Heijmans heeft bij de Randweg Eindhoven een van zijn mobiele betoncentrales ingezet. Het is een opvallende verschijning bij het toch al indrukwekkende knooppunt De Hogt. Voor alle kunstwerken, vanaf Ekkersrijt tot aan Leenderheide, wordt het beton vanuit dit punt geleverd. In totaal voor 70 kunstwerken op 34 locaties. ?Grote voordelen zijn meer flexibiliteit en efficiƫntie,? aldus Jeroen de Vrieze, hoofduitvoerder Landelijke Specialismenbij Heijmans Wegenbouw.
Een centrale als alle anderen 22009 591thema1 De centrale is deels opge-bouwd uit zeecontainersEen centrale alsalle andereMeer flexibiliteit dankzij mobiele betoncentraleHeijmans heeft veel ervaring met eigen mobiele betoncentrales.Tot nu toe werden die vooral ingezet bij wegenbouwprojecten.Vandaar ook dat de verantwoordelijkheid voor de mobielecentrales bij Heijmans Wegenbouw Landelijke Specialismenligt. Voor civiele projecten als de Randweg Eindhoven is delevering van beton nooit eerder op deze manier opgelost.Gezien de grote omvang van het project informeerde HeijmansWegenbouw bij Heijmans Beton- en waterbouw of een mobielecentrale ook niet wat voor de Randweg zou zijn. Een goedesuggestie, maar de keuze was desondanks niet eenvoudig. "Wehebben een heel zorgvuldige afweging gemaakt," aldus DeVrieze.Het is volgens De Vrieze ook de vraag of deze opdracht welaantrekkelijk was voor een externe partij. Het gaat om 110 000m3in 3 jaar. Voor iedere betoncentrale in Nederland zou dateen enorme inperking betekenen voor de bestaande klanten-kring. Niet alleen de totale omvang is enorm, ook de groottevan de afzonderlijke storts is groter dan wat men gewend is. Erzijn uitschieters tot 2700 m3. "Voor een wegenbouwer niet eenszo uitzonderlijk maar daarbuiten zijn dit toch wel enormehoeveelheden."Heijmans heeft bij de Randweg Eindhoven een van zijnmobiele betoncentrales ingezet. Het is een opvallendeverschijning bij het toch al indrukwekkende knooppuntDe Hogt. Voor alle kunstwerken, vanaf Ekkersrijt tot aanLeenderheide, wordt het beton vanuit dit punt geleverd.In totaal voor 70 kunstwerken op 34 locaties. "Grotevoordelen zijn meer flexibiliteit en efficiƫntie," aldusJeroen de Vrieze, hoofduitvoerder Landelijke Specialis-men bij Heijmans Wegenbouw.Een centrale als alle anderen2200960lair systeem. Een groot deel bestaat uit zeecontainers. Deze zijnte vervoeren zonder dat er uitzonderlijk vervoer voor nodig is."De centrale is binnen drie dagen afgebroken en opgebouwd opeen nieuwe plek." Naast deze grote centrale heeft Heijmans nogeen centrale met een capaciteit van 120 m3/uur en twee met eencapaciteit van 60 m3/uur. Met uitzondering van een van de tweekleine, zijn deze centrales allemaal KOMO-gecertificeerd.Gemeenschappelijk belangGroot voordeel van de eigen mobiele centrale zijn vooral dedirecte lijnen met de uitvoering. Er kon snel en eenvoudigworden gecommuniceerd, bijvoorbeeld over leveringen enlevertijden. Ook de benodigde consistentie was eenvoudig metde uitvoering af te stemmen. Het grootste voordeel zatmisschien wel in de planning. Uitvoering en betoncentralekonden goed met elkaar rekening houden. Wederzijdse belan-gen waren inzichtelijk. "In feite was het belang van Beton- enwaterbouw ook het belang van de centrale en andersom. Zekerals je bedenkt dat we dezelfde moeder hebben."De planning van leveringen werd altijd goed overlegd en wasdaardoor erg flexibel. Als het voor de centrale bijvoorbeeldbeter uitkwam om op een andere dag te storten dan was datbespreekbaar. Zo kon bijvoorbeeld worden voorkomen dat erteveel op een dag moest worden gestort of juist te weinig. "Alser maar een kleine stort op een dag stond gepland werd dieverschoven naar een andere dag waardoor de centrale ook af entoe dicht kon. Voor de mensen van de centrale was ervoldoende werk op of buiten de centrale om die dagen te"Als je wegenbouwbeton kuntmaken, kun je alles maken"KwaliteitEen belangrijk struikelblok was de goedkeuring van Rijkswa-terstaat. Zij stelde uiteindelijk als eis dat de centrale KOMO-gecertificeerd zou zijn, volgens de BRL 1801. Hoewel dat eenlastig traject bleek, is het wel gelukt. "In feite zijn we dus eencentrale als alle anderen." Ook het beton is niet anders danwanneer het bij een vaste centrale zou worden betrokken.Nagenoeg al het beton kon er worden geproduceerd. Van werk-vloeren tot aan C53/65. Ook de uiteenlopende consistentiege-bieden zaten in het leveringsprogramma. Er is geen zelfver-dichtend beton toegepast maar wel verdichtingsarm beton,bijvoorbeeld bij de V-pijlers in De Hogt en Batadorp. Enhoewel er geen specifieke eisen waren aan de oppervlaktekwali-teit betrof het in feite allemaal zichtwerk.De kennis om deze producten te maken is er voldoende bijHeijmans Landelijke Specialismen. Er lopen goede technologenen molenbazen rond. "Die mensen zijn bijzonder kundig. Zehebben echt gevoel voor het materiaal." Niet in het minstdankzij hun grote ervaring op het gebied van de wegenbouw."Als je wegenbouwbeton kunt maken, kun je alles maken", char-geert De Vrieze enigszins.ModulairDe centrale die is gebruikt, heeft een capaciteit van 160 m3/uur.Het is de nieuwste en ook de grootste van de in totaal viermobiele centrales van Heijmans. Hij is recent aangeschaft. Bijde ontwikkeling van de centrale zijn veel technische mensenvan Heijmans betrokken geweest. Daardoor is het ontwerpgoed afgestemd op de behoeftes van Heijmans. De centraleheeft in totaal drie silo's en is verder opgebouwd uit een modu-"Een centrale is binnen drie dagenafgebroken en opgebouwd op eennieuwe plek"thema2Een centrale als alle anderen 22009 612 De mobiele betoncentrale is een markantpunt in de Randweg Eindhoven3 Beton werd grotendeels met eigen truck-mixers naar de diverse bouwplaatsengetransporteerdfoto: Rijkswaterstaat/Joop van Houdthebben we het beton volledig door derden laten leverenomdat zij er al een begin hadden gemaakt. Als we halverwegezouden switchen zou het risico op kleurverschil te groot zijn."LeermomentenHet grootste deel van de leveringen is inmiddels achter de rug,de centrale is nog tot deze zomer operationeel. De ervaringenzijn tot nu toe erg positief, ook bij Heijmans Beton- en water-bouw. "Uiteraard zijn er leermomenten. Maar de volgende keerzouden we het zonder twijfel weer doen." )Jacques Linssenvullen, bijvoorbeeld voor onderhoud." Een kleine verschuivingin de planning van de uitvoering leverde zo grote voordelen opvoor de centrale. Dus het was zeker niet alleen een direct finan-cieel voordeel dat uiteindelijk winst opleverde.SamenwerkingHoewel uitgangspunt dus eigen levering was, is er wel regelma-tig gebruikgemaakt van diensten van anderen. Bijvoorbeeld bijknooppunt De Hogt. Hier werd C53/65 toegepast, in grotehoeveelheden. "Bij grote stortvolumes hebben we samen metandere centrales geleverd." Ook bij enkele specialties, zoalsverwarmd beton, werd een beroep gedaan op derden. "Het waseconomisch niet interessant zelf veel in bijzondere producten teinvesteren. Wij hebben ons dus vooral gericht op het alledaagsebeton." Ook voor het transport werd van diensten van collega'sgebruikgemaakt. "De capaciteit van de drie eigen 15-kuubsbetonmixers is immers niet voldoende het transport van eendergelijk werk volledig te voorzien. Deze samenwerking verliepaltijd uitstekend."Als er beton van anderen werd betrokken, was er wel specialeaandacht voor kleurverschillen. "We hebben veel met Mebinsamengewerkt. Zij gebruiken hetzelfde cement, daardoor is erminder kans op kleurverschil. En bij een enkel deelprojectgrondstoffenzand: 80 000 tongrind: 129 000 tonsteenslag: 20 000 toncement: 40 500 tonpoederkoolvliegas: 3000 tonhulpstoffen: 450 tonbetonsoortenwerkvloerbetonop samenstelling: 2000 m3C28/35: 45 000 m3C35/45: 30 000 m3C53/65: 35 000 m33
Reacties