A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pInfras tr uc tuur16 cement 2007 2De voormalige Hofpleinlijn tussen Rotterdam en DenHaag is overgenomen door RandstadRail en omgebouwdtot light-rail. Op het deeltraject tussen station Laan vanNOI in Den Haag en Berkel-Rodenrijs waren de stationsVoorburg 't Loo, Leidschendam-Voorburg en Pijnackerreeds aanwezig. De eerste twee stations zijn aangepast,daarnaast is een aantal nieuwe haltes ontworpen.Aan halte Voorburg 't Loo hoefde niet veel te wordengewijzigd. De toegang werd verbeterd door de haltete voorzien van nieuwe hellingbanen en liften aanweerszijden van het spoor. Ook zijn enkele nieuwetrappen aangelegd.Omdat de perrons moesten worden verlengd,werd halte Leidschendam-Voorburg verschovenrichting het Oosteinde. De halte ligt nu meer inhet zicht van de omgeving, wat de sociale veilig-heid ten goede komt. Ook hier is de toegang ver-beterd door het aanbrengen en aanpassen vanliften, hellingbanen en trappen.Bedrijventerrein Forepark kreeg een eigen halte.Midden tussen de rails is een eilandperron aange-bracht dat bereikbaar is per lift en trap.Alle haltes moesten geschikt worden gemaakt voorzowel hoge-vloermaterieel (uit Rotterdam) als lage-vloermaterieel (uit Den Haag).L e i d s c h e n v e e nVoor de vinexwijk Leidschenveen is een nieuwe halteontworpen. Deze is onderdeel van een openbaar-ver-voerknooppunt voor de directe omgeving. Uitgangs-punt was een goede integratie van hoogwaardigepublieke ruimte met de architectuur van het station.Projectarchitect Paul van der Ree van Movares/Stu-dioSK heeft de halte ontworpen met aandacht voorsociale veiligheid, doelmatigheid en duurzaamheid.Resultaat is een goed functionerende halte zonderveel franje. Voor de overkapping is veelvuldig gebruik-gemaakt van staal en hout, als symbolen voor detechnische en de menselijke kant van deze nieuweopenbaar-vervoerverbinding. De halte is verder voor-zien van koud gebogen glas. In totaal is 1700 m2glasin de constructie verwerkt.Er zijn korte looplijnen tussen de verschillendevoorzieningen, heldere zichtrelaties en maximaleori?ntatie. De overkapping is door de ontwerperStadsgewest Haaglanden; Haltes in het buitengebiedDOELMATIG ENDUURZAAM1 |Bovenaanzicht halteLeidschenveenA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pInfras tr uc tuurcement 2007 2 17qua beleving en uitstraling in balans gebracht metde omringende bebouwing. De kap, die 55 m langis en 300 ton weegt, is door vier kranen op zijnplaats gehesen.P i j n a c k e r - N o o t d o r pIn de gemeente Pijnacker-Nootdorp zijn twee nieuwehaltes ontworpen. Halte Nootdorp ontsluit de nieuwewijk 's-Gravenhout en bedrijventerrein Grote Drie-hoek, halte Pijnacker Zuid de nieuwbouwlocatiesTolhek en Keizershof. Beide haltes kregen tweeperrons met hellingbanen, trappen en een overdekteen verlichte abri met zitgelegenheid.Tussen bovengenoemde haltes in ligt de halte Pijn-acker Centrum. Het ontwerp van deze halte kwam totstand door interactie met de inwoners van Pijnacker.Pijnacker Centrum vervangt het bestaande NS-stationPijnacker, waarbij de halte is verplaatst en verdiept isaangelegd. De halte bestaat uit een gefundeerde370 m lange betonnen bak met twee ingelijmdesporen. Op het diepste punt kruist de Oostlaan de bakvia een breed betondek. Ten zuiden van deze kruisingzijn aan weerszijden van de bak twee perrons ontwor-pen. Het westelijke perron is wat breder en vormtdaarmee min of meer een plein.Om de hoge betonwanden aan het zicht te onttrek-ken, zijn deze deels afgedekt met grastaluds en deelsmet trappartijen en (betonnen) zitelementen. Deperrons zijn vanaf maaiveld bereikbaar via bredetrappen of per lift en onderling met elkaar verbondendoor hellingbanen en een beveiligd overpad. Omdatde perrons onder het dek van de Oostlaan doorlopenen opgangen aan de noordzijde hebben, hoeven reizi-gers de drukke weg niet over te steken. nRedactie 3 |Halte Pijnacker Centrum2 |Binnenaanzicht halteLeidschenveen
Reacties