen op- en afrittent 120 km/uurHet contract gaf de aannemer de ruimte zijn eigen wijze vanoptimale uitvoering te mogen bepalen. De randvoorwaardenmet betrekking tot overlast naar de omgeving en eisen aan degewenste doorstroming van het verkeer, maakten het mogelijkde planning te bekorten en de overlast door de bouwactivitei-ten voor alle stakeholders te beperken. Gezien de aard van hetcontract, waarin alle facetten van de civiele bouw zijn opgeno-men, was en is het een ideaal project voor Heijmans om hetwerk zelf en geheel geïntegreerd te kunnen uitvoeren.Het funderingswerk, saneringen, ondergrondse boringen,betonwerken, grondwerken, asfaltwerken, kabel- en leiding-werk, vergunningen, engineering tot en met de verkeerssyste-men, markering, bewegwijzering, dynamisch verkeersmanage-mentsystemen en openbare verlichting, alles wordt doorHeijmans uitgevoerd.Het contractHet totale werk omvat de ombouw van de bestaande 17 kmsnelweg naar een systeem bestaande uit parallelbanen enhoofdrijbanen (fig. 2). In het contract, dat gebaseerd is opRAW-systematiek, wordt onderscheid gemaakt in de wijze vanaanpak, die discipline- c.q. activiteitgestuurd is. Zo zijn onder-meer te onderscheiden: de betonbouw voor alle kunstwerken,geluidschermen en keerwandconstructies, de wegenbouwinclusief het grondwerk, asfaltwerken en het bijbehorendewegmeubilair, en het gedeelte met openbare verlichting, beweg-wijzering en het dynamisch verkeersmanagement. Daarnaastzijn ondermeer eisen geformuleerd voor de doorstroming eninstandhouding van de aanwezige wegen.De betonbouw wordt gerealiseerd met een E&C-contract, watbetekent dat de aannemer verantwoordelijk is voor alle detail-engineering met uitvoeringstekeningen.WerkmethodiekIn de tenderfase is door Heijmans de referentiefasering van deopdrachtgever zodanig aangepast dat hierdoor een aanzienlijkeversnelling van de werkzaamheden mogelijk was. Deze aanpas-sing behelst het tijdelijk verbreden van de nieuwe parallelbanenzodat de hoofdrijbanen in de tweede fase ineens kunnenworden uitgevoerd (fig. 3).In de planning lopen verschillende lijnen door elkaar: de afzon-derlijke planningen van de knooppunten over de gehele bouw-tijd, de bouw van de parallelbanen inclusief de bijbehorendekunstwerken, openbare verlichting en overige systemen, enaansluitend daarop de aanleg van de hoofdrijbanen, inclusiefde bijbehorende kunstwerken en overige systemen.Om het verkeer gedurende de gehele bouwtijd te kunnenblijven afwikkelen moeten de verkeersstromen regelmatigworden verschoven. In totaal zijn hier ongeveer zeventigomzettingen voor nodig. Dit betekent erg veel nacht- en week-endwerk, omdat deze omzettingen slechts in verkeersluwe peri-odes kunnen worden uitgevoerd.ing. Jan RemmitsHeijmans Geïntegreerde Projecten1 Fly-over in knooppunt De Hogtmet op achtergrond mobielebetoncentralefoto Rijkswaterstaat/Joop van Houdt2 Overzicht Randweg Eindhoven,nieuwe situatieEnkele getallen voor het project17 km snelweg16 km geluidsschermen6000 funderingspalen110 000 m3in het werk te storten beton14 000 000 kg wapening67 kunstwerken met lengtes van 20 tot 600 m2,5 miljoen m3zand aan te voeren1,0 miljoen m3zand in het werk te verwerken2themaEen uitdagend contract2200918oorspronkelijkefaseringfaseringHeijmansparallelrijbaanbeginsituatiehoofdrijbaan parallelrijbaanhoofdrijbaanBeheersmaatregelenHet contract is gebaseerd op systeemgerichte contractbeheer-sing. Hierbij worden door de opdrachtgever Rijkswaterstaat opbasis van risico's toetsen uitgevoerd op het kwaliteitssysteemvan Heijmans, het proces en het product dat wordt gereali-seerd. Dit betekent voor Heijmans dat een strikte kwaliteitsbor-ging noodzakelijk is. Hiervoor is een eigen kwaliteitsafdelingop het project ingericht. Van hieruit worden alle kwaliteitsitemsgeorganiseerd, zoals het projectkwaliteitsplan, de deelwerk-plannen, de interne audits en productcontroles, maar ook detoetsen bij de toeleveringsbedrijven en ingenieursbureaus.Vanuit de risicoanalyse zijn verschillende risico's benoemdwaarvoor ook beheersmaatregelen zijn genomen. Een van degrote benoemde risico's was de gehele logistiek rondom deleverantie van de benodigde betonspecie. Want hoewel eenaantal viaducten in prefab wordt uitgevoerd, moest er tochbinnen twee jaar 110 000 m3beton worden geleverd, variërendin sterkteklasse C 28/35 tot en met C53/65 en in storthoeveel-heden van enkele kubieke meters tot de tien grootste storts van2000 m3en meer. Dit vroeg om zeer goede sturing vanuit hetlogistieke proces. Daarom is gekozen voor een eigen betoncen-trale op het werk, bestaande uit een centrale voor 60 m3/uur eneen van 160 m3/per uur (foto 1). Halverwege februari 2009 is80% van de betonspecie geproduceerd en kan worden gecon-cludeerd dat de doelstelling is gehaald.Een laatste element vanuit de beheersmaatregelen is de intro-ductie binnen het project van een projectleider inframanage-ment. Vanuit het planningsrisico was het cruciaal ook allestakeholders gedurende het project op een goede manier teblijven bedienen en mee te nemen in wat er stond te gebeuren.Hierbij moet worden gedacht aan wegbeheerders, hulpdien-sten, gemeenten, waterschappen, belastingdienst, milieudien-sten, enz. Door het aanstellen van de genoemde projectleider,die geen verantwoordelijkheid had in de productielijn van hetproject, maar zich alleen heeft beziggehouden met de commu-nicatie naar alle stakeholders, is het gelukt deze partijen mee tenemen en het risico te beheersen.De succesfactoren voor het werk Ombouw Randweg Eindho-ven zijn met name planningsbeheersing, coördinatie en interneen externe communicatie. Gezien de huidige stand van zaken isde verwachting dat dit medio 2010 leidt tot het succesvol afslui-ten van het project, binnen de daarvoor gestelde planning. )De uitdagingDe grootste uitdaging voor Heijmans als hoofdaannemer vandit project is een tijdige oplevering.Enige overwegingen hierbij: Contractueel is de eindoplevering bepaald op basis van deversnelde bouwplanning van Heijmans. Op overschrijdingvan deze datum staat een forse boete per kalenderdag. Doorde veelheid aan activiteiten vraagt dit een zeer gedetailleerdeplanning die dagelijks in de gaten moet worden gehouden. De eisen aan de doorstroming en de daardoor vele benodigdeomzettingen vragen een ruime voorbereiding. De omzettin-gen zelf vragen in de benodigde nachten en weekenden eengrote inzet van materieel en mensen, die ruim op tijd moetenworden gemobiliseerd. Het grote aantal te bouwen viaducten, maar ook de hoeveel-heid asfalt eisen een gelijkmatigheid in de uitvoering om aande vraag naar onder andere beton, prefab, zand en asfalt tekunnen voldoen. Alle transporten hebben plaats over een weg die tegelijkertijdmoet worden aangepast. Totaal zijn in de piek circa 650 bouwvakkers en 150 manUTA-staf gelijktijdig over 17 km verspreid aan het werk.Daarnaast zijn bij toeleveranciers en ingenieursbureaus ooknog vele mensen actief. Alle activiteiten over het totale traject moeten op elkaar afge-stemd zijn. Dit geeft weinig speelruimte aan de uitvoerendenin tegenstelling tot wat ze gewend zijn met alle mogelijkespanningen van dien.Gezien het voorgaande zal het niet verbazen dat het project wordtgestuurd op planning. Hierbij zijn de omzettingsdata, waarbij hetverkeer wordt verplaatst van rijbaan, de bepalende mijlpalen.Het algemeen tijdschema, ook wel de hoofdplanning genoemd,is abstract gehouden en omvat circa zestig vellen A3. Van hieruitwordt een `zes-maandenplanning' gegenereerd, die elke tweemaanden wordt doorgeschoven. Aan deze zes-maandenplanningzijn de afroepschema's voor de toeleveranciers, de documenten-planningen en de zes-wekenplanningen per hoofduitvoerder endiscipline gekoppeld. Voor al deze planningen wordt gebruiktge-maakt van Prima-vera software. Van de omzettingen wordenseparate faseringsplanningen of urenplanningen gemaakt.Voor het gehele proces van planningen zijn dagelijks zes perso-nen full-time bezig.3 Principe werkmethodiek3
Reacties