? waterbouw ? algemeen ontwerp?ir. F. Aerts Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Leefmilieu en Infra-structuur, afd. ZeescheldeDoor haar gunstige ligging heeft Antwerpen zich kunnen ontwikkelen tot ??n van de be-langrijkste havens in Europa. Het containerverkeer in de Europese havensgroeit enorm.In 1994 werden in Antwerpen ruim 24 miljoen goederen per container aangevoerd. In2010 zal deze hoeveelheid gestegen zijn tot ruim 45 miljoen ton.Tussen 1988 en 1991 liet het Vlaamse Gewest (alle Nederlandstalige provincies in Bel-gi?) de Europaterminal bouwen. Deze containerterminal ligteven ten ;zuiden van het slui-zencomplexBerendrecht - Zandvliet. Maardeze terminal bereikte eind 1995 al zijn maxi-male bezettingscapaciteit.Om de verwachte groei op te vangen, laat hetVlaamse Gewest even ten noorden van hetsluizencomplex nog een containerkade bouwen: de Noordzeeterminal. Binnen het pro-ject is ook voorzien in een binnenvaartterminal. De containerkade wordt gebouwd in deZeeschelde. Het middendeel wordt uitgevoerd met een diepwand. Met name op de uit-voering hiervan gaat dit artikel dieper in.De werken zijn in volle gang. Ze zijn gestart op 1april 1994. Op 1 oktober 1996 moet de terminal klaar zijn.DENOORDZEETERMINALIN ANTWERPENj~\ilICD Ligging Noordzeeterminaf en binnen-vaartterminaf6Keuze van de locatieHet eerste probleem was de keuze van eenlocatie voor de Noordzeeterminal. In eersteinstantie is gekeken naar een locatie langsde Schelde ten zuiden van de Europatermi-nal. Daarwas de diepte echterontoereikenden ligt het gerenommeerde natuurgebied'het Galgenschoor'. Bovendien was binnen-dijks op de rechteroever onvoldoendeplaats, terwijl buitendijks het hydraulischeen morfologische evenwicht van de Scheldein het gedrang zou komen.Nadat uit onderzoek was gebleken dat demaritieme verkeersafwikkeling rond de slui-zen niet in het gedrang kwam, viel de keuzeuiteindelijk op een locatie ten noorden vande Zandvlietsluis (fig. 1). Deze locatie heeft??n groot voordeel: de schepen hoeven nietdoor de sluizen en dat betekent tijdwinst.AanbestedingBij de aanbesteding werd een prijs gevraagdvoor een basisoplossing en ten minste ??nvariant voor de kademuur.De basisoplossing bestond uit een kade-muur gefundeerd op open caissons. Dezeafzinkcaissons in beton worden in 'den dro-ge gebouwd' en in de grond afgezonken doorinwendige ontgraving. Dekademuur bestaatuit moten met een lengte van 34 m.De varianten waren:? een Deense kademuur met een voorwandin combiwand bestaande uit metalenbuispalen en dam-planken verankerd mettrek- en drukpalen;? een Deense kademuur met een voorwandin een gewapend betonnen diepwand meteen dikte van 1,5 m verankerd mettrek- endrukpalen;? een diepwand met een dikte van 1,5 m optwee niveaus met passieve ankers veran-kerdaan een metalen damwand gelegenop 40 m.Omdat de kosten van elk ontwerp onvol-doende bekend waren, werden de vier ont-werpen uitgewerkt en openbaar aanbe-steed. Onwerp 4, de dubbel verankerdediepwand, bleek het goedkoopste te zijn.Ten opzichte van dit ontwerp bedroegen derelatieve kosten:? ontwerp 1: afzinkcaissons: 123,8%;? ontwerp 2: Deense kademuur met combi-wand: 106,9%;? ontwerp 3: Deens kademuur met diep-wand: 115,0%.De opdracht werd gegeven aan de Antwerp-se Kaaimuren Combinatie (AKC) een tijdelij-ke combinatie van drie Belgische aanne-mers: ?ntwerpse Bouwwerken', 'Herbosch -Kiere' en 'Franki'.De AKC bood met 1.710.160.581 Belgischefrank (ongeveer 90 miljoen gulden) de laag-ste prijs. De kosten van het project wordenvoor 60% gedragen door het Vlaamse Ge-west en voor 40% door de stad Antwerpen.CEMENT1996/4trekkerc650 trekkerT.A.W. -14.50T.A~VY:.:1J.:.
Reacties