De viadukt over Rijksweg 52 bij Lentdoor ir. F. KruysHet wegverkeer van de Betuwe in de richting Nijmegen via Eistlangs de oude rijksstraatweg ontmoet bij het dorp Lent het ver-keer langs de nieuwe autosnelweg Arnhem-Nijmegen, een ver-binding met twee, door een middenberm gescheiden rijbanen.De in I9S3 tot stand gekomen voltooiing van de tweede rijbaanbracht ter plaatse de noodzaak mee van een ongelijkvloerse krui-sing, waarbij het kruisende verkeer langs een viadukt over deautosnelweg moest worden geleid.De kruising is in de kom van het dorp gelegen. De dichte bebou-wing in de omgeving maakte, dat men voor de opritten naar deviadukt niet het meest doelmatige trac? heeft kunnen kiezen.Als gevolg hiervan zijn de opritten kort en sterk gekromd ge-worden met vrij steile hellingen. Om deze hellingen niet nog on-gunstiger te maken, was een geringe constructiehoogte een eersteaan de viadukt te stellen eis.Een tweede eis was een overbrugging zonder steunpunt op demiddenberm van de autosnelweg. Daar deze berm slechts 2,50 mbreed is, zou namelijk het aanbrengen van een pijler gevaar vooraanrijding meebrengen.Deze eisen hebben tot een viadukt met drie overspanningen ge-leid (foto I). De middenoverspanning van 22,80 m overbrugt deautosnelweg; de zijoverspanningen van 12,00 m bieden ruimtevoor het onderdoorvoeren van parallelwegen, voet- en rijwiel-paden, De viadukt is uitgevoerd in gewapend beton. Ze heeft eenbrugdek van het type doorgaande plaat en een onderbouw, welkebestaat uit twee pijlers en twee landhoofden. Het brugdek is aanweerszijden van de rijbaan voorzien van uitkragende rijwielpaden,en heeft een gewelfde onderkant, zodat de plaatdikte naar depijlers toe groter wordt. Deze vorm van het brugdek gaat samenmet grote steunpuntsmomenten en daarentegen geringe mo-menten in de velden, zodat, niettegenstaande de vrij geringeplaatdikte in het midden van de hoofdoverspanning, de momentenhier gemakkelijk kunnen worden opgenomen, waardoor dus aande eis van geringe constructiehoogte kon worden voldaan.De pijlers bestaan elk uit een funderingssloof en twee ronde ko-lommen, waarop taatsopleggingen zijn aangebracht (foto 2). Bijde oostelijke pijler zijn bovendien nog taatsopleggingen aange-bracht tussen kolommen en funderingssloof, zodat kleine lengte-Cement 8 (1956) Nr 19-20veranderingen van het brugdek, veroorzaakt door temperatuurs-veranderingen of krimp, geen spanningen in de pijlers doen ont-staan. De sloven zijn aan beide kanten voorzien van beschermings-balken van gewapend beton, om het gevaar van eventuele aan-rijdingen te verminderen.De landhoofden bestaan elk uit een sloof, waarop rolopleggingen.en verder uit een grondkerende lage frontmuur met aan beideeinden retourmuren, waarover de uitkragende rijwielpadendoorlopen.Pijlers en landhoofden zijn gefundeerd op palen van gewapendbeton, die op het werk gemaakt zijn.Wat betreft het gekozen type van overbrugging, kan nog wordenvermeld, dat ook is overwogen om een boogconstructie in ge-477foto 3. Hico-bekistingsdragers voor de bekistingvan het brugdekfoto 4. doorgangen in het steigerwerk overbrugdmet Hico-bekistingsdragerswapend beton toe te passen met een brugdek dragende op tweehoofdliggers, welke laatste verstijfd zouden worden door bogenmet stalen hangers. Een dergelijke constructie voldoet vanzelf-sprekend aan de eis van geringe constructiehoogte, daar hetbrugdek, dat in dit geval zeer licht kan worden gekozen, gelijkkan liggen met onderkant hoofdligger.Ofschoon men bij dit type van overbrugging tot een eenvoudigeonderbouw komt, die slechts uit twee landhoofden hoeft tebestaan, wees een voorlopige begroting aan, dat de kosten tochhoger zouden worden dan voor de uitgevoerde constructie. Daarbovendien werd aangenomen, dat een boogconstructie niet zouharmonie?ren met een omgeving van dorpsstraten en huizen,heeft men van een dergelijke overbrugging afgezien.Het spreekt vanzelf, dat de bouw van een belangrijk kunstwerkop het ontmoetingspunt van twee drukke verkeerswegen aan-leiding moet geven tot moeilijkheden zowel voor de bouw zelfals voor het verkeer. Het arrondissement Arnhem van de Rijks-waterstaat, dat de leiding had bij de bouw van de viadukt en dewegenaanleg, is er echter in geslaagd steeds bijtijds de nodigemaatregelen te treffen, zodat het verkeer slechts weinig hindervan de bouw heeft ondervonden. Deze maatregelen bestondenvoornamelijk, behalve uit het plaatsen van de nodige borden, uithet aanbrengen van geleidingshekken en doorrijpoorten. Vandeze poorten was de vrije hoogte ?ets minder dan die van de door-Viaduct across route 52 near Lentby F. Kruis, Civ. Eng.Near Lent, the road traffic along the old highwaymeets the new fast traffic highway Arnhem-Nijmegen which has two separate traffic lanesdivided by a centre strip. At that point a cross-roads was effected in che village by bridging oneroad. The ramps are short and steeply curvedwith rather steep inclines so that the first require-ment was a moderace construcci?n height. Inorder to obtain a good view, the second require-ment was a bridge without any supports on thecentre scrip. Thus, a viaducc was conscruccedwith 3 spans measuring 12 m. 22.80 m and 12 mrespectively. The bridge is made of reinforcedconcrece and ics flooring consiscs of a concinuousslab. The infrascruccure consiscs of 2 piers and2 abutments. The flooring of the bridge hasoverhanging cycle paths on both sides and anarched underside which results in a low con-struction height. The piers consist of a foundacionbeam and 2 round pillars each, wich pivoc bearingswhich do noc cause any scresses in che piers.gangen in het steigerwerk, tot grotere beveiliging van dit laatstetegen aanrijding.De aannemer wenste bij de bouw van het steigerwerk Hico-bekistingsdragers aan te wenden voor de ondersteuning van debekisting van het brugdek (foto 3 en 4). Een bezwaar van deze,hier te lande nog niet algemeen toegepaste, hulpconstructies werdgezien in de vrij sterke doorbuiging onder belasting, welke door-buiging bovendien niet eenvoudig is te berekenen. De vrees be-stond dan ook dat, vooral boven de 4,00 m wijde doorgangen inhet steigerwerk, de doorbuiging van de Hico-dragers onder hetgewicht van het gestorte beton z? weinig nauwkeurig in rekeningzou worden gebracht, dat na het ontkisten de vloeiende lijn vanonderkant brugdek verstoord zou blijken te zijn.Om dit bezwaar te ondervangen werden in de fabriek van hetHico-materiaal de verschillende in aanmerking komende over-spanningen proefbelast in tegenwoordigheid van Rijkswaterstaaten aannemer. De opgemeten doorbuigingen maakten het mogelijkde bekisting nauwkeurig op hoogte te stellen. Dat met deze werk-wijze een bevredigend resultaat verkregen kan worden, is tenslotte gebleken toen na het ontkisten de gewelfde lijn van onder-kant brugdek inderdaad zuiver te voorschijn kwam.De viadukt werd gestort met beton, aangevoerd uit een beton-mortelfabriek. Deze wijze van storten heeft in alle opzichten goedvoldaan.Der Viadukt ?ber den Reichsweg 52 bei Lent478 Cernent 8 (1956) Nr 19-20Le Viaduc au-dessus de la Route Nationale52 pr?s de Lent von Dipl. Ing. F. KruysDer Verkehr ?ber die alce Reichsscrasse trifft beiLent mit dem Verkehr ?ber den neuen Auto-schnellweg Arnheim-Nymwegen zusammen, deraus zwei durch eine Zwischenberm von einandergetrennten Fahrbahnen bescehc. Dadurch ergabsich die Anordnung einer Weg?berf?hrungmiccen im Dorf. Die Zufahrcswege sind kurz.scark gekr?mmc und seeil, sodass in erscer Linieeine geringe Konscruktionsh?he erforderlich war,w?hrend zur Erzielung ungehindercer Siehe nureine Br?ckenkonscruktion ohne Sc?czpunkt aufder Zwischenberm in Betrachc kam. So encscandein Viadukc mic 3 ?ffnungen; 12.00 m -- 22,80m -- 12,00 m. aus Scahlbecon hergescellc. DerUncerbau bescehc aus zwei Pfeilern und zweiLandauflagern, die Fahrbahn aus einer durch-laufenden, beiderseics zur Aufnahme der Rad-fahrwege auskragenden Placee, deren uncererRand zur Erm?glichung der gew?nscheen ge-ringen Konscrukcionsh?he gew?lbc ausgebildetist. Die Pfeiler bescehen aus einem Fundierungs-screifen und zwei zylindrischen Scuczen micAuflagerkonscrukcionen, die keine Zusaczspan-nungen in den Pfeilern verursachen.por I-Ing. F. KruysLa circulaci?n sur l'ancienne rouce nationalerenconcre pr?s de Lene la circulaci?n sur le nouvelaucoscrade Arnhem-Nim?gue, qui a deux voiess?par?es par un accocement. A cec effec on a faitdans le village un croisemenc sur?lev?. Lesrampes d'acc?s sonc courtes ec forcemenc cour-b?es avec des pences assez raides, de sorce que lapremi?re condici?n esc une faible hauceur deconstruction. Une deuxi?me condici?n pos?epour la bonne visibilic? esc un viaduc sans pointsd'appui sur l'accocemenc cencral. On a doncconstruic un viaduc avec crois porc?es: 12,00 m,22,80 m, 12.00 m. Le viaduc esc en b?conarm? ec a un cablier avec plaque concinue. Lesassises consiscenc en 2 piliers ec 2 cul?es. Lecablier a des deux c?c?s des pisces cyclables ec unbord inf?rieur arqu? qui donne une faible hauceurde construcci?n. Les deux piliers consiscentchacun en un coffrage et deux colonnes rondesavec pivoc qui ne provoquenc pas de censions dansles piliers.
Reacties