? ? ?De Stoel en de BrugEen eigenzinnige binnenhuisarchitect wilde met alle geweld als re-presentatieve blikvanger in de ontvangstruimte een zwevende zetel.'Een stoel zonder poten', zou een constructief ontwerper zeggen.Daarzijn - afgezien van luchtballonnen en supermagnetische velden- drie oplossingen voor te bedenken. Ten eerste kun je de zittingscharnierend tegen een muur bevestigen en in evenwicht houdenmet twee tuidraden die van de voorkant van de zitting schuin om-hoog naarde muurlopen. Ten tweede kunje de zitting aan de achter-zijde zo stevig in een muurinmetselen, dat er een ingeklemde uitkra-ging ontstaat. Ten derde zou je de zitting wat langer kunnen makenen door de muur kunnen steken. Het doorstekende deel maakje zozwaar, dat er evenwicht is tussen de zetel met inbegrip van iemanddie daar op zit en hetgewicht op het doorstekende deel. Je moet danwel kiezen ofje streeft naarevenwicht in hetgeval van een zwaarlijvi-ge architect of in het geval van de lichtvoetige constructeur.De drie oplossingen kun je aanduiden met: 'tuistoeI' (nee, geentuinstoel!), 'kraagstoel' en 'basculestoel'.Erzijn natuurlijk nog veel meer oplossingen te bedenken. Je kuntjeafvragen ofdit nog wel 'stoelen' zijn. Op een stoel kunje zitten, maarniet elke zetel is een stoel!De Erasmusbrug heeft een schuin naar achter hellende Pyloon. Hetvoorbeeld is door Calatrava ontworpen en door Dragados y Con-strucciones in Sevilla gebouwd. Je zou de pyloon zo zwaar kunnenmaken, dat hetgewicht van het bruggedeelte in evenwicht wordt ge-houden door de trekkrachten in de draden van de 'harp'.Volgens mijn zegslieden bij Dragados droomde Calatrava van dezebasculebrugoplossing. Hij moest toen kiezen ofgestreefd werd naarevenwicht met het eigen gewicht van het bruggedeelte ofnaar even-wicht met eigen gewicht plus mobiele belasting op de brug. Zou jevoor gewicht inclusiefmobiele belasting kiezen, dan staat de brug inonbelaste toestand permanent open. Het was ook niet de bedoelingom in Sevilla een Hollandse ophaalbrug te maken.Uiteindelijk is in Sevilla gekozen voor een oplossing waarbij de py-loon is ingeklemd in de fundering. Dat is bij dit soort gewichten nieteenvoudig geweest en heeft veel geld gekost. Maarja, het ging ten-slotte om de eer van Spanje bij een wereldtentoonstelling. Naarana-logie van onze stoel kun je de Calatrava-brug in Sevilla een 'kraag-brug' noemen.In de slappe bodem in Rotterdam zou inklemmen in de funderingnog moeilijker - en duurder - zijn geweest dan in Sevilla. Vandaar datde hellende pyloon in Rotterdam met twee schuine trekstangen aande achterzijde in evenwicht wordt gehouden. Een 'tuibrug' met eenhellende pyloon, te vergelijken met de eerder genoemde 'tuistoeI'.Ook hier rijst de vraag ofje deze vormen in Sevilla en in Rotterdamvan het idee van Calatrava nog wel bruggen kunt noemen. Een brugis een constructie die twee oevers verbindt, maar niet elke oeverver-binding is een brug. Het kan ook een tunnel of een pontje of eenschipbrug zijn.Zelfs een schipbrug is dus eenbrug. Dan mag zo'n vergulde blikvan-germet een hellende, ingeklemde ofgetuide pyloon ook 'brug' heten,denk ik. Misschien komt er nog wel eens een rijkaard die Calatravade gelegenheid biedt om zijn idee als echte basculebrug uit te voe-ren. Als kerstcadeautje voor mevrouw rijkaard of zo.\ov.R. de 5itter?CEMENT1997/1 27
Reacties