Een ondergrondse garage te Milaanals oplossing van het parkeervraagstukIn bijna elke grote stad in de wereld is -of wordt-- het parkereneen brandend probleem. Er zijn reeds vele oplossingen gepro-beerd. In Milaan heeft het parkeren een acuut stadium bereikt,omdat deze stad met ruim I miljoen inwoners op elke 1000personen 150 auto's telt, terwijl er slechts voor 9 400 parkeer-ruimte aanwezig is.De straten in Milaan zijn veelal zeer smal, door vele hoofdstratenrijden trams en het aantal rijdende auto's is doorlopend groot.Milaan is dan ook het drukste handelscentrum van Itali?.De nieuwe garage behoort tot het modernste type volgens hetzgn. boxensysteem; de Italianen spreken van autosilo's. Hetparkeren is hierbij praktisch automatisch. Een lift rijdt door eentunnel, waarvan aan beide zijden parkeerboxen liggen. De liftheeft een platform, dat vertikaal in een free m op en neer kanbewegen over de hele hoogte van het gebouw en verder inlengterichting over rails rolt. De te parkeren auto wordt auto-matisch op een trolley geplaatst, die hem op het liftplatform rijdten ze daarna weer uitrijdt, zodra de gewenste box is bereikt. Dehele bediening geschiedt door ??n man, die een serie drukknop-pen bedient.De garage heeft ondergronds 3 verdiepingen en is gelegen aan dePiazza Dias, vlak achter het kathedraalplein, dat centraal ligtvoor het zakenleven en het toerisme.Het gebouw bestaat in grote trekken uit een groot centraal blokvan 2 verdiepingen bestemd voor garage, geflankeerd door 2zijvleugels bestemd voor parkeerruimte. Twee hellingen (1:6)*) Bewerkt naar Concrete Quarterly No. 29, Cement and Concrete Asso-ciation, Londen, april-juni 1956, prijs 2/-.leiden naar de bovenverdieping van het centrale blok, waar hetpubliek wordt ontvangen. Hier verlaat of haalt de klant zijn auto,die hier wordt gewassen, gesmeerd, bijgevuld en gerepareerd;de hal bevat ook een wachtkamer, toilets, kiosken en een in-lichtingenbureau voor toeristen. Aan beide zijden van de grotehal zijn de lifttunnels, waarop 3 verdiepingen met boxen aan debuitenzijde en 2 (beneden de hal) aan de binnenzijde uitkomen.Totaal is er plaats voor 500 tot 600 auto's, 4 of 5 -afhankelijkvan de grootte- in elke box. Deze boxen dienen uitsluitend voorparkeren gedurende korte tijd. Langdurig parkeren geschiedtin het centrale deel .van de benedenverdieping van het centraleblok.De garage ligt ca. 10,4 m onder het straatniveau. De bouw heeftdan ook problemen opgeworpen :1. het bezwaar dat de fundamenten van de gebouwen aan driezijden van de bouwplaats ongeveer 8,2 m diep liggen;2. de noodzaak om de bouwtijd zo veel mogelijk te bekorten;3. de grondwaterstand ligt hoger dan de onderste verdieping enzelfs hoger dan men eerst heeft gedacht, zodat 3 inplaats van4 verdiepingen zijn gebouwd gezien de extra hoge pomp-kosten.Nauwkeurige berekeningen zijn gemaakt wegens de omringendegebouwen en zeer voorzichtige ontgraving heeft plaats gevondentot slechts 4,9 m, waarna een keermuur langs de omtrek van debouwput is aangebracht met behulp van rond 700 tegen elkaargeplaatste boorpalen van bijna 40 m. Hierv??r heeft eerst echtergrondverbetering plaats gehad door cementinjekties, die ookdaarna nog eens zijn uitgevoerd. De pompen hebben continugewerkt.foto/, de Piazza ?iaz na voltooiing van de ondergrondse garageCement 8 (1956) Nr. 21-22 529foto 2. de garage tijdens de bouw met vloeren op verschillend niveauen autoboxenfoto 3. een van de liften in de tunnel tussen de autoboxenHet bouwwerk is ter plaatse gestort. De balk- en plaatvloerenvan gewapend beton worden gedragen door 2 centraal gelegenkolomrijen en langs de zijden door de ca 20 cm dikke draagmurenvan de boxen. De lengte van het gebouw wordt door 2 dilatatie-voegen gedeeld in 3 nagenoeg gelijke delen.In het centrale blok bevat de benedenverdieping de verwarmings-en ventilat?e-installatie. Op de 2e verdieping bevinden zich dereparatiewerkplaatsen en de ruimten voor langdurig parkeren. DeIe verdieping omvat de receptie en de service: een grote hal vanI 500 m2. Langs beide zijden van het centrale blok bevinden zichde lifttunnels over de gehele hoogte van het bouwwerk. Elketunnel heeft een ingang aan beide zijden en wordt door 2 liftenbediend. Behalve de hellingen -??n voor inrijden en ??n voorwegrijden- voor de auto's verbinden 2 trappen de hoofdhalmet de straat, terwijl een derde trap voert naar de binnenplaatsvan een groot kantoorgebouw aan ??n van de zijden van het plein.De andere verdiepingen worden bereikt langs 6 rookvrije trappennaar de 4 autoliften.De garage heeft 2 gescheiden ventilatorsystemen; de ene bedientde benedenverdiepingen en de andere de hoofdverdieping.Brandbeveiliging geschiedt door een sprinklersysteem, terwijlhet luchtsysteem automatisch wordt afgesloten bij verhoogdetemperatuur. Het parkeren resp. het terughalen duurt volgensde ontwerpers slechts ??n minuut; met de 4 liften dus totaal4 auto's per min. De verantwoording van de rijder houdt op,zodra hij de auto in de hoofdhal heeft geplaatst en de motor heeftafgezet. Hierna neemt de garage de auto over; ??n man brengtde auto naar de liftdeur en de liftman doet de rest.De autowasinstallatie is zeer modern en bevindt zich terzijde vande inrit. Het wassen geschiedt automatisch aan alle zijden tegelijkmet waterstralen onder bepaalde druk, waarna droging metwarme lucht plaats vindt. De was- en drooginstallaties zijn vanbuitenaf zichtbaar.De parkeerkosten zijn afhankelijk van de staantijd en van degrootte van de auto. Gedurende 2 tot 24 uur parkeren is de prijsvoor een auto met een motor tot 1,1 liter voor 2 uur 100 lire tot600 fire voor 24 uur. Voor grotere motoren liggen de bedragentussen 150 en 800 lire. Ook een maandabonnement is mogelijkin de speciale afdeling; de prijs hiervan bedraagt 7 000 tot 15 000lire. De garage is zeer gewild bij zakenlieden en toeristen.Summary of page 542The 'Bow-Iegged' bridgeby F. M. Meijer and G. S. Bos, C/v. Eng?.In 1929, a steel bridge was built across the trackof the Netherlands Railways at Enschede. Thisbridge which crossed the track at an oblique anglehad a span of 48,8 m and two main beams in theshape of an arch. It was blown up by the Germanson Liberation Day in 1945. The remnants werepulled down and removed. The rebuilding costswere high. A steel lattice bridge would have beenless attractive although it would have cost some-what less. The elevation of 1.60 m was too shallowfor a span of 49 m for a slab- or beam constructionto be carried out even if executed in prestressedconcrete. Since the old abutments were still un-damaged, the construction which finally resultedwas one of reinforced concrete with hangingstruts and a tensioned binding stay. This solutionwas 40% cheaper than a reconstruction of thebridge in steel would have been.Sommaire de page 542Le pont ? jambes en Opar F. M. Meijer et Ving. G. S. BosEn 1929 un pont d'acier fut construit ? Enschedeau-dessus du chantier des chemins de fer n?erlan-dais. Ce point oblique avait une port?e de 48,8 met deux sous-poutres principales en forme d'arc.Les Allemands le firent sauter le jour de la lib?ra-tion en 1945. Les restes furent d?molis et enlev?s.Les frais de reconstruction ?taient ?lev?es. Unpont ? caissons en acier aurait ?t? moins beau,mais un peu meilleur march?. Pour une construc-tion ? dalles ou sous-poutres la hauteur d'environ1,60 m ?tait trop petite pour la port?e de 49 m,m?me s'il s'agissait de b?ton pr?contraint. Etantdonn? que les anciennes cul?es n'?taient pasendommag?es, on a fait une construction en b?tonarm? avec jambes pendantes et cordon tendu.Cette,solution ?tait de 40% moins ch?re que lareconstruction en acier.Zusammenfassung von Seite 542.Die Br?cke mit O-Beinenvon F. M. Meijer und Dipl. Ing. G. S. BosIm Jahre 1929 wurde in Enschede eine st?hlerneBr?cke ?ber das Emplacement der niederl?ndischenEisenbahnen gebaut. Diese schiefe Br?cke hatteeine Spannweite von 48,80 m und zwei Haupt-tr?ger in Bogenform.Sie wurde im Jahre 1945 von den Deutschen amBefreiungstage gesprengt. Die Reste wurdengeschleift und abgef?hrt. Die Kosten f?r Wieder-aufbau in derselben Form waren hoch. Eine Fach-werks-Stahlkonstruktion w?re wohl etwas billiger,aber weniger sch?n gewesen. F?r eine Platten-oder Tr?gerkonstruktion aus Beton war dieverf?gbare H?he von 1.60 m bei einer Spannweitevon 49 m auch bei Verwendung von Spannbetonzu gering. Da die alten Br?ckenpfeiler nicht be-sch?digt waren, kam eine Konstruktion ausarmiertem Beton mit H?nges?ulen und angespann-tem Zugband zustande. Diese L?sung war 40%billiger als der Wiederaufbau aus Stahl.530 Cernent 8 (1956) Nr. 21-22
Reacties