Tot slot heeft de betontechnoloog de be-schikking over een compleet statistiek-pro-gramma voor de gemaakte proefkubussen.Door het kubusnummer in te geven, alsmedehet bonnummer waarop de gecontroleerdevracht is geproduceerd, zoekt de computerautomatisch alle bijbehorende gegevens,waarna debetontechnoloog de meetresulta-ten hieraan kan toevoegen. Na beproevingvan de kubus worden vervolgens de druk-sterkten en volumieke massa's ingegeven,waarna de dag overzichten worden uitge-print. Zodoende heeft de computer een ge-gevensbestand van 1500 proefkubussen totzijn beschikking.Er is een verzamel- enselectieprogrammawaarop diverse overzichten worden ge-maakt met berekening van de gemiddelde-en standaardafwijking. Hiermee worden te-vens de verplichte overzichten gemaaktvoorhet bureau Betonmortelcontrole.Automatisering van detransportplanningdoor G.Coo/en (ACS Computer Services,Hengelo)In het algemeen is het op te lossen probleemals volgt te formuleren: 'een bepaalde hoe-veelheid, van een bepaalde samenstelling,op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaatsbrengen'.Gegevens over hoeveelheid, samenstelling,afleveringtijd en plaats van bestemming wor-den door de klant bij de bestelling opgege-ven. Met behulp van deze gegevens wordteen planning van de distributie opgezet.Variabelen die van invloed zijn op de plan-ning:- bestelde hoeveelheid;- loscapaciteit;- afleverplaats (i.v.m. rijafstand en rijtijden);laadvermogen van de voertuigen;- produktiecapaciteit van de leverancier.Hierin zijn onderlinge relaties:- de produktiecapaciteit van een leverancierbepaalt hoeveel voertuigen er maximaal peruur geladen kunnen worden;- het laadvermogen van de voertuigen be-paalt het aantal ritten dat naar de aflever-plaats moet worden gemaakt;- de loscapaciteit en de rijtijd bepalen hettempo waarmee voertuigen moeten wordenbeladen om aan de klant zo optimaal moge-lijk te leveren.Een van de meest voorkomende problemenis dat het aantal voertuigen dat nodig is omeen klant optimaal te leveren niet een heelaantal is. Een ander veel voorkomend pro-bleem is dat de gegeven loscapaciteit op debouwplaats niet overeenkomt met de werke-lijke loscapaciteit.Het computersysteem van ACS, genaamdADCS, wordt vooraf .gevoed met een aantalvaste gegevens. Bij een orderaanname moe-ten nog een aantal variabelen worden vast-gelegd. De planner kijkt op zijn beeldschermof de order op het gevraagde tijdstip gele-verd kan worden, met andere woorden: zijner genoegd voertuigen aanwezig om deze or-der uit te voeren. Als dit het geval is, wordtde order ingevoerd in het computersysteem.Zijn er onvoldoende voertuigen aanwezig,dan is nader overleg met de klant noodzake-lijk.Hetsysteem kan een planningsoverzicht ge-ven van maximaal 10 dagen vooruit.Tot ZOver spreken we over een statischeplanning. Als de distributie begint, gaat ditover in een dynamische planning. Dyna-misch plannen houdt in, dat tijdens het uitle-veren van orders de transportleider een to-taal overzicht heeft van de situatie en doorhet computersysteem wordt gewaarschuwdbij OVerschrijding van een vastgestelde va-riabele, bijv. lostijd en rijtijd. Dan zijn maatre-gelen nodig om de werkelijkheid en de stati-sche planning weer met elkaar in de pas telaten lopen.Alle noodzakelijke gegevens verschijnen ophet beeldscherm. Het bovenste gedeelte vanhet beeld bevat een momentopname van dedistributie, dat wil zeggen ordergegevens(groen) en voertuiggegevens (blauw). Het on-derste gedeelte bevat een beladingssche-ma, een overzicht van de voertuigen die nogter beschikking staan en een overzicht vanvoertuigen die op korte termijn ter beschik-king zullen komen.Statusveranderingen (bijv. aankomst op af-leveradres of begin aan terugreis) kunnendoor de mobilofoon worden doorgegevenaan de transportleider, maar ook recht-streeks aan het computersysteem. Iedereminuut werkt het computersysteem de tijdenbij en geeft, waar nodig, door de signaalkleurrood aan dat een bepaalde geplande tijdwordt overschreden.Bovendien berekent het systeem een gemid-delde waarde van de loscapaciteit over dedrie laatste afleveringen en geeft dit weer ophet beeldscherm. De transportleider kan zelfingrijpen als blijkt dat een theoretische varia-bele in de praktijk sterk afwijkt (bijv. rijtijd,volgende aflevertijd, loscapaciteit).Een computer is ook maar een machine endus kunnen er storingen optreden. Om dit(gedeeltelijk) op te lossen wordt er ieder uureen overzicht afgedrukt waarop alle geplan-de en nog niet uitgevoerde afleveringen vandie dag staan vermeld, uitgaande van delaatst bekende gegevens.Een bijkomend voordeel van een computer-systeem is de mogelijkheid om de opgesla-gengegevens op vele manieren te kunnencombineren en hiervanoverzichtslijsten af tedrukken. Dit verschaft bijv. allerlei statisti-sche gegevens, die de transportleider be-hulpzaam zijn bij het opstellen van de vol-gende planning.DistrictsbureauRijkspolitie, leeuwardenIn Cement nr.2 1985 is in de rubriek 'Betonin beeld' een artikel gepubliceerd over detoepassing van beton in de gevel. E?n vande daarbij afgebeelde bouwwerken washet nieuwe kantoor van de Rijkspolitie teLeeuwarden. Daarbij werd verzuimd tevermelden dat het ontwerp voor ditgebouw is gemaakt door ir.J.G.C.Vegter bi,architect BNA te Leeuwarden.Omdat in dat artikel het werk en deopvattingen van architect ir.A.Bonnemacentraal stonden, zou gemakkelijk eenmisverstand kunnen ontstaan. Bij deze isdat dan rechtgezet.Red.Cement XXXVII (1985)nr. 7 561
Reacties