Om de regionale bereikbaarheid en verkeersveiligheid te vergroten, is de N34 tussen Coevorden-Noord (N382) en de Frieslandroute (N381) verdubbeld naar 2 × 2 rijstroken. Als onderdeel van dit programma is het knooppunt N34/N391 (Emmen-West) bij Emmen grondig gerenoveerd. Hierbij zijn bestaande op- en afritten van de N34 op het onderliggende wegennet komen te vervallen om plaats te maken voor directe verbindingsbogen tussen de N34 en N391. Prominent landmark van het project is een 100 m lange fly-over.
Project: Reconstructie knooppunt Emmen-West N34/N391
Opdrachtgever: Provincie Drenthe
Constructeur opdrachtgever: Witteveen+Bos
Opdrachtnemer: Van Spijker Infrabouw
Constructeur opdrachtnemer: Nepocon ingenieurs & adviseurs
Architect: FARSK Architecten & Infra
Contractvoorbereidingsfase: mei 2017 – januari 2019
Gunning: augustus 2019
Uitwerking en realisatie: september 2019 – december 2021
Openstelling fly-over: 12 november 2021
Oplevering: januari 2022
De fly-over wordt gekenmerkt door een geheel monoliet dek met vier overspanningen van circa 25 m (fig. 3 en 4), die ter plaatse van de tussensteunpunten vloeiend overgaan in de pijlers (fig. 2). Het dek ligt zowel verticaal als horizontaal in een bochtstraal en ook de onderzijde van het dek is afgerond (fig. 5). Het betonoppervlak is geprofileerd met schaduwgroeven (cannelures).
Hoewel het project Knooppunt Emmen-West grotendeels is aanbesteed als Design & Construct UAV-GC-contract, wilde de provincie Drenthe verzekerd zijn dat de hoge architectonische ambities van de fly-over voldoende in het contract lagen verankerd.
De provincie heeft Witteveen+Bos benaderd om het architectonisch ontwerp van de fly-over op te werken naar een constructief DO, om het zo als Engineer & Construct-deel in het contract op te kunnen nemen.
Opdrachtnemer Van Spijker Infrabouw heeft de economisch meest voordelige inschrijving gedaan voor de realisatie van het project. Naast een gunstige prijs was de inschrijving met een aangepaste bouwfasering onderscheidend. Dankzij deze fasering kon de hinder voor het verkeer op de N34 en verkeer van en naar Emmen worden beperkt. Nepocon ingenieurs & adviseurs heeft in opdracht van Van Spijker Infrabouw de UO-engineering van de fly-over en de volledige engineering van de overige kunstwerken verzorgd. Daarnaast leverde het ingenieursbureau de constructieve onderbouwing voor de aangepaste bouwfasering.
In dit project waren in de verscheidene projectfasen verschillende uitgangspunten en belangen aan opdrachtgevers- en opdrachtnemerszijde. Dit resulteerde in verschillende ideeën over de optimale oplossing. Een hybride contractvorm gaf de mogelijkheid om het beste vanuit beide zienswijzen te combineren. In dit artikel wordt het ontwerpproces van de fly-over toegelicht vanuit de beide invalshoeken, en wat ervoor nodig was om deze samen te brengen.
Reacties