C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gSchadegevallenS i t u e r i n gLangs de buitenomtrek van eenparkeerdek is een hekwerk ge-plaatst. Onder het dek bevindtzich een half-verdiept parkeerge-deelte. Als grondkering zijn prefabbetonnen keerwanden toegepast,gefundeerd op een draagkrachtigezandlaag. De vloerconstructie vanhet bovendek is een ter plaatse ge-storte plaat met voorgespannenversterkte stroken op stalen ko-lommen. Het hekwerk, het onder-werp van de schade, bestaat uiteen staalconstructie van regels enstijlen (foto 1).De regels zijn uitgevoerd als buis-profiel, de stijlen als strip. Hethekwerk staat met een voetplaat ge-monteerd op de keerwand en gaatvoor het dek langs tot de kerendehoogte (fig. 2). Het hekwerk is metvier ankers en een kopplaat halver-wege het dek vastgezet.O o r z a a k s c h a d eHet hekwerk is star aan het dekgemonteerd. Daardoor kunnen deverticale vervormingen van hetdek niet vrij optreden. Aangeziende verticale vervormingen van hetdek groter zijn dan die van dekeerwand, ondergaat het hekwerkeen opgelegde vervorming. Dezeopgelegde vervorming is - zeker inhet midden van het veld van deoverspanning - dusdanig groot, datop een aantal plaatsen hethekwerk is uitgeknikt (foto 3).Plaatselijk zijn de ankers van hethekwerk in het dek uit de beton-constructie gescheurd (foto 4).H o e h a d d i t v o o r k o m e nk u n n e n w o r d e n ?De schade zou niet zijn opgetre-den als de gaten van de kopplatenvan het hekwerk aan het dekwaren voorzien van verticale sleuf-sparingen. Het dek kan dan onaf-hankelijk van het hekwerk vervor-men en is voor het hekwerk alleeneen horizontale steun.De hoofdconstructeur bepaaltdoorgaans de randvoorwaardenwaarbinnen de leverancier van hethekwerk zijn constructie berekenten detailleert. Deze gegevensmoeten vervolgens door de hoofd-constructeur worden gecontro-leerd en getoetst aan zijn uit-gangspunten. In dit geval is dezecontrole achterwege gelaten, eensituatie die in de praktijk vanvandaag helaas steeds vaker voor-komt. Hekwerk wordt `dragend' door verkeerde detailleringDe ReConstructieing. J.K. van den Brink PMSE, Royal HaskoningWaar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook in de bouw gaat regel-matig wat mis. Fouten worden evenwel niet met opzet gemaakt. Het volgen-de praktijkvoorbeeld laat zien hoe de ondoordachte detaillering van de con-structie van een hekwerk en het achterwege blijven van een goede controledoor de hoofdconstructeur hierop tot schadelijke en gevaarlijke situaties kanleiden.dekkeerwandcement 2004 4 553 | Uitgeknikt hekwerk4 |Ankers uit het betongescheurd1 | Aanzicht van het hekwerk2 | Doorsnede over het hekwerk
Reacties